Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa valtavasti työttömiä. Onko 50+ nainen täysin ulkona työmarkkinoilta?

Vierailija
03.10.2017 |

Onko kokemuksia tai näkemyksiä 50+ naisten tilanteesta Suomen työmarkkinoilla? Millaiset mahdollisuudet työllistyä, jos on jäänyt työttömäksi ja hakee aktiivisesti uutta työpaikkaa? Onko ikärasismi todellisuutta? Onko pitkällä työkokemuksella ja riittävällä koulutuksella merkitystä? Vai pitäisikö ajatella, että työura oli nyt tässä?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mahdollista. Jos on haluttua osaamista ja suhteita. Ystäväni ja entinen työkaverini, 58v nainen, sai juuri uuden työpaikan. Entiset työkaverit vinkkasivat pomolle, kun paikkaa oltiin pistämässä avoimeksi. Pääsi haastatteluun ja saman tien töihin.

Mutta harvinaistahan tuo on. Itselleni sanottiin useammastakin paikasta suoraan, että etsitään nuorempaa, joka olisi pidempään töissä kuin minä, 60v. No ei siinä mitään, olisin toki hommat osannut ilman perehdytystä, mutta ymmärrän tuon pointin. Kuten myös sen, että nuo isoina työnantajina eivät halunneet ottaa riskiä ennenaikaisesta eläköitymisestöäni ja siitä koituvia kuluja. Pikkutyönantajat eivät kutsuneet edes haastatteluihin.

Niinpä elelin kohtuullisen hyvällä ansiosidonnaisella päivärahallani ja hain heti 62v täytettyäni ns. putkieläkkeen. Eläke on suomalaisten keskiansion suuruinen, joten mikäpä tässä minulla. Tärkeämpää työllistää nuoret, työuransa ja elämänsä alkutaipaleella olevat. Muutamat minua nuoremmat (yli viis kymppisiä) yhtä aikaa kenkää saaneet kollegat ovat kyllä ikävässä välitilassa ja tippuneet peruspäivärahalle. Sääliksi käy.

Vierailija
22/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus mun ystävällä, ikää yli 50 vuotta ja lisäksi perussairaus, joka vaikeuttaa työllistymistä. Ammattitaitoinen ja aivan loistava työssään, mutta totesi itse vähän aikaa sitten, että hänellä on työt tehtynä, kukaan ei enää häntä palkkaa. Surullista ja käsittämätöntä resurssien tuhlaamista, kun koulutetut ja osaavat ihmiset joutuvat heittämään elämänsä tällä tavalla hukkaan, monet ihan täysin itsestään riippumattomista syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Suomessa on ihan oikeasti töitä ihan tajuttomasti. Ei välttämättä alaltasi, mutta tsekkaas mol.fi ja valtiolle.fi niin saat käsityksen vapaiden paikkojen määrästä. Iso osa ei edes tule molliin saakka vaan jää pelkästään kuntarekryihin.

No ei se noinkaan mene. Minulle on sanottu, että olen ylikoulutettu, ei kannata ottaa, kun menen kuitenkin alani hommiin heti kun pääsen. Ei uskota, vaikka miten vakuuttelisin,, että sitoudun työpaikkaan. On minulla myös asentajatutkinto, mutta en kelpaa niihinkään töihin, ylikoulutus, pomot pelkää, että syön heidän auktoriteettiaan, ja ikä, nuorempi ja notkeempi pitäisi olla.

Puhelinmyyntiin ehkä kelpaisin. Mutta se ala on silkaa kusetusta, niin asiakkaiden kuin työntekijän suhteen. Kai siellä joku tienaa, mutta suurin osa ei. Ja vanhuksia en halua huijata. Vapaaehtoistyönä autan kyllä vanhuksia ja vajaakykyisiä purkamaan  heille puhelimessa myytyjä kauppoja ja sopimuksia. Siinä riittää sarkaa lähes täyspäiväisesti.

Vierailija
24/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus mun ystävällä, ikää yli 50 vuotta ja lisäksi perussairaus, joka vaikeuttaa työllistymistä. Ammattitaitoinen ja aivan loistava työssään, mutta totesi itse vähän aikaa sitten, että hänellä on työt tehtynä, kukaan ei enää häntä palkkaa. Surullista ja käsittämätöntä resurssien tuhlaamista, kun koulutetut ja osaavat ihmiset joutuvat heittämään elämänsä tällä tavalla hukkaan, monet ihan täysin itsestään riippumattomista syistä.

Miksi lehdet koko ajan kirjoittavat että Suomessa on työvoimapula, esim. Hesarin tämän päivän pääkirjoitus. Tosi outoo...

Vierailija
25/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Ystävälläsi on todennäköisesti lapset aikuuisia ja asuntolaina maksettu. Miksi juuri hänen pitäisi saada työpaikka eikä jonkun nuoremman, jolla on vielä lapsia elätettävänään ja asuntolainaa maksettavanaan?

Vierailija
26/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä töitä riittää. Mäkin pääsin, suorastaan vaadittiin. 9e päivä+ työttömyysturva palkkaa kuussa. Ja saa olla kuulema eläkeikään, jos haluu.

Ei saa. Samalla työnantajalla saa olla max  6  kk, yhteensä 12 kk. Sitten tulee vuoden huiliaika, jolloin työkokeiluoikeus taas palautuu. So please, check your facts!

Vierailija
27/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Ystävälläsi on todennäköisesti lapset aikuuisia ja asuntolaina maksettu. Miksi juuri hänen pitäisi saada työpaikka eikä jonkun nuoremman, jolla on vielä lapsia elätettävänään ja asuntolainaa maksettavanaan?

No ei välttämättä. Itse täytän seuraavaksi 50 v ja minulla on peruskouluikäiset lapset, eikä todellakaan mitään asuntolainoja maksettuna.

Vierailija
28/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kuka sen työpaikan eniten tarvitsee? En osaa siihen ottaa kantaa, jokainen tarvitsee rahaa ja lisäksi työ tuo sisältöä elämään sekä lisää itsearvostuksen tunnetta, kun saa olla työssäkäyvänä osa suomalaista yhteiskuntaa ja maksaa veroja, joita me kaikki rakastetaan :) Toki työttömätkin niitä veroja saavat maksaa. En haluaisi asettaa eri-ikäisiä ja erityyppisiä työttömiä keskenään vastakkain, mutta on kylmä tosiasia, että työnantajat tuijottaa hakijoiden ikää. Kai se on yksi karsintaperuste sekin.

Vierailija
29/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vaihtanut työpaikan parempaan 48v, 52v ja 54v. Hyvin on kelvannut. Nyt haluaisin vaihtaa simppelimpään osa-aikatyöhön mutta ei onnistu kun olen liian pätevä. Aina pitäisi pyrkiä ylöspäin:(

Onkin helpompaa saada uusi työpaikka, kun on töissä eikä työtön. Ihan kuin työnantajat uskoisivat, että kaikissa Suomen työttömissä on jotain vikaa. Voin kertoa, että monesta yrityksestä on YT:ssä lähtenyt niin pätevää kuin sopivaakin väkeä, kun on vaan ollut pakko vähentää.

Mä olen ottanut paketin 2 YTssä ja samana päivänä kun olen kuitannut itseni ulos olen tehnyt myös uuden työsopparin toisaalle. Mutta totta, työttömän on vaikeampaa

Vierailija
30/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ottanut paketin 2 YTssä ja samana päivänä kun olen kuitannut itseni ulos olen tehnyt myös uuden työsopparin toisaalle. Mutta totta, työttömän on vaikeampaa

No toihan oiskin unelmatilanne YT:n osuessa kohdalle :) 

Vierailija
31/31 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan tosiasia.

Esim. Suvi Lindenillä, Päivi Lipposella ja Tanja Karpelalla on suuria vaikeuksia päästa eläkkeeltä pois kunnon töihin. Joutuvat raatamaan alipalkoilla omissa firmoissaan ja muissa tehtävissä.

Ei ole helppoa tuon ikäisillä naisilla.