Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viro asuinmaana

Vierailija
01.10.2017 |

Olemme muuttamassa mieheni työn perässä Tallinnaan ja nyt kaipailisinkin vinkkejä siitä millainen maa Viro on asua.
Millainen terveydenhuolto ja tarvitseeko olla vakuutuksia?
Entä koulutuksen taso, kun meillä on parin vuoden kuluttua koun aloittava lapsi?
Itse olen koulutukseltani tarjoilija ja uskon työllistyväni ihan hyvin.
Mutta nyt kaikki info mitä palstalaiset tietävät Virolaisesta kulttuurista ja ylipäätään elämisestä sielä! :)

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä muuttaisi IKINÄ viroon...en mistään hinnasta.

Ihan täys neukkulandia vieläkin. Pari päivää maksimissaan kiinnostaa siellä....

Mielummin neukkulandia kuin Lähi-Itä 2 joka Suomesta on hyvää vauhtia tulossa.

Ap olet onnekas, älä unohda sitä.

Meillä kaikilla ei ole mahdollisuutta päästä pois Suomesta.

Ekös ne tuet saa mukaansa ainakin joksikin aikaa?

Vierailija
22/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentiien perusteella Viro on rasistinen, ahdasmielinen ja machokultturin läpitunkema maa. Onko niin ihan oikeasti? Onhan Viro kuitenkin EU:ssa ja Viro pärjää PISA-testeissä hyvin eli lukutaito ja sivistys pitäisi olla ihan hyvällä tasolla?

Eli heti rasistinen maa, kun halutaan vaalia omaa kulttuuriperintöä? :D

Onneksi pääsen pois Suomesta.

Ap.

Oletko ihan rehellisesti sitä mieltä että Suomessa ei haluta vaalia omaa kulttuuriperintöä? Viro on varmasti ihan hyvä maa mutta jos rakennat maailmankuvaasi tällaisten öyhötysten pohjalta et kyllä saa oikeaa kuvaa asioista. Aloituksesi ja ensimmäisten kommenttiesi perusteella vaikutit ihan fiksulta.

Valtio ei ainakaan halua. Oman näkemykseni mukaan Suomessa halutaan kitkeä pois kaikki oma.

Jos tämä näkemykseni tekee minusta ei-fiksun, ei voi mitään.

En aloittanut tätä ketjua väitelläkseni, vaan koska haluan integroitua uuteen asuinmaahani ja sen kulttuuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin kasvattaisin lapseni Virossa kuin Suomessa.

Vierailija
24/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa suomalaisista naisista kuvittelee että maassa jossa mies maksaa laskut ja avaa ovet, jäykkä, sukupuolet erotteleva kulttuuri on vaan bonus joka lisää naisen elämän mukavuutta. Juu, kannattaa käydä katsomassa :)

Vierailija
25/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa suomalaisista naisista kuvittelee että maassa jossa mies maksaa laskut ja avaa ovet, jäykkä, sukupuolet erotteleva kulttuuri on vaan bonus joka lisää naisen elämän mukavuutta. Juu, kannattaa käydä katsomassa :)

En odota mitään tuollaista :D en vain tahdo että minulta odotetaan mitään miehistä.

Enkä jaksa epätervettä feminismiä.

Vierailija
26/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentiien perusteella Viro on rasistinen, ahdasmielinen ja machokultturin läpitunkema maa. Onko niin ihan oikeasti? Onhan Viro kuitenkin EU:ssa ja Viro pärjää PISA-testeissä hyvin eli lukutaito ja sivistys pitäisi olla ihan hyvällä tasolla?

Eli heti rasistinen maa, kun halutaan vaalia omaa kulttuuriperintöä? :D

Onneksi pääsen pois Suomesta.

Ap.

Oletko ihan rehellisesti sitä mieltä että Suomessa ei haluta vaalia omaa kulttuuriperintöä? Viro on varmasti ihan hyvä maa mutta jos rakennat maailmankuvaasi tällaisten öyhötysten pohjalta et kyllä saa oikeaa kuvaa asioista. Aloituksesi ja ensimmäisten kommenttiesi perusteella vaikutit ihan fiksulta.

Valtio ei ainakaan halua. Oman näkemykseni mukaan Suomessa halutaan kitkeä pois kaikki oma.

Jos tämä näkemykseni tekee minusta ei-fiksun, ei voi mitään.

En aloittanut tätä ketjua väitelläkseni, vaan koska haluan integroitua uuteen asuinmaahani ja sen kulttuuriin.

Ei ne näkemykset tee kenestäkään ei-fiksua, ei-fiksuus tekee niitä näkemyksiä. Mutta ei hätää, Virossa on varmasti hienoa olla jos on työtä ja toimeentulo siten turvattu.

Vierailija
27/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En odota mitään tuollaista :D en vain tahdo että minulta odotetaan mitään miehistä.

Mitä miehisiä asioita sinulta nykyisin odotetaan? Epäterve feminismi kuulostaa ihan kauhealta! Minkälaista se on? 

Vierailija
28/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vesijohtovesi juotavaksi kelpaavaa?

Voi juoda, mutta maistuu pahalta. Helsingissä juodaan Päijänteen vettä, joten ollaan totuttu hyvään.

Tallinnan putkistoissahan elää sitten giardia, että jos loppuelämän mittaisen loisen ja aina ajoittain aktivoituvan ripulitaudin hankkiminen kiinnostaa, niin kannattaa toki juoda vesijohtovettä...

Vierailija
29/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suositten taas Ulkosuomalaisten blogit ryhmää fb:ssä. Siellä saa aina hyviä neuvoja muuttohommiin ja muualle lähtöön. Ainakin paria blogia olen siellä seurannut Virosta. Ootas katon löydänkö blogia jos et tuohon ryhmään halua.

Vierailija
30/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vesijohtovesi juotavaksi kelpaavaa?

Voi juoda, mutta maistuu pahalta. Helsingissä juodaan Päijänteen vettä, joten ollaan totuttu hyvään.

Päijänteen vesi maistuu kamalalta! Itse join kyllä Eestissä vesijohtovettä, joka meni alas ihan jouhevasti Jyväskyläläiselle. Mutta siitä en mene takuuseen, onko Eestissä putkisto joka paikassa yhtä hyvä ja turvallinen kuin Suomessa.

Vierailija
31/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä miehisiä asioita sinulta nykyisin odotetaan? Epäterve feminismi kuulostaa ihan kauhealta! Minkälaista se on? 

En vaihda autoon renkaita itse, mies kantaa kauppakassit, minä siivoan ja pidän kotia kunnossa, mies hoitaa kaikki miehiset hommat.

Epäterve feminismi on juuripa sitä että suututaan jos joku tahtoo elää kuin 1950-luvun kotirouva :D

Vierailija
32/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu superpieneen palkkaan. Mutta silti ainakin Tallinnassa vaikkapa vaatteet on Suomen hinnoissa. Ei paljon juhlita.

Vierailija
33/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä suositten taas Ulkosuomalaisten blogit ryhmää fb:ssä. Siellä saa aina hyviä neuvoja muuttohommiin ja muualle lähtöön. Ainakin paria blogia olen siellä seurannut Virosta. Ootas katon löydänkö blogia jos et tuohon ryhmään halua.

Hei hienoa, kiitos!

Minulla ei ole facea..

Ap

Vierailija
34/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette tarvitse vakuutuksia, Viron terveydenhuolto on julkisella puolella ilmaista ja laadukasta. Jokaisella on oma perhelääkäri, jota voi mennä tapaamaan samana päivänä. Sain reseptit uusittua puhelimitse. Oma lääkärini puhui suomea. Perhelääkäri määrätään valtion puolesta, mutta se on todella helppo vaihtaa ja moni lääkäri on opiskellut jaksoja Suomessa. Sairaalat ovat laadukkaita, mutta todella perusteellisia. Jos sairastut, ottavat lähes aina yöksi sisään ja tekevät kaikki mahdolliset kokeet, vaikka kyseessä olisi vain sitkeämpi flunssa.

Kaikki asiointi toimii sähköisellä id kortilla. Voit hoitaa kaikki asiat valtion kanssa helposti verkossa. Koska Viro sähköistyi myöhään, ei ollut vanhojen järjestelmien taakkaa ja näin oli helppo rakentaa yksi yhtenäinen palvelu.

Vierailija
35/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu superpieneen palkkaan. Mutta silti ainakin Tallinnassa vaikkapa vaatteet on Suomen hinnoissa. Ei paljon juhlita.

No minulle sopii ihan hyvin.

En ostele pahemmin vaatteita itselleni ja ruoka on Virossa edullista :)

Ap

Vierailija
36/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei hienoa, kiitos!

Minulla ei ole facea..

Ap

https://wonderworldofnoora.wordpress.com/

Uusin postaus nyt kertoo lapsesta, mutta yleensä on paljon muuta juttua.

Vierailija
37/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä virolaiset ovat suomalaisista, Virossa asuvista naisista. Mitkä suomalaiset piirteet ovat rasittavimpia? 

Vierailija
38/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaihda autoon renkaita itse, mies kantaa kauppakassit, minä siivoan ja pidän kotia kunnossa, mies hoitaa kaikki miehiset hommat.

Epäterve feminismi on juuripa sitä että suututaan jos joku tahtoo elää kuin 1950-luvun kotirouva :D

Kiitos, tämä selvensi hyvin. 50-luvun kotirouvat eivät kyllä käyneet työssä, sinun suunnitelmissasi oli kuitenkin työssäkäynti, jos ymmärsin oikein. Se ei haittaa sinua eikä ole epätervettä? 

Vierailija
39/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä virolaiset ovat suomalaisista, Virossa asuvista naisista. Mitkä suomalaiset piirteet ovat rasittavimpia? 

Tarkennan vielä, että minkälaiset käytökseen ja asenteisiin liittyvät piirteet? Olen kuullut että suomalaiset pukeutuvat epänaisellisesti eivätkä pidä huolta kauneudestaan mutta onko jotakin muuta, mikä on selvästi erilaista? 

Vierailija
40/70 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa naiset ovat hyvin edustettuina johtavissa asemissa, esim. Viron presidentti on tällä hetkellä nainen. Muutenkin naisten asema työelämässä on hyvä, vaikka naiset saavat olla naisia ja miehillä on hyvät käytöstavat, edellä niitä virolaisia tapoja joku jo kertoikin.