Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi täyttää 18v: Miten järkätään tilit, rahat, auto yms...?

Vierailija
02.10.2017 |

Lapseni täyttää kohta 18v.
-Hänellä on käyttötili omalla nimellä, ja se varmaan automaattisesti siirtyy hänen omaan hallintaan.
-Minulla (huoltajalla) on tili, joka on nimetty lapsen säästötiliksi, jonne olen siirtänyt esim. käyttötilille tulleita kesätyörahoja, jotta lapsi ei osta energiajuomaa koko palkallaan... Tilillä rahaa n. 5000e. Tämä tili jää mun hallintaan kun lapsi täyttää 18v, mutta kun synttäripäivän jälkeen siirrän tältä tililtä lapsen käyttötilille rahaa, esim. auton ostoa varten, niin onko se sitten verollinen lahjoitus? :O Pitääkö mun siirtää rahat ennen, kuin hän täyttää 18v? Jotta voi sitten synttäripäivänään dokata tilin tyhjäksi? Vai menikö tässä jotain jo perseelleen, kun rahat on tilillä jonka omistaja olen minä?
-Lapsi ostaa auton. Onko järkevää niin, että lapsi maksaa sen auton omalta käyttötililtään, johon on sitten siirretty tarpeellinen määrä rahaa? Onko merkitystä, ostaako hän sen alaikäisenä vai täysi-ikäisenä? Alaikäisellä ei tosin ole pankkitunnuksia, joten minä tekisin sitten sen oston lapsen tililtä sen puolesta... Säästetyistä rahoista, jotka on nyt mun tilillä, menee autoon n. 4000e, mä maksan omalta tililtäni ehkä n. 2000e, mummo antaa rahaa n. 1000e.

Onko jotain, ihan mitä vaan, mitä pitäisi nyt erityisesti huomioida joissain asioissa, ennenkuin lapsi täyttää 18v?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järki käteen, hoi kirjoitti:

Vieras. kirjoitti:

Järki käteen, hoi kirjoitti:

Vasta kortin saaneelle teinille 4 tonnin auto?? Oletko järjiltäsi. Korkeintaan tonnin auto riittää ensimmäiseksi autoksi.

Joku alle tonnin ritsa kannattaakin ostaa juuri ajamaan nipinnapin vähän oppineelle. Jatkuvia vikoja mitä jonkun pitää korjata (vai kalliit korjaamot?), mitä tehdä kun miina simahtaa tien sivuun? Halpa romu-> sileät renkaat ja niillä sitten talviliukkaille jne jne...

Voi teitä vähä järkisiä. Renkaita saa kaupasta.:D Nimenomaan halpa auto, ei sitte niin paljo kirpaiseeku se teidän vasta ajamaan oppinu herranterttu mällää sen auton ku opettelee liikennekäyttäytymistä:D

Meillä poika osti 800e pemarin kesätyörahoilla pihaan odottamaan ennekuin sai kortin ja on nyt ajanu sillä 5 vuotta. Eikä ole tarvinnut korjata kuin kuluvia osia. Halpa ja hyvä.

Ps. Meillä poika opetettu korjaamaan autot itse, kertaakaan ei ole korjaamoita tarvittu :)

Kiva homma teille :) Me aiotaan kuitenkin toimia toisin, peltiä saa rahalla, herranterttua ei. -ap-

Pelkkää peltiä ne uudetkin autot on.

Vierailija
22/25 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmalla ei ole minkäänlaista oikeutta ottaa teinin ansaitsemia kesätyörahoja omalle tilille. 

Nyt siirrätte tietenkin nuorelle itselleen hänen omat rahansa.

Olisikohan rahan hallintaa kannattanut alkaa opettaa ja opetella vähän aikaisemmin kuin 18-vuotispäivän kynnyksellä?

Sitä tässä juuri kyselin, että kannattaako siirtää ennenkuin teini on 18v, sitten vasta kun teini on 18v, vai kenties ostaa se auto suoraan siltä tililtä, jossa rahat nyt on, ja siirtää sille (=mun tili) tilille lisää rahaa autoa varten? Ja ihan on yhteisymmärryksessä siirretty, teinillä on ollut tarkoitus säästää juuri autoa varten ja halusi itsekin ettei tule epähuomiossa käytettyä kaikkia rahoja. Teinin kuukausiraha kuitenkin on se jokakuun "palkka" jonka käytön on opetellut. -ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet alle tonnin autot kestäävielä tosi hyvin käyttöä. Esim. Bemarit, Saabit ja Mersut. Mut toki jos haluut ostaa parivuotiaan paskan, minkä sähköviat hajottaa sen heti ja maksat siitä 4000e niin ongekma on toki sun. Muttaaika monella tonnilla korjaissit sitä vanhempaakin tai ostaa vaikka 4 niitä kun se sun pumpulissa kasvanu miehen alkus saa yhtäkkiä liikaa vapautta ja mällää heti sen ekan.

Vierailija
24/25 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monet alle tonnin autot kestäävielä tosi hyvin käyttöä. Esim. Bemarit, Saabit ja Mersut. Mut toki jos haluut ostaa parivuotiaan paskan, minkä sähköviat hajottaa sen heti ja maksat siitä 4000e niin ongekma on toki sun. Muttaaika monella tonnilla korjaissit sitä vanhempaakin tai ostaa vaikka 4 niitä kun se sun pumpulissa kasvanu miehen alkus saa yhtäkkiä liikaa vapautta ja mällää heti sen ekan.

Näinpä! Uusissa autoissa ei muuta olekaan ku vikaa koska kaikki toimii sähköllä, jopa käsijarru. Vanhat autot parhaita ja luotettavimpia vaan eihän sitä kaikki ymmärrä. Ihana ku löyty hengenheimolainen tähän asiaan :)

Vierailija
25/25 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden alusta lahjaveron raja on noussut 5000€. Ongelmasi lienee siis poistunut? Voit siis hyvin maksaa autosta max. 4999€ omalta tililtäsi auton myyjän tilille, ja omistajaksi tulee lapsesi. Lisäksi jos auto onkin vähän kalliimpi niin myyjä suostunee ottamaan osan rahasta käteisellä, joka tietenkin on lapsen omia säästöjä eli ei lahjaa. ;)

(2017 alusta muutos ks. https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/verohallinnon_esittely/uutis…)

Sillä ei ole mitään väliä siirtätkö tasan 5000€ tai yli lapsesi tilille hänen ollessa alle tai yli 18-vuotias. Alaikäinen lapsi joutuu lahjaveroa maksamaan siinä missä täysi-ikäinenkin.

Lisäksi toisen ihmisen elinkustannuksia saat maksaa niin paljon kuin sielu sietää. Eli voit vaikka joka kuukausi maksaa lapsesi vuokran ja ruuat ja lääkärimenot yms. ilman että se on lahja. Lapselle jää sitten omat rahansa säästöön. Sen sijaan jos siirrät joka kuukausi vaikka 300e lapsen tilille niin sen käydessä ilmi verottaja saattaisi tulkita sen lahjaksi.

Käytännössähän verottaja ei edes oikein mitenkään saa tietää että kuka laittoi kenen tilille ja miten paljon. Mutta ihminen joka haluaa varman päälle tehdä kaiken lain pykälien mukaisesti toimii kuten vinkkasin niin ei tarvitse kärsiä huonoa omaatuntoa siitä, ettei täyttänyt lahjaverolomaketta vaikka olisi pitänyt...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä