Viro asuinmaana
Olemme muuttamassa mieheni työn perässä Tallinnaan ja nyt kaipailisinkin vinkkejä siitä millainen maa Viro on asua.
Millainen terveydenhuolto ja tarvitseeko olla vakuutuksia?
Entä koulutuksen taso, kun meillä on parin vuoden kuluttua koun aloittava lapsi?
Itse olen koulutukseltani tarjoilija ja uskon työllistyväni ihan hyvin.
Mutta nyt kaikki info mitä palstalaiset tietävät Virolaisesta kulttuurista ja ylipäätään elämisestä sielä! :)
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa suomalaisista naisista kuvittelee että maassa jossa mies maksaa laskut ja avaa ovet, jäykkä, sukupuolet erotteleva kulttuuri on vaan bonus joka lisää naisen elämän mukavuutta. Juu, kannattaa käydä katsomassa :)
Virossa naiset ovat hyvin edustettuina johtavissa asemissa, esim. Viron presidentti on tällä hetkellä nainen. Muutenkin naisten asema työelämässä on hyvä, vaikka naiset saavat olla naisia ja miehillä on hyvät käytöstavat, edellä niitä virolaisia tapoja joku jo kertoikin.
Ehkä minulla on nyt elämäni tilaisuus kysyä, mitä tarkoittaa se, että "saa olla nainen"? Olen Suomessa elänyt ja kasvanut ja varmaankin tämän feministisen kulttuurin läpitunkema niin paljon, että en edes tiedä, mitä on olla nainen. Mitä minulta on kielletty tai minulle ei ole kerrottu että niinkin voisi olla?
Minun kokemukseni mukaan naisen elämä Itä-Euroopassa on monin tavoin huomattavasti mukavampaa ja helpompaa, kuin Suomessa. Suomessa oleva "tasa-arvohan" on valitettavan usein sitä, että kaiken lasten- ja kodinhoidon lisäksi nainen joutuu käymään töissä ja käyttämään palkkansa lapsiin, kun miehellä on omat rahat. Yksikään virotar ei tuohon asemaan suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa suomalaisista naisista kuvittelee että maassa jossa mies maksaa laskut ja avaa ovet, jäykkä, sukupuolet erotteleva kulttuuri on vaan bonus joka lisää naisen elämän mukavuutta. Juu, kannattaa käydä katsomassa :)
Virossa naiset ovat hyvin edustettuina johtavissa asemissa, esim. Viron presidentti on tällä hetkellä nainen. Muutenkin naisten asema työelämässä on hyvä, vaikka naiset saavat olla naisia ja miehillä on hyvät käytöstavat, edellä niitä virolaisia tapoja joku jo kertoikin.
Ehkä minulla on nyt elämäni tilaisuus kysyä, mitä tarkoittaa se, että "saa olla nainen"? Olen Suomessa elänyt ja kasvanut ja varmaankin tämän feministisen kulttuurin läpitunkema niin paljon, että en edes tiedä, mitä on olla nainen. Mitä minulta on kielletty tai minulle ei ole kerrottu että niinkin voisi olla?
Sofi Oksanen kirjoitti aiheesta artikkelin taannoin. Jotain sellaista, että Eestissä naisellinen estetiikka mm. pukeutumisessa oli tapa paeta Neuvostoliiton tunnelmaa ja vahvistaa eestiläisyyttä.
Äidit ompelivat tyttärilleen ja lapsenlapsilleen kauniita vaatteita, joita Suomessa (päiväkodit, koulu) pidettiin lähinnä juhlavaatteina. Liian epäkäytännöllisinä arkeen.
Aika vanhanaikainen käsitys virolaisista täällä. Virossa kyllä äidit ja naiset tekee töitä siinä missä miehetkin, pukeutuvat samoin kuin suomalaiset naiset ja ovat hyvin edustettuina työelämässä. Viron palkat eivät ole huimia, eikä perhe elä vain yhden palkalla. Vironvenäläisten keskuudessa on yleisempää, että nainen on kotona ja ovat myös tyylillisesti erilaisia.
Viro on kehittynyt huimasti viimevuosina ja Tallinna on kaikin puolin moderni hyvä maa elää. Parasta ovat taivaallisen hyvät laadukkaat ravintolat, joita on todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan naisen elämä Itä-Euroopassa on monin tavoin huomattavasti mukavampaa ja helpompaa, kuin Suomessa. Suomessa oleva "tasa-arvohan" on valitettavan usein sitä, että kaiken lasten- ja kodinhoidon lisäksi nainen joutuu käymään töissä ja käyttämään palkkansa lapsiin, kun miehellä on omat rahat. Yksikään virotar ei tuohon asemaan suostuisi.
Tarkoitat siis, että Virossa naiset eivät käy työssä? Naisten työssäkäyntiä ei kuitenkaan paheksuta? Miten perheet tulevat toimeen?
Eikös ne vironvenäläiset naiset tavanneet pukeutua muita paljastavammin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En odota mitään tuollaista :D en vain tahdo että minulta odotetaan mitään miehistä.
Enkä jaksa epätervettä feminismiä.
Saattaa olla, että jos tuntuu siltä, että toisten odotukset ja omat halut on kovassa ristiriidassa, vika onkin siinä, että ei ymmärrä että omaa tahtoa on lupa ilmaista ja käyttää. Suomessa (ja Virossakin varmaan) on käytännössä hyvin pitkälle viety valinnanvapaus sen suhteen miten elämänsä haluaa järjestää ja miten pariskunnat kotihommansa jakavat. Ja yhteiskuntakin tulee valintoja. Nainen ja mies, joka ei sitä tiedä, on kyllä feminismivajeessa..
Joukkoliikenne on ilmainen tallinnalaisille. Suomalaisia haukutaan yleisesti poroiksi, ja ollaan muutenkin aika rasistisia. Homoja, lesboja ym ei suvaita samalla tavalla kuin täällä. Muuten ihmiset on avuliaita ja mukavia, ainakin kun tutustuu.
Elintaso Virossa on edelleen hyvin matala ja maa näyttää yhä esteettisesti Neuvostoliiton satelliittivaltiolta heti kun poistuu Tallinnan vanhasta kaupungista.
Käyttäjä7204 kirjoitti:
Hei,
Kerron kulttuurieroista:
Virossa vieraita ihmisiä teititellään, erityisesti vanhempia ihmisä. Kunnes henkilö ehdottaa, että saisi sinutella.
Mies auttaa naiselle takin päälle, kaataa juomia (jos seuruessa on mies, naiset eivät kaataa itse juomia). Aina ovesta ulos tuleva päästetään ulos eikä tungeta itseään sisään ennen kun henkilö on päässyt ulos.
Bussissa annetaan oma istumapaikka vanhuksille, lapsille tai raskaana oleville. Naapureita morjestetaan ja heitä tunnetaan. Yleisesti ottaen feministeillä on Virossa hankalaa (ja hyvä näin..).
Virossa on edellen vahva saksalainen kulttuuriperinne: ruokailussa ja muuallakin (vaikkapa teititteleminen).
Terveisin,
virotar
Bussissa ei kyllä kukaan tarjoa paikkaa,viimeksi kesällä käytiin Tallinnassa ja kuljettiin paljon busseilla.Nuoriso valtaa paikat,kukaan ei tarjoa vanhemmille ihmisille paikkaa.Meidän 3-vuotias seisoi ruuhkabussissa pitkän matkan,hyvä ettei kokonaan poljettu jalkoihin.
t.toinen virotar
Vierailija kirjoitti:
Joukkoliikenne on ilmainen tallinnalaisille. Suomalaisia haukutaan yleisesti poroiksi, ja ollaan muutenkin aika rasistisia. Homoja, lesboja ym ei suvaita samalla tavalla kuin täällä. Muuten ihmiset on avuliaita ja mukavia, ainakin kun tutustuu.
Tallinnassa asuneena, en ihmettele ennakkoluuloja suomalaisia kohtaan. Sain hävetä silmät päästäni lukemattomia kertoja. Humalaisten suomalaisturistien käytös oli monesti niin törkeää ja alentavaa. Olen seisonut kauppajonossa, jossa kaksi keksi-ikäistä naista haukkuivat suomeksi kassatyttöä tyhmäksi, rumaksi, saamattomaksi ja halveksivat. Tyttö kuulu kaiken ja ymmärsi kyllä sen verran Suomea, että tajusi mitä puhutaan. Oli ihan normaali kassa eikä todellakaan mitään valittamista - kohtelu oli törkeää.
Olen ollut lukuisissa tilanteissa, jossa tarjoilijalle huudetaan, alistetaan, törkeää seksuaalista häirintää (kosketellaan tisseihin ja takapuoleen ihan hyvässä ravintolassa ja kerrotaan törkeyksiä).
Olen ollut tilanteissa, jossa virolaisia kohdellaan kuin suomalaisten palvelijoina.
Hyvää on se, että kun virolaisiin tutustuin ja he huomasivat, etten pidä heitä huonompana enkä kohdellut mitenkään alentavasti, he kyllä unohtivat ennakkoluulot ja olivat kovin ystävällisiä. Pidän pariin naiseen yhteyttä edelleen aktiivisesti ja arvostan heitä äärimmäisen paljon esimerkiksi ammatillisesti (teimme töitä yhdessä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En odota mitään tuollaista :D en vain tahdo että minulta odotetaan mitään miehistä.
Enkä jaksa epätervettä feminismiä.Saattaa olla, että jos tuntuu siltä, että toisten odotukset ja omat halut on kovassa ristiriidassa, vika onkin siinä, että ei ymmärrä että omaa tahtoa on lupa ilmaista ja käyttää. Suomessa (ja Virossakin varmaan) on käytännössä hyvin pitkälle viety valinnanvapaus sen suhteen miten elämänsä haluaa järjestää ja miten pariskunnat kotihommansa jakavat. Ja yhteiskuntakin tulee valintoja. Nainen ja mies, joka ei sitä tiedä, on kyllä feminismivajeessa..
Ihmiset jotka haikailevat paikkaa, jossa saa elää sellaista elämää jota itse haluaa elää, tosiasiassa haikailevat paikkaa, jossa kaikki muut elävät samanlaista elämää jota itse haluaa elää. He kaipaavat validoivaa sosiallista painetta tekemilleen asioille. Suomi on käsittääkseni maa, jossa on harvinaisen matala ympäristön asettama sosiaalinen paine ja kontrolli liittyen kotielämään ja niin uskomatonta kuin se onkin, joidenkin mielestä se ei ole kivaa.
Perustan tuon uskomukseni ympäristön asettamasta paineesta mm. 70-luvulla kuulemaani, saksalaissyntyisen Suomessa asuvan kotirouvan lausahdukseen, jossa hän positiiviseen sävyyn kertoi että Suomessa ei ole minkäänlaista painetta eikä naapurikontrollia. Eihän se ihan täysin totta ole sekään, mutta varmaan iso ero sen ajan Saksaan on ollut.
Viro on muuten ihan ok maa, mutta varsinkin Tallinnassa ärsyttää känniääliö-suomalaiset. Hemmetti, pysykööt ihan vain sillä toisella puolella Suomenlahtea niin pitkään, kunnes osaavat käyttäytyä! Tulevat Viroon ja kuvittelevat olevansa jotain maailmanomistajia sillä hetkellä, kun konttaavat ihan kännissä ja häiriköivät tavallisia virolaisia. Minulta eivät nämä känniääliö-suomalaiset saa ollenkaan sympatiaa tai tukea. Minun tukeni menee tuossa asiassa vain ja ainoastaan virolaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä jaksa epätervettä feminismiä.Mitä miehisiä asioita sinulta nykyisin odotetaan? Epäterve feminismi kuulostaa ihan kauhealta! Minkälaista se on?
En vaihda autoon renkaita itse, mies kantaa kauppakassit, minä siivoan ja pidän kotia kunnossa, mies hoitaa kaikki miehiset hommat.
Epäterve feminismi on juuripa sitä että suututaan jos joku tahtoo elää kuin 1950-luvun kotirouva :DKiitos, tämä selvensi hyvin. 50-luvun kotirouvat eivät kyllä käyneet työssä, sinun suunnitelmissasi oli kuitenkin työssäkäynti, jos ymmärsin oikein. Se ei haittaa sinua eikä ole epätervettä?
En ole Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vesijohtovesi juotavaksi kelpaavaa?
Voi juoda, mutta maistuu pahalta. Helsingissä juodaan Päijänteen vettä, joten ollaan totuttu hyvään.
Päijänteen vesi maistuu kamalalta! Itse join kyllä Eestissä vesijohtovettä, joka meni alas ihan jouhevasti Jyväskyläläiselle. Mutta siitä en mene takuuseen, onko Eestissä putkisto joka paikassa yhtä hyvä ja turvallinen kuin Suomessa.
Viro ja jyväskyläläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä jaksa epätervettä feminismiä.Saattaa olla, että jos tuntuu siltä, että toisten odotukset ja omat halut on kovassa ristiriidassa, vika onkin siinä, että ei ymmärrä että omaa tahtoa on lupa ilmaista ja käyttää. Suomessa (ja Virossakin varmaan) on käytännössä hyvin pitkälle viety valinnanvapaus sen suhteen miten elämänsä haluaa järjestää ja miten pariskunnat kotihommansa jakavat. Ja yhteiskuntakin tulee valintoja. Nainen ja mies, joka ei sitä tiedä, on kyllä feminismivajeessa..
Ihmiset jotka haikailevat paikkaa, jossa saa elää sellaista elämää jota itse haluaa elää, tosiasiassa haikailevat paikkaa, jossa kaikki muut elävät samanlaista elämää jota itse haluaa elää. He kaipaavat validoivaa sosiallista painetta tekemilleen asioille. Suomi on käsittääkseni maa, jossa on harvinaisen matala ympäristön asettama sosiaalinen paine ja kontrolli liittyen kotielämään ja niin uskomatonta kuin se onkin, joidenkin mielestä se ei ole kivaa.
Perustan tuon uskomukseni ympäristön asettamasta paineesta mm. 70-luvulla kuulemaani, saksalaissyntyisen Suomessa asuvan kotirouvan lausahdukseen, jossa hän positiiviseen sävyyn kertoi että Suomessa ei ole minkäänlaista painetta eikä naapurikontrollia. Eihän se ihan täysin totta ole sekään, mutta varmaan iso ero sen ajan Saksaan on ollut.
Kyllä varmaan noin on, mutta toisaalta suomalainen yhteiskunta on vetänyt ja vetää tukeaan pois niiltä naisilta ja pariskunnilta, jotka haluavat elää perinteisemmin. Sekä taloudellista, että henkistä tukea.
Ulkoministeriön sivuilta löydät varmaan tarvittavia tietoja,vieraile siellä ky seisoen maan tiedoissa
Tallinna olisi aivan ihana jos siellä ei kävisi suomalaisia metsäläisiä mölisemässä kännissä, hyh hyh.
61 jatkaa. En kyllä vertaa Suomen ja Eestin taloudellisia perhetukia yms. Kristinuskon perinteen henkinen tuki lienee Eestissä heikompaa kuin mihin Suomessa on totuttu.
Suomalaisista nyt yleensä ottaen pidetään ja osaamistamme arvostetaan. Toisaalta meitä pidetään tosikkoina ja noudatamme kuulemma liikaa sääntöjä. Tämä siis sen lisäksi, että virolaisilla on myös vahva näkemys suomalaisista alkoholin suurkuluttajina, josta kiitos Tallinnan viinaturismin. Ja suomalaiset naiset on lihavia ja epänaisellisia. Itse asiassa samanlaisia löytyy kyllä paljon Virostakin, kuten myös syrjäytyneitä juoppoja.