Vaunut bussissa
Heippa!
Keskusteltiin tässä miehen kanssa siitä että voivatko lastenvaunut kaatua bussissa, kun ajaja kaahailee risteyksissä. Muistelen jonkun kertoneen sellaista tapahtuneen. Onko kellään kokemusta siitä että vaunut olisivat kaatuneet? Miten kävi?
Kommentit (12)
" ajaja kaahailee risteyksissä" . ..
Kyllähän se ole vanhemman vastuulla pitää vaunuista huolta matkan aikana. Esim. jotkut risteykset on niin ahtaita ainakin täällä päin, että niissä on pakko tehdä tosi tiukka käännös, jotta iso auto mahtuu toimimaan. Tällöin tietysti bussi kallistuu ja vaunutkin sen mukana.
Mutta eiköhän ne mummotkin siellä kyydissä pidä kasseistaan kiinni, ettei viilipurkkien kannet tai kananmunat mene rikki, joten miksei itse vahtisi niitä vaunuja? Ja ei ne vaunut, kuten ei lapsetkaan matkan aikana ole kuljettajan, vaan huoltajansa vastuulla.
Yksikään tuntemani bussikuski ei tietääkseni, tasan tarkkaan kahaa tahallaan niin, että aiheuttaisi vaaraa. Ja tunnen niitä perhesyistä paljon, mies on Suomen suurimman yksityisen yhtiön luottamusmies... =) Kuskitkin voi olla pienten lasten isiä, joten tietävät kyllä, että kyydissä on kallis lasti.
Mulle itselleni on käynyt kerran niin, että vaunut oli lukittuna paikallaan, mutta silti tiukassa kallistuksessa ne lähtivät liukumaan, pyörät siis lukittuna. Lattia oli märkä ja loskainen, olisiko sillä ollut osuutta asiaan.
Ja tosiaan, bussikuskimies on opastanut, ja on jossakin niiden ohjeissakin, että vaunut kannattaisi aina laitta kylki menosuuntaan, tällöin kestävät parhaiten paikallaan matkan ajan.
Varmaan niinkin voi käydä, mutta on kyllä tosi harvinaista. Olen kohta vuoden verran kulkenut bussilla melkein päivittäin eikä mitään ole sattunut. Enkä ole kuullut kenellekään muullekaan sattuneen. Joten huoli pois.
Minäkin laitan rattaat aina kylki menosuuntaan, jarrut päälle ja pidän niistä vielä kiinni kurveissa. En ikimaailmassa uskaltaisi jättää vaunuja yksikseen.
Ja kyllä kuljettajat kaahaa. Meillä vaunut kippasi pituussuunnassa ylösalaisin, kun kuljettaja tuli selkeää ylinopeutta kaarteeseen, Vauva putosi vaunuista, mutta ei onneksi käynyt mitenkään. Myönnän: en pitänyt vaunuista kiinni ja tilanne oli niin nopea, etten ennättänyt siihen mitenkään reagoida. Kuljettaja ei pysähtynyt eikä kysynyt kuinka kävi. Itse poistuin huutavan lapsen kanssa shokissa saman tien. Mutta onni siis onnettomuudessa ja vauva selvisi vahingoitta. Bussiyhtiö maksoi suosiolla lääkärissä käynnin ja pahoitteli tapahtunut.
Matkustan ko. linjalla paljon ja voin vakuuttaa, että ko. kuljettaja todellakin kaahasi. Niin tiukkoja kurveja siinä reitillä ei ole, että moinen olisi muuten ollut mahdollista.
Ullamaari kirjoitti, että heillä vaunut kippasivat ylösalaisin pituussunnassa. Miten se on mahdollista, jos vaunuissa on kylki menosuuntaan päin niinkuin ne kuuluu laittaa?
Pointti on siis minullakin (kuten jollain aikaisemmallakin kirjoittajalla) että vanhempi on vastuussa vaunuista ja siitä, että turvamääräyksiä noudatetaan. Toki kaahatakaan ei saa, mutta aina niitä kaahareita kuskien joukkoon sattuu. Ennakointi on tärkeää.
Pahoitteluni joka tapauksessa Ullamaarille sattuneen johdosta -onneksi selvisitte tapahtumasta ehjin nahoin.
Käytännössä kun silloin joutuu usein itse seisomaan vaunujen vieressä (etenkin jos kahdet vaunut kyydissä), jolloin ainakin meidän linjalla on tekemistä jo pystyssäpysymisessä. Ihan hirveällä voimalla ei noilta jalansijoilta voi vängätä vaunuja vastaan, jos ne yrittävät lähteä liikkeelle.
on niin pitkät, että yleensä pidän niitä bussin suuntaisesti. Jos laitan kylki menosuuntaan päin, tukitaan ikävästi se bussin keskiosa. Opin kyllä ko. episodin jälkeen varovaisemmaksi, mutta edelleen suosin bussinsuuntaista asentoa.
Ei kaikki, mutta osa. Itse yleensä laitan vaunut bussin suuntaisesti, koska muuten vaunut tukkii keskiovien edustan lähes kokonaan. Mutta pidän kyllä kovaa kiinni vaunuista, ja se on mielestäni vanhemman " tehtävä" . Useimmissa busseissa täällä pk-seudulla on ohjeet että vaunut pitäisi laittaa kylkimenosuuntaan.
joku kun niin kovasti puolusti kuskeja,niin kerronpa sitten itsekin oman kokemuksen. en kyllä todellakaan tarkoita,et kaikki kuskit on kamalia kaahaajia tai hermonsa menettäjiä,mutta nämä minun kuskini ovat kyllä jostain syystä aina olleet. vaunut siis oli mullakin kylkimenosuuntaan päin ja kuski kaahaa länsiväylää pitkin tuhatta ja sataa (todellakin meni paljon kovempaan kuin edes tavalliset henkilöautot!) ja sitten se pisti jarrut pohjaan juuri pysäkin kohdalla,kyllä oli käsivarret kipeinä,kun sain täysillä puristaa rattaista,ettei olis kaatuneet,kun poika sitten heräs kesken matkan (en kyllä ihmettele sillä vauhdilla ja pikajarrutuksilla) ja alkoi itkeä ,kuski huutaa mulle,et " keksi sille lapselles jotain virikettä,et pysyy hiljaa!" .. ja todellakin poika ei edes ehtinyt itkeä kuin sen hetken,et kuskikin just ja just ehti kuulla sen... enpä oo enää bussiin astunut... nyt odotan hieman parempia kelejä,et voin mennä bussiin rintarepun kanssa,et pääsen istumaan,ettei tarvii pelätä lapsen puolesta... mutta iloisia matkakokemuksia muille,eihän noi kaikki kuskit voi olla niin kiireisiä,et täytyy kaahata!
niin tapahtumia kuin kuskejakin. Itse en lainkaan tajua niitä vanhempia, jotka jättävät lapsen vaunuihin ja menevät itse istumaan siihen lähelle ja katsovat tilannetta. Eipä siinä paljoa ehdi penkistään singahtaa jos joku tilanne sekunnissa tulee. Itse seison aina vaunujen vieressä, käsi kahvalla;)
Ystävälleni kävi niin, että kuljettaja laittoi ovet kiinni, kun vaunut olivat vielä puolitiessä...lapsi tietty säikähti ja alkoi itkemään, kun ovet löivät vaunuihin. Nykyajan busseissa on varmaan joku " silmä" ettei noin edes voisi käydä. Tuostakin selvittiin pelkällä säikähdyksellä.
ja pidän kunnolla kiinni koko ajan. Nykyään lapsi on jo 3-vuotias, ja rattaissa, ja samoin teen edelleen. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään toimia millään muulla tavalla - vaikka riski olisi kuinka pieni niin teen kyllä kaiken voitavani sen eteen ettei sattuisi mitään. Aika huolettomia tuntuvat jotkut olevan... turvallisia matkoja kaikille.
bussissa vaikka olivat asianmukaisesti kylki menosuuntaan ja pidin niistä kiinni! Kuljettaja yritti päästä Hämeentiellä valoista ennen punaista, ei onnistunut ja teki äkkijarrutuksen täydessä vauhdissa. Siinä ei mitkään käsivoimat auttaneet, lensin itse perässä vaikka pidin toisella kädellä kiinni bussin kaiteesta. Ainakin Hgissä kuskeilla tuntuu olevan raskas kaasujalka, liekö sitten aikataulut vedetty tiukoille vai mikä räikkös-syndrooma niillä on... Tämä ei tietenkään koske kaikkia kuljettajia, mutta tuntuu olevan aika yleistä ainakin niillä linjoilla joilla itse kuljen.
Kaverille kävi niin, kun bussi teki äkkijarrutuksen. Lapselle ei käynyt onneksi mitään, kun nukkui rattaissa ja oli valjaissa. Rattaista vääntyi kuomun runko tms, minkä bussiyhtiön vakuutus korvasi.
Mä laitan itse aina (jos mahdollista) rattaat siihen vaunupaikan " ekaan" paikkaan eli siis siihen, mikä on lähempänä etuosaa. Ja rattaat siis " kylki menosuuntaan" . Jos bussi tekee äkkijarrutuksen on siinä sitten penkkien selkänoja heti melkein rattaissa kiinni, joten rattaat ei pääse kaatumaan. Tiukoissa käännöksissä rattaat voi " kylki menosuuntaan" -asennossa kallistua kyllä sinne ovillekin päin. Siksi olen aina itse siinä rattaiden vieressä. Jos bussissa on ikkunat korkealla, saatan kääntää rattaat " naama menosuuntaan" (jos on tilaa), että lapsi näkee ulos. Ja turvallisuussyistä en koskaan ota lasta pois rattaista, kun ollaan bussissa. Onkin aina tottunut istumaan bussissa rattaissa, eikä edes mangu niistä pois.