Maksa arvoistani näkyy kuulemma runsas alkoholin käyttö, vaikka en käytä alkoholia ollenkaan.
Kommentit (84)
Mulla sama vika. Minä oikeastaan haluan nähdä esimiehen ilmeen, jos vien hänelle lääkärin lähetteen johonkin alkoholistihoitoon. Minut kun tunnetaan kiusallisen raittiina ihmisenä.
Luultavasti pomo nauraisi ääneen.
Meillä se on sukuvika, kun yksi tai kaksi arvoa neljästä on useammalla raittiilla lähisukulaisella koholla.
Minulla todettiin myös 35 vuotiana "alkoholistiarvot", . Olen suunnilleen normaalipainoinen. En käytä alkoholia juuri koskaan. Ihan mysteeri tämä minullekin.
Käyn kerran vuodessa lääkärissä ja alkoholin käyttö käydään aina läpi. Hieman noloa.
Olen miettinyt, pitäisikö asiaa todella alkaa selvittelemään mm. vatsa-ultra.
Ravitsemusterapeuttiakin olen miettinyt. Vaikka syönkin normaalia, melko terveellistä perusruokaa, kasvispainotteisesti.
Minulla oli kahdella tutkimuskerralla maksa-arvot vähän koholla, kun veriarvojani katsotaan puolivuosittain. Ei ennen sitä, eikä enää nyt viimeksi kun mitattiin. En käytä alkoholia ollenkaan, eikä sitä edes epäilty syyksi. Minulla on kaksi perussairautta, joihin on säännöllinen lääkitys. Olen hieman ylipainoinen.
Kyllä pitäis lääkärin tietää, että runsas nopeiden hiilihydraattien syönti ja/tai keskivartalolihavuus rasvoittaa maksaa ja nostaa alat-arv8ja. Laihdutus auttaa.
Miten Stevia? Joka on siis kasvipohjainen makeutusaine ja luontaistuote.
Paljonko on normaalit maksa-arvot? Itellä ollu 39 ja 45:n välillä ja aina kysytään että paljonkos sä oikein juot.
Kai niin kuuluukin kysyä.
Hiivasieni suolistossa, tuottaa etanolia hiilihydraateista.
Kuulemma joku tapajuoppo pystynyt saamaan hyvät kännit pelkästään syömällä sokeria.
Maksa-arvoista näkee erikseen alkoholin käytön.
Se voidaan tutkia verestä suoraan.
Joten sitä ei lääkärin tarvitse arvailla, että onko kyse rasvamaksasta tai muusta.
Alkoholin käyttö näkyy suoraan tietystä veriarvosta, ei siis vain ALAT tai ASAT arvoja katsomalla.
Ja jos epäillään hankalaa rasvamaksaa, saa lähetteen ultaraääneen, jossa maksan koko tarkistetaan.
Lääkäri ei arvaile sitä, käytätkö alkoholia runsaasti vai et.
Sillä nykyisin se saadaan suoraan selville verinäytteistä. On olemassa veriarvo joka osoittaa sen, käyttääkö ihminenen runsaasti alkoholia toistuvasti.
Hedelmäsokeri vahingoittaa maksaa, joten hedelmien syöntiä voi rajoittaa.
Yrtti turvallinen runsaassakin päivittäiskäytössä. Pieni päihtymys vastaa muutamaa viinilasia eikä krapulaa tule.
Ammattitaidoton tulkinta. On paljon muitakin syitä maksa-arvojen kohoamiseen, ja ne pitäisi selvittää.
Milläs humppatohtorilla sä olet käynyt? Vaikka alat ja asat on koholla, gamma GT ei henkilöllä, joka ei käytä alkoholia.
Sanoisin, että pässi lääkäri, jos näin sanoo. Oikea lääkäri kysyisi käytätkö alkoholia ja kun vastaat et tai minimaalisen määrän hän alkaa tutkia ja etsiä muita vaihtoehtoja, joita löytyy maksa-arvojen kohoamiseen. Syitä voi olla monia, sappikivet tai kuulemma jopa kortisoli lääkityksen äkillinen lopettaminen voi aiheuttaa haimatulehduksen. Olette varmaan äimän käkenä, jos mitään edellämaimituista ei löydy. Mutta, edes lääkäri ei voi diagnosoida alkoholin suurkäyttäjäksi pelkän testin perusteella.
Näissä tapauksissa kannattaa ottaa Desialotransferriini (S -CDT). Se on ainoa laboratoriokoe, joka on täysin spesifi juuri alkoholille. Muihin "maksa-arvoihin" voi johtaa muutkin asiat kuten ylipainosta johtuva maksan rasvoittuminen, tietyt sairaudet tai aineenvaihdunnan muutokset, tai esim. kuivuminen.
Tästä kyllä on uudempiakin tutkimuksia, jotka kertovat juuri lihavuuden vaarasta. Jopa lapsilla aiheuttanut rasvamaksaa (joka taas voi kehittyä kirroosiksi).