Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Vierailija kirjoitti:
Liikenne pysähtyy kun hautajaissaattue ajaa ohi.
Olen ollut saattuessa joka ohitti mopopojat, jotka olivat kohteliaasti pysähtyneet odottamaan ja osa ehti ottaa myös kypärän päästään. Aivan esimerkillisiä nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkolasit otetaan pois päästä tavattaessa, jotta katsotaan silmiin paremmin. Varsinkin, jos on peililasit.
Tämä! Ihmettelen kyllä valtavaa intoa pitää noita laseja päässä pilvisellä säällä, aamu- ja iltahämärissä.
Aurinkolaseja tarvitsee korkeintaan keväthangilla hiihdellessä ja Alpeilla lasketellessa.
Mikään ei ole niin idioottimaisen näköistä, kun ihmisen kasvot ovat sinuun päin, mutta aurinkolasit päässä.
Jätänkin sellaiset ihmiset huomioimatta, en edes tervehdi.
Voit oikein kernaasti jättää tervehtimättä, sinunlaiseesi ihmiseen en haluaisi edes tutustua.
Minä pidän aurinkolaseja aina ulkona ollessani (paitsi tietysti pimeällä), sillä valo saa minulle herkästi migreenin aikaiseksi.
Kuljen kävelykepin kanssa vaikean polvien nivelrikon vuoksi.
Olisi hienoa, että avatessani esimerkiksi kauppakeskuksessa isoa, raskasta ovea, nuoret miehet eivät juoksisi taakseni.
Ajatuksena heillä on, että pääsevät luikahtamaan ovesta sisälle, kun minä pidän raskasta ovea auki.
Kun menet omalle paikallesi esim. teatterissa ja joudut ohittamaan muita sanalla rivillä jo istuvia, ohitus tapahtuu kehon etuosa ohitettavia kohti. Ei siis käännetä selkää, jolloin takapuoli on ohitettaviin kasvojen edessä. Tämä siis tilanteessa, jossa on ahdasta eikä normaali kävely onnistu.
Tämän ohjeen sain vanhalta rouvalta tilanteessa, jossa toimin itse väärin.
Nainen menee edellä ja mies perässä ..jos nainen sattuu vaikka horjahtamaan, on mies "ottamassa" kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.
"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.
Ja jos mennään portaita ylöspäin - nainen kulkee miehen jäljessä.
Kun mennään portaita ylös, niin mies menee perässä. Jos nainen sattuu horjahtsmasn, niin mies ottaa kiinni.
Sanotaan mm "... ystäväni ja minä", ei minä-pronominia ensin.
Ruokapöydässä pyydetään ojentamaan asioita eikä kurkotella kauas.
Keitonloppua ei syödä dippaamalla siihen leipää tai kallistamalla lautasta
Lusikoidaan itsestä poispäin eikä itseä päin.
Itseä selvästi iäkkäämpiä teititellään kunnes sinutteluun saadaan lupa.
Nainen istuu ravintolassa kasvot saliin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadulla kävellessä ennen vastaantulijan kohtaamista käännetään vastaantulijan puoleinen oma käsivarsi selän taakse, niin ei vahingossa huitaista vastaantulijaa sillä.
Exäni teki noin ja oli oppinut tavan papaltaan. Mielestäni hieno ele ja tarttui onneksi minuunkin.
Mä teen noin. En tiedä miksi.
Itsestään lähtevä kunnioitus. Minäkin teen noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vain tietää, kuka milloinkin on arvoltaan korkeampi. Vanha herra ja vähän nuorempi nainen, kumpi on korkeampi? Tasavallan presidentti ja eläkeläismummo, kumpi on korkeampi?
Kyllä työpaikalla tietää. Tämä viittaa enemmän liike-elämään ja muodollisiin kohtaamisiin. Muutenhan kansalaiset ovat tasa-arvoisia.
No vastaa sitten noihin esimerkkeihini. Onko eläkeläismummo ikänsä ja sukupuolensa takia arvokkaampi kuin tasavallan presidentti? Minä en ainakaan tiedä.
Ihmisarvoltaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vain tietää, kuka milloinkin on arvoltaan korkeampi. Vanha herra ja vähän nuorempi nainen, kumpi on korkeampi? Tasavallan presidentti ja eläkeläismummo, kumpi on korkeampi?
Näitä tapoja ei osaa ellei niitä opeteta. Sen jälkeen ne on luonnollisia. Monessa kulttuurissa nuo hyvät tavat ovat todella tärkeässä asemassa. Pikkulapsetkin osaa ne. Pohjoismaissa noita rajoja on hämärretetty niin kuin teitittelyäkin yms. Monessa muussa maassa teititellään kaikkia vieraita yms.
Niin, ei tietenkään osaa. Eikä kukaan näköjään tässäkään ketjussa halua opettaa.
Presidentti on mummoa korkea-arvoisempi.
Jankkaaminen ei kuulu hyviin tapoihin.Mutta suorien kysymysten kiertäminen ja oman erinomaisuuden korostaminen ilmeisesti kuuluu? :D Minun ei tarvitsisi jankata, jos kysymykseen olisi vastattu heti.
Eli virka-asemako menee kaikkien muiden arvojärjestysten ohi? Ei ole väliä vaikka olisi nuori presidentti ja vanha kansalainen? Entäs sitten se, vanhempi mies / nuorempi nainen? Mikä on se ikäero, jossa mies menee naisen ohi?
En ikinä aseta ketään virka-aseman vuoksi jalustalle. Pidän tasa-arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Kakkaisen wc-harjan jättäminen likoon wc-pönttöön.
Ei sitten tule mieleen pidee suihkulla suihkuttaa ja vähän kopauttaa, jotta kakat harjasta pönttöön karisee. Vesi pöntössä on kylmää ja jähmettää kakkaa ja kakka jää kiinni harjaan. Ennen kaikkea kun puhutaan ihmisarvosta, minkä ihmeen takia seuraavan vessassa kävijän tulee puhdistaa se kakkanen harja toisen jäljiltä?
Vierailija kirjoitti:
Kun menet omalle paikallesi esim. teatterissa ja joudut ohittamaan muita sanalla rivillä jo istuvia, ohitus tapahtuu kehon etuosa ohitettavia kohti. Ei siis käännetä selkää, jolloin takapuoli on ohitettaviin kasvojen edessä. Tämä siis tilanteessa, jossa on ahdasta eikä normaali kävely onnistu.
Tämän ohjeen sain vanhalta rouvalta tilanteessa, jossa toimin itse väärin.
No entä sitten edessä istuvat? Hinkkaat takapuolella heidän takaraivoa! Pidempi väli sinulla takapuolineen on samassa penkkirivissä istuvaan ja ohitettavaan kun edessäsi istuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkolasit otetaan pois päästä tavattaessa, jotta katsotaan silmiin paremmin. Varsinkin, jos on peililasit.
Tämä! Ihmettelen kyllä valtavaa intoa pitää noita laseja päässä pilvisellä säällä, aamu- ja iltahämärissä.
Aurinkolaseja tarvitsee korkeintaan keväthangilla hiihdellessä ja Alpeilla lasketellessa.
Mikään ei ole niin idioottimaisen näköistä, kun ihmisen kasvot ovat sinuun päin, mutta aurinkolasit päässä.
Olipa typerä kommentti taas. Aurinkolaseja tarvitsee ajaessa autoa vasta-aurinkoon, silloin kun aurinko on matalalla. Toisekseen veneilyssä on hyvä käyttää, valon heijastus vedenpinnasta aiheuttaa haittaa silmille. Muulloin ei tarvita, migreeni-potilaat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vaistomaisesti ottanut aurinkolasit pois päästä silloin kun joku tuntematon ohikulkija on kysynyt neuvoa päästä paikkaan X. Tuntuu vaan oudolta kommunikoida tummat lasit päässä kenenkään kanssa.
Onhan tää kieltämättä outoa 'diivailla' vahvuuksilla olevilla aurinkolaseilla päässä, mutta mielummin niin kuin myyränä käytännön syistä.
Just tämä! Ihan joka välissä ei jaksa eikä voi pelata silmälasikotelon kanssa vaihtaakseen aurinkolaseja silmälaseihin. Ja lisäksi vielä tuo migreenitaipumus kirkkaasta valosta ja silmien siristelystä siksi, että ilman laseja ei vaan näe.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni aukaisee auton oven minulle, eli tulee avaamaan toisen puolen oven valmiiksi. Mukava tapa, vaikka ei sitä aina tee enkä odota sitä.
Onko vitsi ? :) ymmärrän jos on kantamuksia,mutta muutenen odottaisi,että mulle tultais avaamaan,niinkuin jollekin ministerille :) talon oven avaamisen vielä ymmärrän
Ihan jo se , että huomioi ympärillään kulkevat ihmiset paremmin. Tuntuu, että aika monelle on ihan vierasta nykyään, että ennakoi ja väistää tarvittaessa esim kaupassa. Jos vaikka itse mietin kaupassa jotain ostosta, en jää tönöttämään siihen eteen vaan siirryn syrjään jotta myös muilla on mahdollisuus hoitaa kauppa-asiointi. Jotkut myös muodostavat keskelle käytävää tukoksia, että pitää kiertää toisen käytävän läpi päähän, että pääsee edes hakemaan tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni aukaisee auton oven minulle, eli tulee avaamaan toisen puolen oven valmiiksi. Mukava tapa, vaikka ei sitä aina tee enkä odota sitä.
Onko vitsi ? :) ymmärrän jos on kantamuksia,mutta muutenen odottaisi,että mulle tultais avaamaan,niinkuin jollekin ministerille :) talon oven avaamisen vielä ymmärrän
Musta tuo on ihanaa:) Toista voi huomioida pienilläkin jutuilla kun mahdollista ja vahvistaa suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo se , että huomioi ympärillään kulkevat ihmiset paremmin. Tuntuu, että aika monelle on ihan vierasta nykyään, että ennakoi ja väistää tarvittaessa esim kaupassa. Jos vaikka itse mietin kaupassa jotain ostosta, en jää tönöttämään siihen eteen vaan siirryn syrjään jotta myös muilla on mahdollisuus hoitaa kauppa-asiointi. Jotkut myös muodostavat keskelle käytävää tukoksia, että pitää kiertää toisen käytävän läpi päähän, että pääsee edes hakemaan tuotetta.
Samaan kategoriaan kuuluva: jos kapealla jalkakäytävällä tulee yksin kulkeva ja useamman ihmisen rinnakkain kulkeva ryhmä vastaan, niin on tämän ryhmän tehtävä väistää siirtymällä kulkemaan peräkkäin. Lukuisia kertoja olen yksin kävelevänä joutunut väistämään ojan tai ajoradan puolelle, kun porukka ei suostu väistämään. Olen myös ryhtynyt röyhkeäksi, enkä ole suostunut väistämään, ja sen seurauksena on olkapäät kolahdelleet.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kohtelias "saisinko" on poissa
käytöstä kokonaan, tilalla on "anna mulle".Saisinko yhden latten kiitos?
Vai:
Anna mulle yks latte.
Olen sanonut kassalla "Saisinko yhden oluen?" on alkanut vinoulu tyyliin "etsä maksa sitä, ilmanko pitäis antaa jne jne"