Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saiko 80-luvulla naiset käydä Suomessa bilettämässä jo ihan vapaasti yksin tai naisseurassa

Vierailija
03.10.2017 |

baareissa, risteilyillä jne.?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käytiin 80-luvulla noin 15-16 vuotiaina tyttöinä keskenään laivalla kesäisin.

Ei onnistuis nykypäivänä.

Kyllä. Meidän porukoissa oli useita 14- 16 vuotiaita tytsejä joiden kanssa hengattiin. Jotkut kevyemmin jotkut vakavammin. Käytiin baareissa, Lavatansseissa risteilyillä, ei se niin tarkkaa ollut. Enpä tiedä tekeekö nuoriso sellaista nykyään enää. Lavatanssien parkkipaikoilla oli runsaasti nuorten hieman rohkaisua nauttineiden autoporukoita paljon.

Vierailija
42/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -71 ja 15-vuotiaasta käytiin kapakoissa ja laivalla. Kapakoissa ei juuri papereita kyselty, vaikken todellakaan näyttänyt muulta kuin 15-kesöiseltä. Laivalle lähdettiin ilman mitään lupalappuja vanhemmilta, saati joku kaitsija mukana. Nämä kaikki harrasteet usein tyttöporukalla, ainakin alkuilta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1960, ja kyllä käytiin sekä yksin että tyttöporukalla paljonkin 70-luvun lopulla. Ja tosiaan laivalla Tukholmassa aika usein.

Ja myös minä olen törmännyt (Lontoossa) tuohon, ettei naisen ole sopivaa tilata koko pintiä.

Mutta 70-luvulla oli vielä voimassa se "leipäpakko", eli ekan alkoholiannoksen kanssa piti tilata jotain syötävää. Usein tilasimme voileivän tai jäätelöä.

Muistaako joku, milloin tämä syömispakko loppui?

Kävin 70-luvun lopulla paljonkin baareissa (kapakoissa siis niin kuin silloin sanottiin) eikä missään ollut syömispakkoa. Kai tuokin oli baarikohtaista, mutta itse en eksynyt koskaan baariin, jossa olisi pitänyt syödä.

Niin, se oli joku anniskelulaki ettei ennen kello 12.00 saanut alkoholijuomia ilman ruokaa. Joten monessa baarissa oli tarjolla höyrytettyjä nakkeja tms. ja sitten sai oluen tai paukun. Homma taisi lopuua joskus 80- luvulla. Itse en päässyt ravintolaan ilman kauluspaitaa ja lenkkareiden kanssa vuonna 1982. Oli se sitä ihanaa neukkuaikaa.

Vierailija
44/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ollut noin yksinkertaista. Kävin paljon yksin ulkona. Miehet kyllä huomasivat sen. Yhden illan aikana sain keskimäärin 3 ostotarjousta.

Yksin ulkona käyvä nainen oli oletettu prostituoitu. Silloin seuraa ei löytynyt netistä.

Höpö höpö. Mä kävin paljon kavereiden kanssa, mutta usein yksin piti odottaa, ennen kuin kaverit tuli. Joskus taas joku muu odotti. Jos silloin tuli joku poika juttelemaan, niin oli aina tosi kivoja ja osa jäi siihen seuraksi odottamaan, ettei tarvi yksin istua. 

En voi kyllä yleensäkään moittia miesten käytöstä. Minua ovat miehet aina kohdelleet todella hyvin. Mä olin pitkään työssäkin täysin miesvaltaisella alalla. Ei ollut montaa naista. Todella mukavaa oli. 

Vierailija
45/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M23 kirjoitti:

Ehkä porukassa mutta vuonna -60 syntyneen tätini mukaan yksin ei nainen saanut kapakassa käydä. On voinut tietenkin riippua baaristakin.

Aikanaan oli laki ja samoin jos otit "mies" kaljan jouduit ottaa leivän samalla. Jotain tälläistä oli

No ei todellakaan 80-luvulla, vaan jojus 60-luvulla.

Vierailija
46/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut sopivaa, eikä olisi tullut mieleenkään mennä yksin notkumaan .ihania aikoja oli.

Vierailija
47/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä keneltäkään lupaa kysynyt.

Vierailija
48/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko nyt 1880-lukua vai mitä?

Vierailija
49/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisseurassa, kyllä. Yksin - no se oli hankalampaa. Mitään lakia asiasta ei tietyeti ollut, mutta moneen paikkaan ei yksinäinen nainen päässyt, koska oletus oli, että hän on seksityöntekijä, eikä ravintolat halunneet sellaisia.

Lisäksi se oli myös vähän vaarallista, koska yksinäisen naisen saattoi olla vaikea päästä eroon seuraan lyöttäytyvistä miehistä. Rohypnol oli jo käytössä ja jos sulla ei ollut ketään oikeaa kaveria huolehtimassa, niin ainakaan portsarit ja henkilökunta ei tehnyt asialle mitään.

Vierailija
50/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ollut noin yksinkertaista. Kävin paljon yksin ulkona. Miehet kyllä huomasivat sen. Yhden illan aikana sain keskimäärin 3 ostotarjousta.

Yksin ulkona käyvä nainen oli oletettu prostituoitu. Silloin seuraa ei löytynyt netistä.

Nyt et kyllä muistele kasaria..

Eikä varsinkaan kasaria Suomessa. Että oikein ostotarjouksia..

Vierailija
51/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli aina mukana.

Vierailija
52/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin täysi-ikäiseksi 1977 ja siitä lähtien heiluttiin tyttöjen kanssa mielin määrin baarissa (paitsi ettei silloin sanottu baarissa, me oltiin viihteellä tai ihan vain kapakassa).

Vierailija
53/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä! Eiköhän jo 60- luvullakin. Taidat olla tosi nuori, Ap.

Vierailija
54/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Kasarilla teinit sai tehdä melkein mitä vaan. Nyt kun on omia lapsia ei todellakaan anna lastensa hillua yhtä vapaasti. Ymmärrettävästi. 

Vierailija
55/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kasarin lopulla oli varsin villi meno. Tosin me oltiin liian nuoria pääsemään sisään baareihin, että en tiedä minkälaista niissä oli. 

Vierailija
56/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saanut. naisilla ei ollut 80-luvulla vielä äänioikeutta. naisella piti olla aina saattaja, jos se liikkui ulkona. naisia poltettiin vielä 80-90 luvuilla noitina. nainen ei saanut ajokorttia eikä nainen saanut olla edes auton kyydissä, jos aviomies ei ollut mukana. naimattomien naisten oli lupa kulkea vain sinetöidyissä kantotuoleissa siveysvyön kanssa.

Vierailija
57/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla bilettäminen oli paljon villimpää kuin nykyään, koska älypuhelimia ei ollut, joten ihmiset olivat paljon enemmän juhlatunnelmassa ja rentoutuneempia. Lapset ja teinit pyörivät pitkin kaupunkia, eikä kukaan tiennyt missä he olivat, eikä heitä edes odotettu kotiin kuin tietyn ajan jälkeen.

1980 luku verrattuna 2020 lukuun on täysin eri planeetta.

Vierailija
58/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla bilettäminen oli paljon villimpää kuin nykyään, koska älypuhelimia ei ollut, joten ihmiset olivat paljon enemmän juhlatunnelmassa ja rentoutuneempia. Lapset ja teinit pyörivät pitkin kaupunkia, eikä kukaan tiennyt missä he olivat, eikä heitä edes odotettu kotiin kuin tietyn ajan jälkeen.

1980 luku verrattuna 2020 lukuun on täysin eri planeetta.

Tämä!!

Vierailija
59/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1960, ja kyllä käytiin sekä yksin että tyttöporukalla paljonkin 70-luvun lopulla. Ja tosiaan laivalla Tukholmassa aika usein.

Ja myös minä olen törmännyt (Lontoossa) tuohon, ettei naisen ole sopivaa tilata koko pintiä.

Mutta 70-luvulla oli vielä voimassa se "leipäpakko", eli ekan alkoholiannoksen kanssa piti tilata jotain syötävää. Usein tilasimme voileivän tai jäätelöä.

Muistaako joku, milloin tämä syömispakko loppui?

Olen saman ikäinen kuin sinä. Varsinaisissa tanssiravintoloissa oli tuo leipäpakko eli ruoka-annos ennen ja juomisen aikana. Minä kävin ainoastaan diskoissa ja yökerhoissa. Niissä ei ollut ruokailua kait ollenkaan. Mentiin aina porukalla ja tuttuja oli lähes paikat täynnä. Yhtä tai kahta juomaa enempää en koskaan  ehtinyt juoda, koska tanssimaan haettiin jopa baaritiskiltä ja minä tyttö menin aina, kun pyydettiin. Oi niitä aikoja. Kävi muuten hyvin liikunnasta tuo koko illan tanssiminen.

Vierailija
60/61 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-70 luvulla käytiin lavatansseissa, ei ikärajaa, -80 luvulla baareissa ja yökerhossa kun oltiin täysikäsiä.