Ulosotosta asiaa.
Eli, olen joskus tyhmänä nuoruudessa päästänyt laskuja ulosottoon..
Mistä saisin tietää tarkan summan paljonko siellä ulosotossa on?
Olen nyt työttömänä. Jos ja kun lähden töihin, niin niitähän pitää sit alkaa maksamaan? Voiko sen itse sopia sen summan minkälaisissa erissä haluaa maksaa? Voinko alkaa maksamaan niitä jo nyt pienissä erissä?
Kommentit (39)
Ottakaa yhteyttä suoraan alkuperäisiin velkojiin jos vain mahdollista. Heidän kanssaan saa useimmiten neuvoteltua sopivat maksuerät ja -ajat. Korko lakkaa kasvamasta ja monet velkojat antavat jopa " anteeksi" aiemmin kertyneitä korkoja ja kuluja.
Itselläni oli myös " nuoruuden hairahduksia" yhteensä n. 10 000 euroa, joista sain melkein puolet " anteeksi" . Tosi ymmärtäväisiä olivat ainakin noissa paikoissa, joihin minä olin velkaa.
Ulosoton kautta maksettaessa osansa vie myös ulosottomaksu, joka ei aivan pieni olekaan. Pienimmillään ulosottomaksu on 7 euroa ja suurimmillaan 185 euroa riippuen maksetun summan suuruudesta. Ja tämä ulosottomaksu menee jokaisesta suorituksesta.
Lisäksi yleensä suuri osa maksusta menee korkoihin eli pääoma ei pääse paljonkaan lyhentymään. Jos on useita velkojia maksu jaetaan kaikkien kesken. Eli jos vaikka velkojia on 4 ja maksat ulosoton kautta 100 euroa/kk niin jokainen velkoja saa siitä 25 euroa, joka periaatteessa menee ulosottomaksuun ja korkoihin.
Mulla on ulosotossa tyhmyydestä Ellos-laina,Sonera ja Käyttöluotto...
:(:(
otetaanko nuo elatusmaksut huomioon, mutta luulisin niin. Avopuolison tuloja ei tässä katsota sinun tuloiksesi, joten ei vaikuta suojaosaan.
tämä siis 26:lle
.... sekin auttaa!!!
Olen ihan hukassa että mitä ihmettä mä teen, mihin otan yhteyttä?
Kun olen osa-aika työllistetty, teen aina kun tarvitaan! joskus saattaa olla kuukaudesta esim. kolmekin viikkoa, joskus vain muutama päivä. Niin miten tuosta ulosmitataan tai pystyn edes elatuksia maksamaan??!!
Vaikuttaako nämä minun ulosottovelat jotenki tulevaan avopuolisooni?
ap
Entä vaikuttaako hänen tulot mitenkään siihen miten maksan takaisin?
ap
Muuten aina joka paikassa kyllä puolison tulot vaikuttaa kaikkeen, mutta tässä ei.
Kiitos teille kaikille vastanneille. Kerrankin tuli asiallisia vastauksia paljon :)
Vähän helpotti stressi kun sai enemmän tietoa asiasta. Huomenna alan tekemään asian eteen jotain!
Ja kiitos 7! Oli helpottavaa tietää että vankilaan en ainakaan joudu! ;)
ap
Minäkin koitan ottaa enempi selvää omista jutuistani, ja miten edetä... mulla vaan on aika sotkussa kaikki... :(
Kaikkea parasta elämääsi, ja kyllä ne asiat aina lutviutuu!!
T:" 7"
Pankki, Ellos, Anttila ja vuokrayhtiö tulivat vastaan koroissa ja kuluissa.
pääsin veloistani eroon, kun ostimme talon mieheni kanssa. Sain siis asuntolainaa, vaikka mulla oli maksuhäiriömerkintöjä ja neuvottelimme siten, että saimme lainaa sen 7000 euroa enemmän, millä kuittasimme mun velat.
Tätä ennen neuvottelin velkojien (justitium ja se osuuspankin joku luottojuttu) ja sain toiselta anteeksi puolet velan koroista ja osuuspankilta sain kaikki korot anteeksi.
Kävin myös velkaneuvojalla, mutta sieltä en mieleistäni apua saanut. Paitsi vinkin, ettei ulosottoon kannata sopia maksuja, vaan aina suoraan velkojan kanssa. Ulosotto ottaa ihan hirveästi välistä.
Kaikkea hyvää! Kyllä ne asiat aina järjestyy..tavalla tai toisella! :)
Nyt täytyy vaan ryhdistäytyä ettei sinne ulosottoon menisi yhtään enempää!
ap
Ne minä sain suoraan sovittua Kelan kanssa, ja säästin paljon!
Soittelet vaan siis sinne UO-virastoon, kyllä ne asiat selviää!
Summat tuntuvat pieniltä, mutta puroista kertyy joki, tai vaikka meri! :)
Minä sain uo-velat maksettua, osa siirtyi takaisin perintätoimistolle. Siellä on korot ja kulut jäädytetty, eli summa ei enää kasva. Nyt sitten makselen sinne päin. Onhan tässä vielä maksuja muutamalle vuodelle, mutta sitten se on hoidettu. Ja tärkeintä: ulosotto on tyhjä ja luottotietoni jonain päivänä taas ok.
Ja ap, mulla sitä velkaa oli reilu 100000 markkaa...
olen ottanut opintolainan vuonna 1995 vai oliko se 1996.
ap
Vierailija:
olen ottanut opintolainan vuonna 1995 vai oliko se 1996.ap
Ja hävettää. Onkohan ne sit kauheen tylyjä siellä...?
ap
Mulle on kaikki olleet ystävällisiä, ulosottomiehestä alkaen! :)
Vierailija:
Mutta entäs se, että kun menen työhön, minusta tulee elatusvelvollinen. Kun maksan elatusmaksuja, niin tulot eivät paljon ylitä suojaosuutta. Mitä sitten tehdään? jääkö omat velkani sinne olemaan? entä jos palkkani on niin pieni ettei riitä edes elatusmaksuihin? otetaanko suojaosuudessa avopuolison tulot mukaan? eli siis lasketaanko niin että hän elättää minua, vai onko siinä tuo suojaosuus myös ton 567?