Nastarenkaista tietävät!
Auttakaa naista mäessä. Pitäisi ostaa ensimmäiset nastarenkaat autoon. Kesärenkaat ovat kokoa 205/45 R17. Nastarenkaat tuossa koossa ovat aivan helvetin kalliita ja mietinkin, että voinko ostaa erikokoiset renkaat? Tai no, tiedän siis että voin ostaa hieman erikokoiset renkaat (en tiedä kylläkään, että missä se raja menee) mutta kuinka yleistä tuo on? Onko teillä kesä- ja nastarenkaat tismalleen samaa kokoa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoiset talvivanteet sinulla on?
Ei ole vanteitakaan, pitäisi hommata koko setti.
Osta joku peruskorkee 70 ja leveys sit 185. Kait tommosta on 17 tuumasena?
osta käytettynä tori.fi
laita hakuun rengaskoko ja etsi hakutuloksista sellainen jossa vanne sopii autoosi ja budjettiisi.
Tässä auttaa pulttijako.com
Vierailija kirjoitti:
Renkaan halkaisija kasvaa 7,5 senttiä verrattuna kesärenkaaseen, se ei oikein mahtuisi enää sinne...
Mutta siis sitä meinasin, että onko teillä talvinakki erikokoinen kuin kesärengas? Jos käytäntönä on ostaa samankokoinen niin ostetaan sitten, mutta maksaa vaan niin saatanasti.
Kannattaa katsoa rekisteriotteesta mitä valmistaja suosittelee. Mulla on 195/65r15. Taitaa illa yleisin koko. Tuon koon aluvanteet maksoi noin 380€ ja nokian hakka8 renkaat taisi olla noin 400€. Aika halvalla siis sain. Jo tuumakoko 16 olisi nostanut molempien hintaa yli 100€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renkaan halkaisija kasvaa 7,5 senttiä verrattuna kesärenkaaseen, se ei oikein mahtuisi enää sinne...
Mutta siis sitä meinasin, että onko teillä talvinakki erikokoinen kuin kesärengas? Jos käytäntönä on ostaa samankokoinen niin ostetaan sitten, mutta maksaa vaan niin saatanasti.
Taitavat suositella pienempää 16-tuumaista. Siitä halvin.
Autosi rekisteriotteessa on lueteltu autoosi sopivat rengaskoot. Joskus on valinnan varaa, joskus ei.
Netistä voi renkaat löytää hiukan halvemmalla, ja ne voi yleensä tilata suoraan renkaita vaihtaviin lähellä oleviin paikkoihin, jolloin maksat liikkeelle vain vaihtotyön.
Mutta älä katso pelkkää hintaa, renkaat on yksi huonoimmista paikoista säästää autossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt kyllä ymmärtänyt mitä ajat takaa? On erikokoiset. Ihan selkeä kesänakki mitoilla 205/45. Eli peruskokoisena se on 70 korkeus ja ei sen talvinakin tarvi olla 185 leveempi.
Ja just hinnan takia kannattaa ostaa kapeampi ja korkeampi, myös ajettavuuden.
Vierailija kirjoitti:
osta käytettynä tori.fi
laita hakuun rengaskoko ja etsi hakutuloksista sellainen jossa vanne sopii autoosi ja budjettiisi.
Tässä auttaa pulttijako.com
Kiitos vinkistä, mutta ei löytynyt renkaan rengasta... :(
Mulla on siis se ongelma, että mulla ei ole koko autoa vielä eli ts. mulla ei ole rekisteriotettakaan. Saan auton keskellä talvea ja mulla pitäisi olla siihen heti nastarenkaat, koska auto tulee tehtaalta kesärenkailla. Kyseessä on Ford Fiesta.
Ja renkaiden osto suoraan liikkeestä ei ole nyt vaihtoehto, joten sitä ei kannata ehdottaa.
Vierailijalle tiedoksi nastarenkaista.
Olet aivan oikeilla jäljillä. Nastarenkaat tällaisella mitoituksella ovat kalliit ja myös teknisesti muuta kuin parhaat.
Käänny jonkun ison rengasliikkeen puoleen. Pyydä tarjous 16 ja myös 15 tuumaisista vanteista ja nastarenkaista kokonaisena pakettina siten sovitettuna, että annat rekisteriotteesta tiedot rengasliikkeelle tarjousta pyytäessäsi.
Noinkin matalaprofiilidet nastarenkaat kuluvat nopeasti ja ovat hinnakkaat.
Kun ostat talvirenkaat vanteineen, on sinun helppo vaihtaa ne kesä- ja talvikauden alussa.
Huom! Älä osta mitään, ennen kuin olet saanut riittävät tiedot. Ei sinun tarvitse olla asiantuntija, mutta sinun pitää osata kysyä.
Terveisin
Origo
Fiesta? Siihen voi kyllä laittaa hyvinkin monen kokoisia renkaita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siis se ongelma, että mulla ei ole koko autoa vielä eli ts. mulla ei ole rekisteriotettakaan. Saan auton keskellä talvea ja mulla pitäisi olla siihen heti nastarenkaat, koska auto tulee tehtaalta kesärenkailla. Kyseessä on Ford Fiesta.
Ja renkaiden osto suoraan liikkeestä ei ole nyt vaihtoehto, joten sitä ei kannata ehdottaa.
Auton esitteissä mainittiin pieninpänä rengaskokona 15". Sellaiset tai 16-tuumaiset, ei ole kummoinen ero hinnassa.
Mene rengasliikkeeseen ja kerro huolesi. Ja kilpailevalta liikkeeltä tarjous myös.
Eiköhän kuka vaan rengasmyyjä tiedä autoosi sopivan kokoiset renkaat. Osta 16 tuumaiset, ne tulee halvaksi, ja ovat vielä jonkun näköiset.
Vierailijalle vielä.
En huomannut aiemmin vastaustasi rekisteriotteen puutteesta.
Se ei ole ongelma. Osaava rengaliike pystyy valikoimaan vanteet ja sopivat nastarenkaat sinulle kunhan annat tulevan auton tiedot sinne. Sinun pitää vain ilmoittaa se tuumaluku ( 15 tai 16 ), jotta sinulle ei tarjota niitä 17 tuumaisia.
Tarvittaessa pyydä rengasliikettä ottamaan suoraan yhteyttä auton toimittajaan / myyjään.
Origo
195 65 15 esim on hyvin yleinen koko ja menee kyllä fiestaan kunhan vanteen pulttijako, offset ja keskireikä on oikea. Fordeilla 4x tai 5x 108 ja keskireikä muistaakseni 63
Laadussa ei kannata säästää. Tarkoitan itse rengas merkkiä. Autoosi käy varmastikin 185/65/15 tai 195/55/16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailijalle vielä.
En huomannut aiemmin vastaustasi rekisteriotteen puutteesta.
Se ei ole ongelma. Osaava rengaliike pystyy valikoimaan vanteet ja sopivat nastarenkaat sinulle kunhan annat tulevan auton tiedot sinne. Sinun pitää vain ilmoittaa se tuumaluku ( 15 tai 16 ), jotta sinulle ei tarjota niitä 17 tuumaisia.
Tarvittaessa pyydä rengasliikettä ottamaan suoraan yhteyttä auton toimittajaan / myyjään.
Origo
Autossa on siis tehtaalta tullessaan 17-tuumaiset vanteet. Eikö niin, että renkaan vannekokoa saa muuttaa korkeintaan tuumalla suuntaan tai toiseen ilman muutoskatsastusta? Eli talvirenkaan koko olisi silloin 16 tuumaa? Kiitos paljon selvennyksestäsi!
Minkä kokoiset talvivanteet sinulla on?