Työviikko takana, kotona oottaakin sitten työviikonloppu
Pitäisi pyykätä, siivota keittiö, vaihtaa lakanat, imuroida, pestä lattiat, pestä lasten kuravaatteet ja ulkovaatteet, pestä vessa ja suihkunlattia. Koirankarvaa, pölyä, hiekkaa pitkin kämppää. Lapset sotkee toisesta päästä kun itse siivoaa.
Varasin aikoja sitten kirppispöydän ja pitäisi nekin kamat kaivaa kaapeista ja pestä ja hinnoitella sunnuntaiksi.. huooooooh.
Sanokaa joku muukin että teilläkin on työleiri kotona työviikon päätteeksi 😔 Viikolla ei kerkiä kun välillä kääntyä kotona.
Kommentit (65)
Kun halusimme lapsia, päätimme, että heidät hoidetaan yhdessä. Niin on tehty ja vuoroteltu kotona. Nyt kun lapset ovat päivähoidossa, niin toinen vie, toinen hakee. Kotityötkin tehdään yhdessä. Ehkä meillä sitten on rauhalliset tytöt, kun ei ole mitään sotkemista kotona.
Jos on kiireinen päivä, haetaan noutoruokaa tai mennään johonkin aasialaiseen syömään. Tärkeintä on, että istutaan yhdessä pitkään päivällispöydässä ja luetaan paljon. Mies lukee joka ilta lapsille sadun ja laulaa unilaulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi asutaan työpaikkojen lähellä, ei mene aikaa matkoihin. Aamun hoitaa mies, tekee aamiaisen, vie lapset. Minä käyn kaupassa, haen lapset, pannaan koneet päälle, syödään välipalaa.
Ei ole hiekkaa missään, koska kengät pyyhitään jo ulko-ovella. Meidän lapset käyttävät kuravaatteita vain päiväkodissa.
Silloin kun olin kotona, oli paljon vaikeampaa pitää koti siistinä. Nyt kaikki ovat päivän poissa. Tulee vajaa koneellinen tiskiä, lakanat menevät vuoropäiviin pesukoneeseen ja sieltä kuivuriin ja takaisin sänkyyn. Robotti-imuri tekee työnsä, muuten siivotaan torstaina ja mennään sen jälkeen syömään.Meillä taas on miehen kanssa paljon läpystä vaihtoja jotta lapsilla olisi lyhyet hoitopäivät. Kotona siis tulee sotkua kun siellä ollaan myös päivisin. Meillä lapset ainakin on kengistä vyötäröön saakka märässä hiekassa ulkoilun jälkeen, nyt on ollut vielä koko ajan märkää joten kuraa riittää. Ihan sama onko kurakamppeita vai ei kun kaikki ne kurastuneet pitää pestä kerran tai pari viikossa. Pieni asunto on nopea siivota, toisaalta se menee nopeammin kaaokseen kun tilaa ei ole. Pyykkiä pestään ihan jatkuvalla syötöllä, pienemmällä menee helposti kaksi vaatekertaa päivässä, isommalle sattuu usein öisin ohivuotoja vaipan kanssa (on kyllä kaikki muovilakanaviritykset jne mutta pyörivän kanssa ne peitot ja tyynytkin saattaa olla pissassa), mies hikoilee töissä ja kotona öisin joten häneltä tulee paljon pyykkiä (osallistuu kyllä pyykkikoneen käyttöön). Tiskiä tulee, syödessä sotkua. Nyt uusimpana RÄKÄÄ jokapaikassa, päiväkodista tuntuu tulevan koko ajan joku uusi pikkuflunssayskälenssu. Itseä ainakin ällöttää räkä niin paljon etten voi antaa lapsen olla räkäisessä paidassa tai jättää sohvan räkäisiä vilttejä pesemättä vaikka lisätyötä se on... ja koiralla on se hiton karvanlähtöaika. Imuri saa kyllä laulaa joka päivä!
Askarteluja, pikku legoja, pelejä. Ne on tällä hetkellä lasten hitti kotona, eikä niitä kovin halua rajoittaa kun sitten riehuvat ja vinkuvat jos ei saa leikkiä vapaasti. Iltaisin toki kerätään kaikki pois pääsääntöisesti. :)
No tämä on meidän elämää, kaikkihan on hyvin periaatteessa mutta äiti tarttis vähän sitä jalat ylös ja kirja käteen aikaa myös...
Ap
Kuulostaa kuvottavalta ja sietämättömältä! Lapset eivät taida olla minua varten. 😂
Jos rakastat siisteyttä ja rauhaa ja haluat päästä vähällä niin ei varmasti ole sun juttu 😊 Ainakin lasten ekat vuodet voi olla sen suhteen haastavia, ellet voi paljon ulkoistaa juttuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun halusimme lapsia, päätimme, että heidät hoidetaan yhdessä. Niin on tehty ja vuoroteltu kotona. Nyt kun lapset ovat päivähoidossa, niin toinen vie, toinen hakee. Kotityötkin tehdään yhdessä. Ehkä meillä sitten on rauhalliset tytöt, kun ei ole mitään sotkemista kotona.
Jos on kiireinen päivä, haetaan noutoruokaa tai mennään johonkin aasialaiseen syömään. Tärkeintä on, että istutaan yhdessä pitkään päivällispöydässä ja luetaan paljon. Mies lukee joka ilta lapsille sadun ja laulaa unilaulun.
Meillä on rauhallisen riehakas poika ja hyvin raisu tyttö :) Etenkin tyttö tekee paljon sotkua, äsken mm. vessassa oli ottanut käsisaippuapullon ja pumpannut saippuaa lattialle... (mies lähti käymään kaupassa ja itse laitoin tiskejä keittiössä).
Mies tekee paljon, mutta useinhan me ei edes olla samaan aikaan kotona. Minä teen aamuvuoroa ja mies iltaa + viikonloppuja. Jos ollaan samaan aikaan kotona niin sehän helpottaa paljon: kun toinen esim kokkaa toinen voi vahtia lapsia. Yksin sitä luksusta ei ole.
Iltasadut ja laulut kuuluu meillä ihan normaaliin iltarutiiniin eikä ne mitenkään rasita.
Ap
Meillä mies oli tehnyt eilen jo kaiken siivouksen. Joten lähden lauantai aamuna itse jumppaan. Tosin joudun elättämään miestä, kun se on vain maajussi.
AP:n elämä kuulostaa painajaiselta. Toinen tekee aamuvuoroa, toinen iltaa. Kotona ollaan harvoin yhtä aikaa.
Miksi ette voisi helpottaa elämäänne? Molemmille sama työaika, lapsille rajat, koiralle uusi koti, kaikki mahdolliset kodinkoneet, siistijä ainakin parin viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
AP:n elämä kuulostaa painajaiselta. Toinen tekee aamuvuoroa, toinen iltaa. Kotona ollaan harvoin yhtä aikaa.
Miksi ette voisi helpottaa elämäänne? Molemmille sama työaika, lapsille rajat, koiralle uusi koti, kaikki mahdolliset kodinkoneet, siistijä ainakin parin viikon välein.
En yleensä jaksa vastailla kovin inhottaviin kommentteihin enkä jaksa nytkään paitsi tuohon työasiaan. Mutta eipä sitä työtä noin vain vaihdeta :) Etenkin päivätyön löytyminen ja vielä vakituinen olisi miehen alalla todella haastavaa.
Ap
Sama arki meillä ap. Mulla ei ole siihen mitään vinkkiä, hyvin usein mullakin on se työviikonloppu.. Teen päivätyötä, pitkät työmatkat joten olen 17-18 aikaan arkisin kotona, mies vielä myöhemmin (vie aamulla lapset tarhaan). Mulla on myös iltatyö pari x viikossa. Remontoidaan tässä samalla. Lapset ulkoilee myös iltaisin pihalla, joten kaikkia ulkovarusteita on tuplat. Bonuksena vielä kummaltakin saattaa yövaippa falskata joten petivaatepyykkiä tulee. Onneksi sentään ei ole lemmikkiä :) Olin juuri sairaan lapsen takia päivän kotona, sen aikana olin lähes tauotta liikkeessä, pesin 7 koneellista pyykkiä, siivosin parin viikon paperit, imuroin kodin, järjestelin lasten vaatekaapeista pienet ja kesävaatteet pois, samoin eteisen, tein kolmen päivän ruoat etukäteen, putsasin keittiön vähän paremmin ja kävin asioilla..huh, palasin töihin väsyneenä (no lapsen sairastelun takia myös yöunet kärsivät), mutta nyt taas voi hetken aikaa elää arkea hieman helpommin kun paikat on järjestyksessä. Kaikkea ei. Vaan. Pysty. Kun on illassa muutaman tunti aikaa. Kyllä tää tästä, tsemppiä sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi asutaan työpaikkojen lähellä, ei mene aikaa matkoihin. Aamun hoitaa mies, tekee aamiaisen, vie lapset. Minä käyn kaupassa, haen lapset, pannaan koneet päälle, syödään välipalaa.
Ei ole hiekkaa missään, koska kengät pyyhitään jo ulko-ovella. Meidän lapset käyttävät kuravaatteita vain päiväkodissa.
Silloin kun olin kotona, oli paljon vaikeampaa pitää koti siistinä. Nyt kaikki ovat päivän poissa. Tulee vajaa koneellinen tiskiä, lakanat menevät vuoropäiviin pesukoneeseen ja sieltä kuivuriin ja takaisin sänkyyn. Robotti-imuri tekee työnsä, muuten siivotaan torstaina ja mennään sen jälkeen syömään.Meillä taas on miehen kanssa paljon läpystä vaihtoja jotta lapsilla olisi lyhyet hoitopäivät. Kotona siis tulee sotkua kun siellä ollaan myös päivisin. Meillä lapset ainakin on kengistä vyötäröön saakka märässä hiekassa ulkoilun jälkeen, nyt on ollut vielä koko ajan märkää joten kuraa riittää. Ihan sama onko kurakamppeita vai ei kun kaikki ne kurastuneet pitää pestä kerran tai pari viikossa. Pieni asunto on nopea siivota, toisaalta se menee nopeammin kaaokseen kun tilaa ei ole. Pyykkiä pestään ihan jatkuvalla syötöllä, pienemmällä menee helposti kaksi vaatekertaa päivässä, isommalle sattuu usein öisin ohivuotoja vaipan kanssa (on kyllä kaikki muovilakanaviritykset jne mutta pyörivän kanssa ne peitot ja tyynytkin saattaa olla pissassa), mies hikoilee töissä ja kotona öisin joten häneltä tulee paljon pyykkiä (osallistuu kyllä pyykkikoneen käyttöön). Tiskiä tulee, syödessä sotkua. Nyt uusimpana RÄKÄÄ jokapaikassa, päiväkodista tuntuu tulevan koko ajan joku uusi pikkuflunssayskälenssu. Itseä ainakin ällöttää räkä niin paljon etten voi antaa lapsen olla räkäisessä paidassa tai jättää sohvan räkäisiä vilttejä pesemättä vaikka lisätyötä se on... ja koiralla on se hiton karvanlähtöaika. Imuri saa kyllä laulaa joka päivä!
Askarteluja, pikku legoja, pelejä. Ne on tällä hetkellä lasten hitti kotona, eikä niitä kovin halua rajoittaa kun sitten riehuvat ja vinkuvat jos ei saa leikkiä vapaasti. Iltaisin toki kerätään kaikki pois pääsääntöisesti. :)
No tämä on meidän elämää, kaikkihan on hyvin periaatteessa mutta äiti tarttis vähän sitä jalat ylös ja kirja käteen aikaa myös...
Ap
Kuulostaa kuvottavalta ja sietämättömältä! Lapset eivät taida olla minua varten. 😂
Jos rakastat siisteyttä ja rauhaa ja haluat päästä vähällä niin ei varmasti ole sun juttu 😊 Ainakin lasten ekat vuodet voi olla sen suhteen haastavia, ellet voi paljon ulkoistaa juttuja.
Ap
Arvostan kyllä siisteyttä ja rauhaa, mutta miksi kuvittelet lapsettoman pääsevän jotenkin autonaattisesti vähällä? Kyllähän ihmisellä voi olla vaikka mitä vaikeuksia elämässään ilman lapsiakin.
Olen 3 lapsen yh ja todellakin tunsin nääntyväni kotitöihin. Isommat lapset voivat jo tehdä jotakin juttuja, jotka ulkoistin siis heille. Lisäksi palkkasin siivoojan joka toinen viikko. Maksaahan se, mutta käyn töissä ja tuo hyvinvointia elämääni. Se on kuulkaa taivaallista tulla kotiin, kun kaikki on puunattu! Suosittelen, 50 % saa vähentää verotuksessa. Jos on kaksi palkansaajaa perheessä, ei liene mahdotonta.
Pakko muuten todeta työkavereistani, että niillä lapsettomilla on paljon haasteita oman terveytensä, mielialansa ym. kanssa. Lapset tuovat paljon iloa ja merkityksellisyyttä. Että todellakin plussan puolelle menee minun kohdallani.
Ihan sama työleiri täälläkin odottaa. Meillä on viiden hengen perhe, mutta lapset alkavat olla sen ikäisiä, että eivät enää sotke ja tavaratkin pysyvät omissa huoneissaan. Mutta viikolla ei paljon ehdi muuta kuin keittiötä siivoilemaan.
Oma työni on raskasta ja siihen vielä pitkät työmatkat päälle. Mies on aamulla pidempään kotona ja hoitaa lapset aamulla kouluun ja eskariin, joten hänkin tulee myöhään kotiin. Kolmella lapsella on jokaisella yksi harrastus, mutta se tarkoittaa neljää iltaa jolloin pitää viedä ja hakea lapsia. Ei julkista liikennettä ja sen verran matkaa ettei kävellen tai pyörällä pääse. Onneksi kimppakyydit kavereiden kanssa. Ja itse käyn salilla/lenkillä siinä välissä kun lapset harrastavat.
Tällä viikolla oli vielä työnpuolesta pari ilta tapaamista, joka aiheutti aikamoista suunnittelua että kaikki onnistuu.
Joten viikolla ei ehdi eikä myöskään jaksa siivota, tällä viikolla en ehtinyt edes pyykkikonetta laittamaan päälle. Tiskit ja keittiön saa samalla kun tekee ruokaa.
Onneksi olen pitänyt pääni ja meille ei ole tullut lemmikkejä. En ehtisi hoitamaan sitä enkä siivoamaan jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Arvostan kyllä siisteyttä ja rauhaa, mutta miksi kuvittelet lapsettoman pääsevän jotenkin autonaattisesti vähällä? Kyllähän ihmisellä voi olla vaikka mitä vaikeuksia elämässään ilman lapsiakin.
Tietenkin voi olla, ja pienet lapset ei todennäköisesti ainakaan helpota niitä ongelmia 😂
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Pissa pyykkejä ja kurahaalareita? Legoja lattioilla ja räkäisiä paitoja? Lapsettomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Pissa pyykkejä ja kurahaalareita? Legoja lattioilla ja räkäisiä paitoja? Lapsettomalla?
Mielestäsi "pissa pyykit" ovat ainoita ongelmia, joita ihmisellä voi olla? Et ole esimerkiksi sairauksista, onnettomuuksista tai taloudellisesta ahdingosta kuullut?
Toinen ruuhkavuosia elelevä täällä hei. Meillä tosin on lapset "jo" 5 ja 7 ja huomaan että se todellakin helpottaa. Lapset auttelevat jo kotitöissä enemmän ja muutenkin tuntuu, että se elämä ei ole niin kaoottista kuin ennen, vaikka samat kotityöt ne täällä odottaa. Meilläkin on koira joka on hurjan tärkeä ja haluan senkin kanssa viettää joka päivä aikaa ja mahdollistaa sille runsaat lenkit ja virikkeet (en kestä niitä perheitä missä koira on huonekalu joka asetetaan ulos vain hetkeksi hädälleen eikä muuten huomioida). Melkeinpä se on kuin kolmas lapsi. Mutta omalla tavallaan tämä on myös ihanaa aikaa, enkä olisi mistään valmis luopumaan. Paitsi niistä hemmetin kurahaalareista :D
Minä saan motivoitua itseni sillä, että olen läski. Vaihdan kevyet urheiluvaatteet (hikoilen helposti), laitan hyvää ja reipasta musiikkia soimaan, ja koitan suoriutua viikkosiivouksesta mahdollisimman nopeasti. Penskat siksi aikaa omaan huoneeseen katsomaan telkkaria. Siivous on nopeasti tehtynä yllättävän hyvää treeniä, kun vuoroin kyykistelee ja varvistelee pölyjä pyyhkiessään. Kannattaa olla paljain jaloin, ettei paikasta toiseen sännätessään liukastu. Jälkikäteen on kiva katsoa askelmittarista, kuinka paljon tuli rampattua. Ja jalat maitohapoilla on kiva heittäytyä sohvalle.
Toinen tapa on fiilistelysiivous: avaa hyvän viinipullon ja laittaa svengaavaa musiikkia soimaan. Kannattaa satsata hiljaiseen, hyvään imuriin, niin voi imuroidessakin keinahdella ja nauttia musiikista, tai vaihtoehtoisesti hyviin vastamelukuulokkeisiin. Näin voi nautiskella musiikista koko siivouksen ajan, eikä vain pyykkejä ripustaessa tai pölyjä pyyhkiessä. Siivous ilman "virikkeitä" on helvetin tylsää hommaa, kannattaa satsata siivouksen "puitteisiin" (äänentoistojärjestelmä ja hyvät välineet), niin siivous ei tunnu niin ylitsepääsemättömän tympeältä.
Täälläkin todellinen työleiriviikonloppu taas edessä. Olemme jo vuoden tehneet saneerausta vanhaan hirsitaloon ja viikonloput menee aamusta iltaan remonttikohteessa. Sitten kotiin ja pitäisi alkaa siivoamaan tätä läävää, jolle ei arkisinkaan ehdi tehdä mitään kun rankasta työstä kotiin tekemään ruokaa ja sitten taas illaksi remppaa. Lapsia ei ole, mutta tätä on jatkunut sen vuoden nyt ja olen ihan loppu. Kämppä on kuin sikolätti, kamala sotku ja epäsiisteys koko ajan kun ei ehdi siivoamaan. Sitten kun kotiin pääsee 9-10 aikaan illalla, ei todellakaan jaksaisi enää ruveta kotitöitä tekemään. Sitten olen ihan kärttyinen ja ärsyyntynyt koko sotkuun. Loputon oravanpyörä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi kurjalta. Jätä jotain pois, oikaise joku mutka, mikä se noista voisi olla?
Olen itse miettinyt että jos ostaisi robotti-imurin? Lemmikkitaloudessa saisi olla näin syksyllä imuroimassa vähintään kerran päivässä ja mun mielestä se on hukattua elämää. :DIhan arjessa joutuu välillä oikaisemaan aika paljon, jos haluaa sitä aikaa lapsillekkin ja omalle levolle.. siksi täällä nyt onkin kaaos ja kaikki hommat kasaantuneet.
Robotti-imuri olisi ihana! Ovat vaan aika arvokkaita ainakin jos tehokkaan haluaa. Voisin kyllä laittaa säästöpossun pystyyn sitä varten :P Koira tuo karvat ja pölyn ja lapset hiekat ja leivänmurut. Joka. Päivä.
Ap
Töissä itsekin ja puoliso. Neljä lasta. En todellakaan aio käyttää vkl kotitöihin. Siivosin viikko sitten ja seur krt 1-2 vkon päästä...wc pöntöt pestään joka vko. Petivaatteet vaihdetaan 2-3 vkon välein...helpon uuniruoan heitin juuri uuniin...isot kattilat tiskaan käsin jotta koneeseen mahtuu paljon tavaraa ja lapset tyhjäävät vuorotelken t.koneen ja saavat siitä pienen korvauksen.
Tiedän olevani tehokas ja jää hyvin omaa aikaa mutta toivottavasti sait tuosta edes jtn vinkkiä! Tsemppiä : )
Meillä ei ole lapsia, mutta koira on on vaativat duunit. Perjantaina kun tullaan kotiin, tilataan ruokaa ja katsotaan joku leffa + aikaisin nukkumaan. Lauantaina jaksaa sitten pistää kämpän kuntoon, harrastaa ym.
Sun pitää vaan hyväksyä se, että kämppä on kuin pommin jäljiltä koska 2 pientä lasta + koira. Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa. 4v voi ihan hyvin siivota omat jälkensä ja auttaa siivouksessa. Suosittelen myös sitä, että perjantaina-iltana minimoit kaikki kotityöt (tilaatte ruokaa, tai isket jonkun valmisruoan uuniin), vietätte mukavan koti-illan ja huolehdit siitä että pääset ajoissa nukkumaan. Ne koirankarvat ehtii imuroida lauantainakin.
Rutiinit myös kuntoon - mies lasten ja koiran kanssa ulos tunniksi ja sinä saat rauhassa siivota ja laittaa ruokaa ilman että lapset riekkuu jaloissa. Teette vaikka vuoropäivin.
Kodin säilytysratkaisut kondikseen - leluille pari isoa laatikkoa joihin 4v voi siivota tavaransa päivän päätteeksi, useampi pyykkikori niin, että pyykkien lajittelu tapahtuu jo siinä vaiheessa kun vaatteet otetaan pois päältä ja ne voi sitten ladata suoraan koneeseen.
Ja kaapien ovet kiinni niin ettei 2v saa niitä auki ja pääse levittelemään tavaroita ympäriinsä.
Joo sama. Pitkät työmatkat (yhteensä 3 tuntia). Arki-iltaisin on ihan raato ja kaikki kotihommat jää viikonloppuun. Muuttaisin lähemmäs työpaikkaa, jos kämppä menis kaupaksi.
Enhän minä sellaista ole väittänyt :) Auttaa ja hoitaa lapsia paljon kun olen töissä. Ja ihan yhtä väsynyt hänkin monesti on.
Ap