Maksa arvoistani näkyy kuulemma runsas alkoholin käyttö, vaikka en käytä alkoholia ollenkaan.
Kommentit (84)
Korkea alat viittaa rasvamaksaan, jos ei ole juonut liikaa. Sen sijaan se GT-arvo kertoo juomisesta kuulemma.
Mulla on ollut vuosia maksa arvot tapissa GT yli 160 ym.
Juon muutaman kerran vuodessa enkä harrasta tissuttelua.
Käyn vuosittain kontrollissa ja aina sama homma tai pikkuhiljaa nousseet,ei ole kuin astmalääkitys,yli vuoteen en ole ottanut edes buranaa.
M181cm/85kg 41v.
Joko ainulla on jokin sairaus, tai olet altistunut jollekkin myrkylle.
Ja voihan sen maksansa syömälläkin pilata ihan jo terveellisilläkin vaihtoehdoilla.
Esim ulkomaalaiset kasvikset saattavat sisältää sellaisia torjunta-aineita, joita ei saisi edes käyttää.
Ja saattaahan jotkut elintarvikkeet olla pahoin saadtuneita. Jotkut sienet ovat myrkyllisiä.
Kasveissa ja leikkokukissa saattaa olla vaikka mitä...
Keskivartalo lihavuus aiheuttaa myös maksakirroosia. Yleensä luullaan että vain alkoholi on syypää, mutta yhä useampi suomalainen sairastuu lihavuuden takia!
Käytätkö ap jotain luontaistuotteita? Ne saattavat nostaa arvoja, niin kuin jotkut lääkkeetkin.
Roskaruoan syöminen aiheuttaa myös maksa-arvojen kohoamista.
Mulla nousi maksa-arvot elimistön kuivettumisen takia, eli join jonkin aikaa vähemmän vettä kuin normaalisti. Minäkin juon ruuan kanssa viinilasillisen vain silloin tällöin ja mitään sairauksia ei ole.
Itse juon lähes päivittäin ja lihavakin olen, silti arvot normaalit... Tavallaan toivoisin, että oliskin koholla niin saisin ehkä motivaation lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vuosia maksa arvot tapissa GT yli 160 ym.
Juon muutaman kerran vuodessa enkä harrasta tissuttelua.
Käyn vuosittain kontrollissa ja aina sama homma tai pikkuhiljaa nousseet,ei ole kuin astmalääkitys,yli vuoteen en ole ottanut edes buranaa.
M181cm/85kg 41v.
Sokeri, makeutusaineet. Puhuihan lääkäri sinulle niistä?
Vierailija kirjoitti:
Keskivartalo lihavuus aiheuttaa myös maksakirroosia. Yleensä luullaan että vain alkoholi on syypää, mutta yhä useampi suomalainen sairastuu lihavuuden takia!
Itseasiassa ei suinkaan lihavuuden takia, vaan sen takia millä se lihavuus on hankittu.
Sukulaiselleni kävi samoin, eivät uskoneet että on raitis vaikka maksa-arvot huomattavasti koholla. Meni yksityiselle tutkittavaksi jossa löydettiin harvinainen, leikkausta vaativa sairaus. Olisi jo vainaa jos olisi jäänyt julkiselle oman lääkärinsä armoille.
Mammat ovat taas tehneet lääketieteen historiaa, kenelläkään ei alkoholi ole syynä maksasairauteen, vaan joku salaperäinen suomalainen geenivirhe. Lääkärit ovat ilman muuta väärässä epäillessään alkoholinkäyttöä, jos on kaljamaha ja maksa-arvot koholla.
Burana ja sokerilimut nosti mulla maksa-arvot tappiin. Alkoholia en käytä yhtään.
Hei sama! Käytän kyllä alkoholia n. 2 kertaa vuodessa. Hyvä että kysyttiin suoraan että paljonko oikein käytän, mutta se ettei uskota kun sanon etten käytä juurikaan :D toki alkkikset usein valehtelevat, mutta miksi sitten edes kysyä..
Huono ravitsemus tai jokin sairaus tulee ensimmäisinä mieleen. Käsittämätöntä jos edelleen ollaan uskossa, että maksa-arvot kohoavat vain alkoholisteilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavalla oli haimatulehdus, joka sitten uusiutui joku 6 viikkoa edellisen jälkeen, sairaalassa sille huudettiin että lopeta se ryyppääminen tai kuolet vielä. Tää ihminen juo ehkä jouluna ja juhlissa, mutta hoitohenkilökunta kohteli sitä kuin jotain omasta syystään sairastunutta rappioalkkista.
Tunnen minäkin tämmösen tapauksen, mutta sen verran paremmin, että tiedän hänen juovan jatkuvasti. Duunikaverit ja läheisetkään sukulaiset eivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Burana ja sokerilimut nosti mulla maksa-arvot tappiin. Alkoholia en käytä yhtään.
Tarkoitat kai light-limut?
Rasvamaksa tulee myös sokerin ja erityisesti makeusaineiden käytöstä. Tästähän on ollut mediassa varsinkin lasten kohdalla puhetta. Aikuisilla sama. Herkut haltuun ja liikuntaa.
Mieheni juo muutaman (3-4) oluen viikossa, syö karkkia kahdesti viikossa, ei käytä makeutusaineita ja sai kuulla, että hänellä on maksa-arvot koholla. Tästä varmaan kyse kohdallasi. Kun jätti oluet, tilanne normalisoitui. Ilm. Joidenkin elimistö on herkempi.