Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperhekuvioiden näkyminen koulun arjessa?

Vierailija
03.10.2017 |

Eli opettajat, kuraattorit, koulupsykologit ja muut, näkyykö nämä uusperhekuviot koululaisten käyttäytymisessä tai mielenterveydessä? Kun näitä minun lapset ja sinun lapset, yhteinen rakkauspakkaus- kuvioita on monenlaisia ja joidenkin aikuisten mielestä lapsia täytyy jo kotona karaista siihen, että elämä ei ole tasa-arvoista? Näkyykö tämä mitenkään?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenpsykiatrialla tällä hetkellä uusperheiden, yksinhuoltajaperheiden ja ydinperheiden edustus on aivan sama kuin kyseisten perhemuotojen osuudet väestössä muutenkin.

Noin parikymmentä vuotta sitten uusperheiden osuus lastenpsykiatrisista asiakkaista oli suurempi kuin perhemuodon esiintyvyys väestössä. Ilmeisesti nykyään keskimäärin osataan erota paremmin? Asioille on tullut vakiintuneita käytäntöjä?

Toki aloittajan kaltaisia äimistelijöitä riittää vielä tälläkin vuosituhannella.

Syy miksi en voi vastata kouluasioista, on että en ole opettaja. Sen sijaan olen lastenpsykiatrialla töissä, ja arvioin juuri mm. tällaisia asioita ja tilastoja.

Jaa, kyllä täällä meillä on ero-ja uusperheiden lapset yliedustettuina potilasjoukossa, t. Toinen lastenpsykan työntekijä. Ja mitä äimistelyä se on, kun ap kysyy? Osuiko omaan nilkkaan?

Äimistelyn määrä väestössä kertoo perhettä ympäröivän yhteiskunnan suhtautumisesta, joka toki vaikuttaa perheeseen ja lapsiin.

Kiinnostaa missä suunnalla maata vaikutat? Itse vaikutan ruuhka-Suomessa, ison yliopistollisen sairaalan leivissä olen. Voi olla, että tilanne on hyvin toinen jossain sellaisella alueella, jossa erotaan todella vähän.

Millä tavalla minun äimistelyni nyt vaikuttaa suhtautumiseen uusperheitä kohtaan ja miten se vaikuttaa heidän tilanteeseen?

Ap

Heidän perhetilanteeseen se tuskin vaikuttaa mitenkään. Mutta toki sillä äimistelyllä on vaikutuksensa siihen miten he suhtautuvat sinuun ja muihin äimistelijöihin se taas varmasti on omiaan lisäämään äimistelyä ja tietynlaista vihamielistä suhtautumista. Kun äimistelet kaikkia uusperheitä ja yleistä heidän ongelma perheisiin ei ollenkaan kummallista että pidät heitä vihamielisinä ja he sinua.

En äimistele uusperheitä ja niputa niitä samaan kasaan. Tämä on sinun omaa tulkintaasi ja kertoo enemmän sinun asenteestasi kuin minun. Minua kohtaan ei olla vihamielisiä ja minä en ole vihamielinen.

Ap

Tietenkin jokainen tekee oman tulkintansa sinusta ja vaikka tarkoituksesi ei ehkä ole niputtaa et voi sille mitään että aika moni on tämän aloituksen sellaiseksi kokenut. Sanavalinnoissa kannattaa usein miettiä enemmän viestien vastaanottajaa kuin omasta näkökulmasta tarkoitusperiä.

Luitko sinä tätä koko ketjua, vai pelkästään omat viestisi ja aloitusviestin? Olen tuonut varsin hyvin selväksi, millaisia uusperheitä tarkoitan. Ja jostain syystä useat vastaajat ovat myös tulkinneet kirjoitukseni ihan oikein, joten ei se kirjoitusasu nyt niin pielessä voi olla. Kyse on siitä, että sinä olet jostain omasta henkilökohtaisesta syystäsi halunnut tehdä tietyn tulkinnan. Lukematta muita viestejä, jotka olen ketjuun kirjoittanut.

Ap

Vierailija
42/47 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arjessa uusperheiden kuviot ei erotu epätasa-arvoisena ydinperheiden tilanteeseen verrattuna.

Miksi sitten av:lla on jatkuvasti keskusteluja, missä vihataan miehen lasta, kohdellaan lapsia tietoisesti eriarvoisesti jne.? Ja niihin tulee monia vastauksia, jotka puoltavat lapsen eriarvoista kohtelua ja nimenomaan karaisemiseen vedoten?

Ap

No av tuskin edustaa kaikkien uusperheellisten/äitipuolien ajatuksia ja toimintatapoja. Eiköhän noissa keskusteluissa jankkaa mielipidettään aina samat n. 20-50 tyyppiä joilla on ongelmallinen suhde siihen kumppaninsa lapseen. Ne sadat/tuhannet "normaalit" äitipuolet sitten seuraavat lähinnä keskustelua taustalta.....

Miksi seurataan taustalla? Miksi he eivät osallistu ja kirjoita siitä, että suhde lapsipuoleen voi olla myös ihan normaali?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinperheessä välttämättä kukaan ei ole lapsen puolella, mutta uusioperheessä yleensä ainakin se lapsen oma vanhempi pitää hänen puoliaan. 

Vierailija
44/47 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun ope, ja näkyy selvästi. Erityisesti erokriisi voi olla tosi rankka, lapsi voi masentua vaikka vuodeksi. Erityisesti nuoret pojat tuntuvat oireilevan, kun isään ei saada kunnon yhteyttä. Jos isällä on uusi perhe, ja 15v poikaa nähdään kerran kuussa, ei se poika välttämättä voi hyvin.

Ulkopuolisten asenne ei näihin vaikuta, eikä eroperheisiin mitään leimaa enää liity.

Vierailija
45/47 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun ope, ja näkyy selvästi. Erityisesti erokriisi voi olla tosi rankka, lapsi voi masentua vaikka vuodeksi. Erityisesti nuoret pojat tuntuvat oireilevan, kun isään ei saada kunnon yhteyttä. Jos isällä on uusi perhe, ja 15v poikaa nähdään kerran kuussa, ei se poika välttämättä voi hyvin.

Ulkopuolisten asenne ei näihin vaikuta, eikä eroperheisiin mitään leimaa enää liity.

Kiitos, olisi mukava kuulla muiden opettajien/kouluhenkilökunnan kokemuksia.

Ap

Vierailija
46/47 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arjessa uusperheiden kuviot ei erotu epätasa-arvoisena ydinperheiden tilanteeseen verrattuna.

Miksi sitten av:lla on jatkuvasti keskusteluja, missä vihataan miehen lasta, kohdellaan lapsia tietoisesti eriarvoisesti jne.? Ja niihin tulee monia vastauksia, jotka puoltavat lapsen eriarvoista kohtelua ja nimenomaan karaisemiseen vedoten?

Ap

No av tuskin edustaa kaikkien uusperheellisten/äitipuolien ajatuksia ja toimintatapoja. Eiköhän noissa keskusteluissa jankkaa mielipidettään aina samat n. 20-50 tyyppiä joilla on ongelmallinen suhde siihen kumppaninsa lapseen. Ne sadat/tuhannet "normaalit" äitipuolet sitten seuraavat lähinnä keskustelua taustalta.....

Miksi seurataan taustalla? Miksi he eivät osallistu ja kirjoita siitä, että suhde lapsipuoleen voi olla myös ihan normaali?

Ap

Kyllä me osallistumme joskus. Ja saamme sata alapeukkua.

Vierailija
47/47 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kyllä me osallistumme joskus. Ja saamme sata alapeukkua.

Outoa. Ketkä niitä kommentteja alapeukuttelee? Tuskin normaalit ihmiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi