Töissä korkkaripakko. Miten selvitä?
Kaipailisin vinkkejä, miten selviytyä korkokenkien kanssa töissä. En ole tottunut korkokenkiin, en käytä niitä juuri koskaan. Nyt sain työn, jossa on aivan pakko käyttää korkokenkiä. Joudun seisomaan n. 7-8 tuntia joka työvuorossa niissä kengissä ja pelkään, että hajotan selkäni lopullisesti. Alaselkä on tulessa jo muutaman tunnin seisomisen jälkeen.
Työn vaihto ei valitettavasti ole mahdollista, koska olin pitkän aikaa työttömänä ja inhosin sitä aikaa aivan koko sydämestäni. Nyt kun viimein sain töitä, en todellakaan halua irtisanoutua (+saisin karenssin…). Korkokenkäpakko taas johtuu siitä, että olen liian lyhyt työhön. Haastattelussa kysyttiin pituuttani ja vastasin totuudenmukaisesti. Silti minut palkattiin, mutta nyt on käynyt ilmi, etten yletä tekemään vaadittuja tehtäviä. Jos siis haluan pitää työni, minun on pakko käyttää korkkareita.
Tottuuko niihin joskus? Voisinko jollain tavalla helpottaa oloani niissä ja mitä voisi tehdä, ettei selkä hajoa? En myöskään halua joutua sairaseläkkeelle muutaman vuoden sisään, mutten pysty luopumaan työstäni, koska olen ikionnellinen, että vihdoin pääsin tekemään edes jotain. Ja työ itsessään on muutenkin ihan mielenkiintoista, joten en haluaisi senkään takia luopua siitä. Miten te muut, jotka käytätte korkkareita joka päivä, selviätte siitä?
Kommentit (267)
Muutaman sentin korko on jalalle paras, parempi kuin ihan tasapohja. Etsi hyvälestiset kengät, joissa on korokepohja päkiän alla ja todellinen korko esim 3-4 cm.
Ap oletko ihan tosissasi? Tämä kuulostaa ihan hullulta jutulta, ja tulee mieleen onko provo. Mutta jos nyt olet sitten oikeasti tosissasi, niin varaa heti aika työterveyshuollon fyssarilta, joka katsoo sinulle sopivat "apuvälineet" työhön ja neuvoo ergonomiset työasennot.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen duuni.
No, aloita vatsalihasten treenaamisella. Laita työtuoli etukenoon jolloin joudut pinnistelemään vatsan kanssa, mulla se on aina heitto-asennossa.
Osta hyvälaatuiset, vaikka ecco-merkkiset korkkarit. Parhaat ois kiilapohjalla, joissa päkiässäkin on korotusta. Sillä osalla kuitenkin on kaikki paino.
Tärkeää on että varvasosa nouseekärkeä kohti, ettei tarvi varvastella, että jalka pysyy kengässä, eikä valu alas.
Jos voit olla ilman sukkaa, kantapää pysyy paremmin paikoillaan, eikä valu eteen, jos et, osta tarrapohja. Ikävintä on kun jalka valuu ja varpaat on lytyssä.
Osta vaihtokengät, eri malliset. Jalka lepää jo kun vaihdat kengät.
Ei käy kyllä kateeksi.
Kiitos vinkeistä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sä ap tarvitset pituutta lisää? :)
n. 7-8cm riittäisi, toki vielä pidempänä olisi helpompaa.
ApTässä 7cm pohjat:
https://www.zalando.fi/jonak-nauhakengaet-noir-j2111e00f-q11.html
Kiitos linkistä! Nuo voisivat olla hyvä vaihtoehto!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tasaiset kengät joissa platform eikä korkoa?
Fiksuin idea tähän mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen työ tuollainen on?
Jakkara tai muu koroke käyttöön, korkkarit pois.
Josko ihan normityö mutta ap on lyhytkasvuinen?
Vierailija kirjoitti:
Älä ap masennu turhaan! Niinkuin jo aiemmin on neuvottu, niin asiantuntevaan kenkäliikkeeseen mars ja sieltä leveälestiset, platoolla varustetut pienikorkoiset kengät ja niihin hyvät pohjalliset. Itsekin olen selkävaivainen, mutta oikeanlaisilla koroilla pystyn kävelemään hyvin monta tuntia päivässä, kun tämä asento tosiaan pakottaa pysymään ryhdissä. Aluksi varmana saatat kipeytyä tästä jos ryhti on olemassaan huono, esim yläselkä ja hartiat saattavat vetää jumiin mutta tähän auttaa lihaskunnon vahvistaminen, korsetti kuntoon iha ensiksi. Hyvät vatsalihakset ovat oikeasti a ja o selkävaivaisena.
Itse pystyn siis hyvin olemaan korkkareilla selkävaivaisena, mutta juurikin tukemattomat converset ja ballerinat ovat murhaa. Viimeksi kesällä olin pukujuhlissa, joihin jouduin ballerinat laittamaan maksimekon kaveriksi seuralaiseni lyhyyden vuoksi ja ai luoja mikä tuska selässä alkoi tuntua iltaa kohden. Oli tosiaan korkkareita ikävä.
Kiitos tsempeistä! Eiköhän tämä tästä, kun oikeat kengät löytää... Vasta pari päivää uudessa työssä, niin vaivat menevät myös osittain sen piikkiin, että pitkän työttömyyden jälkeen ylipäätään joutuu seisoskelemaan tuntikausia päivässä, oli kengät millaiset hyvänsä :)
Ap
Ei tuollaista voi vaatia. Oletko lentoemäntä? Asian auttaa se että sulla parit erikorkuiset kengät käytössä vuoron aikana ja vaihtelet niitä.
Converseihin tottunut kirjoitti:
Kaipailisin vinkkejä, miten selviytyä korkokenkien kanssa töissä. En ole tottunut korkokenkiin, en käytä niitä juuri koskaan. Nyt sain työn, jossa on aivan pakko käyttää korkokenkiä. Joudun seisomaan n. 7-8 tuntia joka työvuorossa niissä kengissä ja pelkään, että hajotan selkäni lopullisesti. Alaselkä on tulessa jo muutaman tunnin seisomisen jälkeen.
Työn vaihto ei valitettavasti ole mahdollista, koska olin pitkän aikaa työttömänä ja inhosin sitä aikaa aivan koko sydämestäni. Nyt kun viimein sain töitä, en todellakaan halua irtisanoutua (+saisin karenssin…). Korkokenkäpakko taas johtuu siitä, että olen liian lyhyt työhön. Haastattelussa kysyttiin pituuttani ja vastasin totuudenmukaisesti. Silti minut palkattiin, mutta nyt on käynyt ilmi, etten yletä tekemään vaadittuja tehtäviä. Jos siis haluan pitää työni, minun on pakko käyttää korkkareita.
Tottuuko niihin joskus? Voisinko jollain tavalla helpottaa oloani niissä ja mitä voisi tehdä, ettei selkä hajoa? En myöskään halua joutua sairaseläkkeelle muutaman vuoden sisään, mutten pysty luopumaan työstäni, koska olen ikionnellinen, että vihdoin pääsin tekemään edes jotain. Ja työ itsessään on muutenkin ihan mielenkiintoista, joten en haluaisi senkään takia luopua siitä. Miten te muut, jotka käytätte korkkareita joka päivä, selviätte siitä?
Höpö höpö.
Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu järjestää työympäristö sellaiseksi että niitä töitä pystyy tekemään. Jos se ei ole mahdollista niin sitten pitää järjestellä työtehtäviä niin ettet joudu tekemään sellaisia joita et pysty.
Mitään korkkaripakkoa ei voi olla, sillä korkkareiden käytäminen aiheuttaa terveydellisiä haittoja. Työsuojelurikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen työ tuollainen on?
Jakkara tai muu koroke käyttöön, korkkarit pois.
Josko ihan normityö mutta ap on lyhytkasvuinen?
Jos ap on lyhytkasvuinen, saa työnantaja valtiolta tukea siihen että järjestää työympäristön hänelle sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap oletko ihan tosissasi? Tämä kuulostaa ihan hullulta jutulta, ja tulee mieleen onko provo. Mutta jos nyt olet sitten oikeasti tosissasi, niin varaa heti aika työterveyshuollon fyssarilta, joka katsoo sinulle sopivat "apuvälineet" työhön ja neuvoo ergonomiset työasennot.
Ei ole provo, vaan ihan tosi tilanne. Lyhyt olen, en tosin lyhytkasvuinen, niin kuin joku veikkasi. Taitaa silti uupua n. 10cm suomalaisnaisten keskipituudesta. Kurottelun jalo taito on siis opittu jo ihan lapsena... :/ Työterveysfyssari on hyvä ajatus. Pari päivää vasta olen ollut työssä, joten ongelmat tulevat nyt vasta pikku hiljaa esiin, enkä siksi ole vielä työterveydessä käynyt. Täytyy ottaa sinne yhteyttä.
Ap
Juu, hanki siistit ja neutraalit platformit ja sinne vielä hyvät pohjalliset, niin eiköhän se sillä. Ei nyt mitään korkkareita kannata laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu järjestää työympäristö sellaiseksi että niitä töitä pystyy tekemään. Jos se ei ole mahdollista niin sitten pitää järjestellä työtehtäviä niin ettet joudu tekemään sellaisia joita et pysty.
Mitään korkkaripakkoa ei voi olla, sillä korkkareiden käytäminen aiheuttaa terveydellisiä haittoja. Työsuojelurikos.
Jos se ei ole mahdollista? Esim. siis lentoemäntänä työympäristöä ei voi muuttaa, lokerot ovat tietyllä korkeudella. Työtehtävien järjestely on myöskin aika haastavaa, koska iso osa työstä liittyy tuohon pitkälle/korkealle yltämiseen. Koeajalla olen, eli potkut tulee, jos en työhön kykene. Eipä sille sitten mitään voi. Jos ei kykene, niin ei kykene. Mutten oikein hyvin kykene siihen työttömyyteenkään, kuten aiemmin kirjoitin. Tällä hetkellä mieluummin teen lähes mitä tahansa työtä (en sitä prostituoidun hommaa, jota joku täällä ehdotteli), kun olen työttömänä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopultakin työ, jossa ajatellaan myös naisten ulkonäköä, eikä ainoastaan miesten (meillähän on monilla aloilla se pukupakko ollut jo pitkään, eikä puvun kanssa pidetä lenkkareita (naisilla niitä vastavaavat balleriinat).
Tässä ei ajateltu ulkonäköä, vaan ihan fyysistä ylettämistä. Ballerinat olisi sallitut, mutta kun niillä ei yllä tekemään töitä.
-Ap
Lentoemäntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Jos se ei ole mahdollista? Esim. siis lentoemäntänä työympäristöä ei voi muuttaa, lokerot ovat tietyllä korkeudella. Työtehtävien järjestely on myöskin aika haastavaa, koska iso osa työstä liittyy tuohon pitkälle/korkealle yltämiseen. Koeajalla olen, eli potkut tulee, jos en työhön kykene. Eipä sille sitten mitään voi. Jos ei kykene, niin ei kykene. Mutten oikein hyvin kykene siihen työttömyyteenkään, kuten aiemmin kirjoitin. Tällä hetkellä mieluummin teen lähes mitä tahansa työtä (en sitä prostituoidun hommaa, jota joku täällä ehdotteli), kun olen työttömänä.
Ap
Ap lentoemännän työhön ei oikeasti oteta ketään, joka ei täytä pituusvaatimusta. Juuri tuosta syystä, että työnantajalla on velvollisuus järjestää työympäristö sellaiseksi, että työntekijät eivät altistu terveyttä vaarantavalla kuormitukselle.
Olet ilmeisesti työssä, jossa ollaan asiakaspalvelutehtävissä, ja pitää usein kurottaa korkealta hyllyltä jotain asiakasta varten. Jos olisit vain hyllyttäjä, niin voisit hyvin hyllyttää sinne ylähyllylle jakkaran kanssa, se on ihan normaalia. Mutta voit sinä nytkin tehdä niin että käytät jakkaraa. Sinun täytyy pyytää työnantajalta sellainen askeljakkara, jota on helppo liikutella. Asiakkaat ei ihmettele että nouset jakkaralle kun otat ylähyllyltä jotain, koska se on ihan normaalia. Se ei myöskään ole laillinen koeaikapurkuperuste. Jos saat potkut, niin viet ne potkut oikeuteen, ja kerrot sanoneesi työnantajalle pituutesi ennen sopimuksen allekijoittamista, joten vastuu on heillä.
Oletko koeajalla?
Selkeästihän tuo on työnantajan moka kun on sinut palkannut tehtävään johon ei sitten lopulta sovikaan. Mitään korkkaripakkoa ei yksiselitteisesti voi olla eikä toimi myöskään niin että koska olet liian lyhyt hoitamaan tehtävääsi niin olet pakotettu käyttämään korkkareita. Ongelma on ensisijaisesti työnantajan, siellä puolella on velvollisuus järjestää työolot sellaiseksi että pystyt tekemään työsi.
Työterveyteen ja työsuojeluun yhteyttä. Jos olet koeajalla niin todennäköisesti työsuhteesi puretaan kun todetaan ettet pysty tehtävää hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopultakin työ, jossa ajatellaan myös naisten ulkonäköä, eikä ainoastaan miesten (meillähän on monilla aloilla se pukupakko ollut jo pitkään, eikä puvun kanssa pidetä lenkkareita (naisilla niitä vastavaavat balleriinat).
Todella tyhmä vertaus. Tästä huomaa, että ei puku (älykästä) miestä tee. Pukupakko siisteine kenkineen ei ole millään tavoin verrattavissa korkkaripakkoon. Yritäpä itse viettää päivä korkkareissa niin huomaat, että se on silkkaa kidutusta. Mä en ole ikinä oppinut korkkareita käyttämään, ja onneksi ei ole pakko.
T nainen 177 cm, joka yltää moneen paikkaan ilman korkkareita ja ei kiduta itseään miehiä miellyttääkseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ajateltu ulkonäköä, vaan ihan fyysistä ylettämistä. Ballerinat olisi sallitut, mutta kun niillä ei yllä tekemään töitä.
-Ap
Niin että korokkeen käyttö ei ole mahdollista? Tietänet varmaan, että työnantajan tehtävä on tarjota TURVALLISIA työvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
ApAp lentoemännän työhön ei oikeasti oteta ketään, joka ei täytä pituusvaatimusta. Juuri tuosta syystä, että työnantajalla on velvollisuus järjestää työympäristö sellaiseksi, että työntekijät eivät altistu terveyttä vaarantavalla kuormitukselle.
Olet ilmeisesti työssä, jossa ollaan asiakaspalvelutehtävissä, ja pitää usein kurottaa korkealta hyllyltä jotain asiakasta varten. Jos olisit vain hyllyttäjä, niin voisit hyvin hyllyttää sinne ylähyllylle jakkaran kanssa, se on ihan normaalia. Mutta voit sinä nytkin tehdä niin että käytät jakkaraa. Sinun täytyy pyytää työnantajalta sellainen askeljakkara, jota on helppo liikutella. Asiakkaat ei ihmettele että nouset jakkaralle kun otat ylähyllyltä jotain, koska se on ihan normaalia. Se ei myöskään ole laillinen koeaikapurkuperuste. Jos saat potkut, niin viet ne potkut oikeuteen, ja kerrot sanoneesi työnantajalle pituutesi ennen sopimuksen allekijoittamista, joten vastuu on heillä.
Sellainen helposti siirrettävä ja kevyesti jalalla työntäen liikkuva turvallinen koroke on nimeltään turvajakkara tai elefantin jalka-jakkara. Sellaisia näkee kaupoissa hyllyjen väleissä kun henkilökunta joutuu hyllyttämään ylähyllylle ja sellaisella on lyhyen asiakkaankin kätevä nousta ottamaan tavaroita.
Omassa elämässäni panostan hyviin kenkiin, koska ne tekevät elämästä niin paljon miellyttävämpää. Tinkiä voi sitten monessakin muussa asiassa, jolloin hintaero halpiskenkiin ei tunnu enää kukkarossakaan - jalathan kiittävät heti.