Sotelin esivalinta syksy 2017
Kommentit (91)
Kiitos muuten teille kaikille ihanille tässä ketjussa, erityisesti noista kysymyksistä! Tuollainen opitun tiedon miettiminen kysymyksien kautta on tosi hyvä tapa päntätä, se tuo uusia näkökulmia ja mielleyhtymiä, ja niitä Ahaa-elämyksiä joiden kautta tiedon sisäistäminen on helpompaa (vaikka olisikin "outo" tai turha kysymys).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin viime keväänä opiskelemaan ja muistan että tein esivalinta teksteistä isot maind mapit värillisille kartonkeille, niitä selailin nopeasti kokeessa. Koin että niistä oli hyötyä, itselläni on visuaalinen muisti. Niin pystyi opettelemaan ulkoa tekstin.
Miten toteutit oikeen tuon? Laitoitko jokaiselle artikkelille siis eri kartongin? Vai kaikki vaan samaan. Pystyisitkö vähän selittämään tarkemmin :D kun tuo olisi aika hyvä idea
Kannattaa miettiä, mikä sun omalla kohdalla olisi toimivin. Luin aikanaan VAKAVAan ja siinä on myös artikkelipino alla. Tein jokaisesta artikkelista oman kartongin.
Värikoodasin tietyt asiat eri väreillä, esim. tekstissä mainitut tärkeät henkilöt vihreällä, käsitteet oranssilla, luvut sinisellä jne. Värikoodi oli aina sama ja sijoitin aina suunnilleen samaan paikkaan kartonkia tietyt asiat (käytin artikkelin melko loogista järjestystä). Helpotti kokeeseen lukiessa ja pystyi visuaalisesti palauttamaan mieleen asioita. Siinä kokeessa ei saa matskuja olla mukana, mutta tässä värit helpottaisivat myös löytämään oikean tiedon nopeasti. Kun yhden artikkelin tieto on yhdellä isolla paperilla, josta sen näkee ns. yhdellä silmäyksellä, on se nopeampi myöhemmin kerrata ja lukea kuin lukisi koko artikkelin aina uudelleen.
Mulle se oli toimiva tapa ja pääsin sisään.
T. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin viime keväänä opiskelemaan ja muistan että tein esivalinta teksteistä isot maind mapit värillisille kartonkeille, niitä selailin nopeasti kokeessa. Koin että niistä oli hyötyä, itselläni on visuaalinen muisti. Niin pystyi opettelemaan ulkoa tekstin.
Miten toteutit oikeen tuon? Laitoitko jokaiselle artikkelille siis eri kartongin? Vai kaikki vaan samaan. Pystyisitkö vähän selittämään tarkemmin :D kun tuo olisi aika hyvä idea
Kannattaa miettiä, mikä sun omalla kohdalla olisi toimivin. Luin aikanaan VAKAVAan ja siinä on myös artikkelipino alla. Tein jokaisesta artikkelista oman kartongin.
Värikoodasin tietyt asiat eri väreillä, esim. tekstissä mainitut tärkeät henkilöt vihreällä, käsitteet oranssilla, luvut sinisellä jne. Värikoodi oli aina sama ja sijoitin aina suunnilleen samaan paikkaan kartonkia tietyt asiat (käytin artikkelin melko loogista järjestystä). Helpotti kokeeseen lukiessa ja pystyi visuaalisesti palauttamaan mieleen asioita. Siinä kokeessa ei saa matskuja olla mukana, mutta tässä värit helpottaisivat myös löytämään oikean tiedon nopeasti. Kun yhden artikkelin tieto on yhdellä isolla paperilla, josta sen näkee ns. yhdellä silmäyksellä, on se nopeampi myöhemmin kerrata ja lukea kuin lukisi koko artikkelin aina uudelleen.
T. eri
Teen itsekin näin, tosin olen hyvin hidas ja epäselvä kirjoittaja käsin, joten teen saman koneella. Laitan aiheet otsikoiden alle (esim. nimet, käsitteet, omat pohdinnat yms.) ja leikin värien kanssa. Kun aiheet on loogisesti oman pään mukaan kirjoitettu, ja vielä muistettavilla paikoilla värikoodien ollessa muistisääntönä, on helppo palauttaa mieleen koko hässäkkä ja "valita" etsittävä tieto. Oon itsekin visuaalinen oppija, kaikissa kokeissa muistelen opitun "kuvina". Pelkkä tiedon lukeminen paperilta ei hirveästi auta mua, sellainen loputon pänttääminen, uudelleen ja uudelleen, ja kuunteleminen on vielä vaikeampaa. Kun itse jäsentelee opitun tiedon niin yllättäen kaikki jää päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. eri
Teen itsekin näin, tosin olen hyvin hidas ja epäselvä kirjoittaja käsin, joten teen saman koneella. Laitan aiheet otsikoiden alle (esim. nimet, käsitteet, omat pohdinnat yms.) ja leikin värien kanssa. Kun aiheet on loogisesti oman pään mukaan kirjoitettu, ja vielä muistettavilla paikoilla värikoodien ollessa muistisääntönä, on helppo palauttaa mieleen koko hässäkkä ja "valita" etsittävä tieto. Oon itsekin visuaalinen oppija, kaikissa kokeissa muistelen opitun "kuvina". Pelkkä tiedon lukeminen paperilta ei hirveästi auta mua, sellainen loputon pänttääminen, uudelleen ja uudelleen, ja kuunteleminen on vielä vaikeampaa. Kun itse jäsentelee opitun tiedon niin yllättäen kaikki jää päähän.
Lisään vielä että lopuksi tulostan kaiken, mikä helpottaa näiden "cheat sheet" nivoskojen lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos muuten teille kaikille ihanille tässä ketjussa, erityisesti noista kysymyksistä! Tuollainen opitun tiedon miettiminen kysymyksien kautta on tosi hyvä tapa päntätä, se tuo uusia näkökulmia ja mielleyhtymiä, ja niitä Ahaa-elämyksiä joiden kautta tiedon sisäistäminen on helpompaa (vaikka olisikin "outo" tai turha kysymys).
Laitetaan hyvä kiertämään :)
Jännittääkö teitä tuleva koe? Itseäni jännittää iha hirveesti kun tuntuu et ei mikään jää päähän lukemisesta :(
Vierailija kirjoitti:
Jännittääkö teitä tuleva koe? Itseäni jännittää iha hirveesti kun tuntuu et ei mikään jää päähän lukemisesta :(
Jännittää, ja samoilla fiiliksillä mennään myös täällä.
Mutta hyvin se menee :)
Hirman luottoa itseemme niin päästään pitkälle!
Vierailija kirjoitti:
Mua jännittää kans kun ekaa kertaa osallistuu eikä vinkeistä huolimatta ehkä osaa varautua/lukea "oikein".
Mutta sen näkee sitten viikon päästä miten menee! En ehdi stressata, lapset pitää siitä huolen :D
Täällä myös jännitystaso aikamoinen, ja ei edes saisi liikaa jännätä ja/tai stressaa, koska silloin se varmasti menee penkin alle :)
Itse oon tästä huolimatta tosi luottavaisin mielin, vaikka en kaikkea muistakkaan, mutta uskon, että itse kokeen aikana palautu aika paljon mieleen :) tulee varmasti ns fläsäreitä artikkeleista.
Niin ja, voin tehdä kysymyksiä artikkelista 4 :)
Te aiemmin kokeen tehneet: montako kysymystä siinä on per osio? Ja saako niihin osioihin palata vai pitääkö ne tehdä järjestelmällisesti yksi osio kerrallaan?
Kuolen jännitykseen, kun ei koskaan voi olla varma, että millaisia ne kyssät on. :(
Vierailija kirjoitti:
Te aiemmin kokeen tehneet: montako kysymystä siinä on per osio? Ja saako niihin osioihin palata vai pitääkö ne tehdä järjestelmällisesti yksi osio kerrallaan?
Kuolen jännitykseen, kun ei koskaan voi olla varma, että millaisia ne kyssät on. :(
Ennakossa 40, matikassa, enkussa ja Suomessa 10-20 kysymystä.
Saa palata ja ei väliä missä järjestyksessä teet.
Aiemmin kokeen tehneet: miten teillä on riittänyt aika? Onko aikataulu tiukka vai onko jäänyt varaa? Pelkään että koe on niin haastava että en ehdi tehdä kaikkia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin kokeen tehneet: miten teillä on riittänyt aika? Onko aikataulu tiukka vai onko jäänyt varaa? Pelkään että koe on niin haastava että en ehdi tehdä kaikkia tehtäviä.
Mulla ei ole jäänyt aikaa kuin muutama hassu minuutti.
Viimesia viedään!
Päät päntätty täyteen ja paperi tolkulla muistiinpanoja?
Millä fiiliksillä odotetaan torstaita? :)
En tajuu!
Artikkeli 1:
Koko maan kattavassa tutkimuksessa;
"kukin
muuttuja ristiintaulukoitiin koetun rahapeliongelman kanssa, ja havaitsimme, että kaikki yhteydet olivat koko maan kattavassa aineistossa tilastollisesti erittäin merkitseviä"
Mutta sit myöhemmin sönkötetään;
"Tuloksissa nousi esiin erityisesti Keski-Suomen maakunta, jossa koettu rahapeliongelma
ei ollut tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä riskijuomiseen, masentuneisuuteen eikä köyhyyteen"
Niin, että mikä nyt on ns oikea vastaus? Onko yhteydessä vai ei?
Vierailija kirjoitti:
En tajuu!
Artikkeli 1:
Koko maan kattavassa tutkimuksessa;
"kukin
muuttuja ristiintaulukoitiin koetun rahapeliongelman kanssa, ja havaitsimme, että kaikki yhteydet olivat koko maan kattavassa aineistossa tilastollisesti erittäin merkitseviä"Mutta sit myöhemmin sönkötetään;
"Tuloksissa nousi esiin erityisesti Keski-Suomen maakunta, jossa koettu rahapeliongelma
ei ollut tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä riskijuomiseen, masentuneisuuteen eikä köyhyyteen"Niin, että mikä nyt on ns oikea vastaus? Onko yhteydessä vai ei?
Koko maan (eli kaikki alueet yhdessä) kattavassa analyysissä on merkittäviä eroja.
Ja tuo jälkimmäinen puolestaan alueellisesti tarkasteltuna.
Vierailija kirjoitti:
Viimesia viedään!
Päät päntätty täyteen ja paperi tolkulla muistiinpanoja?Millä fiiliksillä odotetaan torstaita? :)
Hyvillä mielin.
Uskon, että tulee hyvät pisteet! Tai ainakin tällä pänttäämisellä pitäisi tulla!
Vierailija kirjoitti:
Viimesia viedään!
Päät päntätty täyteen ja paperi tolkulla muistiinpanoja?Millä fiiliksillä odotetaan torstaita? :)
Huonoilla fiiliksillä :(
Kiva muuten meidän kannalta jotka oikeesti haluaa päästä opiskelemaan, ja sinne tulee tuollaisia "lälläslää en edes välitä mutta tulenpas kuitenkin!" tyyppejä. Tuonkaltaisten ihmisten takia kysymykset saattavat olla hyvinkin pikkutarkkoja, jotta läpi ei pääse ihmisiä joita ei oikeastaan kiinnosta, ja jotka eivät viitsi edes lukea materiaalia kunnolla (mutta pääsisivät "vahingossa" sisään).