Satokauden kasvikset - nyt reseptejä ja valmistusvinkkejä jakoon!
Olen itse nyt vasta hiljattain alkanut tutustumaan satokauden kasviksiin ja kaipailisin jotain täsmävinkkejä niiden hyödyntämiseen. Kaikkien satokausien kasvisten valmistus-/reseptivinkit ovat tervetulleita!
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Mä tein just kattilallisen borssia. Pussillinen punajuuria, puolenkymmentä porkkanaa, yksi palsternakka, yksi sipuli, kunnon möykky selleriä. Kuullotin kaikki tikkuina öljyssä pannulla, ja sitten kiehumaan kasvisliemessä. Mausteeksi balsamicoa.
Ajattelin hakea vielä lähikaupasta smetanaa ja suolakurkkua lisukkeeksi, mutta hyvää oli eka lautasellinen noinkin.
Tämä kuullostaa herkulliselta, pitääpä its ekokeilla heti tällä viikolla.
Itse olen uunissa paistanut kurpitsasta tehtyjä lastuja, vähän suolaa, fariinisokeria ja mustapippuria päälle. Halloweenina hyviä naposteltavia.
Mä teen just kaalikääryleitä, ja onhan hemmetti vaikeaa löytää ohjeista joku yksimielisyys. Missä on munaa, missä ei, missä on korppujauhoja ja kermaa, toisessa lihalientä. Siirapin määrä vaihtelee. Jotkut paistetaan miltei kuiviltaan, joissain laitetaan litra nestettä. Jossain jopa paistetaan jauhelihat. Perkele! Luulisi tähänkin olevan joku perinteinen perusohje.
Kokeilin, ja meni heti vakkariresepteihin koko pellin porkkanarösti (googlaa)! Helppo, edullinen ja nopea, ja reseptissä olevan parmesaanijuuston voi korvata millä tahansa juustonjämällä.
Kurpitsaa olen syönyt paahdettuna (päälle öljyä, suolaa ja mustapippuria. Vinkkinä kuoriminen kannattaa tehdä paahtamisen jälkeen vähän jäähtyneille paloille. Olen myös keittänyt soseeksi ja tehnyt sosekeittoa ja amerikkalaisen kurpitsapiirakan. Keittoa teen varmaan uudestaan, mutta piirakkaa tuskin, vaikka hyvää olikin.
Porkkanaa, lanttua ja punajuurta kuutioiksi. Kulhoon öljyä, (3 rkl?) 0,5 tl hunajaa, mausteeksi vaikka musta- ja valkopippuria, valkosipulijauhetta... Kuutiot kulhoon ja sekoitus, että mausteet tarttuvat pintaan. Uuniin leivinpaperin päälle ja vaikka muutama (kuorimaton, vain hatut auki viilletty) valkosipulinkynsi myös. Parisataa astetta ja kuutioiden koosta riippuen paistoaika 20 minsasta ylöspäin. Tosi herkkua vaikka lihan kanssa perunan sijasta.
Mun suosikki on linssikaalilaatikko. Se menee näin:
Otetaan iso uunivuoka ja siivutetaan se täyteen valkokaalia/keräkaalia (tai kesällä varhaiskaalia). Kaalinsiivujen lomaan ripotellaan muutama mauste-ja mudtapippuri sekä reippaalla otteella meiramia, sekä ripotellaan vähän suolaa ja pari kourallista huuhdeltuja (kuivia) punaisia linssejä. Niiden päälle pilkotaan pari sipulia ja muutama porkkana. Tässä vaiheessa kasa alkaa olla aika lailla kukkurallaan ja sen päälle valutetaan 2 ruokalusikallista (tummaa) siirappia, tetrallinen tomaattimurskaa sekä pari desiä kermaa.
Komeus työnnetään 175-200-asteiseen uuniin. Noin puolen tunnin päästä kaalit alkavat pehmetä, ja kukkurakasa vajota ja kun kasa on pienentynyt niin, että se on uunivuoan reunojen alapuolella, kannattaa laatikkoa sekoitella silloin tällöin. Annetaan hautua uunissa pari tuntia , kunnes kaalit ovat kypsiä ja pehmeitä ja makeita.
Jos perheessä on vannoituneita lihansyöjiä, linssit voi korvata jauhelihalla. Tai voi niitä molempiakin laittaa, jos haluaa oikein tuhtia syötävää.
Kun on omia kasviksia vaikka kuinka paljon eikä säilöäkkään rajattomasti voi niin kaikkein parasta on että koko ajan on kasvista tarjolla. On kurpitsakeittoa jääkaapissa. Höyrytettyjä vihanneksia että voi sitten ottaa ja lämmittää mikrossa. Kaikki mahdollismman yksinkertaisena ilman mitään ylimääräisiä kermoja ja piirakoita sun muita.
Tykkään kasvisten mausta sellaisenaan eikä vaadi monimutkaisia maustejuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen just kaalikääryleitä, ja onhan hemmetti vaikeaa löytää ohjeista joku yksimielisyys. Missä on munaa, missä ei, missä on korppujauhoja ja kermaa, toisessa lihalientä. Siirapin määrä vaihtelee. Jotkut paistetaan miltei kuiviltaan, joissain laitetaan litra nestettä. Jossain jopa paistetaan jauhelihat. Perkele! Luulisi tähänkin olevan joku perinteinen perusohje.
Kiitos tästä viestistä. Tämä antaa minulle uskoa, että inhimillisyyttä on vielä olemassa.
Toivottavasti kääryleesi onnistuu :D
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tuttua. Luulin, että se on helppo herkku, mutta niin loppu kädet kesken ja aivot tilttas. Olin jo pulassa sen kaalin kanssa ja mätkin lehtiruoteita miehen vasaralla litteeksi. Mies ja lapset valitti hajusta, mutta lopulta ne olikin huolissaan äidin mielenterveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Teet sellaisia kääryleitä kuin itse haluat. Jos haluat makeita niin siirappia enemmän ja päinvastoin. Ei ole olemassakaan "oikeaa" kääryleohjetta.
Jos perusohjeen haluaa niin vanhemmat keittokirjat on se mitä haet. Osta jostain vanha keittokirja vaikka ruutukokki nimeltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tuttua. Luulin, että se on helppo herkku, mutta niin loppu kädet kesken ja aivot tilttas. Olin jo pulassa sen kaalin kanssa ja mätkin lehtiruoteita miehen vasaralla litteeksi. Mies ja lapset valitti hajusta, mutta lopulta ne olikin huolissaan äidin mielenterveydestä.
Kannattaa tehdä ennemmin kaalilaatikkoa on paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet sellaisia kääryleitä kuin itse haluat. Jos haluat makeita niin siirappia enemmän ja päinvastoin. Ei ole olemassakaan "oikeaa" kääryleohjetta.
Jos perusohjeen haluaa niin vanhemmat keittokirjat on se mitä haet. Osta jostain vanha keittokirja vaikka ruutukokki nimeltään.
Jossain vaiheessa näiden vanhojen keittokirjojen arvo nousee tai sitten niitä ei enää saa mistään. Semmoisten keittokirjojen jotka on jostain 1900 luvun alusta ne ohjeet vanhimmillaan. Resepti alkaa että otetaan yksi sian pää jne. Näissä keittokirjoissa on satoja reseptejä ja ne on paksuja sidottuja tiiliskiviä eikä kuvat ole se perusjuttu vaan se resepti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, mä pakastin sen kaalin kun luin ettei silloin tarvitse keittää. Mutta luovutin silti jo tuossa lehtiruotien ohennuskohdassa, syökööt tai ei.
Voi kun sais itse tehtyjä kaalikääryleitä, mies huokaileE???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, mä pakastin sen kaalin kun luin ettei silloin tarvitse keittää. Mutta luovutin silti jo tuossa lehtiruotien ohennuskohdassa, syökööt tai ei.
Eikä, tollasta ohjetta en onneks nähnyt. Mä keitin kaalia valtavassa kattilassa ja yritin riipiä niitä kuumia lehtiä irti:) Toisella kädellä keitin riisiä ja paistoin jauhelihaa.
Mä tein just kattilallisen borssia. Pussillinen punajuuria, puolenkymmentä porkkanaa, yksi palsternakka, yksi sipuli, kunnon möykky selleriä. Kuullotin kaikki tikkuina öljyssä pannulla, ja sitten kiehumaan kasvisliemessä. Mausteeksi balsamicoa.
Ajattelin hakea vielä lähikaupasta smetanaa ja suolakurkkua lisukkeeksi, mutta hyvää oli eka lautasellinen noinkin.