Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Porukassa olevat tuppisuut, jotka eivät edes yritä osallistua/käyttäytyä.
Sananlasku: Vaikeneminen on kultaa mutta puhuminen hopeaa on ehdottomasti ollut kielteinen mainos suomalaisille! Onneksi nykyään lapset saavat vapaasti kälättää asioitaan ilman kieltoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni aukaisee auton oven minulle, eli tulee avaamaan toisen puolen oven valmiiksi. Mukava tapa, vaikka ei sitä aina tee enkä odota sitä.
Onko vitsi ? :) ymmärrän jos on kantamuksia,mutta muutenen odottaisi,että mulle tultais avaamaan,niinkuin jollekin ministerille :) talon oven avaamisen vielä ymmärrän
Musta tuo on ihanaa:) Toista voi huomioida pienilläkin jutuilla kun mahdollista ja vahvistaa suhdetta.
Musta tuo on pikkusen liikaa :D asunnon oven avaaminen ja auki pitäminen on kiva ele ja kohteliasta huomioimista,mistä tykkään :)
Syödessä mies ei pidä hattua päässä. Poikkeuksena vain ne tilanteet joissa ulkosalla syödessä on välttämätöntä kylmän ilman, hyttysten, tai jonkun muun vastaavan asian takia.
Hattu pois päästä kun ruokapöytään mennään!!!
Kaikki hyvät käytöstavat eivät ole nykyään kovinkaan yleisiä. Toisten huomioon ottamista pidetään luusereiden touhuna. Öykkäröinti on vallankäyttöä suhteessa kanssaihmiseen, ei osaamattomuutta tai tietämättömyyttä. Huono käyttäytyminen on tietoista toimintaa ihmiseltä, joka ei tiedä , että olemme täällä maailmassa vain yksi ihminen toisten joukossa .
Oletteko katsoneet 8 minuuttia -ohjelmaa? Minä en enää pysty. Haastattelun loputtua haastattelija lähtee kuin hauki rannasta ja jättää vieraansa tulemaan perässä. Tosi kiusallista katsottavaa.
Vilkun käyttäminen liikenteessä.
Hatun pois ottaminen sisätiloissa ja varainkin ruokapöydässä! Järkyttävää kun nykyään syödään hattu päässä jopa telkkari ohjelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että vieraammassa seurassa vanha kielto puhua tietyistä aiheista pätee edelleen. Siis uskonto, politiikka, sairaudet. Näin välttyy kiusallisilta tilanteilta.
Jotkut eivät ymmärrä olla utelematta muiden kuullen henkilökohtaisia asioita, vaan sitkeästi jaksavat kaivella, vaikka toinen koittaisi ohittaa aiheen. Heittävät suoria kysymyksiä. Tämä on ärsyttävää idiotismia.
Tästä syystä kaipaan teitittelyä takaisin! Kun toinen on "te" se kenties muistuttaisi etäisistä väleistä. Sinut olisivat ystäviä ja sukulaisia. Puheenaiheet sitten sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruumisauto menee ohi, miehet ja pojat ottavat lakin päästään.
Tästä tuli muuten mieleeni sellainen, että miten käytännössä tulee toimia, jos ajaa ruumisautosaattueen perässä. Ohittaa ei saa, mutta ei kai mikään etiketti voi odottaa, että ajat kymmeniä kilometrejä 40 kilometriä tunnissa, kun rajoitus on 100?
Miksi se saattue ajaisi 40 kilsaa tunnissa satasen alueella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kohtelias "saisinko" on poissa
käytöstä kokonaan, tilalla on "anna mulle".Saisinko yhden latten kiitos?
Vai:
Anna mulle yks latte.Olen sanonut kassalla "Saisinko yhden oluen?" on alkanut vinoulu tyyliin "etsä maksa sitä, ilmanko pitäis antaa jne jne"
No eikö voisi sanoa: Yksi latte, kiitos.
Ruokapöytään ei tulla ilman paitaa, eikä lakki päässä.
Vierailija kirjoitti:
Hatun pois ottaminen sisätiloissa ja varainkin ruokapöydässä! Järkyttävää kun nykyään syödään hattu päässä jopa telkkari ohjelmissa.
Kyllä vaan, mutta pitäisi muistaa myös, että sitä hattua EI laiteta ruokapöydälle.
Aukastahan ovi. annetaan paikka jos ei ole muita istuimia.jos on painavia kantamuksia niin autetaan niitten kantamises
Itsenä esitteleminen ja tervehtiminen, kun tullaan perhejuhliin. Edes jollakin tavalla, ettei luikahdeta vain sisälle.
Jos kaikki on kutsuttu perhejuhliin samaan aikaan, niin silloin esittelen itseni kätellen kaikille.
Jos taas on juhlat, joihin porukka tulee ja menee oman aikataulun mukaan ja vieraat on kutsuttu "klo 14 alkaen, pannu kuumana koko illan", niin en yleensä ala käymään esittelykierrosta, vaan yleensä tervehdin joukkoa suullisesti ja sanon "Olemme Korhoset, Jaakko on kummipoikani". Jos porukkaa on vähän ja tilaa reilusti , niin saatan tehdä kierroksen. Yleensä porukkaa on niin paljon, ettei väkijoukossa mahdu kulkemaan ja ihmiset istuvat esim. sohvalla kahvittelemassa kahvikuppi ja lautanen sylissään. Tällöin joukossa kierteleminen aiheuttausi vain tönimistä, kaatuneita, kuppeja ja enemmän hämminkiä, kun Veikko-pappa yrittää saada itsensä ylös kävelykepin avulla ja kaataa samalla Esteri-mummon kahvin.
Vierailija kirjoitti:
juupaseipäseikunjoo kirjoitti:
En tiedä tajuaako tätä kukaan, mutta mä en ole toistaiseksi huomannut tätä kertaakaan kanssaihmisissäni.
Kun menet bussipysäkille ja seuraava bussisi lähtee 20 min päästä, odottelet siinä pysäkillä.
Pysäkille alkaa kerääntyä porukkaa ja juuri ennen bussin tuloa vielä joku sieltä juoksee pysäkille ehtiäkseen kyytiin. Kukaan ei ole tiedostavinaan tätä, että jotkut ovat odottaneet siellä pysäkillä ikuisuudelta tuntuneen ajan kenties huonossakin säässä ja silti jälkimmäisinä tulleet tyypit ovat menemässä ensimmäisten joukossa bussiin sisälle.
Minun mielestäni olisi kohteliasta ennen sinua pysäkillä odottaneita kohtaan päästää heidät ensin bussiin, jotta saavat varmasti istumapaikankin. Jos bussi täyttyy, niin kyllä se epäreilua olisi, että ensimmäisinä paikalla olleet joutuisivat vielä seisomaan bussissakin, kun etuilijat ovat ryysineet sisälle minä-kuplassaan.
Joku sisäinen vuoronumerosysteemi olisi toimiva, mutta ihmiset ei ole vielä niin kollektiivisessa tajunnassa keskenään..
Suomessa nyt ei yhdellä bussipysäkillä edes niin paljon väkeä ole, että olisi ylivoimaista pitää mielessä, missä järjestyksessä tultiin. Siis että muistaa, ketkä olivat ennen minua odottamassa ja ketkä ovat tulleet jälkeeni.
Ulkomailla tämä kuulemma toimii hyvin. Suomessa on tekemätön paikka. Jokaisen pitää mielestään päästä ensimmäisenä sisään, ja tarvittaessa ryysitään. Nuoret miehet etunenässä.
Kohteliasta on huomioida kaikki muutkin matkustajat. Sen "minä olin ensin pysäkillä ja minun pitäisi päästä ensin kyytiin" -henkilön pitäisi siirtyä reippaasti bussin ovelle ja kyytiin, eikä kursailla taka-alalla muiden huonoa käytöstä arvostellen. Sii todella törkeää käyttäytymistä päivitellä muiden huonoa käyttäytymistä vain sen vuoksi etteivät he tarpeettomasti viivästytä bussin kulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että portaita noustessa mies menee edellä, nainen jäljessä.
Ei näin, vaan nainen aina ensin vaikka heikoille jäille
Ei pidä paikkaansa. Mies edellä ylös ja alas ja syy on se, että mies ei ennen vanhaan saanut pervoja ajatuksia naisen keikkuvasta takapuolesta.
Ja alaspäin tultaessa oli valmis koppaamaan syliinsä naisen, joka kompastui portaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni aukaisee auton oven minulle, eli tulee avaamaan toisen puolen oven valmiiksi. Mukava tapa, vaikka ei sitä aina tee enkä odota sitä.
Onko vitsi ? :) ymmärrän jos on kantamuksia,mutta muutenen odottaisi,että mulle tultais avaamaan,niinkuin jollekin ministerille :) talon oven avaamisen vielä ymmärrän
Musta tuo on ihanaa:) Toista voi huomioida pienilläkin jutuilla kun mahdollista ja vahvistaa suhdetta.
Musta tuo on pikkusen liikaa :D asunnon oven avaaminen ja auki pitäminen on kiva ele ja kohteliasta huomioimista,mistä tykkään :)
lisään,et eroisin ja istua odottaisin autossa kun uusi mies ei älyäis tulla avaamaan mulle auton ovea :D :D kun olisin niin tottunut,kun se entinenkin mies aina hyppäs avaamaan :D :D heh heh kun emmää vaan pääse täältä itse ulos
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkijana musta on ihan kohteliasta nostaa kättä autolle joka pysähtyy. Kaikki ei nimittäin pysähdy tai edes hiljennä sen vertaa, että ehtisi huomioida jalankulkijaa. Musta on kiva tapa, että arvostaa niitä jotka hiljentää jo ajoissa ja antaa vielä reilun tilan, että ehtii tien yli eikä hurista renkaat kirskuen.
Tästä rohkenen kyllä olla eri mieltä. Jalankulkijalla ei ole minkäänlaista velvollisuutta kiittää siitä, että autoilija noudattaa liikennesääntöjä. Tai mikäs siinä, jos kiitetään, mutta silloin sama käytäntö pitäisi ottaa käyttöön, jos vaikka kolmion takaa tuleva auto noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.
Tällainen kiittämisen kulttuuri vain ruokkii sitä asetelmaa, että autoilija tekee suuren palveluksen antaessaan jalankulkijalle tietä. Kyseessä on velvollisuus, ihan samalla tavalla kuin liikennevalo tai stop-merkki, eikä sen noudattaminen ole mitenkään vapaaehtoista.
Kun mies kohtaa kaupungilla jonkun tutun, tervehtii hän tätä nostamalla hatun pois päästä. Mikäli jäädään keskustelemaan on hattua pidettävä vasemmassa kädessä koko keskustelun ajan.
Sopivan välin pitäminen jonossa kun asioidaan jossain. Ei liity nyt koronaan vaan muutenkin:) Musta on ihan kohteliasta, että mua ennen oleva asiakas saa sellaisen tilan että kokee, että voi rauhassa asioida eikä joudu kokemaan odottajan puuskutusta niskassa.
Jalankulkijana musta on ihan kohteliasta nostaa kättä autolle joka pysähtyy. Kaikki ei nimittäin pysähdy tai edes hiljennä sen vertaa, että ehtisi huomioida jalankulkijaa. Musta on kiva tapa, että arvostaa niitä jotka hiljentää jo ajoissa ja antaa vielä reilun tilan, että ehtii tien yli eikä hurista renkaat kirskuen.
Hymyily ja katsekontakti asioidessa. Jotkut ei sano edes sitä kiitosta kun kassa toivottaa hyvät illanjatkot. Mutta lisäksi voisi myös kohdata sen kaupankassan tai kenet vain ihmisten keskellä paljon työtä tekevää myös hymyllä ja katsella. Ainakin itse haluan ajatella, että sillä voi osaltaan tuoda henkilön työpäivään vähän piristystä, kun asiakaspalvelu varsinkin voi olla varmasti aika puuduttavaa ajoittain.