Miten muissa maissa (esim jenkit) jaksetaan hulluja työtunteja?
Olen ymmärtänyt, että on ihan normaalia työskennellä esim. 10 h päiviä koko ajan esim. jenkeissä. Te, jotka olette tällaisissa rankan työnteon maissa töissä, miten siitä selviytyy? Vai onko työnteko sitten sellaista kokoaikaista lusmuilua? Itse en ainakaan saisi enää viimeisinä tunteina mitään aikaiseksi saati sitten jos työtunnit olis koko ajan tuollaiset. Ja uskokaa, olen alalla, jossa tehdään kausittain todella pitkää päivää.
Kommentit (189)
J a tää ihana Usa on Laosin lisäksi maailman ainut maa missä ei ole äitiyslomaa.
Amerikassa todella moni jättää lapsiluvun yhteen, koska ei yksinkertaisesti ole varaa.
Kouluja on ilmaisia, mutta huonoissa koulun lopettamisprosentti ennen sen päättymyistä on 50-60.
Jatko-opinnot nyt tietysti ovat valtavan kalliita. Niihin moni hakee stipendiä ja sen saa harrastamalla hyvässä koulussa ennen jatko-opintoja ja saamalla sieltä erittäin hyvän todistuksen.
Mikä Yhdysvalloissa saa ihmisen kiinnostumaan pitkistä päivistä on se, että sut voidaan irtisanoa milloin vaan. voidaan ilmoittaa "Huomenna ei tarvii enää tulla".
Yhdysvalloista Suomeen muuttanut tuttuni on aivan innoissaan muun muassa täkäläisistä kohtuullisen mittaisista työpäivistä. Hän sanoo saavansa suomalaisen työpäivän aikana paljon enemmän valmista kuin mihin on kotimaassaan tottunut - ja kun firmassa on kiirettä, ylitöitäkin tekee mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa tehdään pitkiä päiviä jos on ns hyvä työ. Esim pankkialalla tehdään helposti 60 tuntia viikossa.
Pitää muistaa, että monessa maissa on helpompi saada potkut kuin Suomessa. USA:ssa ei juuri ole mitään suojaa potkuista. Oletko raskaana etkä jaksaa tehdä pitkiä päiviä? -potkut.
Terveydenhuolto ei ole mitään huippua Jenkeissä, vakuutusyhtiöiden kanssa on ongelmia ja ilman vakuutusta voit vaikka kuolla päivystyksessä mikäli et itse voi maksaa laskusi.
Koulut maksavat paljon.
Verot eivät ole niin matalia kun Suomessa yleensä uskotaan.Terveydenhuolto on USAssa paljon korkeammalla tasolla kuin Suomessa, molemmat olen kokenut. Taalla ei joku "terkkari" arvaile ja ihmettele vaan paaset heti erikoislaakarille.
Koulut ovat ilmaisia lukion loppuun, yliopistot maksavat mutta oman osavaltion sisalla edullisia ja stipendeja saa aika helposti.
Veroista saa vahentaa kaikki lainat joten on edullista ostaa vaikka auto lainalla. Lapsi=verovahennys. Hyvantekevaisyyslahjoitus=verovahennys. JNE.
No jos haluaa että muksut käy public school, de on toki ilmainen. Jos haluaa että he oppivat jotain, sitten on maksettavaa.
Ilmeisesti et ole kroonisesti sairas tai joku muu maksaa vakuutuksesi. USA:n terveydenhuolto ei ole maailman huippua, vaikka itse luulevat että on.
Et tarvitse mennä terveyskeskukseen Suomessakaan jos sinulla a) on vakuutus tai b) varaa maksaa yksityisestä hoidosta. Et voi vertailla Suomen julkinen järjestelmä USA:n järjestelmään.
Ota vahan selvaa asioista ennenkuin kirjoitat. Suurin osa public schooleista on ihan tasokkaita, monet parempia kuin suomalaiset. Maksulliset private schoolit ovat suurimmaksi osaksi uskonnollisten jarjestojen yllapitamia. En mina ainakaan halunnut lapselleni katolista kasvatusta. Paikalliskoulusta paasi maan viidenneksi parhaaseen yliopistoon.
Ei USAssa ole mitaan yksityista laakarisysteemia, samoilla laakareilla kaikki kayvat. Ketaan ei jateta hoitamatta maksoi tai ei. Sairaaloilla on rahastot ja monet laakarit voivat hoitaa maksutta. (Perheessani on kolme laakaria).
Miksi sallit poikiesi ympärileikkaukset? Maan tapa ei riitä perusteluksi.
Minulla on vain tyttoja. :D
Turkissa ainakin sesonki aikana turisti alueilla, mutta suurinosa ajasta istuskellaan, jauhetaan peetä ja juodaan teetä.
Suomalaisten työmoraalissa on kyllä sanomista. Ylitöitä ei tehtäisi kun verottaja vie kaiken. Tosin vain valtionvero on progressiivinen. Monelta on jäänyt tajuamatta mitä kello on lyönyt. Kaiken huippu ovat nämä jotka oikein odottavat lomautuksia että pääsee ansiosidonnaisella. Kuvottaa ajatellakin.
Pisti silmään että uutisten mukaan kuljetusalan suurin rikos on muutama ajoajan ylittävä työtunti. Amerikassa ei ymmärtääkseni ole minkäänlaista työajan valvontaa ja hyvin tullaan toimeen.
Ei se kaikessa ole paras maa mutta Euroopassa on menty liian pitkälle holhouksessa ja säätelyssä. Ei tälle valtiolle mitkään verotulot riitä loputtomiin paisuvan itseäänsä varten olemassa olevan byrokratian elättämiseen.
Sepä se. Kannattaako painaa ylitöitä, kun verottaja vie aina vaan isomman viipaleen? Meillä esimerkiksi on yrityksessä pari nuorehkoa ja rahalle ahnetta nuortamiestä töissä. Harmittaa palkkaa maksaessa huomata, kuinka vähän heille jää siitä, kun ovat valmiita painamaan tarvittaessa iltaan töitä.
Suomi on keskinkertaisuuksien yhteiskunta...
Mutta joo, alkuperäiseen kysymykseen vastaus: ainakin ns. älyaloilla Jenkeissä notkutaan paljon työpaikalla. Pitkä lounas, kesken työpäivää kuntosalille, juoruilua yms. Moni haluaisi kotiin, mutta kulttuuri on sellainen, että pitää tehdä 12h/pv töitä tai siis notkua siellä töissä tai olet huono työntekijä. Se tietysti myös helpottaa, että palveluita ostetaan paljon sivusta. Suomihan on poikkeuksellinen maa siitä, että tuttu lääkäri otti palkatonta lomaa töistä, että ehti maalata talonsa...
Muutin Saksaan, alkuun 40h viikko (käytännössä lähempänä 45h) tuntui kovin pitkältä verrattuna suomalaiseen 37.5h viikkoon. Nykyään 9-10h/päivä menee ihan kevyesti, kaikkeen tottuu. Myös huomattavasti parempaan elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se. Kannattaako painaa ylitöitä, kun verottaja vie aina vaan isomman viipaleen? Meillä esimerkiksi on yrityksessä pari nuorehkoa ja rahalle ahnetta nuortamiestä töissä. Harmittaa palkkaa maksaessa huomata, kuinka vähän heille jää siitä, kun ovat valmiita painamaan tarvittaessa iltaan töitä.
Mutta joo, alkuperäiseen kysymykseen vastaus: ainakin ns. älyaloilla Jenkeissä notkutaan paljon työpaikalla. Pitkä lounas, kesken työpäivää kuntosalille, juoruilua yms. Moni haluaisi kotiin, mutta kulttuuri on sellainen, että pitää tehdä 12h/pv töitä tai siis notkua siellä töissä tai olet huono työntekijä. Se tietysti myös helpottaa, että palveluita ostetaan paljon sivusta. Suomihan on poikkeuksellinen maa siitä, että tuttu lääkäri otti palkatonta lomaa töistä, että ehti maalata talonsa...
Ei sen talon maalauttaminen urakoitsijalla nyt maltaita olisi maksanut. Suomessa on palvelun vaatijia mutta kun maksusta puhutaan katoavat kyselijät.
New Yorkissa alasta riippumatta päivät ovat pitkiä. Matalapalkkaiset ravintola/keittiötyöntekijät tekevät triplavuoroja putkeen lähettääkseen rahaa sukulaisille kotimaissaan. Erilaisten trendikkäiden startup- ja tech-firmojen työntekijät ovat toimistolla yleensä suunnilleen 45-65h viikossa, tosin monissa paikoissa nykyään tehdään myös etänä ja palkkakin on yleensä aika hyvä, vähintään 60K vuodessa, monilla yli 100K vaikka olisivat vasta max 25v. Wall Streetillä kundit jaksavat kokkelin voimalla aamusta iltaan. Jokaiselta tasolta on omakohtaisia tai läheisiä kokemuksia.
Jos elämä siellä on sellaista kuin leffoissa, ei kun whiskyt esiin laatikosta ja harjoittelemaan puttauksia toimiston kokolattiamatolla:)
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että on ihan normaalia työskennellä esim. 10 h päiviä koko ajan esim. jenkeissä. Te, jotka olette tällaisissa rankan työnteon maissa töissä, miten siitä selviytyy? Vai onko työnteko sitten sellaista kokoaikaista lusmuilua? Itse en ainakaan saisi enää viimeisinä tunteina mitään aikaiseksi saati sitten jos työtunnit olis koko ajan tuollaiset. Ja uskokaa, olen alalla, jossa tehdään kausittain todella pitkää päivää.
Teen teollisuuden komennustöitä pääasiassa ulkomailla. Parikymmentä vuotta takana. Normaali työaika käyttöönotoissa on viikolla 12h ja lauantaina 10h. Seisokeissa ja koeajovaiheessa myös sunnuntait. Joskus tullut tehtyä 400 tuntia viikossa ja kerran 10 viikkoa kahdella vapaapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa ei noin yleisesti ottaen ainakaan minun kokemukseni mukaan juuri kukaan laita ruokaa. Maanantaisin töissä lounaalla kehuvat leivonneensa viikonloppuna. Kun kysytään mitä ovat leiponeet, niin kertovat bake mix-tuotteen nimen... Eli siinäpä heidän ruoanlaitot. Turha kuvitellakaan, että siellä kovin moni perheenäiti tai -isä kuorii perunat, porkkanat, pilkkoo ne ja laittaa keiton liedelle :D Amerikkalaisille tuo on suorastaan primitiivistä.
Miksikohan kaupat sitten ovat pullollaan vihanneksia, lihaa ja kalaa? En ole huomannut etta siella mikaan matanisi.
No ei todellakaan ole. Kummini asuu Floridassa ja olen käynyt siellä vuosia talvilomalla.
Meidän K-supermakertissa on paremmat vihanneshyllyt kun heidän lähikaupassa, megaiso Walmart.
Hedelmiä on banaaneja, omenoita ja ananaksia.
Mutta tää on totta, kaikki ulkoistetaan ja annetaan töitä. He pesivät vuosia vaatteet pesulassa, mutta kerta toisensa jälkeen heidän lasku nousi.
Alkoi pyykkäämään itse. Lakanat kuivuvat hetkessä ulkona ja ostivat silityslaitteen. Paita ripustetaan torsoon, laitetaan päälle. Kuuma höyry silittää ja kuivattaa vaatteet.
Pesulayrittäjä myös levitti heistä juoruja, kun lopettivat heidän palvelun käyttämisen ,
Itse tykkään tehdä ruokaa ja jopa heidän siivoja oli ihmeissään kun osasin fileroida kalan.
Ei missään nimessä saa itse pestä ikkunoita tai putsaa uima-allasta.
Velvollisuus on antaa töitä.
Allaspoika on urakkapalkalla ja hän on nopea. Käy aina tiettynä päivänä ja shekki on terassilla. Uima-altaalla ei ole silloin ketään, tulee ja menee omaa tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä Suomessa kaikille edes makseta ylitöistä 🙂 Itse olen lastenhoitaja ja tehnyt välillä viikottain ylitöitä. Koskaan en senttiäkään niistä ole saanut. Ajassa toki takaisin, mikä tarkoittaa sitä että työkaveri tekee sitten yksin ne työt.
Jotenkin ei nuo ylityöt motivoi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen teollisuuden komennustöitä pääasiassa ulkomailla. Parikymmentä vuotta takana. Normaali työaika käyttöönotoissa on viikolla 12h ja lauantaina 10h. Seisokeissa ja koeajovaiheessa myös sunnuntait. Joskus tullut tehtyä 400 tuntia viikossa ja kerran 10 viikkoa kahdella vapaapäivällä.
No höpö höpö, viikossa ei ole edes noin paljon tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa ei noin yleisesti ottaen ainakaan minun kokemukseni mukaan juuri kukaan laita ruokaa. Maanantaisin töissä lounaalla kehuvat leivonneensa viikonloppuna. Kun kysytään mitä ovat leiponeet, niin kertovat bake mix-tuotteen nimen... Eli siinäpä heidän ruoanlaitot. Turha kuvitellakaan, että siellä kovin moni perheenäiti tai -isä kuorii perunat, porkkanat, pilkkoo ne ja laittaa keiton liedelle :D Amerikkalaisille tuo on suorastaan primitiivistä.
Miksikohan kaupat sitten ovat pullollaan vihanneksia, lihaa ja kalaa? En ole huomannut etta siella mikaan matanisi.
Kyllä anoppi ainakin ihan omin käsin kokkaa. Ei kylläkään siivoa tai hoida puutarhaansa. Jopa appiukko kokkasi isäviikonloppuina lapsilleen ruuat itse. Ei kuulemma ollut kummoinen kokki. Ja puhutaan akateemisista, varakkaista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Taas tää menee terveydenhuoltoväittelyksi.. Haluaisin oikeasti tietää minkäpituisia päiviä ihmiset tekevät ja kuinka hektisiä ne ovat verrattuna suomeen. Koska en ihan oikeasti usko, että suomalaiset eroavat kestokyvyltään kovinkaan paljoa muunmaalaisista.. Lisäksi en myöskään usko että ihan keskiluokkaisilla on kaikilla kokit kotonaan..
Mä vastaan tähän suoraan että ihan aikuisten oikeasti normaalisti työaika on se 8 tuntia suurimmalla osalla ihmisiä ja nuo ylityö-hommat ovat yleensä enemmänkin korkeapalkkaisten kategoriaa ja he todellakin nauttivat työstään. Alempipalkkaiset tekevät ylitöitä rahan takia, eivät siksi että olisi pakko. Suomalaiset eivät aina pärjää mutta ei tässäkään voi sanoa etteivät kaikki suomalaiset pärjää. Jotkut tajuavat melko pian ettei työnantajaa kiinnosta tuletko ajoissa töihin ja koska lähdet kotiin vaan se, että teet sen työn mihin sinut on palkattu.
Kokin palkkaaminen on aika harvinaista koska ihmiset ensinnäkin syövät paljon ulkona. Mutta kaikenlaisesta muusta avusta maksetaan. Sellaisestakin joka suomalaisten mielestä on outoa kuten pyykkäämisestä ja puutarhanhoidosta sekä siivoamisesta.
Olen työskennellyt Norjassa rakennusallalla yli 10-vuotta ja täällä on normaalia olla 12-T töissä josta maksetaan 11.5 tuntia koska puolen tunnin ruokapala on ilmainen, Itse ruoka ajasta ei makseta, palkatkin on mukavia.
Suomi on mennyttä, työttömyyttä ja niin sanottuja turvapaikan hakijoita riittää, Olin aiemmin USA:n Washingtonissa töissa ja sama siellä, pitkät päivät ja palkat moninkertaiset Suomeen verrattuna, kaikkeen tottuu. Työvaatimukset ja tulos korkeammalla tasolla mitä Suomessa lumuilua en ole nähnyt.
Miksi sallit poikiesi ympärileikkaukset? Maan tapa ei riitä perusteluksi.