Kansallinen epäonnistuminen: Suomen todellinen työttömyys jopa 600 000 !
Kommentit (41)
Näinä aikoina sitä on ruvennut kaipaamaan Kekkosta.
Sipilän talutusnuorassa olevat mediat lataavat propagandaa, miten työttömyys alenee ja työvoimapulaa on paljon...Paskan marja. Tosiasiassa ensi keväänäkin valmistuville ei tule kuin murto-osalle löytymään koulutustaan vastaavaa työtä. Tämä maa ajetaan alas hissukseen. Merkkinä on mm.postimiesten siirtyminen lähihoitajiksi jne. Järjetelmä murennetaan valtion toimsta ja ihmisten luottamus tulevaisuuteen ja ihmisarvoiseen elämään tuhotaan. En ole ennen noin ihmisvihamielistä hallitusta nähnyt Suomessa.
Kokoomus haluaa tuhota yleissitovat sopimukset, jotta orjapalkalla tai nollasoppareilla sinnittelevät voitaisiin vielä enemmän sysätä veronmaksajien taskuille etusuuksien varaan!! Lehdellä ei ole mitään syytä kertoa puppua, että palkkojen lasku muka lisäisi työpaikkoja ja työn kysyntää. Ei lisää, jos firmat on niin paskoja ja huonoja myymään kuin Suomessa nyt ovat!
Valmistuin työttömäksi. Työkkäri ei tehnyt mitään tilanteeni parantavaksi. Tuolloin oli mahdollisuus päästä palkkatuella töihin omalla alalle, vastaus oli: "no ethän sä sinne palkkatuella, kun olet vastavalmistunut". Olin sitten työttömänä, kun oman alan töitä ei löytynyt.
Nyt kun olen pitkäaikaistyötön, niin on kiire laittaa 9 euron päivärahalla tekemään orjatyötä.
Hyvä työkkäri!
Juu, kyllä työttömyyden vähentämisessä nyt pureudutaan todella oikeisiin ongelmiin, kuten omalla kohdallani, eli kuntouttavassa työtoiminnassa ollaan muutamana pv:nä viikossa 9e:n korvauksella per pv. Ikää kohta 60v ja kroppa vetelee viimeisiään, raskasta työtä kun tehnyt vuosia. Särkyä, suonenvetoja ja kolotusta riittää.
Pomo kävi just sanomassa, että istuminen saa loppua. Meidän porukassa ihan työkuntoisia palkkatuella (lomapäivät ja eläkekertymä kuuluu) olevia istuksijoita, mutta mua katseltiin sillä silmällä pääasiallisesti...
Kuulin eräältä taholta, että kuntoutettavan ilmainen ruoka herättää muissa raivoa. Olen huomannut sen tosin itsekin.
Kiva katsella vapaapäivinä katukuvassa lonkkaa veteleviä "turisteja".
Suomen alasajo tapahtui jo vuosia sitten Lipposen aikaan kun ihmisille annettiin sellainen kuva että on ihan ookoo jättäytyä muiden armoille kotiin luuhaamaan jos työstä ei makseta timantteja ja samalla nostettiin tukia ja tukien perässä nousivat asuntojen hinnat, vuokrat ja ruuan hinta. Olin silloin itse vuokralla ja vuokranantaja selkeäsanaisesti sanoi että koska asumistuet nyt nousivat niin vuokra nousee saman verran. Ja näin ei käynyt vain minulle vaan myös muille ja sitten joku tutkija tulee ja kertoo faktana että "tukien korottaminen ei ole aiheuttanut vuokrien nousua" . Noista ajoista on onneksi aikaa enkä Suomessa ole asunut enää vuosikausiin mutta kaikki politiikat ja talous syynään tarkkaan.
Tunnen ihmisiä joille oli aikanaan paskanhailee jos työpaikka suljettiin ja ihmiset pistettiin pihalle joista suurin osa lähti omasta toiveesta koska kelasta ja sossusta saa ja jos haluaa niin voi hakea muualle töihin. Se vaan että kun työpaikka toisensa jälkeen suljettiin niin niihin jäljelle oleviin olikin sitten melkoinen letka ihmisiä hakemassa sitä samaa varmaa työpaikkaa. Ja aika kun kuluu niin ne tuet ei enää riitä ja hinnat nousee ja diipadaapa. Kukaan ei ole kehittänyt mitään mistä sais lisää rahaa Suomelle. Suomen velkoja on lyhennetty myymällä kaikki myytäväksi kelpaava ja VR olis vielä jäljellä. Sitten ihmetellään kun ne yksityistetyt palvelut ovat huonoja ja liian kalliita tavalliselle ihmiselle. Siis niin. Silloin kun mä olin kakara niin toitotettiin että Suomella on tietyt puljut omassa hallinnassa jotta hinnat pystytään pitämään aina kansalaisille hyvänä ja niissä on työpaikat monelle suomalaiselle. Sitten ne vaan myytiin eikä enää ole töitä eikä ookoo-hintoja. Eikä ketään asia ihmetyttänyt.
SDPn vaikea päätös.
Pelastaa maan talous mahdollistamalla uusien kielien opiskelun, vai jatkaa pakkoruotsin kannatusta ja tuhota maan vienti pakkoruotsilla.
Äänestäjät päättäkää SDPn puolesta ja olkaa äänestämättä SDPtä.
Nyt kun Nokiaa ei ole, olisi tärkeää löytää vientiä uusilta markkinoilta. Kielitaitomme ei siihen riitä. Meillä ei ole venäjän, espanjan, ranskan tai muiden suurten kielien osaajia.
SDPssä on ollut pakkoruotsia kannattava kulttuuri jo vuosikymmeniä koska RKPn säätiöistä on valunut rahaa SDPlle ja sen ehdokkaille.
Olisi hirveä onnettomuus jos RKP menettäisi otteensa SDPstä. Siksi on varmaa että SDP tulee saamaan pakkoruotsia kannattavan johtajan. Antti Rinteen tai jonkun muun pakkoruotsia kannattavan.
SDPn Rinne pakottaa pakkoruotsia
SDPn Rinne kävi kerjuulla ruotsinkielisten säätiöiden luona.
HBL
http://hbl.fi/nyheter/2015-03-22/738511/rinne-uppmanar-tala-svenska
Käännös:
Rinne kutsuu puhumaan ruotsia. Kuuluu yleissivistykseen oppia kansalliskieliä, sanoi Rinne ruotsinkielisten sosiaalidemokraattien kokouksessa.
- Suomi kuuluu Pohjolaan ja ruotsin kieli on meidän side muuhun Pohjolaan.
Näin valehtelee Antti Rinne eikä ymmärrä että että suomalaiset ovat eurooppalaisia suomen kielellä ja myös pohjoismaisia suomen kielellä.
Pakkoruotsi on ollut aika vieraskieli ja pakkokieli suomalaiselle.
Suomen kieli on myös pohjoismainen kieli mutta eivät ruotsalaiset sitä kieltä salli edes omassa maassaan tai puhumattakaan opiskele sitä.
Suomalaiset yritykset ovat epäonnistuneet työllistämään ihmisiä. Tilanteesta syytetään hallitusta, mutta samaan aikaan yrityksillä menee hyvin. Joten pitäisikö vastuuta siirtää enemmän sinne suuntaan?
miettikää miten paljon on turhia työpaikkoja Suomessakin, itsekin oon ajanut mm grafiittipesuautoa ja sain palkkaa 12,50 e tunti + ilta ja yölisät, mikä oli käytännössä työyunteinan lähes 3000 e
siis pesin grafiittipiirustuksia painepesuriautolla kaupungilla ja yöllä parkkihalleja ja kauppojen roskiksien alta suihkutuin roskia viemäriin
ihan turhaa hommaa, samoin tässäskin taloyhtiössä joka ikinen pivä käy siivoaaja siivoamassa yleisiä tiloja jaa portaita, ihan turhaa, ja toinen tyyppi ajelee ruohoja koneella, paljonko taloyhtiö säästäisi vastikkeissa kun ei olisi tuollaisia turhia hommia, siis siivota rappuja? kuka sellaista tarvii, jos pitä siivota oma kämpppä niin siivotkoon itse jokainen
jotkut perusduunarit, maanviljelijät, lääkärit (paitsi mielenterveyslääkärit jotka vain sylttää pillereitä potilaille), POLIISI ja sellaiset olisi asiallista ja toimiva armeija tietty ja ehkä kaupan myyjät ja opettajat......
pos tällaiset työt:
siivoajat
parkkipirkot
naispapit, turhia rituaalikaavan pyörittäjiä, hadata voisi suntiokin ja siunata maistraatti ja lapsikaste pois muutenkin
kultttuuritoimittajat ja museovirkailijat
filosofit ja tutkijat yliopistoilla
apostoliZztop kirjoitti:
miettikää miten paljon on turhia työpaikkoja Suomessakin, itsekin oon ajanut mm grafiittipesuautoa ja sain palkkaa 12,50 e tunti + ilta ja yölisät, mikä oli käytännössä työyunteinan lähes 3000 e
siis pesin grafiittipiirustuksia painepesuriautolla kaupungilla ja yöllä parkkihalleja ja kauppojen roskiksien alta suihkutuin roskia viemäriin
ihan turhaa hommaa, samoin tässäskin taloyhtiössä joka ikinen pivä käy siivoaaja siivoamassa yleisiä tiloja jaa portaita, ihan turhaa, ja toinen tyyppi ajelee ruohoja koneella, paljonko taloyhtiö säästäisi vastikkeissa kun ei olisi tuollaisia turhia hommia, siis siivota rappuja? kuka sellaista tarvii, jos pitä siivota oma kämpppä niin siivotkoon itse jokainen
jotkut perusduunarit, maanviljelijät, lääkärit (paitsi mielenterveyslääkärit jotka vain sylttää pillereitä potilaille), POLIISI ja sellaiset olisi asiallista ja toimiva armeija tietty ja ehkä kaupan myyjät ja opettajat......
pos tällaiset työt:
siivoajat
parkkipirkot
naispapit, turhia rituaalikaavan pyörittäjiä, hadata voisi suntiokin ja siunata maistraatti ja lapsikaste pois muutenkin
Sä oot juonut aivosi pehmeeks siellä Aasiassa :(
apostoliZztop kirjoitti:
pos tällaiset työt:
siivoajat
parkkipirkot
Siis sun mielestä ratkaisu Suomen työttömyyteen on vielä entisestään vähentää työpaikkoja? Et ole tainnut miettiä miltä se taloyhtiö näyttää jos kukaan ei kävisi sitä siivoamassa taikka leikkaamassa ruohoa. Se kaveri joka leikkaa sen ruohon, tulee talvella myös (usein ennen kuin olet herännyt) niin hiekottamaan tai kolaamaan lumen. Tiesitkö että moni valitsee kerrostalon juuri siksi, että taloyhtiö hankkii jonkun tekemään nämä asiat. Jos et halua kolaamisesta taikka ruohonleikkaamisesta maksaa, osta omakotitalo.
Ja mikäköhän toimittaja sitten on hyödyllinen jos ei kulttuuritoimittaja. Enemmän minä heidän kirjoituksia luen kuin jonkun urheilutoimittajan. Joka on minulle täysin turha ammatti. Mutta ymmärrän että moni tykkää lukea heidän selostuksiaan.
Nimenomaan pitäisi panostaa palveluihin, niin että kuluttajilla olisi varaa ostaa palveluita. Koska mitä useammalla on varaa esim ottaa se siivooja kotiin, käydä kampaajalla taikka viedä auto huoltoon. Sitä useammalle luodaan niitä työpaikkoja, ja saadaan enemmän verovaroja.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin työttömäksi. Työkkäri ei tehnyt mitään tilanteeni parantavaksi. Tuolloin oli mahdollisuus päästä palkkatuella töihin omalla alalle, vastaus oli: "no ethän sä sinne palkkatuella, kun olet vastavalmistunut". Olin sitten työttömänä, kun oman alan töitä ei löytynyt.
Nyt kun olen pitkäaikaistyötön, niin on kiire laittaa 9 euron päivärahalla tekemään orjatyötä.
Hyvä työkkäri!
Kuka sun elämää ohjaa, sinä vai työkkäri? Ottakaa nyt vastuuta omasta elämästä??
– Työn antamisen kynnys on noussut ihan moninkertaiseksi viimeisen 40 vuoden aikana. Myös työntekijän kannalta on tietyissä tilanteissa suunnilleen sama, ottaako työtä vastaan, ja monessa tapauksessa hän saa saman verran etuisuuksia palkkana kuin hän saa muuten tulonsiirtoina, jolloin moni ihminen ajattelee, että miksi tekisin töitä, Lehti totesi eduskunnalle.
– Jos niistä ihmisistä, jotka nyt ovat työttöminä, saataisiin 400 000 ihmistä työhön, Suomen taloudellinen tilanne olisi ylijäämäinen. Me pystyisimme välittömästi lyhentämään tätä 100 miljardin lainaa ihan toisessa tahdissa kuin nämä spekulaatiot tällä hetkellä ovat. Miksi tähän ei aseteta todella tällaista tavoitetta, että hyväksymme rakenteellisen työttömyyden mutta muuta emme?
Eero Lehti ihmetteli entisen työmarkkinajohtaja Lasse Laatusen uutuuskirjassaan esitelleen ”kuinka hyvä järjestelmä meillä on”.
– Tätä (järjestelmää) kuitenkaan ei käytetä missään muussa maassa sellaisena kuin se Suomessa on. En ole huomannut myöskään, että työntekijäjärjestöt olisivat ryhtyneet kovin merkittäviin ponnisteluihin viedä tätä muihin maihin, Lehti huomautti.
– Meidän kilpailijamaissamme tätä on purettu. Saksa purki tämän parikymmentä vuotta sitten ja sai työmarkkinansa toimimaan, sai talouselämänsä toimimaan ja on merkittävä veturi, ja varmasti merkittävin Euroopan veturi, talouselämässä. Me hyväksymme tämän kuin voisimme pitää sitä saavutettuna etuna tai sellaisena, jolle ei voi mitään tehdä.
sitten on nämä työllistämistuki työpaikat, jotka on kans ihan turhia ja joiden kautta työttömyys vaan pahenee kun ei kukaan ota sellaista ihmistä oikeaan duuniiin jonka menneisyydessä on merkki: olet ollut työllistämistuella töissä eli "vankilassa"
eräskin tyyppi kertoi hakeneensa työllistämistuessa olemisen jälkeen oikeaa duunarin työtä niin työnantaja nauroi päin näköä ja sanoi että voit poistua, kun siis kuuli että tämä oli ollut tällaisessa työllistämiskirppurtorissa "töisssä", itsekin jouduin sinne mutta otin loparit ja karenssin
2 kertaa ollut sellaisessa, siis firmathan ja pomot niissä saa rahat itselleen yhteiskunnalta ja työttömät istuu tyhjän panttina, toki me tehtiin toisessa firmassa sitten pomon mökillä töitä välillä - palkaksi ei saatu rahaa vaan vähän vapaita enemmän ja pomo yhteiskunnalta ilmaista työvoimaa, yksiki kaveri oli siellä pomon mökillä koko kesän rakentamassa laituria vaikka piti olla muka tekemässä jotain yleishydyllistä siinä työlllistäisfirmassa
siis yksi ongelma noissa kirpputorihommissa on tosiaan että sinne otetaab väkipakolla aivan liikaa porukkaa tihin, suurin osa sisi juoppoja ja narkkeja ja yhteiskunnan roskasakkkia, kuten mutkin (:
Vierailija kirjoitti:
https://www.verkkouutiset.fi/kansallinen-epaonnistuminen-ilman-tyota-on…
Erittäin hupaisaa luettavaa. Verkkouutisethan on Kokoomuksen äänenkannattaja. Jutussa Kokoomuksen kansanedustaja Eero Lehti laskee "vanhojen laskukaavojen mukaan" olevan 600 000 työtöntä -- tosin jutussa ei kerrota mitkä ne vanhat laskukaavat ovat).
Lehti sanoo mm. näin:
"Suomi on vakaviin ongelmiin joutunut, niiden puristukseen, eikä näytä olevan sellaista joukkoa eduskunnassa eikä hallituksessa, joka aidosti uskaltaisi ryhtyä tätä merkittävintä taakkaa, joka rasittaa Suomen kansaa, purkamaan. Tämä on paha epäkohta."
Eero Lehti itse on siis siellä eduskunnassa ja voivottelee kun kukaan ei halua tehdä mitään työttömyyden poistamiseksi. Lisäksi hänen puolueensa edustaa aika pitkälle Suomen yrittäjiä hallituksessa ja eduskunnassa. Jostain syystä työnantajat eivät siis suostu palkkaamaan ihmisiä töihin, joten Kokoomuskin tyytyy vaan voivottelemaan tilannetta. Niinpä.
Helsingissäkin kaupungilla on kokoomusjohto. Kaupungin tilillä on puoli miljardia rahaa. Helsingissä työttömien määrä on lyhyessä ajassa kaksinkertaistunut. Helsinki ja muut Suomen kunnat maksavat sakkoina yli 400 miljoonaa euroja Kelalle kun eivät osaa työllistää omia pitkäaikaistyöttömiään. Kun rahaakin on ja luulisi osaamistakin olevan maan pääkaupungissa, niin mikään ei estä kaupunkia keksimästä rahoillaan jotain omia työllistämistoimia kaupungin työttömille. Mitäpä tehdään? Ei mitään.
Kertoo kaiken. Ja nyt Lehti valittaa ääneen mediassa kun hän, hänen puoluetoverinsa ja puolue eivät osallistu kansallisella tai edes kunnallisella tasolla mitenkään työttmyyden poistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö nämä loiset sulkea jonnekin laitokseen? Sieltä pääsisi sitten normaalikansalaiseksi kun olisi nimi työsopparissa.
Tarkoitatko Kokoomuksen kansanedustajia vai mihin loisiin viittaat?
Vierailija kirjoitti:
– Työn antamisen kynnys on noussut ihan moninkertaiseksi viimeisen 40 vuoden aikana. Myös työntekijän kannalta on tietyissä tilanteissa suunnilleen sama, ottaako työtä vastaan, ja monessa tapauksessa hän saa saman verran etuisuuksia palkkana kuin hän saa muuten tulonsiirtoina, jolloin moni ihminen ajattelee, että miksi tekisin töitä, Lehti totesi eduskunnalle.
Tämä kannanotto herättää paljon ajatuksia, mutta päällimmäisenä kiinnostaa tämä: paljonko Suomi konkreettisesti hyötyy siitä, että entistä isompi kansanosa on yhtäaikaisesti sekä työssäkäyvää että työtöntä? Olen itse tehnyt hyvin monenlaista työtä, tyypillisimmin hyvin pieniä osa-aikaisia ja keikkatöitä, ja etenkin osa-aikatöiden suhteen olen ollut suurimmalta osin lähinnä nimellisesti työssäkäyvä, mutta kuitenkin yhtä suurta tukimäärää nostava työtön. Tilastollisesti tämä varmasti näyttää mainiolta, mutta mikä on käytännön hyöty? Entistä isompi osa töistä tänä päivänä on nimenomaan epätyypillisiä työmuotoja - osa-aikaisia töitä, nollasopimuksia, provisiopalkattuja ja keikkatöitä - ja tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että työssäkäyvän tittelistä huolimatta koko ajan isompi osa kansasta on enemmän tai vähemmän tukien varassa. Sama koskee myös palkattomia töitä, joilla toki saadaan siivottua tilastoja, mutta ei kuitenkaan nostettua työttömiä tukien varasta.
Ja mikä ikävintä, tämä ilmiö ruokkii itseään, niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla (puhumattakaan vapaaehtoistoiminnalla toimivista järjestöistä). Taikananat: miksi maksaa, kun ilmankin saa? Etenkin sellaisissa töissä, joihin ei tarvitse sen kummempaa perehdytystä tai edes valvontaa, tai joissa tarve lisäkäsille on niin akuutti, että perehdytykseen ei ole aikaa, ja kokeilija on käytännössä pakko jättää yksin, vaikka näin ei teoriassa saisi olla. Ja tämä muuten ei ole työpaikkojenkaan etu, koska tarve olisi nimenomaan pätevälle työntekijälle. (Niin - paitsi jos työkokeilijaksi patistetaan muodollisesti ja kokemuksellisesti täysin pätevä työntekijä, joka on saattanut kyseistä työtä jo joskus aikaisemmin tehdä ihan oikealla palkalla).
Oma kokemukseni aiheesta: haaveilin joskus kouluttautuvani "pikapassilla" koulunkäynninohjaajaksi saadakseni edes jonkinlaisen jalansijan työelämään. TE-keskus torppasi ajatuksen todeten, että työllistyminen on huonoa. Silti myöhemmin työttömyyteni pitkittyessä koulunkäynninohjaajien paikkoja tarjottiin minulle hyvinkin hanakasti, sillä tarve oli suorastaan huutava - tietenkin työkokeiluna.
Niin, just tuli työttömyystilastot jonka mukaan suomessa on työttömiä jotain alle 8%. Alkaa olla pakko uskoa että itsepetos ja tilastollinen valehtelu on yksi niitä kansallisia erityisominaisuuksia jossa suomi olisi maailman kärjessä jos tuollaista joku joskus keksisi verrata.