Vanhempien rasittava käytös.
En jaksa. En vaan jaksa tätä. Olen kotoa jonkin aikaa sitten poismuuttanut ainoa lapsi. Luulin että poismuutto auttaisi, mutta tämä jatkuu edelleen.
Olen terve, täysjärkinen opiskeleva nuori aikuinen. Mutta vanhempani holhoavat, kohtelevat minua kuin lasta ja valehtelevat asioistani sukulaisilleni. Kaikkea sanomaani epäillään, ja tekemilleni virheille naureskellaan vuosia.
Sain juuri tietää että isäni oli kertonut veljelleen etten osaa maksaa laskuja ajallaan (???) ja joudun siis muuttamaan takaisin kotiin. Minulla ei ole mitään, siis mitään aavistusta mistä tämä on keksinyt tuollaista. Olen aivan poikki, tällaista tapahtuu jatkuvasti. En keksi mitään muuta ratkaisua kuin pistää välit lopullisesti poikki.
Kommentit (21)
Tuossa on varmaan joku ihmeellinen väärinkäsitys, en nyt tuon perusteella leimaisi narsistiksi. Vanhempien on vaikea päästää irti, varsinkin kun olet ainoa lapsi.
Huolehtivat ja holhoavat, toki valehtelu ei ole sallittua.
Auttaisiko suora, asiallinen puhe?
Millaisia nuo valheet yleensä ovat?
No oletko maksanut laskut ajallaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on varmaan joku ihmeellinen väärinkäsitys, en nyt tuon perusteella leimaisi narsistiksi. Vanhempien on vaikea päästää irti, varsinkin kun olet ainoa lapsi.
Mutta kun noita ihmeellisiä väärinkäsityksiä tapahtuu jatkuvasti. Tämä holhous ei ole siis mitenkään normaalin rajoissa. En saanut tehdä kotitöitä tai kantaa mitään raskasta, jatko-opintoihin hakeminen ja poismuutto yritettiin estää... lista on pitkä. Soitin kerran lukiossa ollessani äidilleni varmistaakseni että eräs osoite johon olin menossa oli oikein, tuloksena tämä kaahasi tuhatta ja sataa paikalle ja alkoi huutaa keskellä katua miten säikäytin hänet ja hän luuli että olin eksynyt.
AP
Vierailija kirjoitti:
En jaksa. En vaan jaksa tätä. Olen kotoa jonkin aikaa sitten poismuuttanut ainoa lapsi. Luulin että poismuutto auttaisi, mutta tämä jatkuu edelleen.
Olen terve, täysjärkinen opiskeleva nuori aikuinen. Mutta vanhempani holhoavat, kohtelevat minua kuin lasta ja valehtelevat asioistani sukulaisilleni. Kaikkea sanomaani epäillään, ja tekemilleni virheille naureskellaan vuosia.
Sain juuri tietää että isäni oli kertonut veljelleen etten osaa maksaa laskuja ajallaan (???) ja joudun siis muuttamaan takaisin kotiin. Minulla ei ole mitään, siis mitään aavistusta mistä tämä on keksinyt tuollaista. Olen aivan poikki, tällaista tapahtuu jatkuvasti. En keksi mitään muuta ratkaisua kuin pistää välit lopullisesti poikki.
Voit sedällesi kertoa että isäsi puhuuu silkkaa jaskaa. Vanhempien tehtävä on opettaa ne elämäntaidot ja antaa valmiudet itsenäiseen elämään moisen holhoamisen ja pskanpuhumisen sijaan.
Suosittelen välien katkaisemista kokonaan, koska vanhempiesi pitää parantua läheisriippuvaisuudesta ihan omin voimin. Uusi salainen puhnumero vaan hakuseen ja mahdollisesti muutto uuteen osoitteeseen. Sitä ootellessa laita jo valmiiksi kaikkiin paikkoihin osoitteesi luovutuskieltoon (maistraatti, Trafi, Postin osoitepalvelu, puhelinoperaattorisi). Ohjeista myös kavereitasi ettei tietojasi saa antaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun noita ihmeellisiä väärinkäsityksiä tapahtuu jatkuvasti. Tämä holhous ei ole siis mitenkään normaalin rajoissa. En saanut tehdä kotitöitä tai kantaa mitään raskasta, jatko-opintoihin hakeminen ja poismuutto yritettiin estää... lista on pitkä. Soitin kerran lukiossa ollessani äidilleni varmistaakseni että eräs osoite johon olin menossa oli oikein, tuloksena tämä kaahasi tuhatta ja sataa paikalle ja alkoi huutaa keskellä katua miten säikäytin hänet ja hän luuli että olin eksynyt.
AP
Mahtaako sun äitis olla se tänne kirjoittanut latvabee jonka mielestä lapset eivät saisi muuttaa pois kotoaan ennen kuin täyttävät 25 vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Aina.
AP
Vierailija kirjoitti:
Voitko vastata?
Miksi pitää leimata narsistiksi tai katkoa välejä. Anna vaan mennä ohi. Ala käyttäytyä kuin aikuinen. Puhukoot mitä puhuu.
Joissain tapauksissa voisi olla ihan hyväkin katkaista välit joksikin aikaa. Vaikka joiksikin vuosiksi. Saisivat vähän miettiä, miten tuli käyttäydyttä ja miksi lapsi ei pidä yhteyttä. Tuo käytös nimittäin pahenee vain. Se voi todella häiritä itsenäistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko vastata?
Ap vastasi jo.
Välejä ei kannata katkaista. Etäisyyttä voi ottaa. Ja voi aina päättää mitä kertoo. Voi päättää milloin tapaa. Ja jättää juorut omaan arvoonsa.
Näin aikuinen toimii
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää leimata narsistiksi tai katkoa välejä. Anna vaan mennä ohi. Ala käyttäytyä kuin aikuinen. Puhukoot mitä puhuu.
Välit pitää jäädyttää siksi että vanhemmat eivät kunnioita lapsensa itsenäisyyttä ja rajoja. Mikä tässä meni sulta yli hilseen?
Onpas sua yritetty omituisessa pumpulissa kasvattaa. Onneksi olet silti mitä ilmeisimmin fiksu nuori nainen. :)
Pesäeroa vähän. Sanot suoraan kuinka sua loukkaa tuollainen käytös. Pidä vaikka muutaman viikon breikki yhteydenpidosta ja kokeile auttaako. Jos ei auta niin uusi yritys ja pidempi breikki. Itse joskus kokeilin tuota ja auttoi..
Uskooko muut noita sun vanhempien juttuja? Voisit ehkä jutella heidän kanssaan joskus ja sanoa että ihmettelet vanhempiesi höpöpuheita, mikähän niitäkin oikein vaivaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välit pitää jäädyttää siksi että vanhemmat eivät kunnioita lapsensa itsenäisyyttä ja rajoja. Mikä tässä meni sulta yli hilseen?
Niinpä. Miksi ei saisi katkoa välejä jos vanhemmat käyttäytyvät epäkunnioittavasti? Haluatko muutenkaan tuttavapiiriisi ihmisiä, jotka eivät osaa käyttäytyä eivätkä edes viitsi opetella? Narsistiset ihmiset eivät helpolla muuksi muutu. Ei tuollaista tarvitse sietää keneltäkään.
Vanhempasi ovat sinun kautta eläneitä ylikontrolloivia holhoajia. Ratkaisu tähän: otat etäisyyttä ja sanot eläväsi omaa elämääsi sinun tavallasi. Elleivät kuuntele alusta loppuun tuota, tee sama kirjallisena. Sitten et vastaa viesteihin tai puheluihin kuin alkuun esim. x2 viikossa, tiistaina ja perjantaina. Nyt on sinun tehtäväsi laittaa nätisti, mutta jyrkästi rajat.
Minulla oli samanlainen tilanne n 15 vuotta sitten. Katkaisin välit melkein kokonaan (muutaman kerran vuodessa saatan vastata puhelimeen, se riittää), ja kertaakaan en ole katunut.
Lainaus ei onnistu mutta tämä kysymykseen miksi välejä ei kannata katkaista.
Se on turhaa. Ylipäätään ei kannata polttaa siltoja takanaan. Saati omiin vanhempiin. Ei ole pakko olla enempää tekemisissä kuin haluaa. Mutta välien katkaiseminen on perusteltua vain ääritapauksissa. Ihminen on aina kiinni omassa menneisyydessään. Siitä ei pääse eroon. Sukupolvien ketju on ihmiselle tärkeää
Aikuinen vo toki laittaa rajat
Ihmeellistä miten tässäkin isä on narsisti. Yhdestä lauseesta päätelty. Toki kaikki erikoiset ja ikävät ihmiset on narsisteja (joita oi 1 sadasta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko vastata?
Ap vastasi jo.
Vai niin. Silloin kun laitoin kysymyksen niin ei ollut vastausta. Mahtaako olla minun vikani, jos palstalla on näin suuri viive? Mietitäänpä.
Kyllä sanoisin että välimatka vanhempiisi on nyt tarpeen. He ovat selvästi narsisteja, ainakin isäsi.