70-luvun (ja miksei myös 80-luvun) oudot käytännöt
Kyllä 70-luvulla oli moni asia outo, ja näistä oli jo parikin ketjua, mutta haluaisin vielä huushollausketjun eli kodinhoito/hygieniajuttuja.
Olen rupusakkiperheestä lähtöisin (silloin ei tunnettu wt käsitettä) ja onnekseni pääsin sieltä pois koulutuksen ja ahkeruuden kautta. Melkoidet traumat jäi mm seuraavista asioista (haluaisin kuulla oliko muilla samanlaista):
- alusvaatteet sai vaihtaa 1krt viikossa lauantaina (muistan vieläkin pissasta koppurat alushousit, hyi hitto)
- peseydyttiin kerran viikossa saunassa. Suihkussa sai käydä viikolla jos oli syy (esim hikoillut ulkotöissä) mutta suhku sai kestää max 5min
- lakanat sai vaihtaa kerran kvartaslissa eli 3kk välein
- saunassa oli yhteislaudeliina ( pitkä) jolla koko perhe istui
- imuroida piti päivittäin eli tässä armoton siivousvimma, mutta esim vessanpöntön nuppi tai vessanhana pestiin tyyliin kerta puolessa vuodessa
- useat polttivat sisällä
- kaikessa pihisteltiin energiakriisin takia. Ulko-ovea sai pitää auki vain 2 sek, suihkussa vain 5min, lämmintä vettä ei saanut käyttää ja juurikin tuo pyykinpesu oli se kauhein tuhlaus (eli pissa-alkkareissa piti juosta).
Ehkä paremmissa perheissä asiat oli toisin, mutta tyhmät kouluja käymättömät vanhemmat harrastivat näitä mielipuolisia sääntöjä.
Niitä oli myös mm. saa olla vain yhdet kengät kerrallaan, uusia vaatteita saa ostaa vain 2krt vuodessa.
Onneksi nyt aikuisena saa tehdä KAIKEN toisin. Mutta jos muilla oli hullua, niin kertokaa täällä - vertaistuki on aina tarpeen ;)
Kommentit (56)
Olen syntynyt 70- luvun alussa ja alusta asti opetettu vaihtamaan joka pv puhtaat alkkarit ja sukat. Lakanat joka 2. Vko.
Vanhemmat syntyneet itsekin pk-seudulla ja toimihenkilöitä.
Joi mulla paskat hampaat myös. Vanhemmat syötti samalla lusikalla, juotti jo vauvana janoon tuttupullosta sokerimehua ja hampaita ei pesty koskaam. Ekan harjan sain koulussa :)
Sama intiimihygieniassa: pesemistä ei 'opetettu' ja mitään deodoranttia tai suihkugeeliä ei edes ollut.
Vierailija kirjoitti:
Joi mulla paskat hampaat myös. Vanhemmat syötti samalla lusikalla, juotti jo vauvana janoon tuttupullosta sokerimehua ja hampaita ei pesty koskaam. Ekan harjan sain koulussa :)
Sama intiimihygieniassa: pesemistä ei 'opetettu' ja mitään deodoranttia tai suihkugeeliä ei edes ollut.
Mä olen syntynyt 70-luvun loppupuolella ja kyllä meillä vaihdettiin päivittäin alushousut ja hampaat harjattiin kaksi kertaa päivässä.
Saippua oli kyllä ihan palasaippuaa mutta suihkussa sai käydä milloin halusi.
Mullekin on juotettu sitä tuoremehua. Onneksi hampaat on kunnossa kuitenkin.
Osa noista käytännöistä on minustakin outoja, mutta monille on joku hyvä selitys. Tässä muutamia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 70-luvulla oli moni asia outo, ja näistä oli jo parikin ketjua, mutta haluaisin vielä huushollausketjun eli kodinhoito/hygieniajuttuja.
- alusvaatteet sai vaihtaa 1krt viikossa lauantaina (muistan vieläkin pissasta koppurat alushousit, hyi hitto)* koulussa piti käydä suihkussa aina liikuntatunnin jälkeen, mutta ei meillä puhtaita vaihtovaatteita ollut. Mutta meillä syrjäisellä maaseudulla oli jo vessapaperit käytössä, eikä meidän alushousut pissasta koppuraiset olleet. Ulkohuussissa käytiin.
- peseydyttiin kerran viikossa saunassa. Suihkussa sai käydä viikolla jos oli syy (esim hikoillut ulkotöissä) mutta suhku sai kestää max 5min* Kaikissa sellaisissa paikoissa ei edes ollut suihkua, joissa tehtiin ulkotöitä. Kerrostaloissa oli kylpyammeet.
- lakanat sai vaihtaa kerran kvartaslissa eli 3kk välein*Kukaan ei ollut kvartaslista (kvartaalista?) kuullutkaan, mutta talvellakin lakanat vaihdettiin ainakin kerran kuukaudessa.
- saunassa oli yhteislaudeliina ( pitkä) jolla koko perhe istui* Niin meilläkin.
- imuroida piti päivittäin eli tässä armoton siivousvimma, mutta esim vessanpöntön nuppi tai vessanhana pestiin tyyliin kerta puolessa vuodessa* Ei pesty, kun oli se ulkohuussi ... mutta olihan silloin wc-kukkia ja -ankkoja vessojen puhtaanapitoon.
- useat polttivat sisällä
- kaikessa pihisteltiin energiakriisin takia. Ulko-ovea sai pitää auki vain 2 sek,* Joo, linja-autoissa ja lääkärin vastaanotollakin poltettiin. Ulko-ovesta ei tultu vielä suoraan sisään vaan kylmään kuistiin tai eteiseen, joten tuota en muista.
....
Niitä oli myös mm. saa olla vain yhdet kengät kerrallaan, uusia vaatteita saa ostaa vain 2krt vuodessa.
* Ne yhdet kengät ja kouluvaatteet ostettiin kunnalta saadulla vaateavustuksella. Ei ollut varaa enempään.
Syntynyt pahnan pohjimmaiseksi -71. Vanhemmat siskot/veljet 10-15 v. vanhempia.
Pihasauna 2x vk, muuten saunalla saattoi käydä peseytymässä vaikka joka päivä, tuikkasi vaan vesipadan alle tulet.
Kaikilla omat hyvät hampaat, jopa äidilläni, syntynyt 1950. Isovanhemmilla sitten jo tekaria.
Omasta takaa kaikki vihreät salaatista retiisiin ja pottuun; miehet kävi hirvimettällä ja poroakin syötiin. Terveitä oltiin, luettiin kirjoja, ulkoiltiin.
Toki tällainen on outoa 2017-ruutukansalaisille.
Outoa oli ehkä silmitön viha vasemmistoa, sosialismia ja Neuvostoliittoa kohtaan. Ja se, että lapset/nuoret saivat huidella päivät pitkät missä lie, liftata ja painua koskenlaskuun keskenään :-) Mutta en valita.
Samoin meillä oli 70 ja 80-luvulla yksi saunapäivä viikossa. Muulloin ei ollut lämmintä vettä tarjolla. Alusvaatteiden tai sukkien vaihtoa en tarkalleen muista, mutta ei niitä ainakaan päivittäin vaihdettu, koska muistan että likaisten (esim. hiekkaisten) sukkin vetäminen jalkaan tuntui inhottavalta.
Kouluvaatteet ostettiin kerran vuodessa. Niillä piti pärjätä. Arkikenkiä ja farkkuja oli tasan yhdet. Olisin kovasti toivonut lukioikäisenä kahdet kävelykengät (mustat ja ruskeat), en saanut.
Uunia ei saanut lämmittää yhden ruoan vuoksi. Vaan aina piti kerralla tehdä monta ruokaa tai leipomusta. Lähes kaikilla ruoilla oli lihaa ja perunaa. Riisi ja pasta eivät olleet oikeita ruokia.
Harrastuksiin käveltiin tai pyöräiltiin pitkiä matkoja, ei kuskattu.
Juhlissa lapset odottivat että aikuiset olivat saaneet herkkuja ensiksi. Keksejä yms. otettiin yksi per nenä.
Vierailija kirjoitti:
meillä syrjäisellä maaseudulla oli jo vessapaperit käytössä
Omia sukulaisiani asui myös syrjäisellä maaseudulla, osalla oli vessapaperit (ainakin niillä joilla oli ikäisiäni koulua käyviä serkkuja), osalla käytettiin vielä sanomalehteä. Sehän ei tietenkään imenyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Syntynyt pahnan pohjimmaiseksi -71. Vanhemmat siskot/veljet 10-15 v. vanhempia.
Pihasauna 2x vk, muuten saunalla saattoi käydä peseytymässä vaikka joka päivä, tuikkasi vaan vesipadan alle tulet.
Kaikilla omat hyvät hampaat, jopa äidilläni, syntynyt 1950. Isovanhemmilla sitten jo tekaria.
Omasta takaa kaikki vihreät salaatista retiisiin ja pottuun; miehet kävi hirvimettällä ja poroakin syötiin. Terveitä oltiin, luettiin kirjoja, ulkoiltiin.
Toki tällainen on outoa 2017-ruutukansalaisille.
Outoa oli ehkä silmitön viha vasemmistoa, sosialismia ja Neuvostoliittoa kohtaan. Ja se, että lapset/nuoret saivat huidella päivät pitkät missä lie, liftata ja painua koskenlaskuun keskenään :-) Mutta en valita.
Onpa sun äiti nuorena aloittanut, jos on sut saanut 21-vuotiaana ja muut sisarukset jopa 15 vuotta vanhempia..
Energiaa ei saa tuhlata koskaan eli ovesta kuljetaan 2.ssa sekunnissa.
Suhkussa rittää 3-4 min kenelle tahansa oli miten likainen tahansa.
Lopeta housuihin pissaus . Ongelmaa ei ole .
Luomukarvoitus. Eli pillukarvoja ei ajeltu. Hyi helvetti.
Mä olen vm -71 ja kyllä meillä sai käydä kylvyssä joka päivä ja hampaat harjattiin aamuin illoin. Joka syksy ostettiin uudet kouluvaatteet ja uusi penaali, joulujuhliin ja kevätjuhliin uudet mekot. Äiti vei baletti- , piano- ja ratsastustunneille. Kesät oltiin mökillä, lapsuuteni ainoa etelänmatka tehtiin Italiaan. Kampaajalla käytiin säännöllisesti ja ekan permanentin sain 12-vuotiaana. Hampurilaisbaarikin ( Carrols ) avattiin ja siellä käytiin kavereiden kanssa. Vanhempien kanssa tilattiin lehtipihvit Elannon baarista tai Citymarketiin ravintolasta. Näin Itä-Helsinkiläisessä virkamiesperheessä, mitään kummia käytäntöjä ei tule mieleen. Paitsi että parhaan kaverini isä poltti kaksi askia päivässä, sisällä tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikilla ruoilla oli lihaa ja perunaa. Riisi ja pasta eivät olleet oikeita ruokia.
Harrastuksiin käveltiin tai pyöräiltiin pitkiä matkoja, ei kuskattu.
Meillä oli riisi ja pastakin oikeaa ruokaa. Tai ei se ollut pastaa nimeltään, vaan makaronia tai spagettia. Mutta joka ruoalla tosiaan oli joko perunaa, riisiä tai sitä makaronia, ja sitä oli pakko ottaa ja paljon. Samoin leipää oli aina syötävä ruoan kanssa. Lihaa ei ollut suinkaan aina, sillä kalastettiin paljon ja kalaa kyllä oli. Saattoi myös olla esim. maksalaatikkoa tai pinaattilettuja, ja niiden kanssa perunaa. Ilmankos olinkin lihava, vaikka kävelin tai pyöräilin (tai talvella hiihdin) sekä kouluun että harrastuksiin. Kuskailu tosiaan tuntematon ilmiö (mutta se onkin nykyajan outo käytäntö mielestäni). Harrastuksia tosin oli aika vähän, eivät kaikki lapset harrastaneet yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vm -71 ja kyllä meillä sai käydä kylvyssä joka päivä ja hampaat harjattiin aamuin illoin. Joka syksy ostettiin uudet kouluvaatteet ja uusi penaali, joulujuhliin ja kevätjuhliin uudet mekot. Äiti vei baletti- , piano- ja ratsastustunneille. Kesät oltiin mökillä, lapsuuteni ainoa etelänmatka tehtiin Italiaan. Kampaajalla käytiin säännöllisesti ja ekan permanentin sain 12-vuotiaana. Hampurilaisbaarikin ( Carrols ) avattiin ja siellä käytiin kavereiden kanssa. Vanhempien kanssa tilattiin lehtipihvit Elannon baarista tai Citymarketiin ravintolasta. Näin Itä-Helsinkiläisessä virkamiesperheessä, mitään kummia käytäntöjä ei tule mieleen. Paitsi että parhaan kaverini isä poltti kaksi askia päivässä, sisällä tottakai.
Tuohon aikaan olikin tosi isot erot elintavoissa luokkien välillä. Toiset eli melkeinpä nykyaikaa, paitsi some, ja toiset kuin jossain 50-luvulla.
Mielestäni oli outoa radio-ohjelmissa esim.Nuorten Sävellahjassa, että miksei kappaleita soitettu loppuun asti? Miksi piti aina puhua päälle?
Monesti yritettiin mankalla äänittää ja aina siihen loppuun tuli radiotoimittajan höpinät.
Muistan 80-luvulta vielä sen että ihmiset pyöräili töihin. Pyöräteillä meni ruuhka-aikaan ihan jonossa normaaliväkeä, joillakin oli salkku tangossa roikkumassa :)
Nyt menee vain lapsia ja lycrapukuisia
Parisuhteissa oli isoja ikäeroja paljon enemmän kuin nykyään.
On niin perheestä kiinni. Itse olen syntynyt jo 50-luvulla, mutta kyllä meillä hampaita harjattiin ja vanhemmillanikin on vielä oma hammasrivi jäljellä.
Siitä minulla ei ole mitään mielikuvaa, miten usein käytiin kylvyssä (joo meillä käytiin kylvyssä, ei suihkussa), mutta tukkaa ei ainakaan pesty joka päivä. Ei ollut mitään tukan kuivausvälineitä (paitsi pyyhe:)), joten vähän hankalaahan se olisi ollutkin. Vaatteita pestiin ja vaihdettiin sen verran usein, että paljon harvemmin pesen nykyään esim. farkut ja takit.
Kotona meillä siivottiin jatkuvasti, mutta ei sekään nyt niin herkkua ollut ;)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt -66 ja asuin pk-seudulla virkamiesperheessä. Oli auto, jopa kaksi kun olin teini-ikäinen, kesämökki, ulkomaanmatka melkein joka vuosi koulutytönä ollessani. Ensimmäinen matkamme oli Mallorcalle. Suihkussa sai käydä kun huvitti ja kampaajalla kävin lapsesta saakka. Eka 'mini vogue' tuli otettua 11-vuotiaana. Rivariasunnossa oli kaikki mukavuudet ja väritelkkarikin heti kun ne tulivat myyntiin. Isovanhemmillani taas oli elämä aivan eri maailmasta.
Perheessäni ei kukaan tupakoinut, mutta olkkarin pöydällä oli tuhkakuppi vierasvaraa, ja oikeasti vieraat tosiaan polttivat kylässä ollessaan sisällä. Oli ihan normaalia 70-luvulla ja osin vielä 80-luvullakin.
18
Tuo "alusvaatteet vaihdetaan kerran viikossa" löytyy joistakin 50-luvun terveysopin oppikirjoista, jotka lienevät olleet vielä 60-luvulla käytössä. Yksi ajan (ja vielä 70-luvun) käytäntöhän oli sekin, ettei koulukirjoista tehty parin vuoden välein uutta painosta. Niistä kirjoista ovat 70-luvulla lapsuuttaan ja nuoruuttaan eläneiden äidit oppinsa ammentaneet.
Yksi 70-luvun ikäviä käytäntöjä oli koulujen päivänavaukset, joita varten koko koulu ajettiin jumppasaliin luokittain suoriin riveihin seisomaan. Siellä sitten aina joku pyörtyi, mutta käytäntö jatkui siitä huolimatta. Toinen se ettei meillä ainakaan mitään hampaidenpesua vaadittu, ja suun kunto oli sen mukainen. Muistan lapsena ajatelleeni itsestäänselvyytenä, että aikuisena minullakin sitten on tekohampaat, kuten kummallakin vanhemmistani.