Nettopalkkani on 2 300 euroa ja säästän siitä joka kuukausi 1 000 euroa
Mielestäni elän verraten yltäkylläisesti. Asun keskustassa, minulla on varaa omistaa tarvitsemani tavarat, syön ja juon ulkona säännöllisesti, kaupassa en katsele hintoja ja pukeudun laadukkaisiin vaatteisiin. Minulta ei puutu mitään.
Elin useamman vuoden toimeentulotuella, ja silloin totuin pieniin menoihin. Näin jälkeenpäin ajatellen se oli hyödyllinen kokemus.
Kommentit (72)
Itse saan hieman vähemmän, mutta säästöön menee silti joka kk 600e. Lisäksi on asuntolainan lyhennys 400e, puhelinlasku 30e, asunnosta aiheutuvia muita kuluja 200e, auto kuluineen 200e/kk. Pärjään mainiosti eikä tarvitse kaupassa tarkemmin tutkia, mikä on halvin.
Nettoni on sama kuin sinun. Saisin toki siitä vuokran ja laskujen jälkeen säästöön itseäni varten tuon saman, mutta summasta sitten pitäisi maksaa noi ulkona syömiset ja laadukkaat tavarat. En tarvitse niitä. Aikuisilla lapsillani ei tässä yhteiskunnassa mene yhtä hyvin kuin minulla, joten autan heitä rahallisesti vapaaehtoisesti. En tarvitse materiaa ja ulkonasyömisiä, vaan arvostan enemmän sitä että läheisilläni on parempi olla. Mihin minä tässä iässä enää rahaa säästäisin? Hautajaisiiniko? No, sen verran ehkä jemmaan että monttuun saadaan laitettua ilman yhteiskunnan apua.
Vierailija kirjoitti:
Ja lehmät lentää.
Et taida maksaa asumiskulujasi itse, ainakaan markkinahintaisesti?
Maksan kyllä. Minulla on melko alhainen vuokra asunnon sijainti huomioiden. Turku on asumiseen valtavasti parempi kuin vaikka Helsinki. -ap
Vierailija kirjoitti:
Juu, kahden lapsen yh:lta tuo ei onnistu...
Ehkäisy säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskusta ei taida olla kuitenkaan Hgin keskusta?
Lontoon keskusta.
ah, no nyt ymmärrän. Ei tuo nimittäin Suomessa ole mahdollista :(
Ulkona syöminen tarkoittaisi 6 euron rasvapitsoja, ei mitään muuta .
Vierailija kirjoitti:
Helposti jäisi enemmänkin, jos palkka olisi noin iso. Asumiskulut alle 500€, ruokaan kymppi päivässä ja siinä ne kulut melkein olikin.
Ei puhelinta, vakuutusmaksuja, yhden yhtä bussilippua, terveyskeskusmaksua, lääkepakkausta tai edes uutta sukkaparia, kengistä tai vaatteista puhumattakaan?
Vierailija kirjoitti:
Ja lehmät lentää.
Et taida maksaa asumiskulujasi itse, ainakaan markkinahintaisesti?
aivan hyvin uskon ap:tä, sillä mulla on mieheni kanssa saman verran yhteiset tulot ja asumme ihan pääkaupunkiseudulla omakotitalossa, jonka kulut(KAIKKI) ovat m.400e/kk ja meille jää joka kuukausi 1000 e säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Paljon ap:n asumiskulut on?
Vuokra on 490 e + vesi + sähkö. -ap
Mitä säästövinkkejä sulla on antaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä säästövinkkejä sulla on antaa?
Sama juttu kuin painon pudottamisessa: vain elämäntapamuutos auttaa. Oma elämäntapa täytyy olla suhteessa tuloihin. Muuten tulee olo, että kärvistelet koko ajan, ja sitä ei ainakaan minun mielialani kestä.
Lisäksi säästösumma kannattaa kuoria palkan päältä heti palkkapäivänä eikä odotella, josko kuun lopussa olisi jäljellä jotakin säästöön. -ap
Saisin varmaan itsekin, jos jostain tulisi noin paljon rahaa tilille.:) Etenkin kun asut noin halvasti, kyllä taas huomaa miten vuokrataso on täällä Helsingissä täysin posketon.
T. Työtön opiskelija
Syf kirjoitti:
Jäis mullekkin toi 1000€ ylimääräistä jos ei olisi asumiskuluja.
Jos nettopalkka on 2300 e niin kuukaudessa voi kuluttaa 1200e. Asuminen ehkä 800e, ruokaan voi mennä jopa vain parisataa jos on työpaikalla lounarit ja ei syö ulkona, laskut ja muut menot 200 e. Jos on vielä työssäkäyvä sinkku jolla ei ole edes kauheasti vapaa-aikaa niin ei sitä rahaa kauheasti pala. Muistan itse ajan kun tein tosi paljon töitä ja joka päivä oli lounaspalaveria, kokoustarjoiluita jne. Koko kuussa meni ruokaostoksiin ehkä 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun keskusta. -ap
No se selittää aika paljon. Tervetuloa Helsingin keskustaan yrittämään samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun keskusta. -ap
No se selittää aika paljon. Tervetuloa Helsingin keskustaan yrittämään samaa.
Kiitos kutsusta, mutta viihdyn Turussa oikein hyvin. :) -ap
Vierailija kirjoitti:
Saisin varmaan itsekin, jos jostain tulisi noin paljon rahaa tilille.:) Etenkin kun asut noin halvasti, kyllä taas huomaa miten vuokrataso on täällä Helsingissä täysin posketon.
T. Työtön opiskelija
On tosiaan posketon. Kaverini Kurvissa maksaa 20-neliöisestä yksiöstään yli 700 euroa. -ap
Turussa kieltämättä 1300 eurolla pärjää loistavasti, varsinkin jos asuu noin halvalla vuokralla. Eikä keskustassa tarvitse autosyöppöä.
Itse saan pk-seudulla netto 2600, josta 1000e säästöön ja maksan lisäksi asuntolainaa pois, josta reilu 450e on itselle. Tosin säästöistä sitten ostelee ekstraa/matkailee kun siltä tuntuu, en mitenkään fanaattisesti säästä säästämisen vuoksi. Osa rahasta menee sijoituksiin, siihen en koskaan koske, osa jää tilille käyttövaraksi. Ei tunnu edes pahalta, mukavasti voi elellä täälläkin.. muttei keskustassa asuta kyllä näillä asumismenoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsit monen vuoden toimeentulokierteestä eroon ja takaisin työelämään?
Sain mielenterveysongelmani sen verran hallintaan, että pystyin valmistumaan. -ap
Miten pääsit työhaastatteluihin, kun cv:ssä on monen vuoden aukko?
Sinkkuna? Mitä ihmeellistä tuossa on?
Helposti jäisi enemmänkin, jos palkka olisi noin iso. Asumiskulut alle 500€, ruokaan kymppi päivässä ja siinä ne kulut melkein olikin.