Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Vierailija kirjoitti:
Lämpimän ruuan voi aloittaa heti kun sen saa, jos on yli 5 henkilöä pöydässä, pienemmässä seurueessa odotetetaan kunnes kaikille on tarjoiltu. Jälkiruoka aloitetaan aina yhtäaikaa. Kahvia ei koskaan lusikoida suuhun kahvilusikalla.
Hmm, mulle on opetettu, että suremmassa seurueessa voi aloittaa, kun lähimmillä pöytätovereilla on ruoka edessä (käytännössä vieressä istuvat ja pitkässä pöydässä myös edessä istuva).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkijana musta on ihan kohteliasta nostaa kättä autolle joka pysähtyy. Kaikki ei nimittäin pysähdy tai edes hiljennä sen vertaa, että ehtisi huomioida jalankulkijaa. Musta on kiva tapa, että arvostaa niitä jotka hiljentää jo ajoissa ja antaa vielä reilun tilan, että ehtii tien yli eikä hurista renkaat kirskuen.
Tästä rohkenen kyllä olla eri mieltä. Jalankulkijalla ei ole minkäänlaista velvollisuutta kiittää siitä, että autoilija noudattaa liikennesääntöjä. Tai mikäs siinä, jos kiitetään, mutta silloin sama käytäntö pitäisi ottaa käyttöön, jos vaikka kolmion takaa tuleva auto noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.
Tällainen kiittämisen kulttuuri vain ruokkii sitä asetelmaa, että autoilija tekee suuren palveluksen antaessaan jalankulkijalle tietä. Kyseessä on velvollisuus, ihan samalla tavalla kuin liikennevalo tai stop-merkki, eikä sen noudattaminen ole mitenkään vapaaehtoista.
No, tässä on mielestäni vähän sama tilanne, kuin kassan tervehtimisessä ja kiittämisessä. Se on sen kassan työ ja velvollisuus palvella sinua, mutta kyllä mun mielestä sitä kassaa voi kiittää ja olla kohtelias. Ei se kiittäminenkään mikään velvollisuus ole.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkolasit otetaan pois päästä tavattaessa, jotta katsotaan silmiin paremmin. Varsinkin, jos on peililasit.
Niin, se toinen voi katsoa, itse kun en ilman laseja näe mitään. On siis vahvuuksilla noi aurinkolasit.
Suojatien eteen pysähtyminen ei ole käytöstapa vaan kuuluu normaalien liikennesääntöjen ohjeistukseen.
Roskien vieminen roskiin eikä heittää maahan, käsien pesu, ylipäänsä muiden huomioon ottaminen ja mitä näitä on perusasioita jotka isolta osalta on unohtunut. Tai voihan olla ettei isi ja äiti opettaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkijana musta on ihan kohteliasta nostaa kättä autolle joka pysähtyy. Kaikki ei nimittäin pysähdy tai edes hiljennä sen vertaa, että ehtisi huomioida jalankulkijaa. Musta on kiva tapa, että arvostaa niitä jotka hiljentää jo ajoissa ja antaa vielä reilun tilan, että ehtii tien yli eikä hurista renkaat kirskuen.
Tästä rohkenen kyllä olla eri mieltä. Jalankulkijalla ei ole minkäänlaista velvollisuutta kiittää siitä, että autoilija noudattaa liikennesääntöjä. Tai mikäs siinä, jos kiitetään, mutta silloin sama käytäntö pitäisi ottaa käyttöön, jos vaikka kolmion takaa tuleva auto noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.
Tällainen kiittämisen kulttuuri vain ruokkii sitä asetelmaa, että autoilija tekee suuren palveluksen antaessaan jalankulkijalle tietä. Kyseessä on velvollisuus, ihan samalla tavalla kuin liikennevalo tai stop-merkki, eikä sen noudattaminen ole mitenkään vapaaehtoista.
Kiitetäänhän tarjoilijoitakin siitä että tuovat ruuan pöytään vaikka se onkin niiden velvollisuus tuoda. Ketjun aihe onkin että mikä on hyvä tapa, ei se mikä on velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Suojatien eteen pysähtyminen
En tiedä teistä, mutta miehet pysähtyy useammin kuin naiset. Tälläisen omalla kohdalla pannut merkille.
Rehellisyys, jos keskustellaan vaikeista asioista naisihmisen kanssa. Ennemmin väitetään vaikka kuuta juustoksi, kuin että voisi esim. myöntää olevansa väärässä. Hyvä esimerkki aiheesta yritys keskustella tasa-arvoisesta asepalveluksesta. (täysin mahdotonta)
Vierailija kirjoitti:
Pidetään huoli, etteivät lapset riehu kyläpaikassa tai häiritse muita missään julkisessa tilassa. Ulkomailla tämäkin osataan, Suomessa ei näytä vanhemille tulevan mieleenkään.
Suomalaiset pennut ovat noin 50% hiljaisempia kuin vaikka saksalaiset tai kiinalaiset. Muista kansakunnista vähemmän kokemusta
Vierailija kirjoitti:
Ruokapöydässä, porukassa yms. puhutaan asioista joista kaikki voivat olla kärryillä ja osallistua keskusteluun. On kurjaa kun puheenaihe menee asiaan josta kaikki tai pahimmillaan se yksi henkilö ei tiedä mitään eikä osaa osallistua esim. kertoa omia mielipiteitään. (Esim. poikaystävän ollessa kylässä on epäkohteliasta ruokapöydässä puhua pelkästään vaikka tyttöystävän siskon balettiharrastuksesta josta ei poikaystävä tiedä hevon kukkua)
Odotetaan että kaikki ovat syöneet
Mutta kyllähän nyt jokainen poikaystävä pystyy heittämään jotain nasevaa, esim: "Mun mielestä ne balleriinat on aika panettavan näköisisiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juupaseipäseikunjoo kirjoitti:
En tiedä tajuaako tätä kukaan, mutta mä en ole toistaiseksi huomannut tätä kertaakaan kanssaihmisissäni.
Kun menet bussipysäkille ja seuraava bussisi lähtee 20 min päästä, odottelet siinä pysäkillä.
Pysäkille alkaa kerääntyä porukkaa ja juuri ennen bussin tuloa vielä joku sieltä juoksee pysäkille ehtiäkseen kyytiin. Kukaan ei ole tiedostavinaan tätä, että jotkut ovat odottaneet siellä pysäkillä ikuisuudelta tuntuneen ajan kenties huonossakin säässä ja silti jälkimmäisinä tulleet tyypit ovat menemässä ensimmäisten joukossa bussiin sisälle.
Minun mielestäni olisi kohteliasta ennen sinua pysäkillä odottaneita kohtaan päästää heidät ensin bussiin, jotta saavat varmasti istumapaikankin. Jos bussi täyttyy, niin kyllä se epäreilua olisi, että ensimmäisinä paikalla olleet joutuisivat vielä seisomaan bussissakin, kun etuilijat ovat ryysineet sisälle minä-kuplassaan.
Joku sisäinen vuoronumerosysteemi olisi toimiva, mutta ihmiset ei ole vielä niin kollektiivisessa tajunnassa keskenään..
Suomessa nyt ei yhdellä bussipysäkillä edes niin paljon väkeä ole, että olisi ylivoimaista pitää mielessä, missä järjestyksessä tultiin. Siis että muistaa, ketkä olivat ennen minua odottamassa ja ketkä ovat tulleet jälkeeni.
Ulkomailla tämä kuulemma toimii hyvin. Suomessa on tekemätön paikka. Jokaisen pitää mielestään päästä ensimmäisenä sisään, ja tarvittaessa ryysitään. Nuoret miehet etunenässä.
Kohteliasta on huomioida kaikki muutkin matkustajat. Sen "minä olin ensin pysäkillä ja minun pitäisi päästä ensin kyytiin" -henkilön pitäisi siirtyä reippaasti bussin ovelle ja kyytiin, eikä kursailla taka-alalla muiden huonoa käytöstä arvostellen. Sii todella törkeää käyttäytymistä päivitellä muiden huonoa käyttäytymistä vain sen vuoksi etteivät he tarpeettomasti viivästytä bussin kulkua.
Menkääpä joskus kreikkaan paikallisbussilla ajamaan...siellä on nimittäin vanhat mummot sellaisia, että kyynärpäätaktiikalla rynnitään bussiin jonojen ohi. Eivät ilmeisesti nykyään enää voi sielläkään luottaa että nuoriso antaa paikan vanhukselle, joten eivät jää odottelemaan. Ennen lienee ollut toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tapoja kirjoitti:
Kokeilkaa. Soitatte melkein mihin tahansa yritykseen, julkiseen tmv. Esittele itsesi ja sano vaikka päivää. Sitten odotat, että vastaajakin tervehtisi. Mutta siihen voi mennä jopa tuskallisen kauan, ennenkuin kuulet yhtään mitään. Jos ei kuulu mitään, voit jatkaa " haloo, päivää".
Huvittavaa. Kaiken maailman tomppeleiden annetaankin vastata puhelimeen...Luulen, että tää voi ohtua siitä, että vastaajan huomio on hetken siinä, että hän kirjoittaa soittajan nimen ylös. Niin ainakin itse tein, kun olin asiakastyössä.
Veikkaan samaa. Entisenä puhelinaspana olen myös ottanut tavaksi aloittaa puhelu jollain täytesanoilla. Esimerkiksi "No tässä on Elisa Takalo hei. Soitan tällä ja tällä asialla...." Puhelu voi pätkiä heti alussa tai linja voi muutoin olla niin epäselvä, että aspan on helpompi hahmottaa soittajan nimi oikein, kun alun turhat täytesanat hukkuvat kohinaan, mutta soittajan nimi kajahtaa jo selkästi.
On tosiaan lähtökohtaisesti kohteliasta esitellä itsensä, kun soittaa ns. virallisia puheluita. "No täsä o Martti morooo" tai "Moi, mä soittaisin asiasta X" häviävät automaattisesti tuolle "No tässä on Elisa Takalo, hei!" -aloitukselle. Ei ole myöskään ihan ok huutaa siihen luuriin "MARTTI MÖTTÖNEN" ja ihmetellä sitten, miksi vaihde ei ymmärtänytkään yhdistää sillä sekunnilla just sille halutulle Martti Möttöselle. Varsinkaan, jos yrityksessä on se 7000 työntekijää ja ainakin kolme eri Martti Möttöstä töissä.
Nenänkaivuu-ongelma.
Missä saa kaivaa ja missä ei.
Saako ruokapöydässä tai rakastelua ennen tai/vai/ja jälkeen?
Täytyy sanoa että osa, etenkin ns. herrasmies säännöistä, on ollut todella kummallisia. Vibaat kaveris kanssa vaikka tulevaa peli-iltaa. Tuntematon nainen liittyy keskusteluun ja sit mun pitäis ottaa villa lippis pois päästä ja pitää vasemmassa? kädessä keskustelun ajan. Ei uppoo 90-luvun puolessa välissä syntyneen päähän mitä varten. Olis kiva tietää mikä tällasen ajattelun taustalla on?
Näit on tosi mielenkiintosta lukea.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että osa, etenkin ns. herrasmies säännöistä, on ollut todella kummallisia. Vibaat kaveris kanssa vaikka tulevaa peli-iltaa. Tuntematon nainen liittyy keskusteluun ja sit mun pitäis ottaa villa lippis pois päästä ja pitää vasemmassa? kädessä keskustelun ajan. Ei uppoo 90-luvun puolessa välissä syntyneen päähän mitä varten. Olis kiva tietää mikä tällasen ajattelun taustalla on?
Näit on tosi mielenkiintosta lukea.
Se on kunnioituksen ele.
Vierailija kirjoitti:
Kadulla kävellessä ennen vastaantulijan kohtaamista käännetään vastaantulijan puoleinen oma käsivarsi selän taakse, niin ei vahingossa huitaista vastaantulijaa sillä.
Exäni teki noin ja oli oppinut tavan papaltaan. Mielestäni hieno ele ja tarttui onneksi minuunkin.
Enpäs ole tuotakaan tullut ajatelleeksi! Voi miten kohtelias ele - ja käytännöllinen.
Näitä on vaikka kuinka paljon
1. Autoilu
- Ihmiset pysäköivät nykyään minne vaan, laillinen tai laiton. Usein siten, että muiden on vaikea pysäköidä tai ajaa ohi
- Ylinopeus on uusi normaalivauhti. Ei mitään väliä nopeusrajoituksista
- Ajaa jalkakäytävää pitkin vain koska ei jaksanut ajaa ajorataa pitkin kotiin
2. Pyöräily
- Kukaan ei käytä kelloa, hidasta ohituksessa, näytä kääntymisen merkkiä eikä jätä pyörää siististi ettei se häiritse muiden kulkua
- Ajellaan pyörätien sijaan autojen seassa tien tukkeena
3. Kauppakäytös
- Kärryillä liikkuvat ovat joko aina keskellä käytävää, tökkivät selkään tai jättävät kärryn hyllyjen eteen, niin että sitä pitää siirtää päästäkseen hyllylle
- Lasten annetaan tehdä mitä vaan kaupassa
- Nuoret varastelevat ja tuhoavat kaupan hyllyjä tai tuotteita huvikseen
4. Kritiikin vastaanottaminen
- 95% ei osaa ottaa kritiikkiä vastaan suuttumatta, oli kyse sitten tahallisesta tai tahattomasta hölmöstä toiminnasta, 3% suuttuu ja uhkailee, 1% käy kimppuun ja 1% ottaa kritiikin positiivisesti vastaan
5. Tervehtiminen
- Töissä tai kotitalon rappukäytävässä ei juuri kukaan tervehdi vaan katse suuntautuu kännykkään tai jalkoihin
- Vanhempia ihmisiä ei osata tervehtiä kunnioittavasti vaan nuorilta tulee Yo, mitä äijä tai muita typeriä asioita suusta
6. Koiran ulkoiluttaminen
- Koiran jätöksiä ei korjata ellei siitä sanota
- Koiran perään ei katsota vaan selataaan kännykkää
- Koira pidetään irti julkisilla paikoilla missä on muita ihmisiä
- Koiraa ei ole koulutettu ja se hyökkäilee muiden kimppuun. Omistaja voi estää sitä vain kiskomalla hihnasta
7. Omien jälkien siivoaminen
- Julkisilla paikoilla on aina roskia vaikka roskiksia on kaikkialla erityisesti puistot
- Seinät sotketaan graffiteilla ja lasit rikotaan huvin vuoksi
- Pikaruokaravintoloisssa jätetään kaikki pöydälle vaikka roskat pyydetään viemään itse roskiin
Vierailija kirjoitti:
Näitä on vaikka kuinka paljon
1. Autoilu
- Ihmiset pysäköivät nykyään minne vaan, laillinen tai laiton. Usein siten, että muiden on vaikea pysäköidä tai ajaa ohi
- Ylinopeus on uusi normaalivauhti. Ei mitään väliä nopeusrajoituksista
- Ajaa jalkakäytävää pitkin vain koska ei jaksanut ajaa ajorataa pitkin kotiin
2. Pyöräily
- Kukaan ei käytä kelloa, hidasta ohituksessa, näytä kääntymisen merkkiä eikä jätä pyörää siististi ettei se häiritse muiden kulkua
- Ajellaan pyörätien sijaan autojen seassa tien tukkeena
3. Kauppakäytös
- Kärryillä liikkuvat ovat joko aina keskellä käytävää, tökkivät selkään tai jättävät kärryn hyllyjen eteen, niin että sitä pitää siirtää päästäkseen hyllylle
- Lasten annetaan tehdä mitä vaan kaupassa
- Nuoret varastelevat ja tuhoavat kaupan hyllyjä tai tuotteita huvikseen
4. Kritiikin vastaanottaminen
- 95% ei osaa ottaa kritiikkiä vastaan suuttumatta, oli kyse sitten tahallisesta tai tahattomasta hölmöstä toiminnasta, 3% suuttuu ja uhkailee, 1% käy kimppuun ja 1% ottaa kritiikin positiivisesti vastaan
5. Tervehtiminen
- Töissä tai kotitalon rappukäytävässä ei juuri kukaan tervehdi vaan katse suuntautuu kännykkään tai jalkoihin
- Vanhempia ihmisiä ei osata tervehtiä kunnioittavasti vaan nuorilta tulee Yo, mitä äijä tai muita typeriä asioita suusta
6. Koiran ulkoiluttaminen
- Koiran jätöksiä ei korjata ellei siitä sanota
- Koiran perään ei katsota vaan selataaan kännykkää
- Koira pidetään irti julkisilla paikoilla missä on muita ihmisiä
- Koiraa ei ole koulutettu ja se hyökkäilee muiden kimppuun. Omistaja voi estää sitä vain kiskomalla hihnasta
7. Omien jälkien siivoaminen
- Julkisilla paikoilla on aina roskia vaikka roskiksia on kaikkialla erityisesti puistot
- Seinät sotketaan graffiteilla ja lasit rikotaan huvin vuoksi
- Pikaruokaravintoloisssa jätetään kaikki pöydälle vaikka roskat pyydetään viemään itse roskiin
Ei vastannut kysymyksenasettelua tämä litania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tapoja kirjoitti:
Kokeilkaa. Soitatte melkein mihin tahansa yritykseen, julkiseen tmv. Esittele itsesi ja sano vaikka päivää. Sitten odotat, että vastaajakin tervehtisi. Mutta siihen voi mennä jopa tuskallisen kauan, ennenkuin kuulet yhtään mitään. Jos ei kuulu mitään, voit jatkaa " haloo, päivää".
Huvittavaa. Kaiken maailman tomppeleiden annetaankin vastata puhelimeen...Luulen, että tää voi ohtua siitä, että vastaajan huomio on hetken siinä, että hän kirjoittaa soittajan nimen ylös. Niin ainakin itse tein, kun olin asiakastyössä.
Veikkaan samaa. Entisenä puhelinaspana olen myös ottanut tavaksi aloittaa puhelu jollain täytesanoilla. Esimerkiksi "No tässä on Elisa Takalo hei. Soitan tällä ja tällä asialla...." Puhelu voi pätkiä heti alussa tai linja voi muutoin olla niin epäselvä, että aspan on helpompi hahmottaa soittajan nimi oikein, kun alun turhat täytesanat hukkuvat kohinaan, mutta soittajan nimi kajahtaa jo selkästi.
On tosiaan lähtökohtaisesti kohteliasta esitellä itsensä, kun soittaa ns. virallisia puheluita. "No täsä o Martti morooo" tai "Moi, mä soittaisin asiasta X" häviävät automaattisesti tuolle "No tässä on Elisa Takalo, hei!" -aloitukselle. Ei ole myöskään ihan ok huutaa siihen luuriin "MARTTI MÖTTÖNEN" ja ihmetellä sitten, miksi vaihde ei ymmärtänytkään yhdistää sillä sekunnilla just sille halutulle Martti Möttöselle. Varsinkaan, jos yrityksessä on se 7000 työntekijää ja ainakin kolme eri Martti Möttöstä töissä.
Aivoilla kestää hetki saada kiinni viestistä, siksi on hyvä aloittaa täytesanoilla. Itse käytän työpuheluissa, niin soittaessa kuuin vastatessa, yrityksen nimen pitkää muotoa, jolloin viimeisenä ritirimpsussa on se oleellinen osa. "Tässä on Maija Meikäläinen Sora- ja betoni KULJETUS VIRTAVIIVAISESTA hei"
Kukin ryhmän jäsenistä on todennäköisesti yksin kulkiessaan kohtelias väistäjä. Ryhmässä kulkeminen saa vain ihmiset toimimaan röyhkeästi, jokin psykologinen vaikutus siinä on. Kaipa ajatus menee niin, että kun meitä on enemmän ja juttu kulkee porukassa niin me ei väistetä ketään! Väistäköön se yksinäinen.
Rinnakkainpyöräily on myös törkeää. Rinnakkainpyöräilijät näennäisesti väistävät muita, mutta vasta kun ovat ihan kohdalla eli kun kaikkien muiden kulku on hidastunut ja mennyt sekaisin. Kaupunkialueella ei tarvitse rinnakkaispyöräillä koskaan, eikä kyllä missään maastoreitelläkään. Jutella voi vaikka nuotion ääressä, ei tarvitse metsiä pitkin pyörällä kailottaa.