Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
81/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä tervehditään kaikkia, vaikka ette olisi bästiksiä ja vaikka se tuntuisi "käytöstavoilta".

Minusta on käsittämätöntä, että tämä asia unohtuu niin monelta. Ihan lähitiimien esimieheltäkin. Minulle ainakin on normaalia tervehtiä ihmisiä, mutta yllättävänkin monelle se on tuntematon asia.

Vierailija
82/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön

No tuota tehdään ainakin etelä-pohjanmaalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset ovat monesti yksinäisiä, joten heistä on pidettävä hyvää huolta ja he usein ilostuvat juttelemisesta ja seurasta

Pikkulasten vanhemmat ovat usein uupuneita, rahattomia ja yksinäisiä. Kyläily niin että tuo tarjottavat mukanaan on kohteliasta.

Vierailija
84/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko vielä, mikä tässä asiassa on nykyään vaikeampi noudattaa kuin sanotaan nyt vaikka silloin 200 vuotta sitten? Koska rakentamisen taso on sinä aikana romahtanut ja sisätiloissa on nykyään niin kylmä, että täytyy pitää jotain pipoa?

Itse olen kyllä sitä mieltä, että tää on yksi helpoimpia tapoja, joilla mies voi osoittaa moukkamaisuutensa, siis just se jos lippis tms. ei irtoa päästä edes syödessä.

Miksi vain miehen pitää ottaa hattu pois sisällä, miksei myös naisen? Yhtä moukkamainen kai se nainenkin on jos istuu lippis/pipo päässään ruokapöydässä.

- N30

Tapa tulee sekin historiasta: naisen hatun katsotaan kuuluvan asuun. Nainen ei ota hattuaan pois ruokaillessa. Mies sen sijaan ottaa aina. Kunnioituksesta ruokaan.

Tosin minustakin joku pipo/lippis naisella syödessä on outo.

Vierailija
85/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko vielä, mikä tässä asiassa on nykyään vaikeampi noudattaa kuin sanotaan nyt vaikka silloin 200 vuotta sitten? Koska rakentamisen taso on sinä aikana romahtanut ja sisätiloissa on nykyään niin kylmä, että täytyy pitää jotain pipoa?

Itse olen kyllä sitä mieltä, että tää on yksi helpoimpia tapoja, joilla mies voi osoittaa moukkamaisuutensa, siis just se jos lippis tms. ei irtoa päästä edes syödessä.

Miksi vain miehen pitää ottaa hattu pois sisällä, miksei myös naisen? Yhtä moukkamainen kai se nainenkin on jos istuu lippis/pipo päässään ruokapöydässä.

- N30

Tapa tulee sekin historiasta: naisen hatun katsotaan kuuluvan asuun. Nainen ei ota hattuaan pois ruokaillessa. Mies sen sijaan ottaa aina. Kunnioituksesta ruokaan.

Tosin minustakin joku pipo/lippis naisella syödessä on outo.

Aivan, ajat muuttuu ja käytöstavat sen mukana. Nykyään on aika vieras ajatus, että miehillä on eri käytössäännöt kuin naisilla.

Vierailija
86/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapas Itsenäisyyspäivän juhlissa taas, kuin moni silmäätekeväkin kättelee jonossa väärin!

Käteltäessä pitää p y s ä h t y ä käteltävän eteen, ojentaa kätensä ja katsoa silmiin, (miehet kumartavat) puristaa kättä ja sitten jatkaa matkaa.

Harva pysähtyy, vaan jatkaa jonossa juosten täyttä häkää kättä lennossa presidenttiparille läpsäyttäen.

Ainoastaan upseerit osaavat tehdä sen täydellisesti.

Vierailija
87/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo "miehet sitä naiset tätä"-säännöt :D Voi elämä, kuolen nauruun, vaikka hauskaahan se on noita muinaisia tapoja joskus muistella, onneksi eivät päde nykyään.

Kyllä ne pätee, muttei junteilla.

Jos menet EU:n alueelle, huomaat miten (mielestäsi muinaisia) tapoja käytetään edelleen arjessa.

Vierailija
88/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin aina, miten pitäisi toimia tilanteessa, jossa tulen (vapaasti alkavaan) tilaisuuteen, jossa ihmisiä tulee ja menee, esim. YO-juhlat kotona.

Siellä huoneistossa istuu ja seisoo ihmisiä, kun minä saavun. Pitäisikö minun kätellä heidät kaikki ja sanoa jokaiselle nimeni, vai riittääkö yleinen huikkaus ovelta tyyliin:"Hei kaikki, olen X:n opiskelukaveri N.N."

Miten kuuluisi tehdä?

Vierailija
89/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luetellaan henkilöitä, "minä" sanotaan viimeisenä. Esim. näin: "Liisa ja minä...", ei siis sanota: "minä ja Liisa".

99 % ihmisistä sanoo väärin. "Paikalla olimme minä, Pekka ja Liisa...". Itselleni tuo on opetettu jo lapsena, ja aina se särähtää korvaan muiden puheessa.

Vierailija
90/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että vieraammassa seurassa vanha kielto puhua tietyistä aiheista pätee edelleen. Siis uskonto, politiikka, sairaudet. Näin välttyy kiusallisilta tilanteilta.

Jotkut eivät ymmärrä olla utelematta muiden kuullen henkilökohtaisia asioita, vaan sitkeästi jaksavat kaivella, vaikka toinen koittaisi ohittaa aiheen. Heittävät suoria kysymyksiä. Tämä on ärsyttävää idiotismia.

Vierailija
91/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttönen kirjoitti:

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Jos keskustelee äidin kanssa, jolla on lapsi mukana, katsahtaa myös siihen lapseen ja sanoo hänellekin päivää, kyselee myös lapselta kuulumiset ja kysyy voiko tarjota kaakaot (ja äidille kahvit).

Ovatko äidit jalustalle nostettuja?

Vierailija
92/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo "nainen kulkee ensin portaissa" ja hatun ottaminen päästä kun nainen tulee, on aika vanhoillisia käytöstapoja, eivät sovi nykyaikaan kun puhutaan miehen ja naisen tasa-arvosta. Ainakin itselleni tulisi tuollaisissa hyvin kiusaantunut olo.

Nainen kulkee alas tultaessa ensin, ylös mentäessä jäljessä miestä. Tämä siksi, että mies vahingossa näkisi hameen alle/vilahtavaa nilkkaa, se kun oli entisaikaan tosi tökeröä. 

Vierailija
93/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksien ojentaminen toiselle kahva, ei terät edellä.

Vierailija
95/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että portaita noustessa mies menee edellä, nainen jäljessä.

Tämä!! Mua häiritsee aina kun naapurinpoika tulee ihan kiinni takamuksessa, ja se tuntuu niin tukalalta haha. 

Vierailija
96/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.

"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.

Pitäisi vain tietää, kuka milloinkin on arvoltaan korkeampi. Vanha herra ja vähän nuorempi nainen, kumpi on korkeampi? Tasavallan presidentti ja eläkeläismummo, kumpi on korkeampi? 

Totta. Tästäkin huomaa, että maailma on muuttunut. Vuonna 1925 syntyneelle mummolleni oli itsestäänselvää missä kohtaa "arvojärjestystä" oma ja muiden paikka oli.

Onko tosiaan näin? Kun sanotaan, että nainen on arvokkaampi kuin mies ja vanhempi on arvokkaampi kuin nuorempi, on asia tietysti ihan selvä. Mutta kun nämä ominaisuudet sekoittuvat, ei ole minusta kyllä ollenkaan selvää. Miten iso pitää ikäeron olla, että vanhempi mies muuttuu arvokkaammaksi kuin nainen? Ja syrjäyttääkö esimerkiksi virka-asema iät ja sukupuolet aina? 

En valitettavasti voi kysyä asiaa mummoltani, koska hän ei enää ole kanssamme.

Vierailija
97/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain Pohjanmaalla on tapa, että kun hautajaissaattue menee ohi, myös muut kävelijät ja autotkin pysähtyvät kunnioittamaan sitä. Tämä on jotenkin todella hieno tapa, hätkähdin ihan kun näin ensimmäisen kerran monta monta vuotta sitten. Nyt viime kesänä huomasin, että tässä alkaa kuri lipsua ja sieltä pysähtyneiden autojen ohi jotkut hätäilijät lähtivät ohittamaan. 

Vierailija
98/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sa

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa mennään hakemaan buffet-illallisella kaikki samasta pöydästä yhdessä samalla kertaa. Likaista lautasta ei oteta mukaan, vaan otetaan pöydästä puhdas.

Ravintolassa tai laivalla samaan aikaan hakeminen on hankalaa, kun kaikilla on käsilaukut. Vaikka on huono tapa, niin yleensä sovimme, että haemme eri aikaan, ettei kukaan pääse varastamaan käsilaukkuja.

Ja sitäpaitsi moness paikassa pöytä on sillävälin siivottu ja siinä on jo uudet asiakkaat... eli huono idea lähteä kaikkien yhtäaikaa. Multa on viety valmiiksi tekemäni sämpylä ja kananmuna, kun lähdin hakemaan kahvia😠

Vierailija
99/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ruumisauto menee ohi, miehet ja pojat ottavat lakin päästään.

Tästä tuli muuten mieleeni sellainen, että miten käytännössä tulee toimia, jos ajaa ruumisautosaattueen perässä. Ohittaa ei saa, mutta ei kai mikään etiketti voi odottaa, että ajat kymmeniä kilometrejä 40 kilometriä tunnissa, kun rajoitus on 100? 

Tähän ei ilmeisesti vielä vastattu. Osaako joku sanoa? 

Vierailija
100/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.

"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.

Pitäisi vain tietää, kuka milloinkin on arvoltaan korkeampi. Vanha herra ja vähän nuorempi nainen, kumpi on korkeampi? Tasavallan presidentti ja eläkeläismummo, kumpi on korkeampi? 

Totta. Tästäkin huomaa, että maailma on muuttunut. Vuonna 1925 syntyneelle mummolleni oli itsestäänselvää missä kohtaa "arvojärjestystä" oma ja muiden paikka oli.

Onko tosiaan näin? Kun sanotaan, että nainen on arvokkaampi kuin mies ja vanhempi on arvokkaampi kuin nuorempi, on asia tietysti ihan selvä. Mutta kun nämä ominaisuudet sekoittuvat, ei ole minusta kyllä ollenkaan selvää. Miten iso pitää ikäeron olla, että vanhempi mies muuttuu arvokkaammaksi kuin nainen? Ja syrjäyttääkö esimerkiksi virka-asema iät ja sukupuolet aina? 

Eikö feministit olekaan taistelemassa tällaista epätasa-arvoa vastaan? Onko todella toinen sukupuoli toista arvokkaampi, haloo!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän