Nyt jutellaan 1970-luvusta!
Täällä on liikaa eilen syntyneitä, nyt me neljä-viisikymppiset saamme jutella siitä mitä 70-luvulla oli ihanaa ja kauheaa.
Kommentit (1865)
MeNaiset lehtikin etsii kilpailusivulla seiskytluvun muistoja. Nyt voitte ilmaiseksi osallistua toisenkin jutun kirjoittamiseen :)
Faijan puvuntakin sisätaskusta ilmesty perjantaisin lakupötkyt tai hopeatoffeet meille lapsille. Joskus saatto tulla Jimit. Jääny niin mieleen vaikka tosta on pitkästi yli 40 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sellaiset vaaleaa nahkaa olevat pieksut :D
Lapikkaat?
Minullakin oli, ala-asteikäisellä tytöllä, ne olivat minusta niin ihanat!
Mä muistan polttoaineiden hinnan veneasemalla jolla parina kesänä työskentelin.
-99 2.02 mk/l
-92 1.82 mk/l
-petrooli 0.66 mk/l
-löpö 0.69 mk/l
Kaikkea se muisti pitää sisällään.
-Bias-
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita oli tosi vähän. Muistan kun sain Anttilasta uuden vihreän vakosamettisen talvitakin. Se oli halvin. Olisin halunnut hienomman toppatakin, mutta se oli liian kallis. Seuraavana talvena takki oli jäänyt pieneksi, mutta äiti kutoi hihansuihin ja helmaan jatkot vihreästä angoralangasta. Sillä mentiin se talvi. 😀
Osanottoni! Minulla oli oranssi takki, johon äiti neuloi mustat jatkopalat. Anttilasta haettiin vaatteet jos halvalla sai. Pahinta oli kanarianlinnun keltaiset verryttelyhousut, Lassie-merkkiset leveälahkeiset 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita oli tosi vähän. Muistan kun sain Anttilasta uuden vihreän vakosamettisen talvitakin. Se oli halvin. Olisin halunnut hienomman toppatakin, mutta se oli liian kallis. Seuraavana talvena takki oli jäänyt pieneksi, mutta äiti kutoi hihansuihin ja helmaan jatkot vihreästä angoralangasta. Sillä mentiin se talvi. 😀
Osanottoni! Minulla oli oranssi takki, johon äiti neuloi mustat jatkopalat. Anttilasta haettiin vaatteet jos halvalla sai. Pahinta oli kanarianlinnun keltaiset verryttelyhousut, Lassie-merkkiset leveälahkeiset 😂
Tuo jatkaminen oli tavallista. Kaikilla oli housunlahkeita jatkettu jotain 15 cm erivärisellä kankaalla. Ja ainakin meillä tehtiin niin että jos sukkahousun kantapää kului puhki, terä leikattiin irti ja tilalle ommeltiin uusi sukka, pitkävartisempi samalla vaivalla. Kai ne sitten sukkahousutkin olivat arvokkaita.
Uudet kengät sai joka toinen vuosi, puristi tai ei. Yhdet talvikengät ja kahdet kesäkengät, joista toiset sandaalit. Valokuvaan oli monella uudet vaatteet eikä samoja juhlavaatteita kahdesti, ei edes me köyhät. Mun juhlavaatteet teki pääasiassa ompelija, kankaat sai Osuusliikkeeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla se politiikka oli kyllä oikein marinoituna joka asiassa. Ruokakaupan valintakin oli poliittinen päätös. Muistaakseni K-kauppa oli oikealla?
Hassua, mutta jo lapsena olin hämärästi tietoinen tästä asiasta. Elanto oli työväen kauppa, totta kai. K-kauppa oli jotenkin kalliimpi ja hienompi, puhumattakaan jostain Stockmannista jossa tavallinen rahvas ei asioinut tietenkään.
Meidän perhe oli maltillisesti oikealla, mitään taistolaishöpinöitä ei otettu tosissaan. Tähän vaikutti sekin, että oltiin uskovaisia, ja niissä piireissähän tuollainen ei-kristilisyys oli ihan S**tanasta peräisin.
Olin tarhassa, jossa oli kunnon vasemmistolaismentaliteetti, siellä laulettiin noita ryssälauluja ja muutenkin ajan henki oli se, että mitään yksilöllisyyttä ei olisi saanut olla. Uralin pihlajat tuli tutuiksi... oli myös kauniita lauluja, kuten "Nousee päivä, laskee päinä" musikaalista "Viulunsoittaja katolla".
Tv-ohjelmista on jääneet mieleen ne ahdistavat tietoiskut, joissa oli osoittava sormi (ja myöhemmin muistaakseni kämmenellä palava liekki) ja tunnelma oli tosi ahdistava ja syyttävä. Yleensä näissä varoitettiin menemästä heikoille jäille tms. Pelin henki oli se, että jos tapahtui jotain ikävää, olit vaan itse ollut tyhmä ja ansaitsitkin sen, että kävi huonosti.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Lastenohjelma Noppa. Niin opettavaista ja aatteellista. Kerran kiharapäinen juontaja Hessu opetti miten tehdään hapankaalta. :D
Minä kuulemma rakastin pienenä niitä sormi pystyssä -lastenohjelmia.
t. eräs Asperger
Rait rait rallallaa, rait rait rallaallaa. Vihasin noppaa, mutta Kasperia rakastin. En muista, kuuluiko ne millään tavoin yhteen.
Huomaatteko kirjoitustaidon tässä ketjussa, kun vertaa nykynuoriin ja palstaan muuten?
Ootko punkkari vai rokkari? Olit joko tai, tai sitten olit hämy ja sitä ei kukaan tahtonut olla.
Virsiä laulettiin koulussa. Jatkuvasti, muistelisin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin päivänavauksessa ( puhuttiin myös aamuhartaudesta), joskus uskonnon- ja musiikintunneilla. En tiedä, ahdistuin kukaan tai kolikolla tulleensa pakkokäännytetyksi? Ei siitä ainakaan puhuttu, eivät edes E-liikkeessä vakituisesti käyvät. Joka kylässä oli ainakin s- kauppa, e-myymälä ja ehkä k- kauppa. Kylän poliittisista voimasuhteista riippuen, saattoi olla, ettei jotak8n noista kaupoista ollut. Samoin posti oli joka kylässä. Kaupungissa oli lähes joka korttelissa liike- tai osuuspankin konttori.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin laulettiin. Totuuden henki, johda sinä meitä.
Opettaja oli lihavahko vanhempi rouva, joka soitti sellaisia poljettavia urkuja, mikähän sen soittimen nimi edes oli? Jaloilla poljettiin palkeita samalla kun soitettiin käsillä. Rouvan iso takamus velloi puolelta toiselta polkemisen tahdissa, näky oli aika vangitseva.
🇺🇦🇮🇱
Oli ihanaa astua paimentolaismatolta samettiselle sohvalle, jonka takana oli maisemataulu. Söin lämpimiä voileipiä missä ketsuppi ja sinappi oli levitetty ja sekoitettu voilla voidellun leivän päälle lusikalla. Leivän päällä oli makkaraa ja ananasrengas. Pinta oli kuorrutettu juustolla. (pallojuusto) Ai että oli hyvää.
Tein voikukista seppeleen ja pilasin uuden hienon pyhämekon. Voi sitä huutoa minkä sain.
Syöttötuolit olivat 70-luvulla todella hienoja. Niissä oli värejäkin. Oli punaisia ja vihreitä. Tuolin edessä oli helmiä ohuessa raudassa. Niitä saattoi liikutella sormilla. Tuolin sai taitettua kahtia siten, että pohja muuttui pöydäksi.
70-luvulla oli myös käsite nimeltä askarteluhuone. En kyllä tiedä, että jossain niissä olisi pääasiassa askarreltu.
Vierailija kirjoitti:
Datsun 100A.
Hetkessä se lahoaa..
Näitä kaskuja oli enemmänkin.
Kaikenlaiset sanaleikit ja palindromit olivat suosittuja.
Sokos
Pippuri hyllyllä
Idän pikajuna tuli useasti radiosta. Oli hauska.
70-luvulla rakennettiin paljon punatiilisiä omakotitaloja, joissa oli vihreä peltikatto. Silloin ei rakennettu tiilikattoisia omakotitaloja.
Hartiapankkirakentaminen oli yleistä. En muista kuulleeni tätä sanaa pitkään aikaan.
Minulla oli sellaiset vaaleaa nahkaa olevat pieksut :D