Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko mainittu jo,
mutta jos eteen sattuu kuralätäkkö niin mies menee makuulle lätäkön päälle jotta nainen voi kävellä yli kastelematta kenkiään.
Tää on ihana. :) Sain nauraa kun luin tämän. Mutta muuten tässä ketjussa on ihan perusjuttuja. Olenkohan sitten ihan kohtelias kun itsellä on käytössä lähes nuo kaikki tavat?
Jos jonkun läheisemmän ystävän, työtoverin tai sukulaisen perheenjäsen on kuollut, lähetetään suruvalittelu tai mennään vierailulle kukkien kanssa. Ystäväni äiti kuoli kesällä ja olin ainoa joka vei ystävälleni kukkia, kaikki muut kaveripiiristä olivat laittaneet jotain helvetin emojiviestejä. Oikeasti, häpesin silmät päästäni tätä kolmekymppisten ikäpolveani.
Jatkona vielä edelliseen että hautajaisissa luettavat addressit tai sinne toimitettavat kukat on eri asia.
Valokuvaa ottaessa on kohteliasta kysyä kuvattavilta saako kuvan laittaa jakoon ja kertoa mihin kanavaan. (Julkinen Insta vrs. pienen porukan Whatsapp)
Sen sijaan että ihmiseltä kysyisi että Where are you from, kysytään What is your first language sillä äidinkieli viittaa paremmin etniseen identiteettiin kuin jonkun maan kansalaisuus. Moni akateeminenkaan maailmaa nähnyt suomalainen ei tätä vielä tajua.
Kahvilla tai syntymäpäivillä ei ensimmäisen kahvikupin kanssa oteta täytekakkua vaan suolaista palaa tai esim. pullaa, piirakkaa. Vasta toisen kupin kanssa otetaan kakkua tai aloitetaan se kakku. Noloa, jos joku menee aloittamaan sen ekan kupin kanssa. (Hämeessä näin)
Pöydästä ei nousta kyläillessä, ennenkuin kaikki ovat valmiit. Jos on rauhallinen pöydässä istuminen ja juttelu menossa, eikä esim. kukaan vaadi paikkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailulla ei ole kohteliasta selata puhelinta. Jos on pakko vastata, pyydetään anteeksi
Mun sukulainen selaili puhelinta ja soitti puhelun ruokapöydässä istuessaan kun.oltiin isolla porukalla isoäidin 90-v synttäreitä juhlimassa hienossa ravintolassa. Mietin vaan että eikö voinut odottaa juhlien jälkeen.
Tilannetaju=
Järkevän ihmisen tunnusmerkki.
Parisen vuotta sitten tapasin kadulla vanhahkon tutun herrasmiehen. Hän tervehtiessään nosti lierihattuaan. En usko, että enää koskaan saan kokea moista huomaavaisuutta, kyseinen mieskin on jo poissa joukostamme. Pipon nykiminen päästä tervehtiessä ei kävisikään niin elegantisti kuin tyylikkään borsalinon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo "nainen kulkee ensin portaissa" ja hatun ottaminen päästä kun nainen tulee, on aika vanhoillisia käytöstapoja, eivät sovi nykyaikaan kun puhutaan miehen ja naisen tasa-arvosta. Ainakin itselleni tulisi tuollaisissa hyvin kiusaantunut olo.
Kyllä tämä porrassääntö on käytännöllinen. Mulle tulee kiusallinen olo, jos/kun mies tuijottaa takapuoltani portaissa. Hanuri kun keinuu ylöspäin kivuttaessa pahimmillaan miehen silmien tasalla! Lisäksi, jos hame on kovin lyhyt, on olemassa vilautusvaara. Alaspäin mentäessä sääntö ei ole niin tärkeä, mutta silloin on toki mukavaa, jos herrasmies päästää naisen ensin.
Ja se on hyväksyttävää, että nainen katselee miehen persettä?
Se nyt on vaan niin, että vaikka miehet tuota tuijottamista, milloin etu- milloin takapuolen, toivoisivatkin naisten tekevän seksuaalisessa mielessä, niin se ei vaan ole naisille ominaista käytöstä. Harvoja poikkeuksia säännöstä löytyy, kuten löytyy miestenkin käytöksessä, mutta noin yleisesti.
Joopa joo. Persettäni on kommentoitu naisten toimesta useaan otteeseen ja olen nähnyt heidän sitä katselevan ohi kävellessäni.
On se varmaan ihmeellinen perse. Onko se tavallista huomattavasti isompi? Ei siltikään saisi huomautella. Liikut väärissä piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Etikettiapua:
Meille tulee vieraita joista tiedän pari mutta en ole koskaan fyysesti tavannut. He ovat parin muun vieraan ystäviä, nuo 4 tulevat yhtä aikaa, muut luultavasti hieman aiemminn.
Kuka esittelee kenetkin?Ja sitten toinen asia:
Lähdemme meiltä vielä eteenpäin, niin ollaanko meillä sukkasiltaan vai kengät jalassa? Olemme pukeutuneet kuin juhliin eli ei mitään arkivaatetta....
Tuntemasi vieraat esittelevät isäntäparille mukanaan tuomansa vieraat. Sen jälkeen seurueen koosta riippuen isäntä/emäntä esittelee myöhemmin tulleet aiemmin tulleille (pieni seurue) tai vieraat käyvät kättelemässä aiemmin tulleet ja esittelevät itse itsensä (iso seurue)
Kengät pidetään tietenkin jalassa! Hanki kunnollinen matto eteiseen/ harjateline ulkopuolelle, jotta voi pyyhkiä kengänpohjansa.
Minä olen naimisissa herrasmiehen kanssa ja onneksi poikamme ovat omaksuneet hyvät tavat myös. En jaksa kahlata ketjua läpi, joten varmasti monet hyvät tavat on mainittu, mutta pidän itsestäänselvyytenä esim. että mies avaa naiselle oven, myös autonoven, kantaa ostokset, osaa portaissa kulkemisen, ei koskaan tule hattu päässä sisälle, nostaa sitä kadulla naista tervehtiessään, auttaa pöytädaamilleen tuolin alle ja alta pois, tietää milloin illallisella pitää puheen, muistaa merkkipäivät jne. Ja illalliselle mennessä emännälle lähetetään kukat etukäteen. Onhan näitä vaikka kuinka.
Minulle etiketti ei tuota vaikeuksia, sillä joudun asemani vuoksi osallistumaan hyvinkin arvokkaisiin tilaisuuksiin esim. valtion päämiesten ja jopa kuninkaallisten kanssa.
Tunnen pari aatelisperhettä, ja he kirjoittavat aina käsin kauniit kiitoskortit vieraille jotka kävivät juhlissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksien ojentaminen toiselle kahva, ei terät edellä.
Tämä on kyllä niin itsestäänselvyys, onhan?
Minusta myös lakittomuus ruokapöydässä on itsestäänselvyys ;) tosin olen ilmeisen takapajuinen, ja katolilaisena pidän jopa huivia kirkossa, kuten 200 vuotta sitten tehtiin :D
Tarkoitit ilmeisesti "Yhdys-sanoja".
Pata kattilaa..
Laseja kilistellessä katsotaan silmiin.
Poikani oli tosi häslääjä pienestä pitäen. Kuitenkin hän aina (kuten nytkin) osasi/osaa tarjottaessa sanoa "Ei kiitos", jos ei halua vaikka lisää tarjottaessa esim. kahvipöydässä. Tämä oli muiden mielestä erikoista.
Herrasmies ei koskaan lyö naista. Hattu päässä.
- lupaukset pidetään
- asiallinen tulee olla, vaikka ei huvittaisi (esim. ei-kiinnostavan treffikumppanin ignorointi ei ole asiallisuutta)
- viesteihin ja puheluihin vastataan ja soitetaan asap takaisin, mikäli ei olla paikalla
- ei valehdella
- ei tehdä ohareita
Kai joku tulee nyt ja sanoo, että nämähän on itsestäänselvyyksiä eikä mitään etikettiharvinaisuuksia. So not! Katoavia luonnonvaroja.
Joopa joo. Persettäni on kommentoitu naisten toimesta useaan otteeseen ja olen nähnyt heidän sitä katselevan ohi kävellessäni.