Miksei työttömät tee keikkatöitä?
Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta selvitä siitä tukien katkeamisesta mikä keikkatöistä seuraa. Mutta useimmilla työttömillä on varmasti säästöjä, työssäkäyvä puoliso, sukulaisia joilta voisi lainata rahaa tms. Miksei keikkatyöt houkuta silloinkaan kun niihin olisi mahdollisuus? Saisihan niistä arvokasta täytettä CV:hen, suhteita sun muuta.
Olin itse vielä vuodenvaihteessa akateeminen pitkäaikaistyötön. Tein keikkatöinä ns. hanttihommia ja ne poiki kesällä vakituisen työpaika omalta alaltani. Nykyinen työnantajani arvosti kovasti sitä, etten ollut jäänyt kotiin makaamaan enkä nyrpistänyt nenääni huonosti palkatuille duunarihommille.
Kommentit (136)
Mulla on aika huono lauluääni eikä o bändiäkään. Aika vaikee saada keikkoja.
Varmaan se että byrokratia on niin älytön, että jos jotain extraa käteen jäisikin niin pitkä rahaton aika tuo epävarmuutta ja vaikeuksia. Se säännönmukainen maksuaikataulu menee aina munilleen kun pätkä tulee ja siitä saa pienen palkan.
Keikkatöissä on älytön stressi eikä pankeissakaan nykyään ole kuin vähän käteistä.
Työkkäri ottaa verona pois 300 euroa ylittävästä kuukausi BRUTTO tulosta puolet vähentämällä sen suoraan tuesta. Jos palkkatodistusta ei saa saman tien niin joutuu pyytämään ennakkomaksua työttömyystuesta, jolloin saa siitä vain osan. Keikkatyön tekeminen onnistuu siis vain siinä tapauksessa, että on riittävän suuri käteisvaranto puskurina palkanmaksun ja KELA:n maksujen viivästymisen varalta.
Jos saa toimeentulotukea niin kaikki 50 euroa ylittävä osa palkkatulosta vähentää kertoimella 0.8 käteen jäävää tukea. ToimeentulotukiVERO on siis 80%.
Lopputuloksena on siis se, että keikkatyöstä seuraa taloudellista epävarmuutta ja ylimääräistä byrokratiaa ja loppupeleissä käteen ei yleensä jää juuri mitään. Kuka viitsii tehdä töitä 2 euron tuntipalkalla kun työn tekemisestä aiheutuu yleensä myös matkakuluja ja ruokakuluja?
Työn tekemisen pitäisi olla aina kannattavaa. Nykyisellään se ei sitä ole.
Teinkin näin, mutta jos olisin elänyt kädestä suuhun tukien varassa, ei se olisi ollut mahdollista ilman pikavippejä. Lisäksi keikoista oli selkeää ammatillista hyötyä.
Mitä hommia ap teit ja mikä on noin suurin piirtein oma alasi?
Kuinka pitkä työkokemus sulla on ajalta ennen työttömyyttä?
Keikkatyöt tuskin ratkaisevat työttömyyttä, sillä sitä sovelletaan jossa tarvitaan erityisosaamista esim. muusikot, teatteri, lääkäri jne. jolloin joku muu maksaa päivärahat, matkat, hotellit jne. jolloin palkasta jää jotakin vielä käteen ja myös tukiverkosto ja lastenhoito on hoidettu, mutta keikkatyöt ei sovi perusduunarille, koska kulut ovat suuremmat kuin kulut.
Vai tarkoittaako akateeminen nyt pätkätöitä, jotka työttömien keskuudessa ovat yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta selvitä siitä tukien katkeamisesta mikä keikkatöistä seuraa. Mutta useimmilla työttömillä on varmasti säästöjä, työssäkäyvä puoliso, sukulaisia joilta voisi lainata rahaa tms. Miksei keikkatyöt houkuta silloinkaan kun niihin olisi mahdollisuus? Saisihan niistä arvokasta täytettä CV:hen, suhteita sun muuta.
Olin itse vielä vuodenvaihteessa akateeminen pitkäaikaistyötön. Tein keikkatöinä ns. hanttihommia ja ne poiki kesällä vakituisen työpaika omalta alaltani. Nykyinen työnantajani arvosti kovasti sitä, etten ollut jäänyt kotiin makaamaan enkä nyrpistänyt nenääni huonosti palkatuille duunarihommille.
Kuka oikeasti kehtaa jättäytyä toisten elätettäväksi lyhyen keikkatyön vuoksi? Nyt jo työtöntä syyllistetään joka paikassa toisten elätiksi kun ylipäätään saa työttömyyspäivärahaa (jolla ehkä pystyiskin laskunsa maksamaan). Jos se katkeaa, entistä suurempi osa kaatuu miehen tai sukulaisten niskaan. Kuka siihen suostuis (rahoittamiseen), jos nyt joltain kehtais edes pyytää rahaa niin paljon lainaan? Ja eihän siitä ole mitään takeita että ne pätkät tuo kaikille vakipaikan lyhyessä ajassa. Itselläni on nyt edessä 0-sopimus parin kuukauden ajan ja se tarkoittaa just keikkatyötä. Pahimmillaan tiedossa on tuhansien eurojen laina/velka jos tunteja tulee ihan minimaalinen määrä. Teen tämän vain siksi että on lupailtu jatkoa ensi vuoden puolella sopimukseen. Se jää nähtäväksi ja täyttä varmuutta ei ole, mutta otan riskin. Kalliiksi se tulee ja selviämisen kanssa on niin ja näin. Minulla kun ei ole miestä eikä sukua joka elättäis kun "harrastan satunnaisesti työntekoa".
Kuten tästäkin ketjusta huomaa, tekosyitä riittää. Sanoisitte suoraan, että on mukavampaa istua kotona täysin muiden elätettävänä, valittamassa kurjasta elämästään av-palstalla kuin mennä töihin. Mullakin on akateeminen tutkinto, mutta en ole liian hieno ihminen paskaduunipätkiin kympin tuntipalkalla. Ja kyllä niistä pätkistäkin jää voitolle. Matkoihin menee 0-6 € ja jos täytyy käydä syömässä, päivä on niin pitkä että palkasta riittää hyvin ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuten tästäkin ketjusta huomaa, tekosyitä riittää. Sanoisitte suoraan, että on mukavampaa istua kotona täysin muiden elätettävänä, valittamassa kurjasta elämästään av-palstalla kuin mennä töihin. Mullakin on akateeminen tutkinto, mutta en ole liian hieno ihminen paskaduunipätkiin kympin tuntipalkalla. Ja kyllä niistä pätkistäkin jää voitolle. Matkoihin menee 0-6 € ja jos täytyy käydä syömässä, päivä on niin pitkä että palkasta riittää hyvin ruokaan.
Mistä sä saat näitä keikkoja? Minkälaista työtä? Pääseekö noihin kuka vaan, vai tarvitaanko esim. erilaisia kortteja?
Kun minä olen etsinyt kissojen ja koirien kanssa työtä, myös näitä lyhyitä keikkatöitä mm. vuokrafirmojen kautta, mutta niitä on lähinnä raksalla, nyt oli mm. telineasentajan töitä. Tarvittiin työturvallisuuskortti tms. Enkä ehkä 45-vuotiaana, 155 cm naisena ole se potentiaalisin hakija noihin.
Hain myös yhtä paikkaa joka sisälsi tarjoilua ja myyntityötä. Homma tyssäsi paitsi siihen, etten ole ikinä tarjoillut, myös siihen, että tarvittiin hygieniapassi ja anniskelupassi.
Olen kysynyt näitä monta kertaa vuokrafirmoista eikä se ole johtanut mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin tekstistä huomaa, ettei "akateeminen" tarkoita kaikille ihan samaa ;) mm. lukutaito ja luetun ymmärtäminen jäänyt lähes kokonaan oppimatta.
Otsikkokin sanoo KEIKKA työ. Eli siis todella vain yksi-kaksi vuoroa jossain keikkaluonteisesti, sen jälkeen oottelet keikkapalkkiota ja siitä palkkalaskelmia, että saat sen työttömyysturvasi nyt jo 2vko jäljessä dokumenttien takia.
Sinä sen sijaan puhut pätkätöistä (1-6kk), jotka työtyömille kyllä paremman puutteessa kelpaavat ihan hyvin.
Kerronpa oman tarinani. Olin aikoinani lyhyen pätkän työttömänä ja otin vastaan pienen keikkatyön jossa tehdävänä oli suunnitella Powerpoint pohja. Ihan pikkuduuni siis josta maksettiin n. parisataa euroa, mutta kun olin homman tehnyt niin palkkiota eikä työtodistusta näkynyt kahteen kuukauteen. En siis voinut toimittaa Kelaan tarvittavia lippusia ja lappusia, joten käytännössä tukeni katkesivat tuoksi ajaksi. En voinut maksaa vuokraa en mitään, onneksi isäni sentään tuli aikoinaan tässä tilanteesa avuksi. En tiedä miten asiat ovat tuosta sittemmin muuttuneet, nykyäänhän saa sen 300 ansaita ansaita tukien päälle joten voi olla, että tuollainen tapaus ei olisi nykyään niin suuri katastrofi?
- Keikkatöiden hankkiminen on työlästä
- Usein niitä joutuu tekemään huonoina aikoina, kuten viikonloppuisin ja iltaisin, jolloin kavereillani on vapaata (tärkeää, koska olen päivät yksin kotona)
- Niistä saatava raha saattaa katkaista toimeentulotuen, jolloin en voi maksattaa kelalla lääkärilaskua, sähkölaskua jne.
- Saatetaan vain vähentään muista tuista, joten rahallisesti +-0
- Keikkatöitä on yleensä aloilla, jotka eivät edesauta työllistymistäni omalle alalleni
Eli yksinkertaisuudessaan en saa niistä mitään, joten en hae niitä. En minä tee töitä pelkästään työn tekemisen ilosta, vaan siinä pitää olla joku järki.
Kyllä nykyäänkin pitää toimittaa kaikki lippu lappuset ja jos työnantaja ei huolehdi velvollisuuksistaan, siitä rankaistaankin työntekijää.
Keikkatöiden saaminen on myös vaikeaa. Ei keikkatöihinkään vain mennä, vaikka täällä moni niin luuleekin, ja jankkaa, että mene, mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin tekstistä huomaa, ettei "akateeminen" tarkoita kaikille ihan samaa ;) mm. lukutaito ja luetun ymmärtäminen jäänyt lähes kokonaan oppimatta.
Otsikkokin sanoo KEIKKA työ. Eli siis todella vain yksi-kaksi vuoroa jossain keikkaluonteisesti, sen jälkeen oottelet keikkapalkkiota ja siitä palkkalaskelmia, että saat sen työttömyysturvasi nyt jo 2vko jäljessä dokumenttien takia.
Sinä sen sijaan puhut pätkätöistä (1-6kk), jotka työtyömille kyllä paremman puutteessa kelpaavat ihan hyvin.
Älä vääristele sanojani. Puhuin työpätkistä ja kyllä päivänkin työpätkä on työpätkä. Useimmat työpätkäni kestää n. 5-8 tuntia, ja parhaina pätkinä töitä on ollut "jopa" kolmena päivänä putkeen.
Miten niin työttömät ei tee keikkatöitä? Teithän ap itsekin.
Mä kuulun sadan hengen työosuuskuntaan, jossa osa porukasta on työttöminä, mutta tekee kaikki mahdolliset keikkatyöt, aina.
Yhdessä asiassa työttömät on mestreita: tekosyiden keksimisessä!
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asiassa työttömät on mestreita: tekosyiden keksimisessä!
Kodittomaksi joutuminen ei ole tekosyy.
Kerronpa minäkin tarinani, joka on huomattavasti onnellisempi kuin tässä ketjussa tähän mennessä esitetyt tarinat. Vielä kolme vuotta sitten olin syrjäytynyt pitkäaikaistyötön vailla toivoa tulevaisuudesta. Olin tuolloin ollut 2,5 vuotta putkeen työttömänä ja olin menettänyt kaiken toivon työnsaannin suhteen. Olin jo alistunut kohtalooni, että eläisin lopun ikääni pelkällä työmarkkinatuella, ja sitten siirtyisin eläkkeelle pelkällä kansaneläkkeellä. Ainoat työt joita näin tulevaisuudessa tekeväni olivat pakkotöitä 9 € päiväpalkalla.
Sitten tammikuussa 2015, kun taivaalta satoi lunta oikein kunnolla, ajattelin että voisin mennä lumitöihin. Niitähän saa jokainen halukas, varsinkin jos on auto käytössä. Tuo talvi meni lumitöitä tehdessä ja sitten keväällä kysyin tästä henkilöstönvuokrausfirmasta keikkatöitä. Aluksi töitä oli harvakseltaan, mutta niiden määrä lisääntyi koko ajan päästyäni firmaan sisään ja osoitettuani olevani hyvä työntekijä. Tänä vuonna olenkin sitten ollut jo käytännössä täystyöllistetty, niin että päivääkään ei tarvitse olla työttömänä, jollei halua. Talvisin teen siis lumitöitä, keväällä alkaa hiekoitussoran poisto, kesällä on nurmikonleikkuuta ja putarhatöitä ja syksyllä lehtien puhallusta ja haravointia. Näiden lisäksi on sitten erilaisia puhtaanapitotöitä, muuttoapuhommia, varastontyhjennyksiä, kuorma-auton lastin purkua jne.
Kyseessä on siis vuokratyö eikä vakituinen kokopäivätyö, mutta jos haluaa pitää esim. kuukauden loman, niin silloin voi anoa työmarkkinatukea, eli ei tarvitse tuolloinkaan olla täysin tulottomana. Töitä on niin paljon kuin sielu sietää, ja palkkaa tulee sellaiset 2000 €/kk, mikä on neljä kertaa enemmän kuin se mitä tienasin työttömänä. Minulle keikkatöihin meno oli siis pelastus.
Käsittelyajat etuuksien maksamisessa.
Kaikki eivät myöskään CV:n kannalta hyödy ns. hanttihommista. Omalla alallani niitä ei edes suositella CV:n lisäämään. Ennen kuin alatte parjaamaan, niin tämä ei edusta minun henkilökohtaista mielipidettäni, näin vain on.