Töissä korkkaripakko. Miten selvitä?
Kaipailisin vinkkejä, miten selviytyä korkokenkien kanssa töissä. En ole tottunut korkokenkiin, en käytä niitä juuri koskaan. Nyt sain työn, jossa on aivan pakko käyttää korkokenkiä. Joudun seisomaan n. 7-8 tuntia joka työvuorossa niissä kengissä ja pelkään, että hajotan selkäni lopullisesti. Alaselkä on tulessa jo muutaman tunnin seisomisen jälkeen.
Työn vaihto ei valitettavasti ole mahdollista, koska olin pitkän aikaa työttömänä ja inhosin sitä aikaa aivan koko sydämestäni. Nyt kun viimein sain töitä, en todellakaan halua irtisanoutua (+saisin karenssin…). Korkokenkäpakko taas johtuu siitä, että olen liian lyhyt työhön. Haastattelussa kysyttiin pituuttani ja vastasin totuudenmukaisesti. Silti minut palkattiin, mutta nyt on käynyt ilmi, etten yletä tekemään vaadittuja tehtäviä. Jos siis haluan pitää työni, minun on pakko käyttää korkkareita.
Tottuuko niihin joskus? Voisinko jollain tavalla helpottaa oloani niissä ja mitä voisi tehdä, ettei selkä hajoa? En myöskään halua joutua sairaseläkkeelle muutaman vuoden sisään, mutten pysty luopumaan työstäni, koska olen ikionnellinen, että vihdoin pääsin tekemään edes jotain. Ja työ itsessään on muutenkin ihan mielenkiintoista, joten en haluaisi senkään takia luopua siitä. Miten te muut, jotka käytätte korkkareita joka päivä, selviätte siitä?
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Jos homma toimii nykyiset korkkarit jalassa muuten ja ainoastaan selkäkipu on ongelma, sinä kyllä selvität tämän. Mittaa tarkasti nykyisten kenkiesi antama lisäpituus ja hanki kengät, jotka ovat mukavat ja antavat vähintään yhtä paljon lisää pituutta. Jos sinun ei tarvitse kävellä pitkiä matkoja ja kiipeillä tikkailla, loivasti kiilamainen platform-kenkä olisi sinulle paras. Voit tilata vaikka kymmenen paria sovitettavaksesi, älä arkaile sitä että joudut palauttamaan yhdeksän paria.
Kiitos tsemppaavasta kommentista! Täytyy tosiaan nyt tilailla/käydä sovittamassa erilaisia platform-kenkiä.
Ap
Mikä siinä on ap, ettet voi kertoa mitä tuotteita myyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Converseihin tottunut kirjoitti:
Kaipailisin vinkkejä, miten selviytyä korkokenkien kanssa töissä. En ole tottunut korkokenkiin, en käytä niitä juuri koskaan. Nyt sain työn, jossa on aivan pakko käyttää korkokenkiä. Joudun seisomaan n. 7-8 tuntia joka työvuorossa niissä kengissä ja pelkään, että hajotan selkäni lopullisesti. Alaselkä on tulessa jo muutaman tunnin seisomisen jälkeen.
Työn vaihto ei valitettavasti ole mahdollista, koska olin pitkän aikaa työttömänä ja inhosin sitä aikaa aivan koko sydämestäni. Nyt kun viimein sain töitä, en todellakaan halua irtisanoutua (+saisin karenssin…). Korkokenkäpakko taas johtuu siitä, että olen liian lyhyt työhön. Haastattelussa kysyttiin pituuttani ja vastasin totuudenmukaisesti. Silti minut palkattiin, mutta nyt on käynyt ilmi, etten yletä tekemään vaadittuja tehtäviä. Jos siis haluan pitää työni, minun on pakko käyttää korkkareita.
Tottuuko niihin joskus? Voisinko jollain tavalla helpottaa oloani niissä ja mitä voisi tehdä, ettei selkä hajoa? En myöskään halua joutua sairaseläkkeelle muutaman vuoden sisään, mutten pysty luopumaan työstäni, koska olen ikionnellinen, että vihdoin pääsin tekemään edes jotain. Ja työ itsessään on muutenkin ihan mielenkiintoista, joten en haluaisi senkään takia luopua siitä. Miten te muut, jotka käytätte korkkareita joka päivä, selviätte siitä?
Höpö höpö.
Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu järjestää työympäristö sellaiseksi että niitä töitä pystyy tekemään. Jos se ei ole mahdollista niin sitten pitää järjestellä työtehtäviä niin ettet joudu tekemään sellaisia joita et pysty.
Mitään korkkaripakkoa ei voi olla, sillä korkkareiden käytäminen aiheuttaa terveydellisiä haittoja. Työsuojelurikos.
Jos se ei ole mahdollista? Esim. siis lentoemäntänä työympäristöä ei voi muuttaa, lokerot ovat tietyllä korkeudella. Työtehtävien järjestely on myöskin aika haastavaa, koska iso osa työstä liittyy tuohon pitkälle/korkealle yltämiseen. Koeajalla olen, eli potkut tulee, jos en työhön kykene. Eipä sille sitten mitään voi. Jos ei kykene, niin ei kykene. Mutten oikein hyvin kykene siihen työttömyyteenkään, kuten aiemmin kirjoitin. Tällä hetkellä mieluummin teen lähes mitä tahansa työtä (en sitä prostituoidun hommaa, jota joku täällä ehdotteli), kun olen työttömänä.
ApAp lentoemännän työhön ei oikeasti oteta ketään, joka ei täytä pituusvaatimusta. Juuri tuosta syystä, että työnantajalla on velvollisuus järjestää työympäristö sellaiseksi, että työntekijät eivät altistu terveyttä vaarantavalla kuormitukselle.
Olet ilmeisesti työssä, jossa ollaan asiakaspalvelutehtävissä, ja pitää usein kurottaa korkealta hyllyltä jotain asiakasta varten. Jos olisit vain hyllyttäjä, niin voisit hyvin hyllyttää sinne ylähyllylle jakkaran kanssa, se on ihan normaalia. Mutta voit sinä nytkin tehdä niin että käytät jakkaraa. Sinun täytyy pyytää työnantajalta sellainen askeljakkara, jota on helppo liikutella. Asiakkaat ei ihmettele että nouset jakkaralle kun otat ylähyllyltä jotain, koska se on ihan normaalia. Se ei myöskään ole laillinen koeaikapurkuperuste. Jos saat potkut, niin viet ne potkut oikeuteen, ja kerrot sanoneesi työnantajalle pituutesi ennen sopimuksen allekijoittamista, joten vastuu on heillä.
Sellainen helposti siirrettävä ja kevyesti jalalla työntäen liikkuva turvallinen koroke on nimeltään turvajakkara tai elefantin jalka-jakkara. Sellaisia näkee kaupoissa hyllyjen väleissä kun henkilökunta joutuu hyllyttämään ylähyllylle ja sellaisella on lyhyen asiakkaankin kätevä nousta ottamaan tavaroita.
Tuollaista en voisi käyttää, koska se on taas liian korkea. Joudun siis seisomaan ikään kuin "kassalla" ja palvelemaan siitä asiakkaita. "Kassa/tiski" on kuitenkin niin leveä, että minun on vaikea ylettää antaa asiakkaille tuotteita. Ikään kuin baaritiski, joka olisi niin leveä, etten yltäisi ojentamaan juomaa asiakkaalle asti. Jakkara on muutenkin hieman haastava, koska joudun liikkumaan hieman, kuten siinä baaritiskillä, ja aina pitäisi siirtää sitä jakkaraa. Plus että en voi oikein kykkiä siirtelemässä/asettelemassa jakkaraa, koska en voi oikein jättää asiakkaita näköpiirini ulkopuolelle.
Siis ongelma ei olekaan korkeus vaan tiskin leveys. Vai mitä tässä nyt yritetään selittää leveästä tiskistä? Siihenkö sitä korotusta tarvitaan että yltää leveän tiskin yli, eikä kyse olekaan mistään hyllylle kurottelusta?
Ja tuota aikaisemman kirjoittajan mainitsemaa jakkaraa ei tarvitse mitenkään erityisesti siirrellä kun se liukuu ihan jalan tönäisyllä, ei sitä tarvirse kykkiä siirtelemässä tai edes käsin asetella.
Olet maisterin tutkinnolla asiakaspalvelutyössä, jossa pitää antaa tuote asiakkaalle käteen? Johan on erikoinen yhdistelmä.
Mutta älä sure, ongemaan on ratkaisu: pidät koroketta juuri sillä kohdalla, jossa ne tuotteet on ojennettava.
Lohduttaako sinua yhtään se, että olet tuossa työssä paremmassa asemassa kuin joku sellainen, jolla on K-kupin rinnat. Ne nimittäin roikkuisivat tiskillä ... potkujen paikka?
Hitto, että täällä on niin idiootteja tai vaan helvetin uteliaita, että pitää väkistä väärästä asiasta vaikka aloittaja vain haluaa yhteen kysymykseen vastausta! En usko, yhyy, provo yhyy, mitä teet, miksetvoi kertoooooooo, kasvakaa aikuiseksi! Toivottavasti kukaan teistä ei ole asiakaspalvelussa töissä, menisi hermot tuollaisen tyypin kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen jalka on luonnollinen ja täydellinen.
Ovat täydellisiä, mutteivat ehkä kuitenkaan sopeutuneet maailmaan, jossa kävellään täysin litteällä, kovalla betonialustalla, parketeilla yms. Minä epäilen, että ihmisten jalat olisivat saattaneet muodostua hieman erilaisiksi, jos evoluutio olisi ottanut huomioon nykyajan.
Vierailija kirjoitti:
R-kioskilla eivät kaikki tuotteet ole tiskin takana. Voin ottaa suklaat, lehdet, salaattipöydästä mitä vaan.
Miksi Ap, ei voi kertoa MITÄ HÄN MYY?
Koska en halua, että tutut tai työnantaja/työkaverit tunnistaa. Ja mitä sitten, että kaikki tuotteet eivät ole tiskin takana, jos osa kuitenkin on? Jos joku siellä R-kiskalla ostaa tupakkaa tiskin takaa, enkä yllä sitä antamaan? R-kioskeilla ollaan monesti yksin, ainakin täällä päin, mitä olen nähnyt. Jos siis olisin siellä yksin vuorossa, voisin myydä vain tuotteita, joita ei osteta tiskin takaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
mä ainakin ärrällä olentiskin takana ja pitää antaa tuotteita asiakkaalle tiskin takaa
Mutta ei saa laittaa tuotetta tiskille vaan nimenomaan asiakkaalle käteen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on ap, ettet voi kertoa mitä tuotteita myyt?
Mitä hittoa se sulle kuuluu?????
Ap lienee töissä jossakin pubissa, missä on leveä tiski. Tai pelinhoitajana jossakin baarissa. Tai joku Veikkauksen pelihalli.
Ap, provo olet ja saamaton. Olet siis aivan avuton.
Ap miksi ongelmaa ei voi muka ratkaista niin, että laitat sen tuotteen tiskille niin pitkälle kuin yllät, ja asiakas ottaa sen siitä käteensä?
Vierailija kirjoitti:
Hitto, että täällä on niin idiootteja tai vaan helvetin uteliaita, että pitää väkistä väärästä asiasta vaikka aloittaja vain haluaa yhteen kysymykseen vastausta! En usko, yhyy, provo yhyy, mitä teet, miksetvoi kertoooooooo, kasvakaa aikuiseksi! Toivottavasti kukaan teistä ei ole asiakaspalvelussa töissä, menisi hermot tuollaisen tyypin kanssa...
Emme ole uteliaita vaan yritämme ratkaista aloittajan ongelman. Sitä ei voi tehdä, jos ei tiedä toimintaympäristöä.
Mutta kyllä me sen ymmärrämme, että aloittaja ei missään tapauksessa hyväksy muuta vaihtoehtoa kuin korkokengät, vaikka tässä ketjussa on tarjottu paljon viisaampia ratkaisuja.
Aloituksessa on niitä kysymyksiä useampiakin:
1.Tottuuko niihin joskus?
2. Voisinko jollain tavalla helpottaa oloani niissä ja mitä voisi tehdä, ettei selkä hajoa? ...
3. Miten te muut, jotka käytätte korkkareita joka päivä, selviätte siitä?
Vastaukset:
1. Toiset tottuvat, toiset eivät. Jälkimmäiset ehdottavat ap:lle muita vaihtoehtoja.
2. Osta sellaiset kengät, joissa on korokepohja eikä vain korkea ja kapea korko.
3. Kohdassa 2 mainitulla keinolla ja ottamalla kengät välillä pois.
Vierailija kirjoitti:
R-kioskilla eivät kaikki tuotteet ole tiskin takana. Voin ottaa suklaat, lehdet, salaattipöydästä mitä vaan.
Onhan siellä ärrällä vaikka mitä muutakin, kuten matkalippujen latausta, prepaid-liittymien ja puhejan myyntiä, postiasioita, pelien myymistä ja siinä Veikkauskortin ojentelua puolin toisin jne, joita se myyjä "tekee" eikä asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Ap, provo olet ja saamaton. Olet siis aivan avuton.
Sua vaan kiukuttaa kun et saa tietoon mitä ap tekee :D!
Hanki apua noihin pakkomielteisiin :(
Vierailija kirjoitti:
Olet maisterin tutkinnolla asiakaspalvelutyössä, jossa pitää antaa tuote asiakkaalle käteen? Johan on erikoinen yhdistelmä.
Mutta älä sure, ongemaan on ratkaisu: pidät koroketta juuri sillä kohdalla, jossa ne tuotteet on ojennettava.
Lohduttaako sinua yhtään se, että olet tuossa työssä paremmassa asemassa kuin joku sellainen, jolla on K-kupin rinnat. Ne nimittäin roikkuisivat tiskillä ... potkujen paikka?
Erikoista on se, että pidät maisteria asiakaspalvelutyössä erikoisena. Niitä on vaikka kuinka paljon maistereita ja tradenomeja kaupankassoina ja myyjinä, koska tässä maassa ollaan oltu jo pitkään jonkun ihme korkeakoulutusvimman vallassa (ja samaan aikaan ammattitaitoisista työntekijöistä on monella alalla pulaa), mutta unohdetaan että kaikille ei koskaan löydy sitä koulutusta vastaavaa työtä koska koulutettuja on liikaa todelliseen tarpeeseen nähden (ja kaikki eivät ole valmistuneet hyvillä arvosanoilla), joten ne maisterit joutuvat sitten joko menemään tekemään muuta työtä 9e/h palkalla tai olemaan työttömänä ja tekemään 9e/pvä työkkäri"töitä". Joten kumman luulet useimpien valitsevan?
Tuollaista työtä ei ole olemassakaan. Miksi hävetä rehellistä työntekoa? Myytkö aikuisten seksileluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista on se, että pidät maisteria asiakaspalvelutyössä erikoisena. Niitä on vaikka kuinka paljon maistereita ja tradenomeja kaupankassoina ja myyjinä, koska tässä maassa ollaan oltu jo pitkään jonkun ihme korkeakoulutusvimman vallassa (ja samaan aikaan ammattitaitoisista työntekijöistä on monella alalla pulaa), mutta unohdetaan että kaikille ei koskaan löydy sitä koulutusta vastaavaa työtä koska koulutettuja on liikaa todelliseen tarpeeseen nähden (ja kaikki eivät ole valmistuneet hyvillä arvosanoilla), joten ne maisterit joutuvat sitten joko menemään tekemään muuta työtä 9e/h palkalla tai olemaan työttömänä ja tekemään 9e/pvä työkkäri"töitä". Joten kumman luulet useimpien valitsevan?
Ohiksena, mutta minä olen maisteritutkinnolla oman alani työssä, johon oli vaatimuksena se maisteritutkinto. Niin vain tämäkin työni on asiakaspalvelutyötä, jossa muiden asioiden ohessa pitää ojentaa asiakkaalle tuotteita, ja välillä antaa ne jopa suoraan asiakkaan käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä ainakin ärrällä olentiskin takana ja pitää antaa tuotteita asiakkaalle tiskin takaa
Mutta ei saa laittaa tuotetta tiskille vaan nimenomaan asiakkaalle käteen?
Joskus vuosia sitten opiskeluaikana olin asiakaspalvelussa töissä (en tosin R-kioskilla) ja ainakin siihen aikaan piti antaa asiakkaalle kaikki käteenmahtuva käteen, siis kuitti, kortit, vaihtorahat jne. Ja onhan se nyt aika epäkohteliasta tällätä vaikkapa kasa kolikoita asiakkaan eteen pöydälle että tossa kerää siitä ite. Sama ostettavan tuotteen kohdalla, on se nyt sitten ladattu matkakortti tai veikkauslappu.