Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Olen opettanut pojalleni, että naiselle avataan ovi ja päästetään ensin sisään. Myös takin voi auttaa päälle ja tarjoutua kantamaan painavat kantamukset. Myös vanhuksille annetaan istumapaikka julkisissa. Ruokapöydässä tarjotaan ensin muille ja kaadetaan juomat muille.
Mitkään hyvät käytöstavat eivät ole nykyään kovin yleisiä!
Kohteliasta on väistää vähän vastaantulijaa kadulla tai kaupassa tai missä tahansa. Nykyisin useimmat kävelee melkein päälle, eikä edes yritetä väistää.
Monta kertaa olen bussissa nähnyt, että vanhuksille ei tarjota tai anneta istumapaikkaa. Kaiken ikäiset itse istuvat ja vanhemmat ihmiset saavat seisomapaikan. Samoin bussiin rynnätään itse ensin, eikä anneta vanhuksien tai muuten huonommin liikkuvien mennä ensin. Tämä olisi tärkeä asia opettaa ihan pienille ja isommillekin koululaisille, niin että muistavat aikuisinakin huomioida muita. Tätä asiaa voisi teroittaa aikuisillekin, kun niin moni vaan katselee bussin ikkunasta ulos, kun vanhempi henkilö etsii istumapaikkaa. Ennen vanhaan bussikuski karjaisi matkustajille, että antavat paikan sitä tarvitsevalle, jos kukaan matkustaja ei sitä itse älynnyt tarjota.
On myös huomaavaista esim. Kyläillessä korjata omat jäljet tai tarjota apua, jos näyttää, että illanistujaisissa yms. Isännällä/emännällä on kädet täynnä
Vierailija kirjoitti:
Jos seurueessa on joku, joka ei ymmärrä suomea, ei keskustella suomen kielellä (esimerkki). Toisin sanoen ei suljeta ryhmästä ketään jäsentä pois puhumalla kieltä, jota kaikki eivät osaa.
Luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta eih.
Sama toisin päin: jos seurueen muut henkilöt ovat äidinkieleltään muunmaalaisia, niin puhutaan kaikki suomea, että se ainoa suomenkielinenkin ymmärtää.
En tiedä onko jo ketjussa mutta on myös kohteliasta, ettei pariskunnalta tivata lapsenteosta yms.
Tätä tapahtuu paljon sukujuhlissa ja vaikka ajatus olisi jalo, niin taustalla voi olla lapsettomuutta yms.
Sanon aina jokaisessa asioimassani liikkeessä reippaasti päivää kassalla. Maksan ja kiitän. Sanon vielä kiitos ja näkemiin kun poistun kassalta.
No, tavallaan tämä liittyy aiheeseen. Kassat harvemmin enää laskevat isosta setelistä vaihtorahat käteen, vaan rahat lykätään käteen kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Tuliais(karkkeja) viedään perheen kaikille lapsille, ei pelkästään sille synttärisankarille
Ei synttäreille yleensä tuliaisten kanssa mennä vaan lahjojen ja ne taas kuuluvat vain sankarille.
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa olen bussissa nähnyt, että vanhuksille ei tarjota tai anneta istumapaikkaa. Kaiken ikäiset itse istuvat ja vanhemmat ihmiset saavat seisomapaikan. Samoin bussiin rynnätään itse ensin, eikä anneta vanhuksien tai muuten huonommin liikkuvien mennä ensin. Tämä olisi tärkeä asia opettaa ihan pienille ja isommillekin koululaisille, niin että muistavat aikuisinakin huomioida muita. Tätä asiaa voisi teroittaa aikuisillekin, kun niin moni vaan katselee bussin ikkunasta ulos, kun vanhempi henkilö etsii istumapaikkaa. Ennen vanhaan bussikuski karjaisi matkustajille, että antavat paikan sitä tarvitsevalle, jos kukaan matkustaja ei sitä itse älynnyt tarjota.
Tähän liittyen: aikuinen istuttaa täydessä bussissa lapsensa penkille, vaikka tullessa tenava olisi ollut rattaissa.
Tänään sain yllättyä iloisesti kun näin sellaisen ihmeen, että matkustaja tarjoutui vaihtamaan toisen kanssa paikkaa, jotta istuja ja hänen kätävällä seisonut ystävänsä pääsivät vierekkäin istumaan.
Olin toissapäivänä omissa mietteissä paikassa baarissa., ja sitten tuli nainen ja kysyi, että miksi sä tommonen. Niin millainen murheellinen. Tuli vaan miettineeksi, että nyt sehän se vasta huvittavaa olisi ollut kun olisn naureskellut yksinään. siellä.
Mikäli poistuu pöydästä vessaan tai ottamaan tärkeän puhelun, tulee kohteliaasti sanoa anteeksi tai suokaa anteeksi. Pubissa tämä olisi ehkä koomista, mutta ravintolassa tai vieraan luona kuuluu kyllä edelleen hyviin käytöstapoihin. Jos kyseessä on arvokkaat juhlat, niin miesten olisi myös suotavaa nousta, silloin kun pöytäseurueeseen kuuluva nainen istahtaa tai nousee pöydästä. Ison seurueen kanssa liian työlästä, mutta silloin voi noudattaa sääntöä pelkästään oman kavaljeerin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille jotka miettivät miten tuo arvojärjestys menee, niin se menee suht samalla tavalla kuin teitittelyssä. Korkeimmalla ovat arvonimen tai vastaavan aseman omaavat, sitten itseä selkeästi vanhemmat ihmiset, oman ikäisissä nainen ja nuorempia kohdatessa sinä itse olet se "korkeampi" osapuoli.
Mä olen varmaan mokaillut koko ikäni kun teen aina aloitteen kättelyyn. Mutta hyvin olen pärjännyt kuitenkin. Tosin piispaa tai presidenttiä en ole päässyt kättelemään.
Aikoinaan jäi eräs työhaastateltava ilman työpaikkaa kun ei ymmärtänyt kätellä. Pieni juttu mutta pomo sanoi jälkeenpäin (ihan fiksusti) että hyvät käytöstavat merkitsevät paljon eikä voi ottaa töihin henkilöä, joka ei osaa käyttätyä edes kättelyn verran.
Sanokaapa viisaammat pitääkö lääkäriä kätellä kun menee vastaanotolle? Minä en ikinä tiedä. Ja pahimmillaan tulee sellainen awkward moment kun yrittää ojentaa kättä ja se vain kävelee pois :([/quote
Ennen käteltiin lääkäriä tai siis lääkäri kätteli potilasta. Koronan aikana ja sen jälkeen on kättely jätetty pois. Nykyisin jos lääkäri tekee aloitteen kättelyyn, niin kättele, muuten ei kätellä.
Kun ollaan isommassa ryhmässä ravintolapöydässä, ei lautasia pinota päällekkäin kun on lopeteltu.
Lautasliina taitellaan lopuksi lautasen viereen eikä sitä lyödä lautaselle kastikkeen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatien eteen pysähtyminen
En tiedä teistä, mutta miehet pysähtyy useammin kuin naiset. Tälläisen omalla kohdalla pannut merkille.
Tää on niin totta! Naiset vaan jatkaa matkaa, varsinkin jos se toinen osapuoli on myös nainen. Miehet antaa lähes aina tietä muille kulkijoille, kävelijöille ja pyöräilijöille, naiset ei. Mikä naiskuskien ongelma on? Ja olen nainen itsekin, mutta autoillessa pyrin miesten tapaan, eli tähän hyvään suojatiekäyttäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa mennään hakemaan buffet-illallisella kaikki samasta pöydästä yhdessä samalla kertaa. Likaista lautasta ei oteta mukaan, vaan otetaan pöydästä puhdas.
Ei joka paikassa edes ole puhtaita lautasia tyrkyllä. Mutta enpä ole tätä kyllä tiennyt muutenkaan, aina olen sen likaisen lautasen kanssa hakenut siihen lisää.
Niin, näitä ymmärtämättömiä on nykyään tosi paljon, siksi en ole enää vuosiin syönyt noutopöydästä.
Niin usein olen huomannut ihmisten kalauttavan ottimet käytettylle lautaselleen, ettei enää maistu.
Vieraiden (ei-lähipiiriin kuuluvien) vanhusten teitittely.
Vierailija kirjoitti:
Joka itsenäisyyspäivä paikallisella hautausmaalla on kulkue jossa lippuja kantaa tai muuten mukana on 80-vuotiasta porukkaa. He seisovat kuin tapit tunnin paikoillaan. Sen jälkeen poistuvat kävellen paikalta.
Minä pystyn katsomaan tuota juhlapuhetta 10 minuuttia seisoen, sen jälkeen minun on pakko istua, vaikak sitten lumihankeen jos muuta paikkaa ei ole.
Tämä minun tilani ei näy päällepäin. Oletan ja odotan että joku muu siellä bussissa nousee ja antaa paikan sitä tarvitsevalle, jottei minun täydy siirtyä penkiltä käytävälle istumaan.
Vanhuksille avataan ovi.