Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää ne ketkä valittaa 2500 bruttotuloilla palkan pienuutta

Vierailija
05.10.2017 |

Tän päivän Me Naisissa lastentarhanopettaja itkee kuinka 2600 euron kuukausipalkka ei riitä yhtään mihinkään ja joogakorttiakaan ei pysty hommaamaan joka kuukausi.

Ymmärrän kyllä että pieni palkka harmittaa, etenkin jos on yliopistokoulutus takana. Mutta kyllä mielestäni tuolla palkalla pitäisi elää ihan hyvää elämää. Etenkin jos on sinkku eikä ole edes lapsia, eikä autoa.

Jotenkin tuntuu että ihmisten elintasovaatimukset on nykypäivänä ihan mahdottomat. Pitää olla merkkivaatteita, luomua, viinilasillisia hienoissa ravintoloissa, muuten elämä on köyhää kärvistelyä.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiön vuokra helsingin Töölössä, 48 m2 1200 e /kk. Miten paljon jää ruokaan ja huveihin, hä ap???

Vierailija
22/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän päivän Me Naisissa lastentarhanopettaja itkee kuinka 2600 euron kuukausipalkka ei riitä yhtään mihinkään ja joogakorttiakaan ei pysty hommaamaan joka kuukausi.

Ymmärrän kyllä että pieni palkka harmittaa, etenkin jos on yliopistokoulutus takana. Mutta kyllä mielestäni tuolla palkalla pitäisi elää ihan hyvää elämää. Etenkin jos on sinkku eikä ole edes lapsia, eikä autoa.

Jotenkin tuntuu että ihmisten elintasovaatimukset on nykypäivänä ihan mahdottomat. Pitää olla merkkivaatteita, luomua, viinilasillisia hienoissa ravintoloissa, muuten elämä on köyhää kärvistelyä.

Ei se brutto vaan se netto. Tuosta summasta jää kunnasta  ja vähennyksista riippuen  1900-2100 euroa käteen. Koita tajuta, lopeta valittaminen.

Kenelle jää Suomessa 2600 eurosta 2100 käteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopen tutkinto on kolmevuotinen. En siis rinnastaisi sitä muihin maisteritason yliopistotutkintoihin. On todella hyvä kysymys tarvitseeko lastentarhanope ylipäänsä akateemista pohjakoulutusta. Valittaa toki saa, mutta ihmettelen miksi hän itse tieten tahtoen kouluttautui huonopalkkaiselle alalle? Tuleeko paska palkka oikeasti ihmisille yllätyksenä?

Vierailija
24/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän sitten keksitään, kun päiväkoteihin ei enää löydy pätevää henkilökuntaa joka suostuu tuolla palkalla tekemään lastentarhaopettajan työtä? Itse en suostunut ja teen nyt ihan muuta työtä. Lastentarhaopettajien ja lastenhoitajien pitäisi mennä lakkoon ja jättää tulematta työpaikalle. Niin saisi päättäjiinkin jotain vauhtia. Paperimiehet menee lakkoon, jos pienikin yksityiskohta ei miellytä. Lastentarhaopettajat ja lastenhoitajat ei pyydä kuin inhimillisiä työoloja ja työstä saatavaa kohtuullista korvausta.

Vierailija
25/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töitä ei saa muualta kuin Helsingistä, niin pakko siellä silloin on asua. Vai pitäisikö muuttaa tukien varaan muualle? Helsingin kehyskunnissa on tietysti halvemmat vuokrat, mutta aika lailla se vuokran halpuus menee sitten kalliimpaan kuukasilippuun, eikä niissäkään parhaitten kulkuyhteyksien asunnot mitekään edullisia ole.

Siitä olen samaa mieltä, että vakityössä/pitkäaikaisessa työsuhteessa 2500 alkaa olla jo sellainen summa, että sinkun pitäisi pärjätä kohtuullisesti, kunhan budjetoi.

Vierailija
26/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksiön vuokra helsingin Töölössä, 48 m2 1200 e /kk. Miten paljon jää ruokaan ja huveihin, hä ap???

Kukaan ei pakota asumaan miltei 50 neliön kaksiossa! Sitäpaitsi jutun lto kertoi maksavansa Helsingissä yksiön vuokraa 700 euroa. Kyllä siitä jää ihan hyvin kulutukseenkin siis T. Ap

Vierailija
27/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku maalainen siellä huutelee. Koitapa asua Helsingissä tuolla summalla. Naapureinasi on narkkareita ja kämppä on neuvostotyyliä vuodelta 1971!

Mikä pakko Helsingissä on asua jos siellä on niin kamalaa? Elämä on valintoja ja asuinpaikka on yksi niistä asioista, jonka voi valita ihan itse.

Samoin kuin ammatti. Jos raha on tärkeä kriteeri työlle, niin miksi kouluttautua huonosti palkatulle alalle?

Vierailija
28/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiin ei kyllä kannata muuttaa, jos ei vähintään 3000 e / kk jää hanskaan.

No juu pankissa kävin juttelemassa, että vähintään 3000€ luokkaa pitäisi olla kk tulot, että saisi asuntolainan kivaan kaksioon eli hintaa noin 200 000€. Vaikka olisi ASP. Netissä oli artikkeli, että näillä tuloilla sais muuttaa jonnekin Kouvolaan.

Vierailija
29/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sitä yliopistokoulutusta pitäisi muka huomioida? Vai luuliko nuo lastentarhanopettajat tienaavansa kuin lääkärit ja juristit mutta pettyivät? Ei kai se palkka nyt mikään yllätys tai salaisuus ole ollut. Ihan tietoinen valintahan se on ollut lähteä opiskelemaan sille alalle.

Sii sinusta lasten kasvatus ja hoito ei ole lainkaan niin arvokasta, kun jonkun sopimuksenlaatiminen, yritysten veronsuunnittelun laatiminen, tai testamentin teko.

Mitä ihmettä? oletko ihan tyhmä? puhuttiin siitä että tietoisesti matalapalkkaiselle alalle hakeutunut valittaa matalaa palkkaa, ei siitä miten tärkeeä työ on. Ja mikä ihmeen "onkun sopimuksenlaatiminen, yritysten veronsuunnittelun laatiminen, tai testamentin teko"?

Sinun mielestäsi siis lääkäreiden pitäisi saada myös huonoa palkkaa?

Vierailija
30/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sitä yliopistokoulutusta pitäisi muka huomioida? Vai luuliko nuo lastentarhanopettajat tienaavansa kuin lääkärit ja juristit mutta pettyivät? Ei kai se palkka nyt mikään yllätys tai salaisuus ole ollut. Ihan tietoinen valintahan se on ollut lähteä opiskelemaan sille alalle.

Erikoistuva lääkäri tienaa nykyään 3190eur/kk brutto, vielä muutama vuosi sitten 2800eur/kk brutto.

Vierailija
31/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhanopen tutkinto on kolmevuotinen. En siis rinnastaisi sitä muihin maisteritason yliopistotutkintoihin. On todella hyvä kysymys tarvitseeko lastentarhanope ylipäänsä akateemista pohjakoulutusta.

Lastentarhanopettajien kouluttaminen yliopistossa on kyllä outo valinta. Yliopistokoulutus valmistaa analyyttiseen ajattelutyöhön, lastentarhanopen työ taas on hyvin käytännönläheistä ja enemmän kiinni persoonasta ja vuorovaikutuksesta kuin koulutuspohjasta.

Vierailija
32/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se niin ole, että palkka ei riitä elämiseen, vaan elämä ei riitä palkkaan. Ja ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Itselläni on tulot pienet. Tilipäivänä ostan pakkaset ja jääkaapin täyteen. Nettipaketti, tupakat, kahvit ja kuivaruuat kuukaudeksi. Autoon tankillisen bensaa ja maksan pakolliset laskut. Sitten viikonlopuksi laatikko kaljaa. Ja vielä jää ehkä parikymmentä euroa taskurahaa. Muuta ei ole, mutta pärjään.

No ei ihme, jos ei vähät rahat riitä. Tupakat 6,50-7,00 e per aski!

Vierailija
33/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhanopen tutkinto on kolmevuotinen. En siis rinnastaisi sitä muihin maisteritason yliopistotutkintoihin. On todella hyvä kysymys tarvitseeko lastentarhanope ylipäänsä akateemista pohjakoulutusta. Valittaa toki saa, mutta ihmettelen miksi hän itse tieten tahtoen kouluttautui huonopalkkaiselle alalle? Tuleeko paska palkka oikeasti ihmisille yllätyksenä?

Eihän tässä ole muuta vikaa, mutta kun me luokanopetkin tienaamme tuon 2580€, ja meillä on sentään KM:n paperit. Minun näkökulmasta LO:lla on siis todella hyvä palkka.

Vierailija
34/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla palkalla helsinkiläisellä sinkulla menee puolet palkasta vuokraan tai jos on oma niin velkojenlyhennyksiin. Itse aikoinaan kävin kahdessa työssä kun ostin asunnon eikä silloinkaan suuria juhlittu. Velattomana omassa asunnossa sillä elää mutta ei se mikään iso palkka ole sinkullekaan. Jos on parisuhteessa toinenkin tienaamassa kn se eri asia. Jossain Kainuussa asunnotkin ovat halvempia. Autoon ym. menee sitten maaseudulla enemmän. Stadissa ei välttämättä tarvitse autoa jos on myös työssä kaupungissa.

Vierailija
35/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa! Itse elelen mukavasti omakotitalossa 2400 bruttotuloilla, enkä koe joutuvani tinkimään yhtään mistään rahan vähyyden takia.

Tämä ulkokullattu ja ylimitoitettu elämäntyyli saa ihmiset ihan sokeiksi sille millaista on normaali elämä.

Jep. Mistä lähtien köyhyyttä on ollut se ettei ole varaa uusimpaan iphoneen, ja omaan keskustakaksioon Punavuoressa? Ihmisiltä on kadonnut suhteellisuudentaju elintason suhteen. Vituttaa miten tavalliset, hyvin keskiluokkaiset ihmiset kehtaavat inistä "köyhyyttä" jonka ovat vieläpä itse tietoisesti valinneet kun lähtivät kouluttautumaan unelma-ammattiinsa.

Vierailija
36/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ole muuta vikaa, mutta kun me luokanopetkin tienaamme tuon 2580€, ja meillä on sentään KM:n paperit. Minun näkökulmasta LO:lla on siis todella hyvä palkka.

Älä ihmeessä erehdy valittamaan, kun teet lyhyet päivät ja lekottelet monta kk kesäisin. ;)

Vierailija
37/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa! Itse elelen mukavasti omakotitalossa 2400 bruttotuloilla, enkä koe joutuvani tinkimään yhtään mistään rahan vähyyden takia.

Tämä ulkokullattu ja ylimitoitettu elämäntyyli saa ihmiset ihan sokeiksi sille millaista on normaali elämä.

Jep. Mistä lähtien köyhyyttä on ollut se ettei ole varaa uusimpaan iphoneen, ja omaan keskustakaksioon Punavuoressa? Ihmisiltä on kadonnut suhteellisuudentaju elintason suhteen. Vituttaa miten tavalliset, hyvin keskiluokkaiset ihmiset kehtaavat inistä "köyhyyttä" jonka ovat vieläpä itse tietoisesti valinneet kun lähtivät kouluttautumaan unelma-ammattiinsa.

Tämä suhteellisuudentajun puute ärsyttää myös minua. Siis alansa ammattilaiset saavat tietenkin arvioida palkkansa suuruutta suhteessa koulutukseen, vastuuseen ja työn kuormittavuuteen. Mutta silloin mennään metsään ja pahasti, kun lähdetään keskituloisena kokoaikatyöläisenä vertaamaan omia tuloja työttömän tuloihin: keskituloinen voittaa aina. 

Vierailija
38/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuliko sinulle huono palkka yllätyksenä? Vai haitko unelma-ammattiisi tietoisena siitä että palkka on mitä on? Jotkut tinkivät ammattia valitessaan rahasta toteuttaakseen uraunelmansa, jotkut taas tinkivät työn mielekkyydestä tienatakseen hyvin.

Vierailija
39/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan vajaa 600 työmarkkinatukea ja 300 asumistukea. Siitä yhtiövastike 400, sähkö, laajakaista, vakuutus, bensa, lääkkeet + itselle ja armeijassa olevalle viikonloppulapselle ruuat. Muita ei kämpässä asu. Paljonko luulette jäävän?

Toimeentulotukea en saa enkä töitä ikäni vuoksi. Seurakunnalta saa joskus parinkympin ostositoumuksen ja EU-ruokatukea sain myös vähän aikaa sitten. Takana 20 vuoden täystyöllisyys, ylioppilaspaperit ja sihteerin koulutus ajalta, jonka arvo on nolla työttömyyden jälkeen.

Että ennemmin itkettää tai naurattaa eikä niinkään ärsytä.

Huutaisin onnesta jos saisin edes minimipalkan ja saisin yleensäkin tehdä töitä.

Pääkaupunkiseudulla asun. Jaettiin huonot kortit. Tupakkaa tai kaljaa ei mene yhtään. Arvatkaa miksi.

Kesällä poimin paljon mustikoita ja nyt suppilovahveroita. Pakastin toimii toistaiseksi.

Elämä on laittanut polvilleen ja odotan vain seuraavaa siirtoa.

Vierailija
40/89 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpais kyllä mulle tuollainen palkka. Olis edes töitä.

Nimim. "toinen akateeminen".