Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kyllä vaikeaa, kun on miljoona erilaista kirjoittamatonta sääntöä ja esim. juhlissa pitäisi osata esittää tätä näytelmää oikein, muuten on epäkohtelias moukka. Kursailu on tästä ehkä paras esimerkki, ihan hirveän outoa toimintaa vuonna 2021..
Oma vastaukseni tähän ketjuun on
- Oven pitäminen auki perässä tuleville -
Mun mielestä ihan hirveän epäkohteliasta läväyttää ovi kiinni toisen naaman edestä. Ja itse asiassa hankalampaa avata ovi niin, että menee siitä itse ensin ja yrittää vähän tökkiä sitä pysymään pitempään auki, kuin se että tarttuu ovenkahvaan ja kääntyy sivuun pitämään ovea auki.Kursailusta: ei siinä ole mitään vaikeaa eikä outoa. Riittää että et työnny etualalle, vaan annat kohteliaasti etusijan ja tilaa toisille. Et korota tai korosta itseäsi, etkä rohmua etkä kiilaa. Tämä ohje käy kutakuinkin kaikkiin elämän tilanteisiin, muuallekin kuin kahvikutsuille.
Mitä tapahtuu, kun kaikki toimivat näin? Niinpä. Kahvit jäähtyy kuppeihin. Ärsyttävä tapa varsinkin silloin, kun itse on se kahvinkeittäjä. "Täällä olis nyt kahvia tarjolla!" ja kenenkään ilme ei edes värähdä. Pidän tätä käytöstä epäkohteliaana.
No rynni sitten pöytään ensimmäisenä, jos muu käytös on mahdotonta ja outoa.
Minulle on aivan sivuseikka, minkä lämpöistä kahvi on, jos ollaan enemmän tai vähemmän muodollisilla kahvikutsuilla. Sosiaalinen kanssakäyminen on silloin ykkösasia eikä mikään kahvihifistely. Jos paikalla on iäkkäitä sukulaisia, osoitan heille kunnioitusta noudattamalla sellaisia käytöstapoja, joita tiedän heidän pitävän kohteliaana käytöksenä.
Jos taas ollaan kokoonnuttu jollain barista-porukalla maistelemaan erikoiskahveja, tilanne on toinen.
Käytöstapoihin kuuluu myös osata lukea tilanteita, ja sovittaa käytöksensä sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.
"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.
Ja jos mennään portaita ylöspäin - nainen kulkee miehen jäljessä.
Ei kulje. Mies menee edellä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Kohteliasta, mutta harvinaista on kuulla jonkun kysyvän Suomessa "Anteeksi?" sen sijaan, että töksäyttää "Mitä?".
Opin tämän saadessani tavan itse, kun päädyin englanninkieliseen kouluun ja sain opettajalta noottia, kun sanoin "what?" enkä "sorry?". Mutta sama suomeksi.
Huomasin kun katsoin The Crowinia, että siinä muistaakseni prinsessa Margaret korjaa nuorta Dianaa, että nimenomaan kuuluu sanoa "what" eikä "sorry". Mutta ymmärsin sen niin, että näin toimivat vain kuninkaalliset; he eivät pyytele anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Että portaita noustessa mies menee edellä, nainen jäljessä.
Miksi ihmeessä? Että raskaampi mies voi kompastuessaan sitten kaatua naisen päälle ja murskata tämän?
tarjoiduin kantamaan mummelin kassit rapuissa hän säntäsi edelle sitten alkoi minua sivistymättömäksi haukkua kun perässä tulin jätin kassit siihen ja pahoittelin moukkamaisuuttani. mummolla housut jalassa. pääsi pätemään 4v en ole moikannut
On kohteliasta huolehtia intiimi hygieniasta ennen ja
jälkeen yhdynnän.
Vierailija kirjoitti:
Vainajan viineistä automatkaa kunnioitetaan. Miehet ottavat hatun/pipon päästään. Ruumisautoa ei koskaan ohiteta.
Automatkalla ei kuulu juoda mitään viinejä. Ei omia, eikä vainajan viinejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittoa syödessä lautasta kallistetaan itsestä poispäin.
Tää on mua aina vähän huvittanut. Nimittäin tätä on selitetty niin, että ei kahmita keittoa omaan syliin. Ilmeisesti sen kuitenkin saa kaataa naapurin syliin.
Alkuperäinen käytöstapa on ettei hieno nainen koskaan kallista lautasta. Mikäli kuitenkin haluaa syödä naukkaan ruoan loppuun asti, niin huomaamattomasti nostetaan lautasen etureunaa ja ruoka otetaan lusikalla sieltä lautasen takareunasta.
Tietenkään lautasta ei koskaan nuolla - eikä koskaan väitetä ruokailijan nuolleen lautasensa, jos arvostelun esittäjän mielestä ruokailija raapi lautasensa liian puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisempia, mutta etiketin mukaisia:
Mies menee aina edellä kahvilaan.
Itse elän sen mukaan että naiselle avataan ovi kahvilaan mennessä. Molemmat eivät onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Yleisötilaisuuksissa ohjelman aikana ei juoruta puoliääneen vieressä istuvan kanssa vaan seurataan ohjelmaa. Sama pätee mm. kirkossa siunaustilaisuuksissa, ollaan hiljaa eikä hölötetä.
Puhelimet kiinni/lentotilaan/äänettömälle ennen tilaisuuden alkua. Puhelinta ei räplätä kesken tilaisuutta teatterissa/elokuvissa/juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Naisiin suhtaudutaan samalla kunnioituksella kuin ihmiseen. Eli ei ylentämällä alentamista.
Tämä on minusta tosi hyvin sanottu. Jäin miettimään, että en naisena halua tulla kohdelluksi hyvin vain koska olen nainen. Siinä voi helposti tulla jotenkin holhottu olo. Kaikille ihmisille voi olla tasavertaisen kohtelias, esim. pitää ovea auki perässätulevalle, oli hän sitten mies, nainen tai lapsi.
Työpaikan käytäntöihin perehdyttäminen ja tiloihin ja ihmisiin tutustuttaminen suunnitelmallisesti ja riittävän pitkään tutoroiden.
Ylipäätään minkäänlainen uuden ihmisen huomioiminen on nykyään harvinaista, kun kaikilla on kädet täynnä työtä ja ihmiset työpaikalla vaihtuvat. Olen vaihtanut nyt viime vuosina työpaikkaa kerran vuodessa (määräaikaisia töitä alun perinkin), ja on tyypillistä jättää tulokas oman onnensa nojaan. Minusta se on huonoa henkilöstöpolitiikkaa, vaikka ehkä ymmärrettävää, kun resursseja ei ole.
Toinen huono tapa on sitten se, että perehdytetään jollain tavalla, mutta juostaan toimitilat ja ihmiset läpi niin ettei uudelle ihmiselle voi jäädä mitään mieleen. Uuden työntekijän ajaminen sisään on pidempi prosessi kuin pään pyörälle saava esittelykierros ja selkään taputus. Hyvin harvassa paikassa sitä on suunniteltu ja ajateltu minuuttiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kyllä vaikeaa, kun on miljoona erilaista kirjoittamatonta sääntöä ja esim. juhlissa pitäisi osata esittää tätä näytelmää oikein, muuten on epäkohtelias moukka. Kursailu on tästä ehkä paras esimerkki, ihan hirveän outoa toimintaa vuonna 2021..
Oma vastaukseni tähän ketjuun on
- Oven pitäminen auki perässä tuleville -
Mun mielestä ihan hirveän epäkohteliasta läväyttää ovi kiinni toisen naaman edestä. Ja itse asiassa hankalampaa avata ovi niin, että menee siitä itse ensin ja yrittää vähän tökkiä sitä pysymään pitempään auki, kuin se että tarttuu ovenkahvaan ja kääntyy sivuun pitämään ovea auki.Kursailusta: ei siinä ole mitään vaikeaa eikä outoa. Riittää että et työnny etualalle, vaan annat kohteliaasti etusijan ja tilaa toisille. Et korota tai korosta itseäsi, etkä rohmua etkä kiilaa. Tämä ohje käy kutakuinkin kaikkiin elämän tilanteisiin, muuallekin kuin kahvikutsuille.
Mitä tapahtuu, kun kaikki toimivat näin? Niinpä. Kahvit jäähtyy kuppeihin. Ärsyttävä tapa varsinkin silloin, kun itse on se kahvinkeittäjä. "Täällä olis nyt kahvia tarjolla!" ja kenenkään ilme ei edes värähdä. Pidän tätä käytöstä epäkohteliaana.
No rynni sitten pöytään ensimmäisenä, jos muu käytös on mahdotonta ja outoa.
Minulle on aivan sivuseikka, minkä lämpöistä kahvi on, jos ollaan enemmän tai vähemmän muodollisilla kahvikutsuilla. Sosiaalinen kanssakäyminen on silloin ykkösasia eikä mikään kahvihifistely. Jos paikalla on iäkkäitä sukulaisia, osoitan heille kunnioitusta noudattamalla sellaisia käytöstapoja, joita tiedän heidän pitävän kohteliaana käytöksenä.
Jos taas ollaan kokoonnuttu jollain barista-porukalla maistelemaan erikoiskahveja, tilanne on toinen.
Käytöstapoihin kuuluu myös osata lukea tilanteita, ja sovittaa käytöksensä sen mukaan.
Se nyt vain ei ole hyvää käytöstä, jos kutsuja joutuu kerjäämään ja rukoilemaan toisia ottamaan vastaan tarjoiluja. Ei vaikka kahdella ihmisellä olisi jutut kesken. Oli kyse kahvista tai jäätelöannoksesta. Kun ja jos toinen pyytää pöytään tai ottamaan kahvia, niin siihen pyyntöön pitäisi vastata jotain ja jos silloin vastaat, että en nyt ehdi, niin onhan se nyt aika epäkohteliasta isäntäväkeä kohtaan. He ovat nähneet paljon vaivaa ja sinulla ei ole aikaa. Jos taas vastaat kiitos, niin nouse ylös ja hae se kahvisi. Pikkulapsia joutuu ehkä maanittelemassa tekemään asioita, mutta kahvista puhutaan, niin kyse ei varmasti ole pikkulasten juhlista.
Ihmiset osaavat kyllä varmasti jonottaa, jos halua löytyy, joten ei kahvin ottamisesta mitään tönimisjuhlia synny. Sen lisäksi, mikään ei estä nuorempia hakemasta näille vanhemmille vieraille se kahvi siihen heidän eteen, jos sitä kahvia ei juoda siinä paikassa missä se on kaadettu kuppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo "nainen kulkee ensin portaissa" ja hatun ottaminen päästä kun nainen tulee, on aika vanhoillisia käytöstapoja, eivät sovi nykyaikaan kun puhutaan miehen ja naisen tasa-arvosta. Ainakin itselleni tulisi tuollaisissa hyvin kiusaantunut olo.
Nainen ei kulje ensin portaissa, vaan nainen kulkee ylöspäin mennessä miehen takana ja alaspäin mentäessä miehen edellä. Tämä on peräisin siltä ajalta kun ajateltiin ettei mies vain näe naisen hameen alle.
Eikä vain hameen alle vaan muutenkin on ikävää, jos miehen kasvot ovat naisen takamuksen tasolla.
Monihan ei tapaa tajua, vaan miehet antavat naisen muka kohteliaasti mennä edellä portaissa. Samoin kierreportaat on suomalaisille vaikea paikka, niissähän ei puolia valita sukupuolen mukaan vaan sen mukaan ollaanko menossa ylös vai alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliasta, mutta harvinaista on kuulla jonkun kysyvän Suomessa "Anteeksi?" sen sijaan, että töksäyttää "Mitä?".
Opin tämän saadessani tavan itse, kun päädyin englanninkieliseen kouluun ja sain opettajalta noottia, kun sanoin "what?" enkä "sorry?". Mutta sama suomeksi.
Huomasin kun katsoin The Crowinia, että siinä muistaakseni prinsessa Margaret korjaa nuorta Dianaa, että nimenomaan kuuluu sanoa "what" eikä "sorry". Mutta ymmärsin sen niin, että näin toimivat vain kuninkaalliset; he eivät pyytele anteeksi.
Suomessa voitaisiin aivan hyvin myös käyttää sanaa ”miten”, ”mitä” sanan sijaan. Se olisi kohteliaampi muoto, mutta ei kuitenkaan anteeksipyytävä ja alistuva
Aviopari ravintolassa, aviomies hoitaa tarjoilijan kanssa tilauksen. Aviovaimo kertoo puolisolle mitä haluaa tilata ja mies kysyy esim. juoman ja lisukkeet ja tilatessa kertoo tarjoilijalle, ”vaimoni haluasi sitä ja sitä”. Kysyy toiveen juomista. Mies auttaa takin pois/päälle ravintolasta poistuttaessa. Mies avaa auton oven, ulko-oven sisälle mentäessä. Puoliso/vaimo 55-vuotta.
Päivällisellä (ja muillakin aterioilla) kunkin ruokalajin kanssa on oma juomansa. Vaikka lasiin olisi jäänyt juomaa, sitä ei enää juoda seuraavan ruokalajin aikana. Eli jos alkuruuan kanssa on valkoviiniä ja sitä on jäänyt lasiin, sitä ei enää juoda pääruuan kanssa tai jälkeen. Pääruualla on oma viininsä, joka jätetään kun tulee jälkiruoka.
Suomessa tietysti kun alkoholi on kallista, säästeliäät ryystävät laseja tyhjäksi vielä ruokalajien päätyttyäkin, mutta se ei ole hienoa.
Samoin etikettivirhe on kaataa samppanjaa tai muuta kuohuviiniä lasin täydeltä. Lasiin kaadetaan vain n. 1/3 sen tilavuudesta, syynä on kuohuminen ja loiskuttelun välttäminen muutenkin. Eikä päihtymyshakuisuuskaan hienoa tietysti ole. Kilistely ei myöskään kuulu hienoihin tapoihin, vaan lasia vain kohotetaan ja samalla katsotaan muita osallistujia silmiin ja sanotaan vaikkapa onnittelut. Lasia ei pidellä maljaosasta vaan jalasta, jotta kuohuviini ei lämpene.
Ja juu, olin legendaarisen tärkkitukan opissa vanhassa kunnon sihteeriopistossa, ja muistan kuolemaani saakka myös eron päivällisen ja illallisen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan mainittu jo mutta
Yskiminen hihaan/kyynärtaipeeseen samalla kun kääntyy poispäin muista paikallaolevista
Toisen aivastaessa sanoo "terveydeksi"
Ei kutsu asuntoon väkeä kysymättä ensin toiselta/toisilta asukkailta onko ok kyseinen ajankohta
Huomioi tarjoiluissa erityisruokavaliot/ allergiat
Kuinka tuon huomioiminen on mahdollista jos allergioista ja erityisruokavaliosta mainitsemista pidetään sopimattomana käytöksenä?
Netissä häiriköidessä moni persu unohta teitittelyn jalon taidon. Usein he huutavat kuitenkin tuntemattomille ihmisille, joten teititely olisi hyvien tapojen mukaista.
Näinä tasa-arvon päivinä miesten ja naisten kengät ovat yhtä kastumisherkkiä? Miksi juuri miehen pitäisi uhrautua?
Aika paljon näissä on lueteltu mitä miehen pitää tehdä..