Nettopalkkani on 2 300 euroa ja säästän siitä joka kuukausi 1 000 euroa
Mielestäni elän verraten yltäkylläisesti. Asun keskustassa, minulla on varaa omistaa tarvitsemani tavarat, syön ja juon ulkona säännöllisesti, kaupassa en katsele hintoja ja pukeudun laadukkaisiin vaatteisiin. Minulta ei puutu mitään.
Elin useamman vuoden toimeentulotuella, ja silloin totuin pieniin menoihin. Näin jälkeenpäin ajatellen se oli hyödyllinen kokemus.
Kommentit (72)
Lukematta keskustelua, niin mitä niillä rahoilla sitten tekee?
Vierailija kirjoitti:
Olet joutunut pohtimaan näemmä aika paljon elämän hallintaa. Haaveilen samanlaisista säästöistä samoilla tuloilla. Itsellenitällä hetkellä noin 4000euron matkakassakin/vuosi on haastavaa säästää. Pystyisitkö antamaan jotain konkreettisia vinkkejä?
Ihminen on laiska ja mukavuudenhaluinen, joten on tärkeää tehdä säästäminen helpoksi. Siksi suosittelen tätä "pay yourself first" -ajatusta, eli säästettävä summa kuoritaan palkan päältä heti palkkapäivänä. Sen voi tehdä automaattisena tilisiirtona. Sitten on vapaa käyttämään loput rahat niin kuin haluaa.
Minä en ole nuuka ihminen ollenkaan, joten säästän isoissa asioissa: minulla on edullinen asunto, minulla ei ole lapsia, en aja autoa. Minulla ei myöskään ole kotona niin paljon ylimääräistä tilaa, että voisin ostaa asioita huolettomasti. Ennen jokaista ostopäätöstä mietin hyvin konkreettisesti, missä tavaraa säilytän. Joitakin impulssiostoksia (mm. yleiskone) on jäänyt tekemättä sen perusteella, vaikka olisi kuinka ollut "hyvä tarjous". -ap
Joo, olen myös tottunut elämään noin 800 eurolla. Vuokraan menee vähän päälle 500 ja usein pystyn säästämään 100-200 euroa kun on tottunut köyhäilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta keskustelua, niin mitä niillä rahoilla sitten tekee?
Tähän kysymykseen koetan itsekin keksiä vastausta. Koskaan elämässäni ei ole ollut sellaista tilannetta, että rahaa olisi ollut yhtään ylimääräistä. Tällä hetkellä makuutan rahoja tilillä. Välillä teen isomman hankinnan tai menen ulkomaille, jos satun saamaan matkaseuraa. Varmaan jonkinlainen sijoittaminen on seuraava askel. -ap
Säästöpossu kirjoitti:
Minulla on vain 2300 euron bruttopalkka, mutta silti pystyn säästämään siitä joka kuukausi n. 600 euroa. Maksan asuntolainastamme kolmasosan, ja 2/3 maksaa hyvätuloinen mieheni. Laitan joka kuukausi rahastoon 500 euroa. Omaan lainaosuuteni menee rahaa 250 euroa. Yhtiövastikkeesta maksan puolet, eli 100 euroa. Lopuista n. 900 eurosta maksan omat puhelin- ja nettikuluni, omat henk. koht. ostokseni, kuten vaatteet, meikit, kampaajan, omat harrastusmaksuni ja huvitukseni, omat työmatkani ja pienet ruokakauppaostokset. Yleensä minulta jää vielä ylimääräisenä säästöön satasen verran ja sen siirrän aina erilliselle säästötilille.
Mies maksaa lapsen kulut, auton, vakuutukset, lomamatkat ja muut laskut ja kulut.
Kun on tarkka ja huolellinen, niin pienilläkin tuloilla pärjää, kuten minä!
Olipas ylimielinen kommentti tuossa lopussa. Pärjäisitkö niillä pienillä tuloillasi, jos miehesi ei maksaisi kokonaan mainitsemiasi kuluja? Entä, jos olisit yh ja joutuisit maksamaan kaiken itse?
Juuri muistelin miehelle, että kun tein opiskelujen aikana osapäiväisesti oman alan töitä ja sain kuussa nettona n. 1500, maksoin siitä vuokran 500e ja laitoin heti säästöön 500e ja elin ihan ok sillä 500e:lla mikä jäi jäljelle (josta lähti vielä pois puhelinlasku ja bussikortti). Nyt perheellisenä olen tienannut monta sataa enemmän nettona, mutta säästöön ei jää juuri mitään...tässä olisi kyllä ryhdistäytymisen paikka, myönnetään.
Aiotko pienentää tai suurentaa säästösummaa tulevaisuudessa?
Aiotko ostaa asunnon? Hankkia lapsia?
En suurentaa ainakaan. Voi olla, että haluan jossakin vaiheessa korkeamman (huom. ei "paremman") elintason. Nyt mietin, kuinka paljon enemmän rahaa kuussa tarvitsisin, ja tonnin säästämine oli kiva tasaluku.
En tiedä, haluanko ottaa asuntovelkaa. Minulla ei välttämättä ole varaa omistaa sellaista asuntoa, jossa haluan asua.
Lapsia en halua. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet ap ja vastaaja 54? Mitä harrastat ap?
Olen työssä kuntapuolella suunnittelutehtävissä.
Miksi kysyt?
Vierailija kirjoitti:
Säästöpossu kirjoitti:
Minulla on vain 2300 euron bruttopalkka, mutta silti pystyn säästämään siitä joka kuukausi n. 600 euroa. Maksan asuntolainastamme kolmasosan, ja 2/3 maksaa hyvätuloinen mieheni. Laitan joka kuukausi rahastoon 500 euroa. Omaan lainaosuuteni menee rahaa 250 euroa. Yhtiövastikkeesta maksan puolet, eli 100 euroa. Lopuista n. 900 eurosta maksan omat puhelin- ja nettikuluni, omat henk. koht. ostokseni, kuten vaatteet, meikit, kampaajan, omat harrastusmaksuni ja huvitukseni, omat työmatkani ja pienet ruokakauppaostokset. Yleensä minulta jää vielä ylimääräisenä säästöön satasen verran ja sen siirrän aina erilliselle säästötilille.
Mies maksaa lapsen kulut, auton, vakuutukset, lomamatkat ja muut laskut ja kulut.
Olipas ylimielinen kommentti tuossa lopussa. Pärjäisitkö niillä pienillä tuloillasi, jos miehesi ei maksaisi kokonaan mainitsemiasi kuluja? Entä, jos olisit yh ja joutuisit maksamaan kaiken itse?
En todellakaan ja minun oliskin pitänyt laittaa postaukseeni sarkasmivaroitus. Nyt olen kuitenkin onnellisessa asemassa, mutta se ei ole omaa ansiotani.
Säästöpossu kirjoitti:
Toisin sanoen sinulla on vähemmän menoja kuin sinkulla ja kehuskelet säästöilläsi.
Netto 1650, reilu 10k vuodessa menee sijoituksiin.