Viro asuinmaana
Olemme muuttamassa mieheni työn perässä Tallinnaan ja nyt kaipailisinkin vinkkejä siitä millainen maa Viro on asua.
Millainen terveydenhuolto ja tarvitseeko olla vakuutuksia?
Entä koulutuksen taso, kun meillä on parin vuoden kuluttua koun aloittava lapsi?
Itse olen koulutukseltani tarjoilija ja uskon työllistyväni ihan hyvin.
Mutta nyt kaikki info mitä palstalaiset tietävät Virolaisesta kulttuurista ja ylipäätään elämisestä sielä! :)
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa suomalaisista naisista kuvittelee että maassa jossa mies maksaa laskut ja avaa ovet, jäykkä, sukupuolet erotteleva kulttuuri on vaan bonus joka lisää naisen elämän mukavuutta. Juu, kannattaa käydä katsomassa :)
En odota mitään tuollaista :D en vain tahdo että minulta odotetaan mitään miehistä.
Enkä jaksa epätervettä feminismiä.Saattaa olla, että jos tuntuu siltä, että toisten odotukset ja omat halut on kovassa ristiriidassa, vika onkin siinä, että ei ymmärrä että omaa tahtoa on lupa ilmaista ja käyttää. Suomessa (ja Virossakin varmaan) on käytännössä hyvin pitkälle viety valinnanvapaus sen suhteen miten elämänsä haluaa järjestää ja miten pariskunnat kotihommansa jakavat. Ja yhteiskuntakin tulee valintoja. Nainen ja mies, joka ei sitä tiedä, on kyllä feminismivajeessa..
Ihmiset jotka haikailevat paikkaa, jossa saa elää sellaista elämää jota itse haluaa elää, tosiasiassa haikailevat paikkaa, jossa kaikki muut elävät samanlaista elämää jota itse haluaa elää. He kaipaavat validoivaa sosiallista painetta tekemilleen asioille. Suomi on käsittääkseni maa, jossa on harvinaisen matala ympäristön asettama sosiaalinen paine ja kontrolli liittyen kotielämään ja niin uskomatonta kuin se onkin, joidenkin mielestä se ei ole kivaa.
Perustan tuon uskomukseni ympäristön asettamasta paineesta mm. 70-luvulla kuulemaani, saksalaissyntyisen Suomessa asuvan kotirouvan lausahdukseen, jossa hän positiiviseen sävyyn kertoi että Suomessa ei ole minkäänlaista painetta eikä naapurikontrollia. Eihän se ihan täysin totta ole sekään, mutta varmaan iso ero sen ajan Saksaan on ollut.
Kyllä varmaan noin on, mutta toisaalta suomalainen yhteiskunta on vetänyt ja vetää tukeaan pois niiltä naisilta ja pariskunnilta, jotka haluavat elää perinteisemmin. Sekä taloudellista, että henkistä tukea.
Kaikkein perinteisin tapa elää lienee se, että jokainen perhe elää niin, että pystyy itse hankkimaan elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Viro on muuten ihan ok maa, mutta varsinkin Tallinnassa ärsyttää känniääliö-suomalaiset. Hemmetti, pysykööt ihan vain sillä toisella puolella Suomenlahtea niin pitkään, kunnes osaavat käyttäytyä! Tulevat Viroon ja kuvittelevat olevansa jotain maailmanomistajia sillä hetkellä, kun konttaavat ihan kännissä ja häiriköivät tavallisia virolaisia. Minulta eivät nämä känniääliö-suomalaiset saa ollenkaan sympatiaa tai tukea. Minun tukeni menee tuossa asiassa vain ja ainoastaan virolaisille.
Samaa sais toivoa myös virolaisilta. Ällöttävää katsoa känniläisiä ja haisevia eestin poikia metrossa ryyppäämässä, ihan suomen kielellä törkeyksiä huutelevat. Että ei suomalaiset ole maailman pohjasakkaa.
Virossa asiakaspalvelukulttuuri on edelleen kehityksessä. Kaupoissa on turha odottaa apua (pitää itse kysyä) tai edes pientä hymyä pois lähtiessä. Asiaa ei auta useinkaan edes se, vaikka puhuisit viroa, koska tunnistavat sinut suomalaiseksi aksentista ja naamataulusta. ”Anteeks, mä oon täällä vain töissä” tuntuu olevan useimpien asenne, mutta yritän myös ymmärtää heitä, koska neuvostoaikana ei ollut kilpailua ja palveluiden ja tavaroiden laatu oli heikkoa, ja siispä myöskään asiakaspalveluun ei tarvinnut panostaa. Onneksi Viron nuori sukupolvi on sisäistänyt, mitä asiakaspalvelu oikeasti tarkoittaa, ja osaavatpa myös hymyillä! Sen lisäksi puhuvat vielä erinomaista englantia!
Vierailija kirjoitti:
Onko vesijohtovesi juotavaksi kelpaavaa?
Ei ole.
Ei aina edes pesuvedeksi, suihkuvedeksi kelpaavaa.
Toivottavasti miehellä on hyvä pesti virossa, ei meinaan tarjoilijan hommilla kummosta rahaa revitä naapurissa.
Opettajan palkka 800e/kk. Tarjoilijan palkka jonkin verran huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti miehellä on 0hyvä pesti virossa, ei meinaan tarjoilijan hommilla kummosta rahaa revitä naapurissa.
Juu ei. Moni kuvittelee aina että Eesti on halpa maa, mutta halvat on palkatkin. Todella suuret erot verrattuna suomalaisiin palkkoihin.
Vpo olla ettei ole vesivessaa. Pönttö kyllä mutta siitä menee putki maahan, ei vesihuuhtelua.
Tallinnan venälöiset rikollista porukkaa, pöiväsaikaan saa varoa.
Päivystävä putinistitrolli sitten löysi ketjun.