Töissä korkkaripakko. Miten selvitä?
Kaipailisin vinkkejä, miten selviytyä korkokenkien kanssa töissä. En ole tottunut korkokenkiin, en käytä niitä juuri koskaan. Nyt sain työn, jossa on aivan pakko käyttää korkokenkiä. Joudun seisomaan n. 7-8 tuntia joka työvuorossa niissä kengissä ja pelkään, että hajotan selkäni lopullisesti. Alaselkä on tulessa jo muutaman tunnin seisomisen jälkeen.
Työn vaihto ei valitettavasti ole mahdollista, koska olin pitkän aikaa työttömänä ja inhosin sitä aikaa aivan koko sydämestäni. Nyt kun viimein sain töitä, en todellakaan halua irtisanoutua (+saisin karenssin…). Korkokenkäpakko taas johtuu siitä, että olen liian lyhyt työhön. Haastattelussa kysyttiin pituuttani ja vastasin totuudenmukaisesti. Silti minut palkattiin, mutta nyt on käynyt ilmi, etten yletä tekemään vaadittuja tehtäviä. Jos siis haluan pitää työni, minun on pakko käyttää korkkareita.
Tottuuko niihin joskus? Voisinko jollain tavalla helpottaa oloani niissä ja mitä voisi tehdä, ettei selkä hajoa? En myöskään halua joutua sairaseläkkeelle muutaman vuoden sisään, mutten pysty luopumaan työstäni, koska olen ikionnellinen, että vihdoin pääsin tekemään edes jotain. Ja työ itsessään on muutenkin ihan mielenkiintoista, joten en haluaisi senkään takia luopua siitä. Miten te muut, jotka käytätte korkkareita joka päivä, selviätte siitä?
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Joudutko korkkareiden lisäksi käyttämään mikroshortseja, leopardikuvioista keinoturkispusakkaa ja suttuista silmämeikkiä?
En tajuu näitä, jotka ei viitsi ees yrittää ymmärtää, että tavalliseseenki työhön voi olla liian lyhyt. Täälläkin monesti mainittu erilaiset kauppojen kassat, farmaseutti, baarimikko, pelinhoitaja, lentoemäntä, drive-in-tyyppi ja hotellin respa. Ja varmasti on muitaki. Jos on liian lyhyt baarimikoks, eikä sinne varmaan saa turvallisuussyistä viedä jakkaraa, niinku just sanottiin, ni vaihtoehdot on varmaanki jotku kengät, joilla saa pituutta tai töiden lopettaminen. Ja ap ei haluu töitä lopettaa ellei oo pakko. Miksi pitää tunkee näitä seksilelujen myyjää ja prostituoitua? Eikö mielikuvitus riitä ajattelemaan ihan perusduuneja, joissa tuo on mahdollista? Ette varmaan ikinä oo nähny 150cm pitkää ihmistä? Voin hyvin kuvitella et tollasel pituudel olis ongelmii just autokaistal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Converseihin tottunut kirjoitti:
Kaipailisin vinkkejä, miten selviytyä korkokenkien kanssa töissä. En ole tottunut korkokenkiin, en käytä niitä juuri koskaan. Nyt sain työn, jossa on aivan pakko käyttää korkokenkiä. Joudun seisomaan n. 7-8 tuntia joka työvuorossa niissä kengissä ja pelkään, että hajotan selkäni lopullisesti. Alaselkä on tulessa jo muutaman tunnin seisomisen jälkeen.
Työn vaihto ei valitettavasti ole mahdollista, koska olin pitkän aikaa työttömänä ja inhosin sitä aikaa aivan koko sydämestäni. Nyt kun viimein sain töitä, en todellakaan halua irtisanoutua (+saisin karenssin…). Korkokenkäpakko taas johtuu siitä, että olen liian lyhyt työhön. Haastattelussa kysyttiin pituuttani ja vastasin totuudenmukaisesti. Silti minut palkattiin, mutta nyt on käynyt ilmi, etten yletä tekemään vaadittuja tehtäviä. Jos siis haluan pitää työni, minun on pakko käyttää korkkareita.
Tottuuko niihin joskus? Voisinko jollain tavalla helpottaa oloani niissä ja mitä voisi tehdä, ettei selkä hajoa? En myöskään halua joutua sairaseläkkeelle muutaman vuoden sisään, mutten pysty luopumaan työstäni, koska olen ikionnellinen, että vihdoin pääsin tekemään edes jotain. Ja työ itsessään on muutenkin ihan mielenkiintoista, joten en haluaisi senkään takia luopua siitä. Miten te muut, jotka käytätte korkkareita joka päivä, selviätte siitä?
Höpö höpö.
Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu järjestää työympäristö sellaiseksi että niitä töitä pystyy tekemään. Jos se ei ole mahdollista niin sitten pitää järjestellä työtehtäviä niin ettet joudu tekemään sellaisia joita et pysty.
Mitään korkkaripakkoa ei voi olla, sillä korkkareiden käytäminen aiheuttaa terveydellisiä haittoja. Työsuojelurikos.
Jos se ei ole mahdollista? Esim. siis lentoemäntänä työympäristöä ei voi muuttaa, lokerot ovat tietyllä korkeudella. Työtehtävien järjestely on myöskin aika haastavaa, koska iso osa työstä liittyy tuohon pitkälle/korkealle yltämiseen. Koeajalla olen, eli potkut tulee, jos en työhön kykene. Eipä sille sitten mitään voi. Jos ei kykene, niin ei kykene. Mutten oikein hyvin kykene siihen työttömyyteenkään, kuten aiemmin kirjoitin. Tällä hetkellä mieluummin teen lähes mitä tahansa työtä (en sitä prostituoidun hommaa, jota joku täällä ehdotteli), kun olen työttömänä.
Ap
. en kyllä usko tätä juttua todeksi ellei ap kerro mikä työ on kyseessä!! ihan älytön ajatus että nyky-Suomessa voisi olla työpaikka, jossa ei voi olla muissa kengissä kuin korkkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin sivulle 3, mutta selvisikö millainen työ vaatii akateemiselta ap:lta korkokenkien käyttö työn fyysisten ulottuvuuksien vuoksi?
Ei ole selvinnyt. Ap kertoi itse tekevänsä mielummin paskaduunia kuin olevansa työttömänä. Yksikään työ ei ole terveyden menettämisen arvoinen. Raha ei tuo onnea.
En tee työtä rahan takia. Sain työttömänä ansiosidonnaista lähes saman verran kuin tästä nykyisestä työstä. Raha ei tuo onnea, mutta se työ tuo. Työttömänäoloa ei pää kestä. En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat olla työttömänä. Toki sain saman rahan kotona makaamisesta kuin nyt tästä epäergonomisesta työstä, mutta tässä sentään säilyy mielenterveys... Työttömyys ei myöskään ole terveyden menettämisen arvoinen.
ApKyllä huomaa, että oletpa sinisilmäinen oikein mallikansalainen. Suurin osa sanoitko olevasi akateeminen, et kertonut tarkemmin, ei ota vastaan orjatöitä. Noita ei kehtaa esitellä cv:ssä. Rahan takia työhön mennään. Sinun koulutuksesi menee aivan hukkaan. Sipilä kiittää nöyrää orjaa.
Itse en myisi työpanostani halvalla. Alani on tekninen, ja teen etätöitä tarvittaessa.
työttömyyttäkö kannattaa esitellä cv:ssä?
Miten kaupan kassa voi olla liian lyhyt. Siinä istualtaan. Tuo olisi pitänyt ap:n itse tajuta. Lentoemännäksi ei kelpuuteta 150cm:n pituista. Poliisille on tietty pituusvaatimus. Siinähän tuhoaa terveytensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin sivulle 3, mutta selvisikö millainen työ vaatii akateemiselta ap:lta korkokenkien käyttö työn fyysisten ulottuvuuksien vuoksi?
Ei ole selvinnyt. Ap kertoi itse tekevänsä mielummin paskaduunia kuin olevansa työttömänä. Yksikään työ ei ole terveyden menettämisen arvoinen. Raha ei tuo onnea.
En tee työtä rahan takia. Sain työttömänä ansiosidonnaista lähes saman verran kuin tästä nykyisestä työstä. Raha ei tuo onnea, mutta se työ tuo. Työttömänäoloa ei pää kestä. En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat olla työttömänä. Toki sain saman rahan kotona makaamisesta kuin nyt tästä epäergonomisesta työstä, mutta tässä sentään säilyy mielenterveys... Työttömyys ei myöskään ole terveyden menettämisen arvoinen.
ApKyllä huomaa, että oletpa sinisilmäinen oikein mallikansalainen. Suurin osa sanoitko olevasi akateeminen, et kertonut tarkemmin, ei ota vastaan orjatöitä. Noita ei kehtaa esitellä cv:ssä. Rahan takia työhön mennään. Sinun koulutuksesi menee aivan hukkaan. Sipilä kiittää nöyrää orjaa.
Itse en myisi työpanostani halvalla. Alani on tekninen, ja teen etätöitä tarvittaessa.
työttömyyttäkö kannattaa esitellä cv:ssä?
Kyllä, se on juuri miten asian osaa esittää. Työttömänä on aikaa ideoida ja saada uusia INNOVAATIOITA.
Suhteet ratkaisevat. Täytyy tuntea oikeat henkilöt. Onnea ap:lle elämänsä pilaamisesta.
Täällä taitaa nytvkommentoida niitä työttömiä jotka ei suostu mihinkään duuniin missä ei saa vain istua 4000e palkalla.
Omassa työssäni joudun konttaamaan lattialla, kiipeämään sänkyyn, pesemään paskaa, painimaan, esiintymään, puhumaan kielillä ja ryskyttämään ihmisten rintaa vihreässä silkkipyjama-asussa. En ole prostituoitu.
Kelpaako kiilakorkokengät? Kun joitain vuosia sitten löysin mukavat ja kevyet kiilakorkokengät niin en ole muita käyttänyt. Paljon helpompi kävellä ja jalatkaan ei väsy nopeasti. Malleja löytyy joka säähän ja vuodenajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se koulutus menisi hukkaan myös työttömänä. Olen hakenut oman alan hommia, ihan jokaikistä oman alan avointa paikkaa maakunnan tasolla. Toki voisin muualtakin hakea, mutta työtilanne ei ole juurikaan parempi muualla ja täällä minulla on ystävät ja perhe.
En tee töitä pelkästään rahan takia, vaan haluan ihan oikeasti tehdä jotain muutakin kuin maata himassa. Työttömänä olin koko ajan aivan stressaantunut, kun en koskaan tiennyt, soiko puhelin, saanko töitä, tuleeko haastattelukutsu just kun olen suihkussa jne. Ehkä olisi pitänyt mennä johonkin terapiaan ja opetella nauttimaan siitä lonkan vetämisestä... Minulle se ei vain sopinut. Vaikka sinä et suostu tekemään paskaduunia, se ei mielestäni tarkoita, että olen sinisilmäinen orjatyöntekijä. Minä vain pidän työntekemisestä enemmän kuin työttömyydestä ja pidän työtä kuin työtä arvokkaampana. Jonkunhan se mäkkärin autokaistaakin on hoidettava, kun ihmiset siellä haluavat asioida. Siitä on sentään jollekin hyötyä ja iloa, toisin kuin siitä kotona makaamisesta. Jos pitää valita heittääkö koulutuksen hukkaan muissa töissä vai kotisohvalla, valitsen muut työt. Tässä "orjatyössä" on myös melko hyvät etenemismahdollisuudet, joten en usko, että loppuelämääni olisi tässä tehtävässä, vaikka nyt tähän jäisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu järjestää työympäristö sellaiseksi että niitä töitä pystyy tekemään. Jos se ei ole mahdollista niin sitten pitää järjestellä työtehtäviä niin ettet joudu tekemään sellaisia joita et pysty.
Mitään korkkaripakkoa ei voi olla, sillä korkkareiden käytäminen aiheuttaa terveydellisiä haittoja. Työsuojelurikos.
Jos se ei ole mahdollista? Esim. siis lentoemäntänä työympäristöä ei voi muuttaa, lokerot ovat tietyllä korkeudella. Työtehtävien järjestely on myöskin aika haastavaa, koska iso osa työstä liittyy tuohon pitkälle/korkealle yltämiseen. Koeajalla olen, eli potkut tulee, jos en työhön kykene. Eipä sille sitten mitään voi. Jos ei kykene, niin ei kykene. Mutten oikein hyvin kykene siihen työttömyyteenkään, kuten aiemmin kirjoitin. Tällä hetkellä mieluummin teen lähes mitä tahansa työtä (en sitä prostituoidun hommaa, jota joku täällä ehdotteli), kun olen työttömänä.
Ap. en kyllä usko tätä juttua todeksi ellei ap kerro mikä työ on kyseessä!! ihan älytön ajatus että nyky-Suomessa voisi olla työpaikka, jossa ei voi olla muissa kengissä kuin korkkareissa.
Juuri siksi koeaika. Ap, tuskin selviät koeajasta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa nytvkommentoida niitä työttömiä jotka ei suostu mihinkään duuniin missä ei saa vain istua 4000e palkalla.
Omassa työssäni joudun konttaamaan lattialla, kiipeämään sänkyyn, pesemään paskaa, painimaan, esiintymään, puhumaan kielillä ja ryskyttämään ihmisten rintaa vihreässä silkkipyjama-asussa. En ole prostituoitu.
Työasusi ei ole silkkiä, jos on niin olet aikuisviihdealalla.
Ap lopeta tuo paskanjauhaminen. Töissä ei voi olla korkkaripakkoa. Olet yksinkertaisesti työtehtäviisi fyysisesti kykenemätön, sopimaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa työssäni joudun konttaamaan lattialla, kiipeämään sänkyyn, pesemään paskaa, painimaan, esiintymään, puhumaan kielillä ja ryskyttämään ihmisten rintaa vihreässä silkkipyjama-asussa. En ole prostituoitu.Työasusi ei ole silkkiä, jos on niin olet aikuisviihdealalla.
Mulle tuli mieleen lastentarhanope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
ApAp lentoemännän työhön ei oikeasti oteta ketään, joka ei täytä pituusvaatimusta. Juuri tuosta syystä, että työnantajalla on velvollisuus järjestää työympäristö sellaiseksi, että työntekijät eivät altistu terveyttä vaarantavalla kuormitukselle.
Olet ilmeisesti työssä, jossa ollaan asiakaspalvelutehtävissä, ja pitää usein kurottaa korkealta hyllyltä jotain asiakasta varten. Jos olisit vain hyllyttäjä, niin voisit hyvin hyllyttää sinne ylähyllylle jakkaran kanssa, se on ihan normaalia. Mutta voit sinä nytkin tehdä niin että käytät jakkaraa. Sinun täytyy pyytää työnantajalta sellainen askeljakkara, jota on helppo liikutella. Asiakkaat ei ihmettele että nouset jakkaralle kun otat ylähyllyltä jotain, koska se on ihan normaalia. Se ei myöskään ole laillinen koeaikapurkuperuste. Jos saat potkut, niin viet ne potkut oikeuteen, ja kerrot sanoneesi työnantajalle pituutesi ennen sopimuksen allekijoittamista, joten vastuu on heillä.
Sellainen helposti siirrettävä ja kevyesti jalalla työntäen liikkuva turvallinen koroke on nimeltään turvajakkara tai elefantin jalka-jakkara. Sellaisia näkee kaupoissa hyllyjen väleissä kun henkilökunta joutuu hyllyttämään ylähyllylle ja sellaisella on lyhyen asiakkaankin kätevä nousta ottamaan tavaroita.
Tuollaista en voisi käyttää, koska se on taas liian korkea. Joudun siis seisomaan ikään kuin "kassalla" ja palvelemaan siitä asiakkaita. "Kassa/tiski" on kuitenkin niin leveä, että minun on vaikea ylettää antaa asiakkaille tuotteita. Ikään kuin baaritiski, joka olisi niin leveä, etten yltäisi ojentamaan juomaa asiakkaalle asti. Jakkara on muutenkin hieman haastava, koska joudun liikkumaan hieman, kuten siinä baaritiskillä, ja aina pitäisi siirtää sitä jakkaraa. Plus että en voi oikein kykkiä siirtelemässä/asettelemassa jakkaraa, koska en voi oikein jättää asiakkaita näköpiirini ulkopuolelle.
Tämmösellä, ohjaat itsesi aina oikeaan kohtaan. http://roinanen.com/menopelit/sahkorullalauta/
Vierailija kirjoitti:
Ap lopeta tuo paskanjauhaminen. Töissä ei voi olla korkkaripakkoa. Olet yksinkertaisesti työtehtäviisi fyysisesti kykenemätön, sopimaton.
Luitko yhtäkään viestiäni? Ei, työnantaja ei pakota minua käyttämään korkkareita. Kyllä, olen työtehtäviin osittain sopimaton. Korkkarit voisivat tilanteen pelastaa, koska mieluummin olisi tuossa työssä kuin työttömänä ja korkkarit voisivat riittää, jotta olisin "fyysisesti kykenevä työhön". Siksi kysyin vinkkejä, miten korkkareissa voisi työskennellä ja omaa terveyttään edesauttaa edes jollain tapaa. Siihen ei kovin moni vastannut, kun keskustelu meni porvoojankkaukseksi ja haukkumiseksi.
Ap
Ap, olisit vastannut rehellisesti niin olisit saanut parempia neuvoja. Minä taas 80-luvulla jo työelämässä olleena tiedän, että et tule jaksamaan täyttä päivää korkkareissa. Opit kantapään kautta.
Korkkareissa et voi edesauttaa terveyttäsi. Olen satavarma, että kukaan seisomatyötä tekevä ei tee työpäivää korkkareissa. Esim. sairaaloissa on tietyt määräykset työkengille. Korkkarit eivät ole työkengät. Tuskin teet edustustyötä, niin että voit potkaista korkkarit välillä työpöydän alle, etkä kulje jakkupuku päällä-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuolla Porvoossa rankkaa.
Baarimikkoja, pelinhoitajia, ärrän/kultakaupan myyjiä, hotellin respoja tai farmaseutteja ei voi olla olemassa? Vai lyhyitä ihmisiä ei voi olla olemassa?
Baarissa, kultakaupassa, pelaamossa, hotellissa, apteekissa ja ihan missä vaan on käytössä ihmeellinen keksintö, jakkara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko yhtäkään viestiäni? Ei, työnantaja ei pakota minua käyttämään korkkareita. Kyllä, olen työtehtäviin osittain sopimaton. Korkkarit voisivat tilanteen pelastaa, koska mieluummin olisi tuossa työssä kuin työttömänä ja korkkarit voisivat riittää, jotta olisin "fyysisesti kykenevä työhön". Siksi kysyin vinkkejä, miten korkkareissa voisi työskennellä ja omaa terveyttään edesauttaa edes jollain tapaa. Siihen ei kovin moni vastannut, kun keskustelu meni porvoojankkaukseksi ja haukkumiseksi.
Ap
Miksi sinä ohitat koroke- ja jakkaraehdotukset? Sinulla on joku pakkomielle korkkareista ja se on ongelma, ei pituutesi.
Sinä itse tässä korkkareista vänkäät, kun muut enemmän elämää ja varsinkin työelämää nähneet esittävät muita ratkaisuja.
Ei, sinä et ole osittainkaan sopimaton työhön, jos olet lyhyt. Sinun perehdyttäjäsi on jotenkin yksinkertainen, jos ei älynnyt mitään muuta tapaa parantaa ulottuvuuttasi kuin korkkarit.
Kyllä sinä fyysisesti olet täysin kykenevä siihen työhön, jos voit istahtaa tiskin ääressä esimerkiksi riittävän korkealle jakkaralle ja tavaroita kurkotellessa nousta korokkeelle. Sen sijaan muista edellytyksistä en ole ihan niin varma.
Minä aloin käyttää korkkareita työni luonteen vuoksi vasta vähän alle kolmikymppisenä. Nyt muutama vuosi siitä osaan kävellä jo kymmenen sentin koroilla.
Minun vinkkini on punttistreeni ja lihaskuntoa keskivartalolle, opettelu ja laadukkaat ja jalkaan sopivat kengät (jotka usein maksavat enemmän). Näillä olen itse päässyt siihen tilanteeseen, että minua kehutaan korkkarikävelystä eikä se rasita, vaikka olisin töissä 12 tuntia.
Kyllä huomaa, että oletpa sinisilmäinen oikein mallikansalainen. Suurin osa sanoitko olevasi akateeminen, et kertonut tarkemmin, ei ota vastaan orjatöitä. Noita ei kehtaa esitellä cv:ssä. Rahan takia työhön mennään. Sinun koulutuksesi menee aivan hukkaan. Sipilä kiittää nöyrää orjaa.