Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Sotelin esivalinta syksy 2017

Vierailija
05.10.2017 |

Kuinka moni lukee parhaillaan?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
05.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MinÀ, mutta en vÀlitÀ hössöttÀÀ asiasta, joten taidan jÀttÀÀ ketjun seuraamisen. :) Maisterin tutkinto on jo plakkarissa ym., joten kunhan nyt menen katsomaan, ettÀ mikÀs tÀmÀ tÀmmöinen on. En suinkaan ehdi myöskÀÀn matskuja lukea useaan kertaan. Matikasta tulee varmaan 0 op, jos perustuu lukiomatikkaan.

Kiva muuten meidÀn kannalta jotka oikeesti haluaa pÀÀstÀ opiskelemaan, ja sinne tulee tuollaisia "lÀllÀslÀÀ en edes vÀlitÀ mutta tulenpas kuitenkin!" tyyppejÀ. Tuonkaltaisten ihmisten takia kysymykset saattavat olla hyvinkin pikkutarkkoja, jotta lÀpi ei pÀÀse ihmisiÀ joita ei oikeastaan kiinnosta, ja jotka eivÀt viitsi edes lukea materiaalia kunnolla (mutta pÀÀsisivÀt "vahingossa" sisÀÀn).

Vierailija
42/91 |
05.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kiitos muuten teille kaikille ihanille tÀssÀ ketjussa, erityisesti noista kysymyksistÀ! Tuollainen opitun tiedon miettiminen kysymyksien kautta on tosi hyvÀ tapa pÀntÀtÀ, se tuo uusia nÀkökulmia ja mielleyhtymiÀ, ja niitÀ Ahaa-elÀmyksiÀ joiden kautta tiedon sisÀistÀminen on helpompaa (vaikka olisikin "outo" tai turha kysymys).

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
05.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MinÀ pÀÀsin viime kevÀÀnÀ opiskelemaan ja muistan ettÀ tein esivalinta teksteistÀ isot maind mapit vÀrillisille kartonkeille, niitÀ selailin nopeasti kokeessa. Koin ettÀ niistÀ oli hyötyÀ, itsellÀni on visuaalinen muisti. Niin pystyi opettelemaan ulkoa tekstin.

Miten toteutit oikeen tuon? Laitoitko jokaiselle artikkelille siis eri kartongin? Vai kaikki vaan samaan. Pystyisitkö vÀhÀn selittÀmÀÀn tarkemmin :D kun tuo olisi aika hyvÀ idea

Kannattaa miettiÀ, mikÀ sun omalla kohdalla olisi toimivin. Luin aikanaan VAKAVAan ja siinÀ on myös artikkelipino alla. Tein jokaisesta artikkelista oman kartongin.

VÀrikoodasin tietyt asiat eri vÀreillÀ, esim. tekstissÀ mainitut tÀrkeÀt henkilöt vihreÀllÀ, kÀsitteet oranssilla, luvut sinisellÀ jne. VÀrikoodi oli aina sama ja sijoitin aina suunnilleen samaan paikkaan kartonkia tietyt asiat (kÀytin artikkelin melko loogista jÀrjestystÀ). Helpotti kokeeseen lukiessa ja pystyi visuaalisesti palauttamaan mieleen asioita. SiinÀ kokeessa ei saa matskuja olla mukana, mutta tÀssÀ vÀrit helpottaisivat myös löytÀmÀÀn oikean tiedon nopeasti. Kun yhden artikkelin tieto on yhdellÀ isolla paperilla, josta sen nÀkee ns. yhdellÀ silmÀyksellÀ, on se nopeampi myöhemmin kerrata ja lukea kuin lukisi koko artikkelin aina uudelleen.

Mulle se oli toimiva tapa ja pÀÀsin sisÀÀn.

T. eri

Vierailija
44/91 |
05.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MinÀ pÀÀsin viime kevÀÀnÀ opiskelemaan ja muistan ettÀ tein esivalinta teksteistÀ isot maind mapit vÀrillisille kartonkeille, niitÀ selailin nopeasti kokeessa. Koin ettÀ niistÀ oli hyötyÀ, itsellÀni on visuaalinen muisti. Niin pystyi opettelemaan ulkoa tekstin.

Miten toteutit oikeen tuon? Laitoitko jokaiselle artikkelille siis eri kartongin? Vai kaikki vaan samaan. Pystyisitkö vÀhÀn selittÀmÀÀn tarkemmin :D kun tuo olisi aika hyvÀ idea

Kannattaa miettiÀ, mikÀ sun omalla kohdalla olisi toimivin. Luin aikanaan VAKAVAan ja siinÀ on myös artikkelipino alla. Tein jokaisesta artikkelista oman kartongin.

VÀrikoodasin tietyt asiat eri vÀreillÀ, esim. tekstissÀ mainitut tÀrkeÀt henkilöt vihreÀllÀ, kÀsitteet oranssilla, luvut sinisellÀ jne. VÀrikoodi oli aina sama ja sijoitin aina suunnilleen samaan paikkaan kartonkia tietyt asiat (kÀytin artikkelin melko loogista jÀrjestystÀ). Helpotti kokeeseen lukiessa ja pystyi visuaalisesti palauttamaan mieleen asioita. SiinÀ kokeessa ei saa matskuja olla mukana, mutta tÀssÀ vÀrit helpottaisivat myös löytÀmÀÀn oikean tiedon nopeasti. Kun yhden artikkelin tieto on yhdellÀ isolla paperilla, josta sen nÀkee ns. yhdellÀ silmÀyksellÀ, on se nopeampi myöhemmin kerrata ja lukea kuin lukisi koko artikkelin aina uudelleen.

T. eri

Teen itsekin nĂ€in, tosin olen hyvin hidas ja epĂ€selvĂ€ kirjoittaja kĂ€sin, joten teen saman koneella. Laitan aiheet otsikoiden alle (esim. nimet, kĂ€sitteet, omat pohdinnat yms.) ja leikin vĂ€rien kanssa. Kun aiheet on loogisesti oman pÀÀn mukaan kirjoitettu, ja vielĂ€ muistettavilla paikoilla vĂ€rikoodien ollessa muistisÀÀntönĂ€, on helppo palauttaa mieleen koko hĂ€ssĂ€kkĂ€ ja "valita" etsittĂ€vĂ€ tieto. Oon itsekin visuaalinen oppija, kaikissa kokeissa muistelen opitun "kuvina". PelkkĂ€ tiedon lukeminen paperilta ei hirveĂ€sti auta mua, sellainen loputon pĂ€nttÀÀminen, uudelleen ja uudelleen, ja kuunteleminen on vielĂ€ vaikeampaa. Kun itse jĂ€sentelee opitun tiedon niin yllĂ€ttĂ€en kaikki jÀÀ pÀÀhĂ€n.

Vierailija
45/91 |
05.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. eri

Teen itsekin nĂ€in, tosin olen hyvin hidas ja epĂ€selvĂ€ kirjoittaja kĂ€sin, joten teen saman koneella. Laitan aiheet otsikoiden alle (esim. nimet, kĂ€sitteet, omat pohdinnat yms.) ja leikin vĂ€rien kanssa. Kun aiheet on loogisesti oman pÀÀn mukaan kirjoitettu, ja vielĂ€ muistettavilla paikoilla vĂ€rikoodien ollessa muistisÀÀntönĂ€, on helppo palauttaa mieleen koko hĂ€ssĂ€kkĂ€ ja "valita" etsittĂ€vĂ€ tieto. Oon itsekin visuaalinen oppija, kaikissa kokeissa muistelen opitun "kuvina". PelkkĂ€ tiedon lukeminen paperilta ei hirveĂ€sti auta mua, sellainen loputon pĂ€nttÀÀminen, uudelleen ja uudelleen, ja kuunteleminen on vielĂ€ vaikeampaa. Kun itse jĂ€sentelee opitun tiedon niin yllĂ€ttĂ€en kaikki jÀÀ pÀÀhĂ€n.

LisÀÀn vielÀ ettÀ lopuksi tulostan kaiken, mikÀ helpottaa nÀiden "cheat sheet" nivoskojen lukemista.

Vierailija
46/91 |
05.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos muuten teille kaikille ihanille tÀssÀ ketjussa, erityisesti noista kysymyksistÀ! Tuollainen opitun tiedon miettiminen kysymyksien kautta on tosi hyvÀ tapa pÀntÀtÀ, se tuo uusia nÀkökulmia ja mielleyhtymiÀ, ja niitÀ Ahaa-elÀmyksiÀ joiden kautta tiedon sisÀistÀminen on helpompaa (vaikka olisikin "outo" tai turha kysymys).

Laitetaan hyvÀ kiertÀmÀÀn :)

Vierailija
47/91 |
05.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

JÀnnittÀÀkö teitÀ tuleva koe? ItseÀni jÀnnittÀÀ iha hirveesti kun tuntuu et ei mikÀÀn jÀÀ pÀÀhÀn lukemisesta :(

Vierailija
48/91 |
05.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JÀnnittÀÀkö teitÀ tuleva koe? ItseÀni jÀnnittÀÀ iha hirveesti kun tuntuu et ei mikÀÀn jÀÀ pÀÀhÀn lukemisesta :(

JÀnnittÀÀ, ja samoilla fiiliksillÀ mennÀÀn myös tÀÀllÀ.

Mutta hyvin se menee :)

Hirman luottoa itseemme niin pÀÀstÀÀn pitkÀlle!

Vierailija
49/91 |
05.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KIITOS TÄSTÄ KETJUSTA !!!!!

Vierailija
50/91 |
06.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jÀnnittÀÀ kans kun ekaa kertaa osallistuu eikÀ vinkeistÀ huolimatta ehkÀ osaa varautua/lukea "oikein".

Mutta sen nÀkee sitten viikon pÀÀstÀ miten menee! En ehdi stressata, lapset pitÀÀ siitÀ huolen :D

Vierailija
51/91 |
06.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀÀllÀ myös jÀnnitystaso aikamoinen, ja ei edes saisi liikaa jÀnnÀtÀ ja/tai stressaa, koska silloin se varmasti menee penkin alle :)

Itse oon tÀstÀ huolimatta tosi luottavaisin mielin, vaikka en kaikkea muistakkaan, mutta uskon, ettÀ itse kokeen aikana palautu aika paljon mieleen :) tulee varmasti ns flÀsÀreitÀ artikkeleista.

Niin ja, voin tehdÀ kysymyksiÀ artikkelista 4 :)

Vierailija
52/91 |
06.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Te aiemmin kokeen tehneet: montako kysymystÀ siinÀ on per osio? Ja saako niihin osioihin palata vai pitÀÀkö ne tehdÀ jÀrjestelmÀllisesti yksi osio kerrallaan?

Kuolen jÀnnitykseen, kun ei koskaan voi olla varma, ettÀ millaisia ne kyssÀt on. :(

Vierailija
53/91 |
06.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te aiemmin kokeen tehneet: montako kysymystÀ siinÀ on per osio? Ja saako niihin osioihin palata vai pitÀÀkö ne tehdÀ jÀrjestelmÀllisesti yksi osio kerrallaan?

Kuolen jÀnnitykseen, kun ei koskaan voi olla varma, ettÀ millaisia ne kyssÀt on. :(

Ennakossa 40, matikassa, enkussa ja Suomessa 10-20 kysymystÀ.

Saa palata ja ei vÀliÀ missÀ jÀrjestyksessÀ teet.

Vierailija
54/91 |
07.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Aiemmin kokeen tehneet: miten teillÀ on riittÀnyt aika? Onko aikataulu tiukka vai onko jÀÀnyt varaa? PelkÀÀn ettÀ koe on niin haastava ettÀ en ehdi tehdÀ kaikkia tehtÀviÀ.

Vierailija
55/91 |
08.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kokeen tehneet: miten teillÀ on riittÀnyt aika? Onko aikataulu tiukka vai onko jÀÀnyt varaa? PelkÀÀn ettÀ koe on niin haastava ettÀ en ehdi tehdÀ kaikkia tehtÀviÀ.

Mulla ei ole jÀÀnyt aikaa kuin muutama hassu minuutti.

Vierailija
56/91 |
09.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Viimesia viedÀÀn!

PÀÀt pÀntÀtty tÀyteen ja paperi tolkulla muistiinpanoja?

MillÀ fiiliksillÀ odotetaan torstaita? :)

Vierailija
57/91 |
09.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En tajuu!

Artikkeli 1:

Koko maan kattavassa tutkimuksessa;

"kukin

muuttuja ristiintaulukoitiin koetun rahapeliongelman kanssa, ja havaitsimme, ettÀ kaikki yhteydet olivat koko maan kattavassa aineistossa tilastollisesti erittÀin merkitseviÀ"

Mutta sit myöhemmin sönkötetÀÀn;

"Tuloksissa nousi esiin erityisesti Keski-Suomen maakunta, jossa koettu rahapeliongelma

ei ollut tilastollisesti merkitsevÀssÀ yhteydessÀ riskijuomiseen, masentuneisuuteen eikÀ köyhyyteen"

Niin, ettÀ mikÀ nyt on ns oikea vastaus? Onko yhteydessÀ vai ei?

Vierailija
58/91 |
09.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajuu!

Artikkeli 1:

Koko maan kattavassa tutkimuksessa;

"kukin

muuttuja ristiintaulukoitiin koetun rahapeliongelman kanssa, ja havaitsimme, ettÀ kaikki yhteydet olivat koko maan kattavassa aineistossa tilastollisesti erittÀin merkitseviÀ"

Mutta sit myöhemmin sönkötetÀÀn;

"Tuloksissa nousi esiin erityisesti Keski-Suomen maakunta, jossa koettu rahapeliongelma

ei ollut tilastollisesti merkitsevÀssÀ yhteydessÀ riskijuomiseen, masentuneisuuteen eikÀ köyhyyteen"

Niin, ettÀ mikÀ nyt on ns oikea vastaus? Onko yhteydessÀ vai ei?

Koko maan (eli kaikki alueet yhdessÀ) kattavassa analyysissÀ on merkittÀviÀ eroja.

Ja tuo jÀlkimmÀinen puolestaan alueellisesti tarkasteltuna.

Vierailija
59/91 |
09.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimesia viedÀÀn!

HyvillÀ mielin.

Uskon, ettÀ tulee hyvÀt pisteet! Tai ainakin tÀllÀ pÀnttÀÀmisellÀ pitÀisi tulla!

Vierailija
60/91 |
09.10.2017 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimesia viedÀÀn!

Huonoilla fiiliksillÀ :(

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yhdeksÀn seitsemÀn yhdeksÀn