Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Vierailija kirjoitti:
Juhlaillallisilla emäntä on viimeinen joka syö (eli emännän on tahdistettava oma syömisensä vieraiden mukaan)
Siis miksi? En ole ikinä kuullut tällaisesta säännöstä. Mihin se edes perustuu.
Ketjussa on ollut myös lahjojen antamisesta. Mielestäni lahja tuodaan vain synttärisankarille. Ja jos esim isovanhempi haluaa tuoda kaikille lapsille karkkia, niin se pussi annetaan äidille/isälle (ellei kyse jo teineistä).
Mutta jos mennään katsomaan uutta perhejäsentä, mielestäni on kohteliasta silloin antaa myös niille isommille sisaruksille joku lahja. Koska onhan se iso asia pienelle lapselle että hänestä on tullut isoveli/-sisko, ja ehdottomasti lahjan arvoinen asia.
Suurin osa näistä "kohteliaisuuksista" on auttamattomasti vanhentuneita. Etiketti ja tavat muuttuu ja vaikka ne jostain kultaisesta kirjasta löytyy niin ei tee niistä enää hyvien tapojen mukaista.
Lisäksi aika moni on sanonut ihan itsestäänselvyyksiä mikä saa mut ajattelemaan että luuleeko ihmiset että perus kohteliaisuus ja toisen huomioon ottaminen on jotenkin erikoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että portaita noustessa mies menee edellä, nainen jäljessä.
Just päinvastoin! Portaissa helppo muistisääntö on, että mies on aina "suojaamassa" naista kaatumiselta. Eli kun mennään ylöspäin, niin nainen edellä, alaspäin mies edellä.
Väärin. Juuri toisinpäin kuin väität.
Vierailija kirjoitti:
Kätellessä nainen saa istua, jos käteltävä ei ole sinusta reilusti vanhempi.
t
Tuossa tulee outoja tilanteita jos mies on pitkä :D joko outo kyykistys tai sitten kasvot tosi lähekkäin kumartuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille jotka miettivät miten tuo arvojärjestys menee, niin se menee suht samalla tavalla kuin teitittelyssä. Korkeimmalla ovat arvonimen tai vastaavan aseman omaavat, sitten itseä selkeästi vanhemmat ihmiset, oman ikäisissä nainen ja nuorempia kohdatessa sinä itse olet se "korkeampi" osapuoli.
Mä olen varmaan mokaillut koko ikäni kun teen aina aloitteen kättelyyn. Mutta hyvin olen pärjännyt kuitenkin. Tosin piispaa tai presidenttiä en ole päässyt kättelemään.
Aikoinaan jäi eräs työhaastateltava ilman työpaikkaa kun ei ymmärtänyt kätellä. Pieni juttu mutta pomo sanoi jälkeenpäin (ihan fiksusti) että hyvät käytöstavat merkitsevät paljon eikä voi ottaa töihin henkilöä, joka ei osaa käyttätyä edes kättelyn verran.
Sanokaapa viisaammat pitääkö lääkäriä kätellä kun menee vastaanotolle? Minä en ikinä tiedä. Ja pahimmillaan tulee sellainen awkward moment kun yrittää ojentaa kättä ja se vain kävelee pois :(
Nainen ovesta ekana ei kohteliaisuudesta vaan kokeillaan onko roistoja kytiksessä
Vierailija kirjoitti:
Nuoren naisen on oltava kaikille miehille ystävällinen. Tyhmiin kysymyksiin jos ei saa vastausta ollenkaan vaan asiaa vaihdetaan niin on sopivaa ollakin nolo. Ja pahoitella.
Niin mikähän tässä on pahoja tapoja ? Jos päästää sammakoita ja porukka vaihtaa puheenaihetta niin kuuluu olla nolo. Samoin on nuorten naisten oltava ystävällisiä kaikille kuten veljeeään kohtelisi.
Mikä on tässä muka väärin???
Vierailija kirjoitti:
Raha-asioista ei tule puhua seurassa, varsinkaan töissä ns. Puolitutuille. Mulla on muutama työkaveri, joka kertoo mersuistaan ja paljonko ne maksoi yms, se on noloa ja rahvaanomaista. (En ole kateellinen, ei tarvetta)
Tämä korrektius keskustelunaiheissa on hyvä tapa, myös uskonto ja politiikka vaativat oman seuransa ja paikkansa.
Mä olen myös oppinut että raha-asioita ei levitellä, eikä kaupassa myöskään ääneen sanota että onpa kallis. Tätäkin kuulee ja häpeän aina kovasti jos joku tuttuni töksäyttää näin, usein päin myyjän naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa mennään hakemaan buffet-illallisella kaikki samasta pöydästä yhdessä samalla kertaa. Likaista lautasta ei oteta mukaan, vaan otetaan pöydästä puhdas.
Puhdas lautanen ok lisää ruokaa haettaessa, mutta tuosta, että koko pöytäseurueen pitäisi nousta yhtenä miehenä noutamaan jotain lisää, en ole ikinä kuullut. Tarjoilijat varmaan useinkin katsovat ruokailun päättyneeksi seurueen osalta, jos kaikki häipyvät yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille jotka miettivät miten tuo arvojärjestys menee, niin se menee suht samalla tavalla kuin teitittelyssä. Korkeimmalla ovat arvonimen tai vastaavan aseman omaavat, sitten itseä selkeästi vanhemmat ihmiset, oman ikäisissä nainen ja nuorempia kohdatessa sinä itse olet se "korkeampi" osapuoli.
Mä olen varmaan mokaillut koko ikäni kun teen aina aloitteen kättelyyn. Mutta hyvin olen pärjännyt kuitenkin. Tosin piispaa tai presidenttiä en ole päässyt kättelemään.
Aikoinaan jäi eräs työhaastateltava ilman työpaikkaa kun ei ymmärtänyt kätellä. Pieni juttu mutta pomo sanoi jälkeenpäin (ihan fiksusti) että hyvät käytöstavat merkitsevät paljon eikä voi ottaa töihin henkilöä, joka ei osaa käyttätyä edes kättelyn verran.
Sanokaapa viisaammat pitääkö lääkäriä kätellä kun menee vastaanotolle? Minä en ikinä tiedä. Ja pahimmillaan tulee sellainen awkward moment kun yrittää ojentaa kättä ja se vain kävelee pois :(
Lääkärissä ei kätellä tautien leviämisen ehkäisemiseksi. Usein vastaanotoilla on tästä lappu seinällä, tutkipas ensi kerralla löytyykö sinun paikkakunnaltasi myös. Jos tilanne arveluttaa, voit vaikka kysyä heti alkuun lääkäriltä että päivää, kuuluuko täällä kätellä?
Vierailija kirjoitti:
Toisilleen tuntemattomien esittely illanistujaisissa tai juhlissa on tapa, jonka toivoisin kaikkien oppivan ketkä ikinä mitään järjestävät.
Olin itsekin tulossa mainitsemaan tämän. Ystäväpiiriini kuuluu pääasiassa 25-30-vuotiaita yliopiston käyneitä, mutta esittelyn kaunis taito on jäänyt monilta oppimatta. Olen mm. ollut seuralaisena häissä ja joutunut itse olemaan käsi ojossa, kun kumppanini ei osannut esitellä minua tutuilleen. Lisäksi monissa pienen porukan illanistujaisissa paikalle saapuva uusi henkilö joutuu itse kiertämään muut osallistujat läpi, kun isäntä tai emäntä ei osaa hoitaa esittelyjä. Lukuisat kerrat olen törmännyt keskustassa johonkin tuttuun toisen ihmisen seurassa ja jäänyt juttelemaan, eikä tämän seuralaisen henkilöllisyys ole koskaan selvinnyt minulle.
Tässä asiassa katson joskus kaiholla vanhoja elokuvia, kun sulavasti seurueessa yksi henkilö esittelee tuntemattomat toisilleen. Tietenkin on hyvä osata esitellä itse itsensä, mutta se tuntuu hieman tökeröitä, jos muut jo tuntevat toisensa.
Ohita aina oikealta, väistä aina vasemmalta. Tämä ei tunnu toimivan esim., kun ihmiset menevät ostoskeskukseen tai sieltä pois. Osa kulkee aina keskelle tuijottain vain siihen puhelimeen ja vasta kohdalla havahtuvat, että joku tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos seurueessa on joku, joka ei ymmärrä suomea, ei keskustella suomen kielellä (esimerkki). Toisin sanoen ei suljeta ryhmästä ketään jäsentä pois puhumalla kieltä, jota kaikki eivät osaa.
Luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta eih.
Vaikka miten Suomessa opetetaankin nykyisin englantia kaikille, se ei tarkoita, että läheskään kaikki pystyisivät kommunikoimaan edes välttävästi englanniksi. Ryhmässä ei siis välttämättä yksinkertaisesti ole kieltä, jota kaikki osaisivat riittävän hyvin keskustellakseen. Ei, vaikka kaikki olisivat korkeakoulutettujakin.
Toki on hienoa, jos voidaan puhua kielellä, jota kaikki ymmärtävät. Kuitenkin jos joku tulee Suomeen, niin kyllä ensisijaisesti hänellä on velvollisuus opetella suomea, ei suomalaisilla jotakin muuta kieltä. En minäkään mene vaikkapa Italiaan, Britanniaan tai Saksaan suomea sönköttämään ja loukkaannu, kun minua ei ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
infektioiden leviämisen ehkäisemiseksi ei kätellä sairaaloissa, terveysasemilla, hammaslääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapa onkin jäänne 1900-luvun alulta, kun ei ollut aina ihan selvää että ketä kehtaa kätellen tervehtiä ja ketä ei. Ei todellakaan päde enää 2000-luvulle tultaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat lääkärit ovat jo luopuneet kättelystä sen epähygieenisyyden vuoksi. Kättele lääkäriä, jos hän tarjoaa ensin kätensä, ei muuten.
Sinunkauppojen tekeminen; eikö aloitteen tee "arvokkaampi"? Olin viime viikilla erään miespiispan kanssa samoissa juhlissa. Meidät esiteltiin toisillemme ja puhuttelin herra piispaksi. Jonotettiin ruokaa yhdessä ja mentiin samaan pöytään syömään. Teitittelin tietysti koko ajan. Sitten, kun juttu siirtyi lapsen ja miehen harrastuksiin ja onkiahvenien suuruuteen kysyin, että voidaanko tehdä sinunkaupat. Hän hämmästyi, että tietysti. Itseäni jäi vähän kaivelemaan, että käyttäytyikö molemmat vähän törpösti.
Mies pitää naiselle ovea auki ja tulee itse perässä.
Mies auttaa naiselle takin päälle.
Lapset ja nuoret väistävät vanhempia henkilöitä ja pitävät heille ovea auki.
Oviaukoissa kuljettaessa sisältä tulevat menevät ensin ja vasta sen jälkeen ulkoa tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Kun pojan uusi tyttöystävä tulee käymään niin kahvipöydässä hänellekin voi puhua rennosti small talkia kuten pojalle, vähän voi kysellä mutta ei mitään poliisikuulustelua eikä sitä ettei häneen päin vilkaistakaan.
Kun yli 18-v. nuoren miehen isovanhemmat tulevat kylään - tyttöystävän olisi todellakin suotavaa nousta sängystä ylös ja irrottauduttava internetin ihmeellisestä maailmasta, tervehdittävä ja sanottava vähintään muutama ystävällinen lausahdus poikkiksen isovanhemmille.
Päästä hänet edellesi. Jos ei meinaa mennä, odota paikoillasi niin kauan että menee.