Saako sinun työpaikallasi olla pois töistä omalla ilmoituksella ja kuinka paljon käytät tätä etua?
Mulla on jäänyt monta vuotta käyttämättä kokonaan, muutaman vuoden työurani aikana olen ollut vain 1 päivän poissa jolloin sairastin influenssaa sopivasti uudenvuoden/loppiaisen tienoon pyhien aikaan. Ja siis meillä omailmoitus on 5 pv, nyt en yhtäkkiä edes muista montako jaksoa sai olla vuodessa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Omalla ilmoituksella saa olla 1-3 päivää, jos on kuume, vatsatauti tai diagnosoitu migreeni. Väärin en ole käyttänyt koskaan. Kaksi kertaa vatsataudissa olen ollu kaksi päivää kerrallaan poissa.
Yksi meidän työpaikan työntekijä käyttää tuota väärin. Tiedetään jo etukäteen tietyissä vuoroista, että soittaa olevansa sairaana.
Meillä samanlainen tyyppi, tämä onneksi varoittaa etukäteen, pyytää vaihtamaan epämieluisan vuoron ja ellei kukaan suostu niin tiedetään että "sairastuu". Onneksi ko. henkilön määräaikainen sopimus loppuu joulukuussa.
Itse en ole käyttänyt kertaakaan tuota etuuttamme, olen ollut vain muutaman kerran sairas ja silloin siinä kunnossa että olen käynyt lääkärissä ja saanut todistuksen. Samassa työpaikassa yli 10 vuotta.
Yhdellä puhelinsoitolla jälleen pidennetty viikonloppu.
Ei yhtään päivää omalla ilmoituksella oli tauti mikä tahansa. Terkkuun vain hakemaan sairauslomaa vaikka paskat housussa.
Vierailija kirjoitti:
Äh, ap ei taas tajua miinuksia. Tarkoitatteko miinuksilla siis
a) koko aihe on paska, olen työtön niin evvk teidän omailmoituksenne
b) ei ole omailmoitusta käytössä työpaikalla
c) tyhmää jättää käyttämättä ylimääräiset lomapäivät joka vuosi
d) kukas se kissan hännän nostaa ellei kissa itse - mitäs elvistelet sairastamattomuudellasi
e) jotain muuta, mitä?
Joko kirjoituksesi oli huono provo (jolloin alapeukku sille) tai olet todella yksinkertainen (jolloin alapeukku hölmölle kysymykselle).
Jos nyt pitää rautalangasta vääntää, niin etu ei ole ylimääräinen loma vaan se, että ei tarvitse tuoda lääkärintodistusta jokaisesta sairauspoissaolosta.
Kolme päivää saa olla omalla ilmoituksella, kertaakaan en ole ollut pois ilman lääkärintodistusta. Ja tarkennan: ei saa "olla pois omalla ilmoituksella", vaan saa mahdollisuuden sairastaa ilman lääkärintodistusta!
Meillä on 3päivää omailmoitus, lapsen sairaudesta jo heti ensimäisenä päivänä. Joskus olen joutunut omailmoitusta käyttämään päivän tai pari kun olen kuumeessa.
Itse olen tyytyväinen että meillä on omailmoitus koska jo yhden päivän lepo voi pelastaa pahemalta flunssaputkelta. Ja ihan se että työnantaja luottaa meihin tekee sen että poissaolo on lyhyempi kuin se että työterveys kirjotaa viikon joka tietenkin käytetään.
Tavanomaisissa flunssissa yms. saa olla neljä päivää pois omalla ilmoituksella. Olen pois silloin kun olen flunssassa. Jonain vuonna ehkä kahdesti ja sitten voi mennä pari vuotta että ei yhtään päivää. En ole varmaan koskaan ollut flunssan takia neljää päivää pois töistä, yleensä pari päivää plus viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3päivää omailmoitus, lapsen sairaudesta jo heti ensimäisenä päivänä. Joskus olen joutunut omailmoitusta käyttämään päivän tai pari kun olen kuumeessa.
Itse olen tyytyväinen että meillä on omailmoitus koska jo yhden päivän lepo voi pelastaa pahemalta flunssaputkelta. Ja ihan se että työnantaja luottaa meihin tekee sen että poissaolo on lyhyempi kuin se että työterveys kirjotaa viikon joka tietenkin käytetään.
Siis mitä? Alle kolmen päivän poissaoloja ei tarvi edes ilmoittaa? Vai mitä tarkoitat?
Käytän jos flunssa tai vatsatauti joka ei vaadi lääkärikäyntiä. En ole koskaan sitä väärinkäyttänyt.
Jonain vuonna sairastaa enemmän ja jonain vähmmän. Viime talvena perheessä kiersi vatsatauti kolme kertaa joten yksittäisiä poissaoloja tuli useita.
Neljä päivää saa sairastaa omalla ilmoituksella. Harvointpa tulee käytettyä tätä mahdollisuutta. Kukaan ei tee töitäni jos olen pois, joten konttorilla voi olla töissä vaikka olisikin vähän kipeä ja jos on vähän enemmän, niin voi tehdä myös etäpäivän ja tehdä töitä vaikka useammassa pätkässä pitkin päivää, siten kuin vointi sallii. Työmaakäynnit taas on niin hankala järjestää, että sinne mennään melkein vaikka pää kainalossa.
Saa olla , mutta olen vain , jos olen mahataudissa. Edes silloin, kun äitini kuoli, en ollut töistä pois päivääkään. Se oli kyllä tavallaan virhee, sillä olen töissä ihmisten parissa ja siinä pitäisi olla henkisestikin läsnä(kuntoutustyö yksityisellä puolella, eli ihmiset maksaa itse hoitonsa)ja silloin se oli kyllä vaikeaa. Mutta tiedän, että työnantaja ei olisi tykännyt, jos olisin ollut pois. Työpaikkani on pieni, vain muutama ihminen.
Meillä on ohjeistettu toimimaan siten kuin toimisi itse omistamassaan firmassa. Jos olen vähän kipeä, niin jään etätöihin. Jos olen vähän pahemmin sairaana, niin teen kotona sen verran mitä jaksan ja riippuen työtilanteesta. Jos olen oikein kunnolla sänkypotilas, niin en tee mitään, kun en voi.
Saa olla 3pv esimiehen suostumuksella. Eli käytännössä kysyt esimieheltä että kelpaako sana vai käynkö hakemassa todistuksen. Ja tietenkin viikonloppuisin pitää käydä hakemassa se todistus kun esimies vapaalla niin ei voi siltä kysellä. En ole käyttänyt mahdollisuutta koska en juurikaan ole kipeänä tai jos olen niin lomilla.