Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
201/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa mennään hakemaan buffet-illallisella kaikki samasta pöydästä yhdessä samalla kertaa. Likaista lautasta ei oteta mukaan, vaan otetaan pöydästä puhdas.

Puhdas lautanen ok lisää ruokaa haettaessa,  mutta tuosta, että koko pöytäseurueen pitäisi nousta yhtenä miehenä noutamaan jotain lisää, en ole ikinä kuullut. Tarjoilijat varmaan useinkin katsovat ruokailun päättyneeksi seurueen osalta, jos kaikki häipyvät yhtä aikaa.

Itse noudatan sellaista yhtäaikaisuutta, että haetaan eri aikoina juuri ketjussa mainituista syistä, mutta kukaan ei siirry pääruokaan, ennen kuin kaikki on valmiita siirtymään pääruokaan, ja sama jälkiruoan suhteen. Sellaista tahdistamista.

Vierailija
202/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoren naisen on oltava kaikille miehille ystävällinen. Tyhmiin kysymyksiin jos ei saa vastausta ollenkaan vaan asiaa vaihdetaan niin on sopivaa ollakin nolo. Ja pahoitella.

Ja nuoren naisen on tietenkin ymmärrettävä a.taa eikä vain antaa ymmartää.

Tää ei multa ole nyt yhtään kohteliaasti sanottu, mutta kuinka tyhmä pitää olla ihmisen, joka on kirjoittanut tämän? Tai kuinka nuori? Pitää olla alle 10 v, jos tämä on jotenkin uusi ja ihmeellinen lause. Ei kai edes 10-vuotiasta enää tämmönen naurata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tää edes mikään oikea etikettiasia mutta musta hyvää käytöstä mitä oon huomannut että kaikki ei tee. Oonko mä sit vaan yltiökohtelias?

Musta on kohteliasta väistää oviaukoissa ihmisiä jotka ovat astumassa ulos, ja jos itse olen tulossa sisään. Ite koen sen ihan selkeänä, kun taas sit ärsyttää hirveesti kun joku tunkee samaan väylään itseni kanssa että pitää väistellä siinä ahtaassa oviaukossa. Itse aina annan ulostulevan tulla eka, ja kiitän jos joku antaa mulle tilaa. Avaan myös oven ulostuleville jos oon itse astumassa sisään. Kiitän aina jos joku tekee itselleni samaa. Siksi mua ärsyttää suunnattomasti kaikki mammat ja ukot jotka tulee melkeen päin, ei väistä tai jättää ihmisiä ovien taakse. Kummastuttaa kun itse oon kuitenkin aika nuori (22v.) ja kuitenkin 30+ ihmiset on tosi epäkohteliaita. Musta aikuisen ihmisen pitää osata kulkea liikenteessä kohteliaasti, eikä laput silmillä välittämästä muita, "minä ensin mä kuljen tästä" mentaliteetilla.

Tämä! Eritoten junasta/metrosta poistuvat pitäisi päästää ensin ulos, ennen kuin ängetään itse sisään, eikä seistä oven edessä. Eihän sinne junaan edes mahdu, ennen kuin porukka on päässyt ulos, jos paljon jää sillä pysäkillä, sanoohan sen ihan järkikin.

Minusta aina raivostuttavaa, jos jotkut eivät tätä ymmärrä, vaan seisovat ulos tulevien edessä tai jopa änkeävät näitä vastaan minä minä -asenteella, selkään tekisi mokomille törkimyksille antaa. Epäkohteliaisuutta enemmän tuossa vituttaa silkka TYHMYYS, kun ei sieltä junasta vittu pääse ulos, jos joku tampio seisoo siinä edessä tai änkeää sisään ja eihän hän itsekään mahdu silloin sinne tulemaan.

Aamujunalla ajaessa näkee välistä, että tietyillä asemilla (esim. Koivukylä) nousee harvinaisen paljon näitä tientukkijaminäminä-juntteja kyytiin ja porukka ei meinaa päästä junasta pois.

Vierailija
204/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo "miehet sitä naiset tätä"-säännöt :D Voi elämä, kuolen nauruun, vaikka hauskaahan se on noita muinaisia tapoja joskus muistella, onneksi eivät päde nykyään.

Kyllä ne pätee, muttei junteilla.

Jos menet EU:n alueelle, huomaat miten (mielestäsi muinaisia) tapoja käytetään edelleen arjessa.

Tjaa, itse jokatapauksessa vierastan noita, jos olen sen vuoksi juntti niin selvä on. Nainen olen, enkä vaadi mieheltä tuollaisia kivikautisia tapoja minua kohtaan.

Otan lakin itsekkin päästä pois kun tulen sisälle ja varsinkin kun ryhdyn syömään. Pidän ovea auki niin miehille kuin naisillekkin, portaissa kävelen just siinä kohdin kuin haluan, en todellakaan ala miettimään että mitä edellä/takana tulevan haarovälissä killuu. Ja kyllä voin kenkäni sotkea rapakossa tai sitten ihan vain kierrän rapakon tai hyppään sen ylitse, maksan itse omat ruokani ravintolassa ja kahvit kahvilassa ja voin vaikka tarjota miehelle.

Vanhanaikaisena pidän miestä joka toimii noiden vanhojen käyttäytymisääntöjen mukaan.

Vierailija
205/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos olen juntti ja kaikki tietää sen, niin ei tarvitse edes yrittää muistella noita teennäisiä hienosto-sääntöjä. Jos joku pahoittaa mielensä siitä, että kättelin väärin tai väärässä järjestyksessä niin voi harmi sentäs, hankkikoon elämän.

Vierailija
206/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa kulkevaa autetaan aina junassa, bussissa yms. Vanhuksille, lapsille äiteineen ja vammaisille annetaan aina istumapaikka.

-Suurien kantamusten kanssa liikkuvaa autetaan avaamalla ovi tai antamalla tilaa taikka nostamalla niitä tarvittaessa.

-Haarukat ja veitset jätetään ruuan jälkeen oikeaoppisesti lautaselle, ei aloiteta syömistä ennen muuta pöytäseuruetta.

-Seurassa ei räplätä älypuhelinta. Samoin elokuvateatterissa, teatterissa, oopperassa, yms ei vastata puhelimeen.

-Jos huomataan toisen moka, ei huomauteta siitä julkisesti. Toisen nolaaminen vasta epäkohteliasta on. Kahden kesken voi sanoa kyllä, jos on mokattu pahasti.

-Seurassa tarjotaan aina kaikille esim. karkkia taikka mitä tahansa nyt on tarjolla. Tulee muuten muille tosi kiusallinen olo. Hyvä tapa on esim. laittaa pussi keskelle pöytää ja sanoa, että saa ottaa. :)

Vierailija
207/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoon istutaan, ei astuta.

Vierailija
208/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustellessa kuunnellaan mitä toinen sanoo eikä vain odoteta omaa puheenvuoroa.

Tää saa mun vereni kiehumaan! Hirveintä on, kun keskustelukumppanin kasvoista ja lasittuneista silmistä näkee, ettei hän oikeasti kuuntele sanaakaan mitä sanon, vaan levottomana odottaa vain, että saa suunvuoron ja jatkaa omaa juttuansa. Heille tärkeintä on vain olla äänessä, muiden huomioiminen ja vastavuoroisuus keskustelussa on kolmivuotiaan tasolla.

Vierailija
209/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä esittely! Miten se on niin vaikeaa! Ja vielä vaikeampaa on kuunnella, kun toinen sanoo nimensä!

Eli kun kerrot nimesi, niin se pitää sanoa niin selkeästi, että vastapuoli sen kuulee. Toisen esittelyn päälle ei kerrota omaa nimeä!

Vierailija
210/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokapöydästä saa nousta kesken aterian jos on tarvetta, mutta ei ole hyvää käytöstä sanoa menevänsä vessaan. Eikä varsinkaan mainita, mille asialle. Riittää kun sanoo "anteeksi" ja poistuu asialleen. Palattua ei myöskään kerrota, mitä tuli tehtyä.

Tämä ei toivottavasti ole kovin harvinainen käytöstapa. Satuin vain juuri käymään vierailulla perheessä, jossa tätä tapaa ei tunnettu. Nolotti heidän puolestaan. Itse tuskin ymmärsivät nolostua.

Typerältä se kyllä vaikuttaa jos lähtee vain menemään, eikä sano mihin menee. Jos taas kaikki tietää, että menee vessaan, niin mitä väliä on sitten sanooko sen vai ei? Parempi kertoa mihin menee, jotta muut tietävät. Yksityiskohtia ei toki tarvitse kertoa palattuaan. 

Vierailija
211/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttujen kesken tervehtiminen poskisuudelmin tai halauksella. Miehelle ei kuulu olla määräävä tämänlaatuisessa tervehtimisessä ja tempaista väkisin naista lähelleen vaan nainen päättää kuinka intiimisti tervehditään. Inhottaa jotkut äijät jos ojentaa kätensä tervehtiäksiin niin nykäsevät heti intiimimpään tervehdykseen. Moukkamaista.

Vierailija
212/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istumapaikan antaminen esim. vanhukselle.

Vanhusten olisi myös hyvä huomata se, että nuori ikä ei välttämättä takaa hyvää kuntoa. Onnettoman sattuman vuoksi jalkani on leikattu useita kertoja ja kulkeminen on toipumisaikoina ollut todella huonoa. Tästä huolimatta lapset on pitänyt viedä hoitoon, lääkäriin ja itsekin päästä välillä jonnekin.

Lukuisia kertoja olen istunut ruuhkabussissa/-ratikassa korvat kuumottaen kun joku minua paremmin liikkuva vanhempi ihminen on moittinut epäkohteliaisuuttani, kun en ole antanut istumapaikkaa. Muutaman kerran olen sanonut, että en pysty seisomaan bussissa. Ei, en pysty kävelemään jos bussin vauhti on kova. Ei, lapseni ei pysty istumaan syliini (kipeän jalkani päälle). Selitykset ovat menneet kuuroille korville.

Kohteliaisuutta on huomata, että kaikki vaivat eivät näy päällepäin.

Vierailija
213/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyileminen on aina kohteliasta (paitsi ehkä vakavista asioista keskustellessa) ja sillä saa paljon mokailuakin anteeksi. Esimerkiksi, jos vahingossa väistät kadulla toista samalle puolelle, on hyvä hymyillä anteeksipyytäen eikä vain lähteä naama mutrussa eteenpäin. Hymyily muuten nostaa tutkitusti omaakin mielialaa puhumattakaan ympäristöstä.

Vierailija
214/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoren naisen on oltava kaikille miehille ystävällinen. Tyhmiin kysymyksiin jos ei saa vastausta ollenkaan vaan asiaa vaihdetaan niin on sopivaa ollakin nolo. Ja pahoitella.

Niin mikähän tässä on pahoja tapoja ? Jos päästää sammakoita ja porukka vaihtaa puheenaihetta niin kuuluu olla nolo. Samoin on nuorten naisten oltava ystävällisiä kaikille kuten veljeeään kohtelisi.

Mikä on tässä muka väärin???

Oletko muka tosissasi??

Miksi nuorten naisten ei tarvitsisi olla ystävällinen myös kaikenikäisiä naisia kohtaan?

Tarviiko vanhempien naisten olla ystävällinen miehiä kohtaan vai onko se samantekevää tai jopa ei- toivottavaa?

Entä miehet, tarvitseeko heidän olla ystävällisiä muita kohtaan ja jos niin ketä?

No juurihan näin sanoinkin että tarvitsee olla, mikä sua vaivaa?

Sinä sanoit että nuorten naisten pitää olla ystävällinen kaikille miehille.

Entä muut? Mikä SINUA vaivaa?

Vierailija
215/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija300 kirjoitti:

Asiakaspalvelutilanteessa asiakas päättää, haluaako hän itseään teititeltävän vai sinuteltavan. Jos hän tervehtii "Hyvää päivää", niin teititellään, jos "hei/moi/terve", niin sinutellaan.

Tämä ei vain oikein onnistu, kun hyvä asiakaspalvelija tervehtii ensin eikä odota, että asiakas tervehtii ensin. Kun asiakkaille sanoo hei, suurin osa vastaa samalla tavalla. 

Vierailija
216/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av palsta on julkinen paikka täällä ei saa puhua enempää kuin torilla on sopivaa. Ei kiroilla ei juoruilla ei uhkailla.

Vierailija
217/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo "nainen kulkee ensin portaissa" ja hatun ottaminen päästä kun nainen tulee, on aika vanhoillisia käytöstapoja, eivät sovi nykyaikaan kun puhutaan miehen ja naisen tasa-arvosta. Ainakin itselleni tulisi tuollaisissa hyvin kiusaantunut olo.

Kyllä tämä porrassääntö on käytännöllinen. Mulle tulee kiusallinen olo, jos/kun mies tuijottaa takapuoltani portaissa. Hanuri kun keinuu ylöspäin kivuttaessa pahimmillaan miehen silmien tasalla! Lisäksi, jos hame on kovin lyhyt, on olemassa vilautusvaara. Alaspäin mentäessä sääntö ei ole niin tärkeä, mutta silloin on toki mukavaa, jos herrasmies päästää naisen ensin.

Vierailija
218/1194 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli muodollinen kohtaaminen:

presidentti tapaa kesätapahtumassa kansalaisia

presidentti on kunniavieraana tilaisuudessa

eläkeläiset ovat Kesärannassa vieraina

tasa-arvoinen tilanne:

esim. S.N. tulee rantakadulla vastaan Nizzassa, lomalla

S.N. on sukulaisensa häissä vieraana, myös mummo on vieraana

S.N. on patikoimassa Lapissa. mummo tulee pitkospuilla vastaan.

Jälkimmäisissä tilaisuuksissa mummo voi ojentaa kätensä ensin, ja esittäytyä, koska ollaan epämuodollisessa tilanteessa, tavallisina tasavertaisina kansalaisina.

Toisaalta käytöstapoja ei voi ulkoa opeteltuina kaavoina oppia, ne oppii kun on yleissivistystä ja kokemusta ja ystävällinen asenne. Ja mokatessakin oppii.

Vierailija
219/1194 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli muodollinen kohtaaminen:

presidentti tapaa kesätapahtumassa kansalaisia

presidentti on kunniavieraana tilaisuudessa

eläkeläiset ovat Kesärannassa vieraina

tasa-arvoinen tilanne:

esim. S.N. tulee rantakadulla vastaan Nizzassa, lomalla

S.N. on sukulaisensa häissä vieraana, myös mummo on vieraana

S.N. on patikoimassa Lapissa. mummo tulee pitkospuilla vastaan.

Jälkimmäisissä tilaisuuksissa mummo voi ojentaa kätensä ensin, ja esittäytyä, koska ollaan epämuodollisessa tilanteessa, tavallisina tasavertaisina kansalaisina.

Toisaalta käytöstapoja ei voi ulkoa opeteltuina kaavoina oppia, ne oppii kun on yleissivistystä ja kokemusta ja ystävällinen asenne. Ja mokatessakin oppii.

Mistä se eläkeläismummo siis voi tietää onko Niinistö esim kesätapahtumassa omana itsenään vai virkansa puolesta?

Vierailija
220/1194 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedetään päivällisen ja illallisen ero. Hyvin harva enää tietää, vaan luullaan, että juhla- ja ravintolaruokailut ovat aina illallisia (hyvin harvoin ovat).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme