Kehtaako vieraille tarjota uunilohta?
Kommentit (27)
Kehtaa. Uunilohi on oikein hyvää. Mulle ainaki mieluisaa jos joku viittii tarjota. Mulla on avokeittiö pienessä kämpässä, eikä liesituuletinta. Laittaisin kalaa itsekin useammin, en vaan tykkää siitä kalan hajusta ku se jämähtää kämppään.
Söisin hyvällä ruokahalulla, tarjoa ihmeessä!
Totta kai, uunilohi on herkku! Hyvät lisukkeet siihen, muussia, sitruunaa, punajuurta tai vaikka jokin ihana kylmä kermaviilikastike. Ei kaikkia noita lisukkeita tietenkään tartte!
Meillä ainakin amerikkalainen vieras (yliopiston professori) pyysi uunilohen reseptin, jotta hänen vaimonsa voisi USAssa valmistaa samaa ruokaa kirkon hyväntekeväisyyspäivälliselle. Meillä oli lohen päällä purjoa ja kuohukermalla notkistettua smetanaa.
No huh...on vaan niin helppo ja hoitaa itse itsensä uunissa. Kylkeen marinoituja kasviksia samaan vuokaan ja lisäksi ajattelun tylsästi keitettyjä perunoita (meillä ei muussi oikeen uppoa) ja jogurttikastiketta jossa omenaa, sinappia ja tilliä.
Ap
Murskaisin keitetyt perunat haarukalla, lisäisin oliiviölyä, tilliä ja vähän voita, ripaus suolaa ja sekoittaisin. Saa jäädä vähän rakeiseksi. Perunamuussista helpompi ja joillekin jopa hienompi versio.
Kermainen vai smetanainen? Ja onhan ilman nahkaa?
Jogurttikastikkeeseen laittaisin vain tillin ja mausteita. Tosin vaihtaisin sen ranskankermaan. Sitruunalohkot tarjoillessa lohen ympärille.
En laita lohifileen päälle kuin sitruunamehua, suolaa ja pippuria. Perunamuussin kanssa menee, salaatti tai mikrossa kypsennetyt vihreät pavut lisäksi. Ja lohi oikein sulaa suussa. Kumpa lohi olisi halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaa. Uunilohi on oikein hyvää. Mulle ainaki mieluisaa jos joku viittii tarjota. Mulla on avokeittiö pienessä kämpässä, eikä liesituuletinta. Laittaisin kalaa itsekin useammin, en vaan tykkää siitä kalan hajusta ku se jämähtää kämppään.
Miten sinä itse voit olla siellä pienessä kämpässä? Oletan sinun olevan nainen.
Lohen päälle tulee suola, pippuri ja sitruunalla (mehu ja kuoriraaste) ja tipalla valkoisella balsamicolla maustettu oliiviöljy. Ei kermaa ollenkaan.
Ap
Laiskottaako niin kovasti, että meinasit jättää vieraasi ilman ruokaa?
Aika väsynyttä. Emäntä/isäntä ei viitsi panostaa vieraisiinsa, on pihi tai huono kokki.
En tiedä kuinka arvokkaita vieraita sulle tulee, mutta mun mielestä lohi on nykyään niin kallista että tuntuu jo arvoruoalta. Ei meinaa itsekään raskia ostaa enää. Se on ainakin mun herkkua, joten ei ole mulle arkiruokaa. Ja sitten se, että kirjoitit että kylkeen sitä ja tätä. Aaarrgghh että raivostuttaa tuo sanonta "kylkeen" tarkoittaen jonkin ruokalajin lisänä. Vaihtakaa se sana jo please!
Miksi lohta ei kehtaisi tarjota. Oikein hyvää tarjottavaa.
Jos ostat kokonaisen lohen, niin kilohinta ei oo kova, toki valmis file, varsinkin sellainen josta on jo ruodot poistettu, on vähän kalliimpi, mut ei tarvii ite tehdä muuta kun maustaa ja laittaa uuniin/pannulle.
Helppoa, hyvää, nopeasti valmista ja vieläpä terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Lohen päälle tulee suola, pippuri ja sitruunalla (mehu ja kuoriraaste) ja tipalla valkoisella balsamicolla maustettu oliiviöljy. Ei kermaa ollenkaan.
Ap
Toimii.
Vieraille kehtaa tarjota mitä vaan hyvää ruokaa, kunhan ottaa allergiat yms. ruokarajoitukset huomioon.