Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Höh, mun luumut onkin kriikunoita

Vierailija
01.10.2017 |

Mua on petetty. 10 vuotta olen ihaillut kauniita luumupuunkukkia keväisin, syksyllä olen syönyt herkullisia luumuja. Nyt tajusin, ettei se mikään luumupuu ole, vaan kriikunapensas.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, luumun ja kriikunan erottaa kyllä syödessään ilman minkäänlaista erehtymisen vaaraa.

Vierailija
2/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriikunat ei kyllä ainakaan meillä ole vielä kypsiä. Luumut on. Toinen selkeä ero on, että kypsässä luumussa heelmäliha irtoaa kiveetä, kriikunassa ei irtoa kypsänäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriikunathan ovat paljon hienomman makuisia  kuin luumut! Huonon maineen ne ovat saaneet lähinnä siksi, että kivi on hankala saada irti. Varsinkin britit arvostavat kriikunoita, sikäläinen herkku damson jam on ihan toista kuin luumuhillo.

Jos syöt kriikunoita sellaisenaan, niin niiden maku paranee huomattavasti ensimmäisen pakkasyön jälkeen.

Vierailija
4/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syöt kriikunoita sellaisenaan, niin niiden maku paranee huomattavasti ensimmäisen pakkasyön jälkeen.

Näinhän se on. Valitettavasti vain kriikunat tippuvat maahan heti toisen pakkasyön jälkeen, joten satokausi jää aika lyhyeksi.

Vierailija
5/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, luumun ja kriikunan erottaa kyllä syödessään ilman minkäänlaista erehtymisen vaaraa.

Tollo mikä tollo, mutta en mä erottanut. Onhan kaupan omenatkin paljon kauniimpia kun meidän puissa killuvat omenat. Onkohan nekään omenoita, vaan jotain ihan muuta? T:Ap

Vierailija
6/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriikuna on luumu :D Kriikuna on yksi luumun alalajeista, ei siis mikään oma lajinsa.

Vierailija
7/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu, se on edelleen luumupuu, nyt vaan osaat kertoa tarkemmin minkälainen luumu. 

Vierailija
8/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kun sanoisi että olen aina luullut että saimaannorppa on norppa mutta se ei olekaan norppa vaan saimaannorppa.

Vierailija
9/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kriikuna on luumu :D Kriikuna on yksi luumun alalajeista, ei siis mikään oma lajinsa.

No, luojan kiitos se sentään sittenkin on luumu, vaikkakin hyvin pieni sellainen:) T:Ap

Vierailija
10/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sama laji edelleen, Prunus domestica, oma alalajinsa vain.

Vierailija
11/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä et ole tunnistanut kriikunaa? 😀

Vierailija
12/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä et ole tunnistanut kriikunaa? 😀

Nyt vasta törmäsin koko kriikuna sanaan. Leivoin elämäni ensimmäistä luumupiirakkaa ja ohjeen mukaan päälle siivutetaan 3 luumua. Mun luumut on rypäleen kokosia ja oli pakko googlettaa lisää tietoa. Olen siis surkea puutarhuri ja vielä surkeempi leipuri. T:Ap

Vierailija
13/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todistetusti aito luumu (olen sen sellaisena ostanut puutarhaliikkeestä) ja siitä ei siemen irtoa nätisti millään h.lvetillä. Sit mulla on myös puska (tuotu jostain vanhasta puutarhasta juurivesana) jonka olen itse luonnehtinut kriikunaksi ja katso! Siemen lähtee irti kuin tyhjää vaan.

Vierailija
14/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on todistetusti aito luumu (olen sen sellaisena ostanut puutarhaliikkeestä) ja siitä ei siemen irtoa nätisti millään h.lvetillä. Sit mulla on myös puska (tuotu jostain vanhasta puutarhasta juurivesana) jonka olen itse luonnehtinut kriikunaksi ja katso! Siemen lähtee irti kuin tyhjää vaan.

Ei puutarhaliikkeisiinkään voi luottaa. Mulle piti tulla valkoinen liljapenkki ja tulikin kirkkaan keltainen.

Vierailija
15/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten helkutin paha piirakka. Ehkä se menee jätskin tai vaniljakastikkeen kanssa alas. T:Ap

Vierailija
16/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli muuten helkutin paha piirakka. Ehkä se menee jätskin tai vaniljakastikkeen kanssa alas. T:Ap

Oikeesti? Mikä siinä oli vikana? Nimittäin meilläkin on kriikunapuu.

Vierailija
17/17 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti? Mikä siinä oli vikana? Nimittäin meilläkin on kriikunapuu.

Kovin on kitkerä. Ehkä piirakkaan olisi riittänyt 2 kriikunaa:) T:Ap