Saako sinun työpaikallasi olla pois töistä omalla ilmoituksella ja kuinka paljon käytät tätä etua?
Mulla on jäänyt monta vuotta käyttämättä kokonaan, muutaman vuoden työurani aikana olen ollut vain 1 päivän poissa jolloin sairastin influenssaa sopivasti uudenvuoden/loppiaisen tienoon pyhien aikaan. Ja siis meillä omailmoitus on 5 pv, nyt en yhtäkkiä edes muista montako jaksoa sai olla vuodessa.
Kommentit (53)
3 päivää saa olla. Lapset sairastelee sen verran, että melko harvoin tulee oltua pois töistä enää oman sairauden vuoksi, menen sinne lukitun oven taakse aivastelemaan ja aiheuttamaan pahennusta.
Vierailija kirjoitti:
Äh, ap ei taas tajua miinuksia. Tarkoitatteko miinuksilla siis
a) koko aihe on paska, olen työtön niin evvk teidän omailmoituksenne
b) ei ole omailmoitusta käytössä työpaikalla
c) tyhmää jättää käyttämättä ylimääräiset lomapäivät joka vuosi
d) kukas se kissan hännän nostaa ellei kissa itse - mitäs elvistelet sairastamattomuudellasi
e) jotain muuta, mitä?
Teidän työpaikalla on perehdytys aivan pielessä, jos työntekijät luulee sairauspäiviä ylimääräisiksi lomapäiviksi.
Tämä toki lienee provo, koska vaikeaa nähdä miten työelämän pelisäännöistä noin pihalla oleva henkilö pärjäisi työelämässä.
Saa olla 3 päivää. Minä haen mieluummin saikkulapun kuin selitän oireitani uteliaalle pomolle, jolla ei ole terveydenhoitoalan koulutusta ja joka myöntää päivän kerrallaan. Olen pois vain sairaana, noin kerran vuodessa.
Ei saa olla. Jokaisesta vaivasta työterveyteen.
Omalla ilmoituksella 3 pv. Ihan normaali systeemi siis. Olen käyttänyt, jos olen ollut sairaana. Sinänsä naurettavaa puhua tuosta "etuna", koska jos jollain on tarvetta olla pois töistä, niin yleensä hän hankkii sen poissaolon joka tapauksessa. On aivan sama, sanotko suoraan esimiehellesi olevasi kipeä, vai sanotko sen terkkarille ja saat siitä todistuksen. Ainoa käytännön ero on se, että omailmoitusmenettely on työnantajalle edullisempaa silloin, kun työnantajalla on käytössä yleistyöterveydenhuoltosopimus.
Tietysti silloin, kun olen ollut sairas. Usein miten selvinnyt 1,5 päivän poissaololla, kun lähtenyt kotiin heti oireiden ilmaannuttua, eikä vasta sitten kun ei enää tolpillaan pysy.
Omalla ilmoituksella 3 pv ja kovimman flunssakauden aikana 5 pv. Yleensä työnantaja ilmoittaa, milloin alkaa tämä 5 pv:n kausi.
Silloin kun olen sairas, ja silloinkin yleensä teen töitä kotoa käsin. Nämä mun hommat kun ei katoa mihinkään vaikka kuinka olisin pois... Ainoa kerta kun todella on ollut tekemättä töitäkään oli, kun olin influensassa ja kuume huiteli 40:ä neljä päivää putkeen ja ei pystynyt lukemaan läppärin näyttöä. Mutta silloin oli kyllä sairauslomalappukin.
Nykyään enää 1 pv. En kehtaa käyttää kuitenkaan vaan haen lapun.
Olen töissä työnantajalla, jolla sai olla 3 pv pois. Sitten meidät "myytiin" ja minulta meni ohi tieto, ettei tuo enää ollutkaan voimassa. Lapsi sairastui, olin ekan päivän pois, toinen päivä jaettiin miehen kanssa, niin että olin töissä täyden päivän, kolmannen päivän oli mies pois. Meikäläiseltä se eka päivä vähennettiin palkasta.
Enpä sen koommin niitä enää sumplinut vaan olin hyvällä omalla tunnolla lapun kanssa poissa.
Nyt edelleen sama työnantaja, mutta tämä vuokrafirma tässä välissä kertalleen vaihtunut.
Onpas ihanaa viettää vapaata alkuviikkoa. Ilmoitin olevani kuumeessa. En ole, ei vain huvittanut mennä töihin.
3 pv saa olla omalla ilmotuksella. Ei mitään "vuosikiintiöö" (ikinä kuullukka moisesta). Käyttäny ainoostaan, kun ollu oikeesti kipee. Niilki kerroil tosin lähteny kesken päivää ja ottanu koneen kotiin. Kaikista akuuteimpiin viesteihin sitten reagoinu (oman voinnin mukaan), jos on joku kriittinen projekti ollu kesken (käytännössä siis lähinnä välittäny ne työkaverille saatesanoin).
Viimeks tosin vikan sairaspäivän kans oli siinä ja siinä meniskö lintsaukseks. Olin muutenki jäämässä lomalle eli ois lähinnä ollu asioiden lomakuosiin hoitamista ja sen pystyin hoitaan etänä (meillä muutenki tapana lopettaa vika päivä ennen lomaa ajoissa, jos omat tehtävät sen sallii).
Omalla ilmoituksella saa olla 1-3 päivää, jos on kuume, vatsatauti tai diagnosoitu migreeni. Väärin en ole käyttänyt koskaan. Kaksi kertaa vatsataudissa olen ollu kaksi päivää kerrallaan poissa.
Yksi meidän työpaikan työntekijä käyttää tuota väärin. Tiedetään jo etukäteen tietyissä vuoroista, että soittaa olevansa sairaana.
3 pv saa olla. Itse tulee tätä käytettyä, pääasiallisina syinä migreeni (johon en ole saanut lääkitystä kun on niin epäsäännöllinen, muutama kerta vuodessa), ja suolistosairaus joka toisinaan estää lähtemästä kotoa. Sitten toki perus flunssat sun muut vatsataudit. Olen usein päivän poissa heti jos tunnen flunssan vaanivan, menee lepopäivällä ohi. Flunssaisena en mene töihin, silloin on muiden, sairaampien ihmisten terveys ja pahimmillaan henki vaarassa. Huvikseni en ole poissa, töissä on mukavaa. Lisäksi meillä on rajallinen määrä palkallisia sairauslomapäiviä, ja koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. En halua tuhlata niitä kotona huvikseni makaamiseen. Ainakin yksi leikkaus on tulossa josta tulee pitempi sairasloma.
Ensimmäinen sairaspäivä on meillä palkaton ja siitäkin täytyy olla lääkärintodistus.
t. siivooja
3 päivää saa olla omalla ilmoituksella, mutta silloin kolmantena päivänä on mentävä lääkäriin jos on tarvetta olla pidempään. Ei tätä "etua" ole tullut koskaan käytettyä mihinkään omaan lomaan, vaan ainoastaan sairaana. Joskus kyllä olen ollut samaan putkeen sen kolmannenkin päivän, vaikka periaatteessa olisin pystynytkin töihin vähän puolikuntoisena. Varsinkin jos se kolmas päivä on ollut perjantai. Useimmiten haen kyllä lääkärintodistuksen jo ensimmäisenä tai toisena päivänä, jos taas on pakko lähteä töistä kesken päivän, yritän päästä lääkäriin jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Äh, ap ei taas tajua miinuksia.
Alapeukun annoin tuosta sinun tyylistä esittää asia: Mulla on jäänyt monta vuotta käyttämättä kokonaan.
Eihän se ole mikään ylimääräinen loma. Toki on niitä lusmuja, jotka käyttävät tilannetta hyväksi, mutta systeemin tarkoitus on helpottaa molempien osapuolien tilannetta, jos työntekijä on sairaana. Työtekijän ei tarvitse ravata jokaisen flunssan takia lekurilla ja näin ei tule työterveydestäkään laskua.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää (jos ilmoittaa pe olevansa sairas, niin maanantaina pitää mennä lääkäriin, jos haluaa olla pidempään saikulla). Käytän silloin, kun olen kipeä. Ehkä kerran parissa kuukaudessa. Meillä on varmaan Suomen sairastavin työpaikka (hirveä stressi, huono ilmanvaihto), poissaoloja on paljon ja kasaantuvat työt aiheuttavat lisää poissaoloja.
JS?
Vierailija kirjoitti:
Onpas ihanaa viettää vapaata alkuviikkoa. Ilmoitin olevani kuumeessa. En ole, ei vain huvittanut mennä töihin.
Provo tai ei, niin valitettavasti tällaisia k...päitä löytyy. Toisaalta sarjasaikuttaja saattaa olla listan kärkipäässä, jos firmassa pidetään yt:eet.
En todellakaan jaksa kipeänä raahautua lääkäriin, joten omalla ilmoituksella. Yhden päivän saa olla.
Meillä ei ole mitään kirjattua rajaa, mutta jos on usein sairaana, niin pomo voi lähettää työterveysasemalle keskustelemaan. Meillä on käytössä ns varhaisen tuen malli. Myös työterveysasema voi kutsua keskustelemaan terveydentilasta. Jos tulee epäily väärinkäytöksestä, niin sit oikeus omaan ilmoitukseen poistuu tietyksi ajaksi.