Työviikko takana, kotona oottaakin sitten työviikonloppu
Pitäisi pyykätä, siivota keittiö, vaihtaa lakanat, imuroida, pestä lattiat, pestä lasten kuravaatteet ja ulkovaatteet, pestä vessa ja suihkunlattia. Koirankarvaa, pölyä, hiekkaa pitkin kämppää. Lapset sotkee toisesta päästä kun itse siivoaa.
Varasin aikoja sitten kirppispöydän ja pitäisi nekin kamat kaivaa kaapeista ja pestä ja hinnoitella sunnuntaiksi.. huooooooh.
Sanokaa joku muukin että teilläkin on työleiri kotona työviikon päätteeksi 😔 Viikolla ei kerkiä kun välillä kääntyä kotona.
Kommentit (65)
Ei luojan kiitos enää ole. Mulla on vain yksi (myöhemmin diagnosoitu erityis)lapsi, mutta vuosia hoidin hänen lisäkseen sekä vuorotyötä, puolisoa että kaikkia kotitöitä. Kun vielä sairastuin itse, olin seota. Töissä monesti itsekin, etten mene enää kotiin, koska siellä on toinen työpäivä edessä.
Meilläkin kävi lopulta hyvin; oma sairauteni on hallinnassa, puoliso kuntoutui omatoimiseksi (tosin ei enää työelämään) ja lapsi on kasvamassa aikuiseksi ja pärjää hyvin siinä, mitä on tekemässä. Noiden vuosien jälkeen tiedän kyllä selviäväni mistä tahansa, ja toisaalta arvostan mahdollisimman yksinkertaista ja helpotettua, stressitöntä arkea. Minun vinkkini: unohda sosiaaliset paineet ja pakot ja oio, mistä voit, kunnes tilanne helpottaa.
Meillä suunnitellaan nyt yhteisiä nelikymppisiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei luojan kiitos enää ole. Mulla on vain yksi (myöhemmin diagnosoitu erityis)lapsi, mutta vuosia hoidin hänen lisäkseen sekä vuorotyötä, puolisoa että kaikkia kotitöitä. Kun vielä sairastuin itse, olin seota. Töissä monesti itsekin, etten mene enää kotiin, koska siellä on toinen työpäivä edessä.
Meilläkin kävi lopulta hyvin; oma sairauteni on hallinnassa, puoliso kuntoutui omatoimiseksi (tosin ei enää työelämään) ja lapsi on kasvamassa aikuiseksi ja pärjää hyvin siinä, mitä on tekemässä. Noiden vuosien jälkeen tiedän kyllä selviäväni mistä tahansa, ja toisaalta arvostan mahdollisimman yksinkertaista ja helpotettua, stressitöntä arkea. Minun vinkkini: unohda sosiaaliset paineet ja pakot ja oio, mistä voit, kunnes tilanne helpottaa.Meillä suunnitellaan nyt yhteisiä nelikymppisiä. :)
Oho, painovirhepaholainen; itkin, ei itsekin
Minua jäi vaivaamaan tuo apn maininta ettei arkena kerkeä kuin pyörähtämään kotona. Onko harrastuksia joista pitää kiinni sen takia että on "aikaa itselle" vaikka se aika käytettynä kotihomien tekemiseen tai vaikka löhöilyyn olisi kuitenkin itselle parempi ratkaisu?
Joskus tuntuu siltä että on "pakko" harrastaa jotain vaikka ihan oikeasti oman aikansa saa käyttää justiinsa niinkuin haluaa muuttumatta silti antisosiaaliseksi kotihirviöksi :)
Minun pelastukseni on pikkusiivous siinä sivussa, eli aamulla herään 5-10 min liian aikaisin ja käytän sen ajan takki päällä keittiön ja eteisen järjestelemiseen. Ei tunnu missään, ja viidessä minuutissa saa uskomattoman paljon aikaan kun on jo lähtövireessä.
Samoin työstäpaluun jälkienergialla laitan pyykkikoneen pyörimään ja heittelen kuivat koreihinsa ennenkuin edes istun alas. Aikaa menee vajaa vartti, mutta sitten saa lösähtää hetkeksi. Jos lösähdän ensin, on vaikeampi nousta.
Lasten lelumäärän voi rajoittaa korilliseen per lapsi. Muut koreittain varastoon ja sitten aika ajoin vaihdetaan koreja ja iihania uusia yllätyksiä löytyy taas. :) Korillisen leluja saa kasaan vaikka lattiaharjalla.
Tsemppiä ap, ja ihanaa viikonloppua sinulle ja perheellesi.
1. Hanki siivooja.
2. Pyydä apua ystäviltä, sukulaisilta, jos mahdollista.
3. Tee viikolla joka päivä jotakin, ja tingi väliaikaisesti jopa yöunistasi saadaksesi asiat järjestykseen.
4. Mieti ja tutki onko ajankäytössäsi merkittäviä ongelmia (suurin syy tällaiseen katastrofaaliseen tilanteeseen).
5. Kun saat asiat järjestykseen, niin älä päästä niitä enää kaaokseen.
6. Mieti kuinka tärkeä asia siisti koti on sinulle, ja toimi sen mukaisesti.
7. Ymmärräthän, että siivoaminen ja järjestyksenpito ei ole rakettitiedettä.
En ota tässä kantaa siihen onko sinulla toista aikuista mukana kuviossa tai minkä ikäisiä lapsia tai paljonko kotieläimiä.
Osaan kyllä siivota ja olen aina ollut järjestelmällinen ihminen :) Ja tottakai ollaan kuluvalla viikolla tehty joitakin kotitöitä, pesty pari koneellista pyykkiä ja tiskikone on laulanut.
Nyt en vaan yhtään JAKSAISI. Mutta aloitettu jo aamu kuudelta pyykkien kanssa.. Mies lähtee lasten kanssa tänään kaupungille niin saa rauhassa vähän järjestellä, se auttaa paljon jo 👍kiitos tsempeistä ja tsempit takaisin muille ruuhkavuosilaisille!
Ap
Pitäisi pyykätä, siivota keittiö, vaihtaa lakanat, imuroida, pestä lattiat,
*No joo, pesen viikonlopun aikana neljä koneellista pyykkiä, mutta en koe isoksi hommaksi. Kone pesee. Viikkaaminen on tympeää, sen teen sunnuntaina telkkaria katsellen
*Keittiön siivosin toki päivällisen jälkeen, joka päivä useaan kertaan pitää sitä siivota.
*Vaihdoin lakanat ennen kuin menin eilen nukkumaan. Eihän se ole homma eikä mikään.
pestä lasten kuravaatteet ja ulkovaatteet,
* pesukone pesee
pestä vessa ja suihkunlattia.
*juu, pesin kylppärin ennen saunaan menoa. Vartti meni.
Koirankarvaa, pölyä, hiekkaa pitkin kämppää. Lapset sotkee toisesta päästä kun itse siivoaa.
*imuroin pari kertaa viikossa, riittää meillä. Lapset vastuussa omista tavaroistaan.
Sanokaa joku muukin että teilläkin on työleiri kotona työviikon päätteeksi 😔 Viikolla ei kerkiä kun välillä kääntyä kotona
* No ei ole... mulla on normaalit 8 tunnin työpäivä ja joka arki-ilta ehtii jotain pientä edes. Koti on mulle tärkeä ja haluan pitää sen siistinä. Yhdessä lasten kanssa. Yh olen.
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi vaivaamaan tuo apn maininta ettei arkena kerkeä kuin pyörähtämään kotona. Onko harrastuksia joista pitää kiinni sen takia että on "aikaa itselle" vaikka se aika käytettynä kotihomien tekemiseen tai vaikka löhöilyyn olisi kuitenkin itselle parempi ratkaisu?
Joskus tuntuu siltä että on "pakko" harrastaa jotain vaikka ihan oikeasti oman aikansa saa käyttää justiinsa niinkuin haluaa muuttumatta silti antisosiaaliseksi kotihirviöksi :)
Minun pelastukseni on pikkusiivous siinä sivussa, eli aamulla herään 5-10 min liian aikaisin ja käytän sen ajan takki päällä keittiön ja eteisen järjestelemiseen. Ei tunnu missään, ja viidessä minuutissa saa uskomattoman paljon aikaan kun on jo lähtövireessä.
Samoin työstäpaluun jälkienergialla laitan pyykkikoneen pyörimään ja heittelen kuivat koreihinsa ennenkuin edes istun alas. Aikaa menee vajaa vartti, mutta sitten saa lösähtää hetkeksi. Jos lösähdän ensin, on vaikeampi nousta.
Lasten lelumäärän voi rajoittaa korilliseen per lapsi. Muut koreittain varastoon ja sitten aika ajoin vaihdetaan koreja ja iihania uusia yllätyksiä löytyy taas. :) Korillisen leluja saa kasaan vaikka lattiaharjalla.
Jos on vaikka 5 minsaa aikaa, käytän sen järjestelyyn. Kahvin valuessa pyyhkäisen keittiötasot tai tyhjennän tiskikoneen ja lataan sinne likaiset astiat. Ruoan kypsyessä hoitelen keittiöstä ruoan valmistukseen käytetyt välineet joko tiskikoneeseen tai kuivauskaappiin puhtainen. Tavarat palautetaan paikoilleen. Vessanpönttöön voi laittaa pesuaineen vaikuttamaan siksi aikaa kun käy suihkussa. Siksi itse imurointiin yms meneekin vain se tunti viikossa kun muina päivinä jonkin valmistumista odotellessa voi multitaskata muutaman minuutin. Eli odotteluajat hyötykäyttöön.
Muksut voi opettaa siihen että kaikki mahdollinen nostetaan lattialta ylös jotta lattiatilaa on mahdollisimman paljon vapaana, tällöin imurointi ja moppaus sujuu todella nopeasti.
Ei siitä kodinhoidosta pidä tehdä ylivoimaisen aikaa vievää juttua. Muun elämän sivussa saa yllättävän paljon tehtyä miltei huomaamatta.
Tsemppiä ap, elämä helpottuu kun lapset kasvavat, varsinkin jos saat ne kasvatettua omatoimisiksi ja vastuullisiksi.
Kaikilla palstalaisilla on toki taapero/ leikki-ikäiset lapset ja koira ja 8 tunnin työpäivä ja koti aina tip top eikä väsytä yhtään koskaan. IKINÄ. Tottakai. 😂
Koita ottaa yksi asia kerrallaan. Monesti jää tekemättä kaikki, kun ei vaan jaksa aloittaa mistään kulmasta, kun tekemistä on niin paljon.
Mä siivoan nyt keittiön :) Än yy tee nyt!
Tsemppiä!
P.S. Tarkista vastaukset seuraavan kerran vasta klo 10. Siihen asti et koskekaan puhelimeen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka 5 minsaa aikaa, käytän sen järjestelyyn. Kahvin valuessa pyyhkäisen keittiötasot tai tyhjennän tiskikoneen ja lataan sinne likaiset astiat. Ruoan kypsyessä hoitelen keittiöstä ruoan valmistukseen käytetyt välineet joko tiskikoneeseen tai kuivauskaappiin puhtainen. Tavarat palautetaan paikoilleen. Vessanpönttöön voi laittaa pesuaineen vaikuttamaan siksi aikaa kun käy suihkussa. Siksi itse imurointiin yms meneekin vain se tunti viikossa kun muina päivinä jonkin valmistumista odotellessa voi multitaskata muutaman minuutin. Eli odotteluajat hyötykäyttöön.
Muksut voi opettaa siihen että kaikki mahdollinen nostetaan lattialta ylös jotta lattiatilaa on mahdollisimman paljon vapaana, tällöin imurointi ja moppaus sujuu todella nopeasti.
Ei siitä kodinhoidosta pidä tehdä ylivoimaisen aikaa vievää juttua. Muun elämän sivussa saa yllättävän paljon tehtyä miltei huomaamatta.
Tsemppiä ap, elämä helpottuu kun lapset kasvavat, varsinkin jos saat ne kasvatettua omatoimisiksi ja vastuullisiksi.
Tottakai helpottaa, mutta se ei auta minua nyt tällä viikolla kun ne on vielä pieniä :) Ihan itsestäänselvyys että asiat hoidetaan muun ohessa, vie mennessäs ja tuo tullessas on minulle aivan tuttu asia. Mutta nyt olen VÄSYNYT siihen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koita ottaa yksi asia kerrallaan. Monesti jää tekemättä kaikki, kun ei vaan jaksa aloittaa mistään kulmasta, kun tekemistä on niin paljon.
Mä siivoan nyt keittiön :) Än yy tee nyt!
Tsemppiä!
P.S. Tarkista vastaukset seuraavan kerran vasta klo 10. Siihen asti et koskekaan puhelimeen ;)
Alotan siivouksen vasta kun lapset lähtee :) Pesin jo pyykkiä ja tein lapsille pannarit ja pesin niiden pyllyt ja puin heidät ja revin sängyistä kaikki lakanat pesuun...
Ap
Onneksi asutaan työpaikkojen lähellä, ei mene aikaa matkoihin. Aamun hoitaa mies, tekee aamiaisen, vie lapset. Minä käyn kaupassa, haen lapset, pannaan koneet päälle, syödään välipalaa.
Ei ole hiekkaa missään, koska kengät pyyhitään jo ulko-ovella. Meidän lapset käyttävät kuravaatteita vain päiväkodissa.
Silloin kun olin kotona, oli paljon vaikeampaa pitää koti siistinä. Nyt kaikki ovat päivän poissa. Tulee vajaa koneellinen tiskiä, lakanat menevät vuoropäiviin pesukoneeseen ja sieltä kuivuriin ja takaisin sänkyyn. Robotti-imuri tekee työnsä, muuten siivotaan torstaina ja mennään sen jälkeen syömään.
Meillä ei viedä ruokaa keittiöstä minnekään ja aina aterian jälkeen siivotaan mahdolliset murut ja tahrat. Astiat koneeseen ja keittiö on siisti.
Kun ei ole kotieläimiä, ei ole karvojakaan, siivoaminen on helppoa, kun on asfalttikadut ja ulkojalkineet riisutaan heti eteisessä.
Lauantaisin meillä ei tehdä aamiaista, koska mennään brunssille isovanhempien kanssa. Lapsetkin nauttivat.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi asutaan työpaikkojen lähellä, ei mene aikaa matkoihin. Aamun hoitaa mies, tekee aamiaisen, vie lapset. Minä käyn kaupassa, haen lapset, pannaan koneet päälle, syödään välipalaa.
Ei ole hiekkaa missään, koska kengät pyyhitään jo ulko-ovella. Meidän lapset käyttävät kuravaatteita vain päiväkodissa.
Silloin kun olin kotona, oli paljon vaikeampaa pitää koti siistinä. Nyt kaikki ovat päivän poissa. Tulee vajaa koneellinen tiskiä, lakanat menevät vuoropäiviin pesukoneeseen ja sieltä kuivuriin ja takaisin sänkyyn. Robotti-imuri tekee työnsä, muuten siivotaan torstaina ja mennään sen jälkeen syömään.
Meillä taas on miehen kanssa paljon läpystä vaihtoja jotta lapsilla olisi lyhyet hoitopäivät. Kotona siis tulee sotkua kun siellä ollaan myös päivisin. Meillä lapset ainakin on kengistä vyötäröön saakka märässä hiekassa ulkoilun jälkeen, nyt on ollut vielä koko ajan märkää joten kuraa riittää. Ihan sama onko kurakamppeita vai ei kun kaikki ne kurastuneet pitää pestä kerran tai pari viikossa. Pieni asunto on nopea siivota, toisaalta se menee nopeammin kaaokseen kun tilaa ei ole. Pyykkiä pestään ihan jatkuvalla syötöllä, pienemmällä menee helposti kaksi vaatekertaa päivässä, isommalle sattuu usein öisin ohivuotoja vaipan kanssa (on kyllä kaikki muovilakanaviritykset jne mutta pyörivän kanssa ne peitot ja tyynytkin saattaa olla pissassa), mies hikoilee töissä ja kotona öisin joten häneltä tulee paljon pyykkiä (osallistuu kyllä pyykkikoneen käyttöön). Tiskiä tulee, syödessä sotkua. Nyt uusimpana RÄKÄÄ jokapaikassa, päiväkodista tuntuu tulevan koko ajan joku uusi pikkuflunssayskälenssu. Itseä ainakin ällöttää räkä niin paljon etten voi antaa lapsen olla räkäisessä paidassa tai jättää sohvan räkäisiä vilttejä pesemättä vaikka lisätyötä se on... ja koiralla on se hiton karvanlähtöaika. Imuri saa kyllä laulaa joka päivä!
Askarteluja, pikku legoja, pelejä. Ne on tällä hetkellä lasten hitti kotona, eikä niitä kovin halua rajoittaa kun sitten riehuvat ja vinkuvat jos ei saa leikkiä vapaasti. Iltaisin toki kerätään kaikki pois pääsääntöisesti. :)
No tämä on meidän elämää, kaikkihan on hyvin periaatteessa mutta äiti tarttis vähän sitä jalat ylös ja kirja käteen aikaa myös...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla palstalaisilla on toki taapero/ leikki-ikäiset lapset ja koira ja 8 tunnin työpäivä ja koti aina tip top eikä väsytä yhtään koskaan. IKINÄ. Tottakai. 😂
Ei ole lapsia ja koiraa tai muitakaan lemmikkieläimiä. Mies on :)
On vuorotyö ja välillä ykkösvapaita. Kikypidennyksiä myös, ei 6 min. päivässä vaan pompseina esim. 9,5h työpäiviä.
Epäsäännölliset työajat ja väsymys vaikuttaa osaltaan siihen, että toivoisin, että koti olisi siistimpi.
Nyt aamutoimiin ja vihermehun valmistukseen. Kohta kutsuu iltavuoro.
Hyvää viikonvaihdetta :)
Omat viikonloppuni on varattu rentoutumiseen, hauskanpitoon, kavereiden tapaamiseen, matkusteluun ja harrastamiseen. Ei minulla olisi edes aikaa tehdä noin paljon kotitöitä, usein en ehdi tai viitsi edes tiskata.
Elämäntapansa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin kotona, oli paljon vaikeampaa pitää koti siistinä. Nyt kaikki ovat päivän poissa. Tulee vajaa koneellinen tiskiä, lakanat menevät vuoropäiviin pesukoneeseen ja sieltä kuivuriin ja takaisin sänkyyn. Robotti-imuri tekee työnsä, muuten siivotaan torstaina ja mennään sen jälkeen syömään.Meillä taas on miehen kanssa paljon läpystä vaihtoja jotta lapsilla olisi lyhyet hoitopäivät. Kotona siis tulee sotkua kun siellä ollaan myös päivisin. Meillä lapset ainakin on kengistä vyötäröön saakka märässä hiekassa ulkoilun jälkeen, nyt on ollut vielä koko ajan märkää joten kuraa riittää. Ihan sama onko kurakamppeita vai ei kun kaikki ne kurastuneet pitää pestä kerran tai pari viikossa. Pieni asunto on nopea siivota, toisaalta se menee nopeammin kaaokseen kun tilaa ei ole. Pyykkiä pestään ihan jatkuvalla syötöllä, pienemmällä menee helposti kaksi vaatekertaa päivässä, isommalle sattuu usein öisin ohivuotoja vaipan kanssa (on kyllä kaikki muovilakanaviritykset jne mutta pyörivän kanssa ne peitot ja tyynytkin saattaa olla pissassa), mies hikoilee töissä ja kotona öisin joten häneltä tulee paljon pyykkiä (osallistuu kyllä pyykkikoneen käyttöön). Tiskiä tulee, syödessä sotkua. Nyt uusimpana RÄKÄÄ jokapaikassa, päiväkodista tuntuu tulevan koko ajan joku uusi pikkuflunssayskälenssu. Itseä ainakin ällöttää räkä niin paljon etten voi antaa lapsen olla räkäisessä paidassa tai jättää sohvan räkäisiä vilttejä pesemättä vaikka lisätyötä se on... ja koiralla on se hiton karvanlähtöaika. Imuri saa kyllä laulaa joka päivä!
Askarteluja, pikku legoja, pelejä. Ne on tällä hetkellä lasten hitti kotona, eikä niitä kovin halua rajoittaa kun sitten riehuvat ja vinkuvat jos ei saa leikkiä vapaasti. Iltaisin toki kerätään kaikki pois pääsääntöisesti. :)
No tämä on meidän elämää, kaikkihan on hyvin periaatteessa mutta äiti tarttis vähän sitä jalat ylös ja kirja käteen aikaa myös...
Ap
Kuulostaa kuvottavalta ja sietämättömältä! Lapset eivät taida olla minua varten. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai helpottaa, mutta se ei auta minua nyt tällä viikolla kun ne on vielä pieniä :) Ihan itsestäänselvyys että asiat hoidetaan muun ohessa, vie mennessäs ja tuo tullessas on minulle aivan tuttu asia. Mutta nyt olen VÄSYNYT siihen.
Ap
Miksi miehesi ei auta siivoamisessa ja kodinhoidossa?
Philipsin Aqua Trio käytössä. Pölyt pyyhitään mikrokuituliinalla, toki vasta sitten kun mahdollinen imurinnista johtuva pöly on laskeutunut.