Yhteiskunta pistää vammaiset ja lapset lastenvaunuineen vastakkain! Ahdistaa ja pelottaa äitinä tämä
Vessat, bussit, junat.. joka paikassa lapset ja pyörätuolit joutuvat kilpailemaan samoista paikoista. Olen ennenkin saanut lasteni kanssa pahoja katseita, kun olen käyttänyt meille tarkoitettuja palveluita, esim. niitä vessoja, jotka on tarkoitettu sekä pyörätuoleille että lastenvaunuille. Minulla on kaksosten rattaat, jotka eivät mene kasaan. Eilen junassa vanha pyörätuolimies haukkui minut pataluhaksi, kun vein "hänen" tilaansa siellä vaunuineni, vaikka tilat on tarkoitettu myös lastenvaunuille!
Minua on alkanut oikeasti ahdistaa ja pelottaa tämä, että mitä vielä tulee tapahtumaankaan. Mitäs sitten kun kohdalle sattuu joku lapsia kunnolla vihaava vammainen? Eihän tämä vammaistenkaan vika tietenkään ole, kyllä minä sen ymmärrän. Ihmettelen vaan, miksi yhteiskunta pistää meidät tällä tavalla vastakkain joka paikassa? Ja miksi tämä on näin yleisesti hyväksyttyä, että jaamme samat paikat joutuen kilpailemaan keskenämme siitä tilasta ja palveluista? Kylläpä vaan odotan sitä hetkeä, kun pääsen tästä kilpailusta eroon ja lapset kasvavat ulos vaunuistaan!
Kommentit (30)
Jos tämä tapahtuu vielä junassa, niin kylmästi toteat että siellä invavessassa on junan ainoa vaipanvaihtoalusta. Ja tämän lisäksi sinne on sijoitettu tuttipullon lämmitin. Kysyt että kenelleköhän ne on tarkoitettu. Tosin kuljen itse päivittäin junassa ja aika harvoin siellä on ketään pyöräruolin kanssa matkaavaa
Muutama vuosi sitten itsekin liikuin paljon kaksosten vaunujen kanssa, mutta tuollaiseen vastakkainasetteluun en törmännyt. Vammaiset ovat lukumäärällisesti marginaalinen ryhmä, joten on ymmärrettävää, että heitä varten tehtyjä tiloja (inva-WC, pyörätuolipaikat, luiskat ym) tarjotaan myös muiden käyttöön.
Tosi ikävää, mutta valitettavasti kaikki ihmiset eivät aina osaa käyttäytyä asiallisesti. Kyllä se tila kuuluu teille molemmille, ja jos kaikki eivät mahdu niin viimeisenä tulija jää odottamaan seuraavaa. Aika harvoin olen itse törmännyt pyörätuoliin julkisissa vaikka niitä päivittäin käytän.
Lakkasin itse mahdollisimman pian käyttämästä rattaita koska vihaan tilasta taistelua ja kyräilyä. Mutta joo, mulla ei ole kaksosia, silloin se on varmaan mahdotonta. Yritä kestää, suurin osa ihmisistä on kuitenkin mukavia. Sanot vaan, että tämä tila on tarkoitettu myös vaunuille.
Kun minä viimeksi matkustin (kaukoliikenteen) junalla, siellä oltiin aika vihaisia lähinnä siitä syystä, että lastenvaunut tukkivat mm. ihmisille myydyt polkupyöräpaikat, eikä vaunujen omistajia näkynyt missään.
Itse näen kaikki ryhmät samanarvoisina, ja jos joku pikkulasten vanhempi pelkää pyörätuolilla kulkevia, totean että viimeistään silloin se pelko karisee, kun oma läheinen joutuu pyörätuoliin.
Oisit sanonut sille että rullaa v**ttuun. :d
Mitä asialle voisi tehdä? Vielä yksi vessa lisää? Naiset - Miehet - Inva - Lapset?
Busseihin ja juniin molemmille tahoille omat tilat?
Vierailija kirjoitti:
Kun minä viimeksi matkustin (kaukoliikenteen) junalla, siellä oltiin aika vihaisia lähinnä siitä syystä, että lastenvaunut tukkivat mm. ihmisille myydyt polkupyöräpaikat, eikä vaunujen omistajia näkynyt missään.
Itse näen kaikki ryhmät samanarvoisina, ja jos joku pikkulasten vanhempi pelkää pyörätuolilla kulkevia, totean että viimeistään silloin se pelko karisee, kun oma läheinen joutuu pyörätuoliin.
Se on ihan sama, mikä se ihmisryhmä siinä on vastakkain. Kun ihmiset joutuvat taistelemaan tilasta ja palveluista keskenään, se äkkiä synnyttää vihantunteita heitä toisiaan kohtaan, vaikka todellinen syy onkin palveluntarjoajissa. Ymmärrän minä sen, että minä vaunuineni ärsytän vammaisia, joiden tilaa tai palveluita "varastan", mutta kun minullakaan ei ole muita vaihtoehtoja vaunuineni kuin käyttää niitä samoja tiloja ja palveluita.
ap
Sanoitko sille pataluhaksi haukkuneelle pyörätuolimiehelle vastaan, vai olitko vain hiljaa? Olen ollut samassa tilanteessa pari kertaa kun kuljin vaunujen kanssa, ja fiksu vastaus valittavalle vammaiselle hiljentää yleensä tyypin. Ja jos ei hiljennä niin korota ääntä että perkele, tässä on myös vaunuille paikka, eikö tässä saa muut olla!
Se pyörätuolimies valitti siitä, etten muiden vanhempien tapaan ollut kasaamassa rattaitani välitilaan. Pahoittelin asiaa hänelle, ettei kaksosteni vaunut mene kasaan ollenkaan ja lisäksi mihin muka laittaisin lapseni silloin. Mies paasasi vielä hetken sen jälkeen, mutta itse en sanonut enempää.
ap
Tollasille pitää vaan sanoa, että turpa kiinni.
jotkut vammaiset ovat todella ilkeitä ja itsekeskeisiä. Syynä voi olla aivovamma, katkeruus tai ihan vain ilkeä luonne.
Anna mul*kujen, myös vammaisten sellaisten, kieriskellä omassa pahassa olossaan äläkä lähde väittelemään itseäsi tyhmempien kanssa.
Erityisen ongelmallisiksi olen kokenut invavessojen ja lastenhoitohuoneiden yhdistelmän. Siinä nyt vaan kestää aikaa, kun vaihdat lasten vaippoja ja vessatat pientä lasta. Samoin monella vammaisella tuntuu menevän vessassa kauan aikaa. Odottelu voi olla molemmille ihmisryhmille hyvin ongelmallista. En vaan ymmärrä, mikä ihmeen järki on aina tunkea lastenvaunut ja pyörätuolit samoihin tiloihin.
ap
Vammaiset ovat vammaisia jopa lopun elämäänsä. Sinä olet noiden rattaiden kanssa vain pienen hetken. Vähän suhteellisuuden tajua, jookos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama, mikä se ihmisryhmä siinä on vastakkain. Kun ihmiset joutuvat taistelemaan tilasta ja palveluista keskenään, se äkkiä synnyttää vihantunteita heitä toisiaan kohtaan, vaikka todellinen syy onkin palveluntarjoajissa. Ymmärrän minä sen, että minä vaunuineni ärsytän vammaisia, joiden tilaa tai palveluita "varastan", mutta kun minullakaan ei ole muita vaihtoehtoja vaunuineni kuin käyttää niitä samoja tiloja ja palveluita.
ap
Kyllä se paikka kaukoliikenteessä kuuluu ensisijaisesti sille, joka on sen varannut. Jos mietitään vaikka viidenkin tunnin junamatkaa, ymmärrän kyllä että paikan varannutta pyörätuoliasiakasta voi aika rankasti ketuttaa, kun siinä paikalla onkin lastenrattaat, joiden omistaja on lähtenyt tyytyväisenä lapsineen leikkivaunuun.
Mietiskelen itse ihan samaa. Hyvänä esimerkkinä tästä vr. Pyörätuolipaikkoja koko junassa tasan kaksi ja vieressä myös vaunupaikat. Ongelma se, että vaunuja voi tulla kyytiin paljon enemmän kuin näille paikoille mahtuu. Pyörätuolipaikat varattavissa ja niistä maksetaan, vaunupaikat eivät. Itse ratkaisisin tilanteen laittamalla kaikki samalle viivalle eli myös vaunupaikat pitäisi varata etukäteen. Myös lisätilaa voitaisiin järjestää. WC:n kanssa ei ole ollut ongelmaa, osaan kyllä odottaa omaa vuoroani. En syytä lastenvaunuilla liikkumista vaan ongelma on enemmän organisoinnissa. Vr:lle olen monet kerrat asiasta palautetta laittanut, mutta toistaiseksi mitään ei ole asialle tehty.
Terv. pyörätuolissa
Itsellä kävi kerran niin että kehitysvammainen aikuinen alkoi huutamaan ja uhkailemaan lapselleni, joka oli silloin alle 2 v. Täysin syyttä. En vastannut mitään. Lähdin tilanteesta vaan pois vauhdilla. Turhaan olisin provosoinut tilannetta lisää. Tämä aikuisen ihmisen kehossa oleva oli älykkyydeltään samalla tasolla kuin pieni lapsi. Ilmoitin kyllä hoitavalle taholle hänen käytöksestään.
Vierailija kirjoitti:
Se pyörätuolimies valitti siitä, etten muiden vanhempien tapaan ollut kasaamassa rattaitani välitilaan. Pahoittelin asiaa hänelle, ettei kaksosteni vaunut mene kasaan ollenkaan ja lisäksi mihin muka laittaisin lapseni silloin. Mies paasasi vielä hetken sen jälkeen, mutta itse en sanonut enempää.
ap
Olitko siis ostanut vaunuille pyörätuolipaikan?
Ennen joulua olen todistanut tilannetta, että kyytiin tulossa 2 pyörätuolia ja 5 tai useammat vaunut. Mihin tilaan nämä kaikki matkatavaroineen pitäisi tällä nykysysteemillä mahduttaa? Pyörätuoliasiakas on maksanut paikastaan ja ymmärrän, ettei hän halua sitä jakaa. Vika ei ole matkustajissa vaan vr:ssä.
10 vuotta olen kulkenut julkisilla vaunujen kanssa ja käyttänyt invavessoja jos se on osoitettu lastenhoitohuoneeksi myös. Kertaakaan ei ole ollut samassa tilassa pyörätuolilla liikkuvaa ihmistä. Meitä ei muutenkaan pelota vammaiset.
Olipa hyvin kirjoitettu. On tärkeää tuoda esiin tietoa tällaisista tilanteista.