Jos nimesi on esim. Satu, Pyry, Helmi, Toivo, Meri
Liina, Taika, Marja, Into tai muu vastaava sana, niin onko se häirinnyt sinua jotenkin? Aiheuttaako se sekaannusta, hämmennystä, naljailua, hassuja tilanteita tms.?
Ollaan valitsemassa tyttärellemme nimeä ja paras tähän mennessä olevista vaihtoehdoista on suomenkielinen sana.
Jonkin verran mietityttää mitä lapsi mahtaa myöhemmin miettiä sana-nimestään.
Kommentit (16)
Sana? Yhtä hullu kuin Sama, Eri, Virke tai Pilkku, jotka näyttävät myös olevan olemassa nimirekisterissä.
Miksette anna normaaleja nimiä lapsillenne?
No ei nimi tietenkään olisi "sana", vaan esim. Hilla, Lahja, Lumi, Pinja. Ihan normaali nimi, mutta on jotakin tarkoittava sana. Toisin kuin esim. Tiina, Hanna, Marika, Petra, Veera, Emma jne.
Ap
Lapsena ärsytti kun joku aina alkoi rallattelemaan laulua, jossa nimeni esiintyy. Nyt aikuisenakin joskus ihmetyttää joidenkin ajatusmaailma kun nimeni merkityksestä täytyy olla muistuttamassa. En ole koskaan pitänyt nimestäni.
Yhden Satu-nimisen puolesta kerron, että sekaannusta herättää nimen taivutus: Satun vai Sadun. Molempia esiintyy. Tämä tuttuni käyttää Sadun, mutta joidenkin mielestä Satun olisi oikein, ja sadun silloin jos puhutaan satukirjasadusta. Ja tämä on häntä myös ärsyttänyt, että nimi tarkoittaa jotakin konkreettista asiaa, joka esiintyy usein arjessa ja muissa asiayhteyksissä. Ehkä se ärsyttää kun "kuulee omaa nimeään toistettavan turhaan".
Mun nimi on Satu eikä mua ole koskaan häirinnyt tuo taivutus. Oikeastaan ihan sama kumpaa käytetään.
Ja ei haittaa myöskään nimen "turhaan toistaminen...siihen tottuu!
Muissa kielissä esim. arabiassa nimet tarkoittavat lähes poikkeuksetta jotain. :)
Täälä myös Satu, ei ole koskaan ollut mitään harmia nimestä. Joskus ala-asteella lälläteltiin Satu meni saunaan- lorua, mutta eipä se minua häirinnyt.
Myöskään tuo mainittu taivutus ei minua liikuta, jokainen käyttäköön sitä taivutusmuotoa mitä haluaa.
Ei ole pilkattu tai aiheuttanut hämmennystä. T: Tuuli
Niin no, kaikista nimistä voi keksiä jonkun väännöksen, jos joku haluaa naljailla. Itse olen Sanna ja yläasteella yksi idiootti poika keksi huutaa aina tunnin alussa, että Sanna anna panna.
Olisinkin esim. Hilla tai Helmi. T: Sari joka inhoaa nimeään
Ei ole aiheuttanut ongelmia, toki esittäytyessä tai henkilötietoja annettaessa moni varmistaa, että kuuliko nimen oikein. Hyvin harva ei osaa taivuttaa ja senkin oppii kerrasta, kun kysyy. Meidän perheessä useammalla on ns. luontonimi ja yhden nimeä lausutaan vähän miten sattuu. Ei ole häirinnyt eikä välttämättä edes korjata, jos nyt joku lausuu vähän eri tavalla.
En ole koskaan kuullut mitään pilkkaa, joskus (muutaman kerran koko elämäni aikana) joku on kysynyt, onko kyseessä lempinimi. Pidän nimestäni :) T: Mimmi
Musta tuo merkitys tekee niistä juuri omalla tavallaan kauniita, kuten nuo Satu, Meri jne.
Kiitos kaikille vastaajille. Toivottavasti lapsi pitää nimestä, jonka valitsemme. Saattaa siis hyvinkin olla, että päädymme sanaan.
Ap
Saana...sana
Heini
Aava
Anna
Pihla
Hilla
Helle
Hellin
Helmi
Henna
Vilja
Linnea
Viola
Sara
Sade
Aarre
Aaret
Aate
Urho
Otso
Ohto
Otto
Oiva
Oulas
Ukko
Taito
Tarmo
Terho
Tor
Aatos
Viktor
Wilhelm, Vilhelmi
olisivat mielestäni luontonimiä/sanoja, joita voisi ajatella lapselle, tulevalle aikuiselle etunimiksi.
Esim. kivi ja havu ja vastaavat eivät kuulu niihin.
Ei ole ollut haittaa. Nämä ovat aika yleisiä nimiä kuitenkin, että ei ole ollut ongelmia.