Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei hitto. Kaveriperheen vanhemmat maksaa laskut lasten tileiltä

Vierailija
02.10.2017 |

Ne sanoo ettei ole mitään järkeä jättää laskuja maksamatta jos edes lapsilla on rahaa tilillä.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tekisin niin. Parempi että lapsilla katto pään päällä. Tosin en ole innostunut lasten omista tileistä vaan pidän kaiken itsellä. Mun vanhimmat lapset ovat jo aikuisia.

Annoin heille pesämunat omista rahoistani ekan asunnon ostoon. Laitoin muutaman vuoden siis sivuun muutaman tonnin omiin kirjekuoriin ja ne kiikutettiin suoraan pankkiin kun asuntolaina-paperit tehtiin. Kyse on keskisuuresta kaupungista jossa asunnot ei paljon maksa joten kuukausierät ovat koko vuodelta pienemmät kuin se summa jonka saa lahjoittaa ilman lahjaveroja. Maksan ne kunnes saavat kunnon töitä ja opiskelut on ohi. Hyvä pesämuna aikuisuutta ajatellen. Ovat nyt siinä 20vJos olisin laittanut tilit heille aikanaan niin rahat olis mennyt moottoripyöriin, autoihin ja makeaan elämään:). 

Vierailija
2/43 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat otti minun nimiin lainaa 660 000 mk ja 25 vuodeksi. Olin 17v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten, eihän 2:n tarvinnut sitä maksaa. Lainan antaja sai kärsiä sen itse nahoissaan jos ei saanut perityksi vanhemmilta, mitäs meni hölmö antamaan sellaisen lainan.

Eikö se ole ihan selvä asia, että laskuja maksetaan mieluummin lasten tileiltä ennen kuin annetaan vaikkapa kodin mennä ulosottoon tai vakuusvelkaan? Jos ne olivat oikeasti lasten omia rahoja, ovat sitten velkaa lapsilleen. Eri asia, jos ovat lasten tileille laitettuja lapsilisärahoja, jotka on tarkoitettukin lasten elatukseen ja hölmöä laittaa ne erikseen lapsille.

Vierailija
4/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ne rahat on sinne tilille laittanu ja niitä varmasti myös käyttää. Lapsille maksetaan katto pään päälle ja ruuatkin.

Vierailija
5/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta on oikein oikeuden päätöskin. Äiti oli säästänyt lapsensa tilille ja lopulta taloudellinen tilanne muuttui ja rahoja tarvittiin. Poika haastoi äitinsä kavalluksesta oikeuteen, mutta hävisi jutun.

Miettikää nyt vihdoin tosissanne, mikä hyöty siitä omien rahojen siirtämisessä lasten tilille on. Lahjan raja on aika korkea ja ennakkoperinnön veroo 1. luokassa on halvat. Lisäksi voi aina tehdä velkakirjan, mitä ei koskaan makseta takaisin.

Vierailija
6/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki käteen kirjoitti:

Asiasta on oikein oikeuden päätöskin. Äiti oli säästänyt lapsensa tilille ja lopulta taloudellinen tilanne muuttui ja rahoja tarvittiin. Poika haastoi äitinsä kavalluksesta oikeuteen, mutta hävisi jutun.

Miettikää nyt vihdoin tosissanne, mikä hyöty siitä omien rahojen siirtämisessä lasten tilille on. Lahjan raja on aika korkea ja ennakkoperinnön veroo 1. luokassa on halvat. Lisäksi voi aina tehdä velkakirjan, mitä ei koskaan makseta takaisin.

Rahojen käyttöä valvoo maistraatti silloin, kun ovat oikeasti lapsen omia eli esimerkiksi perintöä tai arpajaisvoitto - joita ei enää nykyään voi alaikäiselle tullakaan.

Vierailija
7/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei muka alaikäiselle voi tulla perintöä? Mikä ihmeen logiikka tuo on? Siis kutoselle tämä.

Vierailija
8/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järki käteen kirjoitti:

Rahojen käyttöä valvoo maistraatti silloin, kun ovat oikeasti lapsen omia eli esimerkiksi perintöä tai arpajaisvoitto - joita ei enää nykyään voi alaikäiselle tullakaan.

Puhumme eri asiasta. Yritän vain toppuutella hyväntahoisia ja hölmöjä vanhempia, jotka säästävät rahaa lastensa tilille. Vaikka se lapsi omien geenien tuloksena onkin aina poikkeuksellisen älykäs ja järkevä, se voi sortua päihteisiin, peliriippuvuuteen tai mennä 18-vuotiaana naimisiin turviksen kanssa, joka puolen vuoden aviksen jälkeen vie puolet vanhempien säästämistä rahoista.

Vierailija
9/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan lasten hankinnat lasten tileiltä. Säästän tileille rahaa kuukausittain ja tämä on mielestäni yksi tapa seurata lasten hankintoihin menevää rahaa. Esim kahden kodin perheissä tämä on kätevää, eikä aiheuta riitoja. Omat menot omilta tieiltä.

Lasten tileille kertynyt raha on kaikki mieheni tai minun rahaa alunperin.

En näe mieltä siinä, että säästän lasten tileille 10 000-30 000 ja se koko summa on lasteni käytössä heidän täytettyään 18. Todennäköisesti se estää opintotuet ja en usko siihen, että nuoriaikuinen osaa järkevästi käyttää isoja summia rahaa.

Vierailija
10/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei muka alaikäiselle voi tulla perintöä? Mikä ihmeen logiikka tuo on? Siis kutoselle tämä.

Kutonen viittasi varmaan arpajaisvoittoon, koska pelaaminen on kielletty alaikäisiltä. Tästäkin on käsittääkseni olemassa päätös eli jos joku pelaa lapsen nimissä, lapsi saa ottaa vastaan voiton. Useinhan isovanhemmat, kummit tms. pitää yhtä lottoriviä lapselle.

Vierailija
11/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuahan tuo on jos vaihtoehtona on ulosotto, mutta kyllähän ne rahat pitäisi maksaa takaisin ja jos ei maksa niin varastamistahan tuo.

Vierailija
12/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monta rikollista palstalla...

Vierailija
13/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mikään rikos ole todellakaan. Eikä omaansa voi varastaa, vaikka ne lasten nimillä varustetuille tileille laittaisi niin eivät ne silti lasten ole ennenkuin sitten vasta kun tilin käyttöoikeus on vain lapsilla eli kun tulevat täysi-ikäisiksi. Ja silloin heidän on se rahasumma mikä siellä silloin on.

Vierailija
14/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmat otti minun nimiin lainaa 660 000 mk ja 25 vuodeksi. Olin 17v.

Maksoivatko lainan myös vai jouduitko ongelmiin? Teitkö vanhemmistasi rikosilmoituksen?

Vierailija
15/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on vasta vauvaikäinen, jonka tilille säästämme hänen lapsilisät. Tällä hetkellä rahallinen tilanne sallii säästämisen, mutta olen ajatellut että jos joskus rahatilanne ei ole yhtä hyvä kuin nyt, niin silloin lapsen tililtä voi ottaa rahaa peruselämiseen, koska meneehän ne rahat silloin myös lapsen hyväksi. Riippuu tietenkin mitä laskuja maksellaan eli on eri asia maksaa vaikka sähkölasku kuin omia vaateostoksia tms. jotka pitäisi jättää ostamatta jos rahatilanne on huono. Jos vanhemmat eivät ole varakkaita, niin harvalla sellaisella lapsellakaan on tileillä mitään tuhansia euroja.

Mitään lapsen sukulaisilta saamia synttärilahja tms rahoja en laskuihin laittaisi, mutta voisin lainata lapsen tililtä rahaa ja maksaa myöhemmin takaisin. 

Vierailija
16/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mitä laskuja maksetaan ja siitä miksi rahat eivät ole riittäneet laskuihin. On eri asia onko vanhemmat vaikka juhlinut, pelannut tai shoppaillut yli varojen tai onko ollut vaikka töistä lomautuksia tai tullut jokin yllättävä pakollinen menoerä esimerkiksi vaikka pyykkikone hajonnut tai auto mennyt rikki tms. 

Vierailija
17/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lastenhoitotili, jonne laitoimme molemmat muutama tuhat euroa (molempien lomarahat, sen keväiset silloiset pienet osingot molemmilta, talletustileiltämme osa sinne säästetyistä) ennen ensimmäisen lapsen syntymää ja lasten syntymien jälkeen sinne on mennyt lapsilisät sekä edelleen jokakeväiset edelleen pienet parin tonnin osinkomme molemmilta ja tulevat menemään niin kauan kuin lapset toimeentuloa meiltä tarvitsevat eli noin kaksikymmentä vuotta. Tililtä maksamme lasten kuluja kuten päivähoitomaksut, polkupyörät, vaatteet, lääkärikulut, aikanaan sitten lukiokirjat ym. Lisäksi tililtä on mennyt lasten syntymästä lähtien 20 euroa kuussa molempien lasten omiin indeksirahastoihin. Saavat rahastot ja etenkin niiden tuotot käyttöönsä sitten kun aloittavat opiskelut. Opintotuki ja opintojen sivussa tehtävät työt kun eivät kerrytä kovin paljoa tuloja. Sama systeemi on ollut meillä miehen kanssa lapsuudenkodin perintöinä eli meille oli molemmille kasattu pienet osakesalkut, joiden tuottoja käytimme opiskeluaikoina ja nyt taas lapsiperhevaiheessa. Tuossa välissä molemmat kasvatimme salkun tuotoilla salkun pääomaa ja sama on edessä taas kunhan lapset tulevat toimeen omillaan. Saadaan siitä sitten eläkerahasto. Asuminen, liikkuminen, vakuutukset, ruoka ja omat vaatteemme maksamme ansiotuloillamme, tällä hetkellä ei pääomatuloja jää omaan käyttöömme ollenkaan, ensimmäisen lomamatkan ulkomaille lasten synnyttyä teemme kunhan molemmat ovat koulussa ja päivähoitomaksut loppuvat.

Vierailija
18/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ovat saaneet sen verran ison perinnön, että maistraatti valvoo heidän omaisuuttaan. Ja kyllä ne rahat, jotka lasten tileille on laitettu, ovat lapsen rahoja eikä niitä saa käyttää kuin lasten tarpeisiin. Toisin sanoen en voi maksaa autoni remonttia lapsen tililtä mutta hänen moponsa remontin kyllä. Mulle ainakin maistraatissa asiat selitettiin tosi tarkkaan ja joka vuosi toimitan kaikki tiliotteet maistraattiin ja yllättävän tarkkaan ne tarkistetaan. Olen ehkä tämän vuoksi supertarkka etten vahingossakaan maksa mitään lasten tileiltä vaan sinne laitetaan kaikki synttärirahat ja kuukausirahat ja he käyttävät itse pankkikortilla sieltä rahojaan mopon bensaan, leffoihin jne. Kaikki kulutustavarat ostetaan vanhempien tileiltä vaikka periaatteessa niitä saisi heidän rahoillaan ostaa.

Ystäväni, joka jäi leskeksi ja nuorin lapsi oli vielä alaikäinen, oli tosi ongelmissa kun oli tiukkaa mutta lapsen rahoja ei voinut käyttää edes väliaikaisesti, jälleen maistraatti valvoi tosi tiukasti.

Vierailija
19/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini joskus lainasi meiltä lapsilta rahaa, mutta kysyi luvan ja maksoi aina viimeistään seuraavassa kuussa takaisin. Yleensä maksoi vielä 5-20 euroa "korkoa".

Minun mielestäni lapsen tililtä ei saisi maksaa laskuja ilman lupaa, jos rahat ovat lapsen omia, eli esim. lahjaksi saatuja tai kesätyörahoja, ja varsinkaan jos niitä ei ole edes aikomuskaan maksaa takaisin. Jos ne taas ovat lapsilisistä säästettyjä rahoja, niin silloin vanhempi voi niitä käyttää, koska lapsen elatukseenhan ne on tarkoitettu.

Vierailija
20/43 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistäs sitten? Jättää laskut hoitamatta ja joutua taivasalle tai ulosottokierteeseen luottotiedottomana? Eihän sossustakaan saa mitään jos rahaa on lasten tileillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan