Nelihenkisen perheen ruokamenot alle 500 kuussa, eikä tarvitse syödä yksipuolisesti
Nämä hinnat ovat pk-seudun cittareissa ja nettialepassa, jos joku ihmettelee. Varmaan joku on halvempaa tai kalliimpaa kuin muualla, mutta näissä liikutaan.
- poronkäristystä kaksi pakkausta, yhteensä 6 e, puoli kiloa
- kaksi kiloa lohta, 16 e
- porsaan piknik-paisti 6 e 1,4 kg
- nakkeja (HK aito nakki 420 g) 3 e
- kanan ohuita fileleikkeitä 600g 6 e
- sikanauta 3 e 700 g, tästä kolmisen sataa grammaa hernekeittoon
- perunoita 2 viiden kilon pussia, jää viikon ajalta ylikin. 4 e
- porkkanoita 2 kg 2,40
- kurkkua 2 kg 2,60
- tomaattia kilo 1,90
- jäävuorisalaattia kilo 2,30
- vaasan ruispaloja 2 pussia, 3,40
- sämpyläjauhoja (sämpylät teen itse, koska helppoa) 1,50, kuivahiiva 1,54
- munia 10 kpl 1,25
- kaurapuurohiutaleita 2,5 kg 3,15
- kilo jasmiiniriisiä 2,25
- spagettia 1 kg, 1,80
- oivariinia rasia 3,15 iso rasia
- juustoa 1 kg (Rainbowin kermajuusto) 4 e
- sipulia kilo 1,45
- tomaattimurskaa 2 prk kastikkeeseen 0,70
- banaaneja 2 kg, 2,60
- omenoita kaksi kiloa 3,10
- bataattia kilo 2,15
- herneitä puoli kiloa (kuivattuja) 0,70
- maitoa 7 litraa 4,55
- valkosipulituorejuustoa 200 g 1,40 (bataattikeittoon)
- kahvipaketti 3 e
- sokeri 0,75 (kahviin ja puurolle)
- etikkaa 1,05 (etikkakurkkuun)
Ruuiksi noista:
- lohta ja muusia, lohikeitto jämistä
- kanakastike ja riisiä
- piknikpaistia ja lohkoperunoita
- possukastike ja muusia paistin jämistä
- nakkikastike ja perunat
- poronkäristystä ja muusia
- lihapullia ja spagettia tomaattikastikkeen kera
- viikonloppulounaaksi bataattikeittoa ja hernekeittoa.
Lisukkeeksi salaattia ja porkkanaraastetta, itse tehtyä etikkakurkkua.
Aamupalaksi ja iltapalaksi kahvia, omenoita ja banaania, puuroa, ruisleipää tai itse tehtyjä sämpylöitä juuston tai keitetyn kananmunan kera.
Hintaa viikon ruuille neljälle hengelle 96,70. Emme syö kotona arkisin kuin yhden lämpimän aterian, lapset syövät lounaan koulussa ja tarhassa, me vanhemat syömme voileivät ja tähteitä.
Lapsille tulee välillä ostettua paketti jäätelöä tai pullo colaa, yleensä viikonlopuksi jotain muutamalla eurolla.
Terveellistä perusruokaa, jossa kalaa, kasviksia, juureksia, lihaa, viljatuotteita.
Kuukausikulut siis kumminkin neljältä selvästi alle 500. Ei se terveellinen ruoka oikeasti kauheasti maksa.
Kommentit (103)
Ei ole mielestäni halpaa, eikä edes kovin monipuolista! Mutta hyvä että löyty aihe itsetunnon pönkittämiseen.
Suhteellista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteellista kirjoitti:
No eipä mene meilläkään nyt kun lapset saa jopa 3 ateriaa päiväkodissa. 450-500e riittää aivan hyvin. Vähempikin jos pihistelee.
Toista se oli kun olin kotiäiti, ja kaikki ateriat tehtiin kotona..
Niinno, ei minulla kyllä mennyt olennaisesti enempää rahaa silloinkaan, koska kokkasin isompia satseja ja panin puolet lounaiksi pakastimeen. Muistini mukana noin viidessä sadassa liikuttiin silloinkin. Ja lapset pieninä söivät aika lailla niukemmin, joten vaikka 400 g jauhelihasta sai oikein hyvinkin iltaruuan ja vähän lapsille lounastakin. Nyt ei kyllä enää saa isoa satsia.
Ap
Itse taas koen ettei ne jauhelihasopat ja tonnikalasalaatit juuri mitään maksa. 400g jauhelihaa maksaa 1,99e joten aikalailla sama ostaako yhden vai kaksi pakettia.
Aamu-, väli- ja iltapalat maksaa ellei tykkää puurolinjasta. Me ei tykätä. Marjat, jogurtit, viilit, rahkat, myslit, leivät, leivänpäälliset mm juustot, runsaasti hedelmiä yms tekee kauppalaskuun yllättävän ison loven. Nyt kun kotona syödään vain iltapala ja päivällinen niin kyllä se näkyy kauppalaskussa.
Ruokakoot meillä ei vielä ole muuttuneet, ihan samanlaisen satsin tuo 2v vetää kuin 6 veekin. Tai itseasiassa jopa enemmän...
No, ajattelin lähinnä lounaita. Aamu-, väli-, ja iltapalat meillä syödään muutenkin.
Marjoja toki voi poimia itsekin. Viiliä olen aina tehnyt itse, se on älyttömän helppoa ja siemenen saa aina edellisestä satsista. Leipää kannattaa leipoa itse, saa todella halvalla.
Ja joku mysli on aika turhake, puuro ajaa saman asian. Jos nyt välttämättä haluaa, niin mysliäkin saa tehtyä helposti itse, paahtamalla kaurahiutaleita ja lisäämällä kuivattuja hedelmiä.
Joku valmismysli maksaa alle kolme euroa viikossa. Kun minun ruokabudjettini on 440 e kuussa, viiteen sataan jää kyllä matkaa. Voipi ostella sitä mysliäkin paketin viikossa, samoin vaikka ostojogurttia pari purkkia viikossa, ja silti on koossa vasta 463 euroa kuussa!
Oikeasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mielestäni halpaa, eikä edes kovin monipuolista! Mutta hyvä että löyty aihe itsetunnon pönkittämiseen.
Joo, halvemmallakin pärjää, kun käy esim. lidlistä ostamassa ne, mitä tuossa on nettialepasta (melkein kaikki muu kuin lihat ja kalat).
Mutta terveellistä tuo kyllä on, normaalia ja monipuolista ruokaa.
Aika jännä kyllä, että ensin teilaat listan täysin (perustelematta tai esittämällä itse mitään esimerkkiä tilalle) ja sitten väität sen olevan leuhkimista. ;-D koeta nyt päättää jo...
Noniin, kiitän keskustelusta ja menen laittamaan ruokaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapiirakoita ja hodareita välipaloiksi? Huh....
Niin? Nuo mun teinit on hoikkia ja liikunnallisia, syövät sitten kotiruokaa illalla. Noi on käteviä, kun on kiire tankata ennen harrastuksia ja läksyjä.
Mitä sä oikein kuvittelet teinien noin yleensä vetävän välipalaksi? Spiruliinasmoothietako? ;-)No vaikkapa esim. täysjyväruisleipää, hedelmiä ja maustamatonta jugurttia?
Hahahahha... huomaa, ettei sulla ole teinipoikia ainakaan.
Ps., leipää ja hedelmiä meillä on, ja niitä syödään aamulla ja illalla. Välipalana ei, vaikka niitä on siis kaapissa. Ehkä nuo halua jotakin kaloripitoisempaa ennen urheilua.
14-vuotias tyttö ja 16-vuotias poika, molemmat harrastavat aktiivisesti liikuntaa. Ja haluavat ennen harkkoja syödä kunnon välipalan eivätkä mitään lisäainehiilarihöttöä. No, kukin tietysti opettaa lapselleen ne itse parhaaksi näkemänsä "kaloripitoiset" välipalat...
Aloituksen listassa on tuoreita kasviksia ja hedelmiä yhteensä 11 kiloa. Neljälle ihmiselle kuukaudeksi. Vaikka lapset söisi kaikki kasvikset koulussa niin aikuisille jää silti vain 183 g kasviksia päivässä per henkilö. Tiedoksi vain, että niitä kuuluisi syödä puoli kiloa päivässä.
Se siitä halvasta ja terveellisestä ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteellista kirjoitti:
No eipä mene meilläkään nyt kun lapset saa jopa 3 ateriaa päiväkodissa. 450-500e riittää aivan hyvin. Vähempikin jos pihistelee.
Toista se oli kun olin kotiäiti, ja kaikki ateriat tehtiin kotona..
Niinno, ei minulla kyllä mennyt olennaisesti enempää rahaa silloinkaan, koska kokkasin isompia satseja ja panin puolet lounaiksi pakastimeen. Muistini mukana noin viidessä sadassa liikuttiin silloinkin. Ja lapset pieninä söivät aika lailla niukemmin, joten vaikka 400 g jauhelihasta sai oikein hyvinkin iltaruuan ja vähän lapsille lounastakin. Nyt ei kyllä enää saa isoa satsia.
Ap
Itse taas koen ettei ne jauhelihasopat ja tonnikalasalaatit juuri mitään maksa. 400g jauhelihaa maksaa 1,99e joten aikalailla sama ostaako yhden vai kaksi pakettia.
Aamu-, väli- ja iltapalat maksaa ellei tykkää puurolinjasta. Me ei tykätä. Marjat, jogurtit, viilit, rahkat, myslit, leivät, leivänpäälliset mm juustot, runsaasti hedelmiä yms tekee kauppalaskuun yllättävän ison loven. Nyt kun kotona syödään vain iltapala ja päivällinen niin kyllä se näkyy kauppalaskussa.
Ruokakoot meillä ei vielä ole muuttuneet, ihan samanlaisen satsin tuo 2v vetää kuin 6 veekin. Tai itseasiassa jopa enemmän...
No, ajattelin lähinnä lounaita. Aamu-, väli-, ja iltapalat meillä syödään muutenkin.
Marjoja toki voi poimia itsekin. Viiliä olen aina tehnyt itse, se on älyttömän helppoa ja siemenen saa aina edellisestä satsista. Leipää kannattaa leipoa itse, saa todella halvalla.
Ja joku mysli on aika turhake, puuro ajaa saman asian. Jos nyt välttämättä haluaa, niin mysliäkin saa tehtyä helposti itse, paahtamalla kaurahiutaleita ja lisäämällä kuivattuja hedelmiä.
Joku valmismysli maksaa alle kolme euroa viikossa. Kun minun ruokabudjettini on 440 e kuussa, viiteen sataan jää kyllä matkaa. Voipi ostella sitä mysliäkin paketin viikossa, samoin vaikka ostojogurttia pari purkkia viikossa, ja silti on koossa vasta 463 euroa kuussa!Oikeasti.
Ap
Niin mutta nyt puhuttiin ostamisesta. Toki joku aina saa marjat omasta puskasta tai naapurin Pirjolta, mutta jos ne joutuu ostamaan niin kyllä ne vaan maksaa. Naurattaa aina kun joku sanoo että tein tänään ruuat kahdella egellä, kalan otin pakkasesta ja perunat kellarista ja ostin vaan kerman ja porkkanapussin. Hohhoijjaa, ei niin voida vertailla kauppakassin hintaa...
Ja niinkuin sanoin, puuro on halpaa mutta me itse ei tykätä. Enkä ymmärrä miten voit toisen puolesta päättää mikä on turhaa ja mikä ei 😂 Ja maksaa ne hedelmätkin vaikka itse miten kuivattelis.
Oikeasti.
Meillä menee kans muutama satanen kuussa, kun kaikki syödään vaan tähteitä.
T. Mami 4+2
Äsken meni ruokakauppaan 82€
Pari rasiaa jauhelihaa
Iso rasia kananrintoja
Rasia kalkkunansuikaleita
2pss leipää
Maito
Mantelijuoma
Oivariini iso rasia
Guacamolea
Valmis jauhelihapullia
Valmis kermaperuna
Viikunoita
Tummalehtistä salaattia
Tomaattia
Kukkakaalia
Parsakaalia
Valkosipulia
Purjo
Paprika
Chiliä
Kermajuusto
Myskikurpitsa
Banaaneja
Nektariineja
Inkivääri
2pkt leikkeleitä
Maksamakkaraa
Porkkanaa
Alaskanseitiä
Iso pussi katkarapuja
Mies syö nuo einekset, kun ei suostu syömään mun hömpötyksiä. Tuossa on proteiinit n.10:ksi päiväksi (katkarapuja en laskenut, kun niistä tulee ruokaa moneen ateriaan). Tosin ostin punalappuja ja ne meni pakkaseen odottamaan käyttöä. Mies syö kerran päivässä lämpimän ruuan, minä kaksi. Hedelmät ja vihannekset on tarkoitettu aamiaiseen, välipaloiksi tai lisukkeiksi. Myskikurpitsasta teen keittoa. Samaten leivistä tulee aamu-,väli-, tai iltapalaa.
Meitä siis taloudessa kaksi aikuista ja yksi puolivuotias. Mielestäni kauppareissu oli oikein onnistunut ja halpa. Kaupasta ei tarvitse hakea täydennyksiä kuin korkeintaan miehen maitoon ja hedelmiä. Joskus elin myös pelkillä eineksillä. Ihan yhtä paljon meni kuussa ruokaa kuin nykyään. Syötiin myös paljon kebabbeja ja pizzoja. Nykyään syön aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ennen söin mitä sattui. Karkkia, eineksiä, limpparia, pullaa... oma kokemus sanoo, että terveellisempi ruoka on halvempaa. Se maksaa itsensä terveydessä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tuntuu olevan halvempaa kuin meidän Prismassa tai Cittarissa. Tässä pari hintaa vertailun vuoksi:
- poronkäristystä kaksi pakkausta, yhteensä 6 e, puoli kiloa meillä 17.40€ 540g
- kaksi kiloa lohta, 16 e meillä 27.90€
- porsaan piknik-paisti 6 e 1,4 kg meillä 9€/1,5kg
- nakkeja (HK aito nakki 420 g) 3 e meillä 3,85€Jo näistä 4 tuotteesta tulee melkein 30€ enemmän hintaa! Ja sama jatkuu kaikissa muissakin tuotteissa.
650€ /kk kolmelle hengelle ei tahdo riittää mitenkään vaikka kaikki ruoka tehdään itse, leivotaan paljon eikä mitään herkkuja ostella.
Jatkan vielä, äsken kävin kaupassa ja rahaa meni yli 60€ seuraaviin:
- 2 banaania, 1 broccoli, muutama peruna, kilo porkkanoita, pussi sipulia, 1 paprika, pussi pieniä punajuuria, 1 bataatti
- 2 maitoa, 3 kermaa, 1 juusto leivälle, 1 sulatejuusto ruokaan, 500g tonkka kreikkalaista jugurttia, vaniljakastikepurkki, 1 margariinipaketti
- 1 prk vesikastanjoita, 1 pieni pss cashew pähkinöitä
- 2 tuoremehua
- 1 kg kahvipapuja
- 2 croissantia, 1 piirakkataikina viikonlopuksi
Noista tehtiin 2 pv kalakeitto (lohipala oli kotona), myöhemmin teen 2 pv tuorekasviswokkia broilerilla (oli kotona valmiina) ja lauantaille uunijuureksia kerma-pippurikastikkeella (paisti oli kotona).
Eli en ostanut mitään varsinaista ruokaa ja maksoi mansikoita!!
Niin? Totta kai ruokaan saa uppoamaan melkein tajattomasti rahaa, jos ei suunnittele ja säästä. Vesikastanjoita ja casheweita ei sitten syödä, jos haluaa pitää budjetista huolta (ja välttää maapallon toiselta puolelta lennätettyjä, tarpeettomia lisukkeita).
Nyt oli kyse normaalista arkiruuasta ja säästävästä ruokavaliosta.
No meille wokki on ihan normaalia kotiruokaa. Toki nuo on suhteessa kalleimmat tuotteet ruuassa mutta kk tasolla yksi pieru saharassa jos kerran kk tekee wokkia.
Ja todellakin suunnitellaan, mulla on 6 vkon kiertävä ruokalista jonka mukaan tehdään. Takerruit nyt noihin ainoisiin "turhakkeisiin" vaikka kaikki muu oli niitä "halpoja juureksia" yms.
Meillä ei nykyään syödä enää lainkaan, koska huomasin kauhukseni että lapset syö sitä jos tarjoaa. Vähensin sitten pikkuhiljaa, esim leipä, no sitä meni paketti.. Nyt en osta niin ei mee enää. Sit joku juusto.. Se syötiin nopeasti, no en oo ostanu niin ei sitä kulu ollenkaan.
On tosi helppoa säästää ruoasta. Kun ei osta, ei siihen mee rahaa.
Ite syön töissä vessapaperia ja lapset koulussa minkä syövät.
Vierailija kirjoitti:
Kermaa ei kannata lotrailla joka ruokaan. Purkkituoremehut ovat turhakkeita, on terveellisempää syödä hedelmiä. Kastanjoita ja pähkinöitä on kiva syödä, mutta ei niitä millään tasolla TARVITSE hyvään ruokaan. Croissantit ovat pelkkää rasvaa. Kahvipavut jees, ja jos niitä jauhaa itse ja juo pari kupposta espressoa per päivä, kokonaiskustannukset tuskin kauheasti nousevat suodatinkahvista.
Ap on oikeassa, hyvää ja ravitsevaa ruokaa saa halvallakin.
Meillä syödään päivittäin itsepoimittuja marjoja. Niitä on pakkasessa n 50 litraa joten muutama hedelmä sinne tai tänne teinin toiveesta on ihan ok. Diabeetikkolapselle banaani on hyvä välipala. Tuoremehua juodaan 2 lasillista per nuppi viikonloppuna, ei muulloin.
Croissantit oli joo turhaa, tämän kuukauden ainoat ostetut kahvipullat. Hintaa niille taisi tulla 1€ yhteensä.
Nakit ja sika-nauta terveellistä..? Aha. 😀
Kala on tosi usein tarjouksessa 5-10e kilo
Naudanpaisti on kerran kuussa ~10e kilo
Porsaan ulkofile/kassler 6-10e kg
Broiler suikaleet/koivet myös usein tarjoukses
Teen niin että ostan yleensä 4 viikon satsin aina tarjouksesta. Ja pakastan. Tähän menee n. 40e
Kasviksia ostan 25 eurolla viikossa, usein ostan torilta missä on euron kilo tarjouksia tai kaupasta euronpäiviltä/ Lidlistä. Marjat kerään metsästä.
Sieniä olen myös nyt saanut ison määrän kun käytiin perheen kanssa luontoretkellä viikonloppuna.
Leivät leivon pääosin itse muksujen kanssa viikonloppuna.
Maitotuotteisiin menee 30e viikko. Voi, maito, juusto.
Muihin kuten riisi, pasta mausteet menee n. 20e kuukaudessa.
Herkkuihin menee n. 10- 20/ viikko
Alle viiden sadan selvitään todella helposti, esim nyt mulla on jo taas pakastin täynnä lihaa joten seuraavassa kuussa ei tarvi ostaa mitään lihaa.
Olette varmaan kuulleet kommentin "ilmaisia lounaita ei ole" . Haluaisin muistutttaa että joku sen lapsen ruoan siellä koulussa tai päiväkodissakin maksaa, ei se ole ilmainen. Siinä mielessä musta on aina ollut turha puhua perheen ruokamenoista jos ei oteta huomioon, että osa perheestä syö veronmaksajien maksamassa ruokapöydässä. mun lapset eivät ole päässeet koskaan nauttimaan päiväkodin "ilmaisia" lounaita ja olenkin todella kiitollinen nykyisestä koulun lounaasta, mutta tiedostan kyllä että naapurin sinkku Maijakin maksaa osan siitä.
Kahdeksan ruokaa plus nuo kaksi keittoa riittää kuukaudeksi? Vkloppuna syötte kaksi lämmintä ruokaa molempina päivinä?
Hienoa!
Juuri noin se menee kun on järjestelmällinen ja fiksu ruokien suunnittelija!
Itse en ole ikinä osannut, käyn joka päivä kaupassa ja hikoilen että mitä taas kokkaisin.
Mulla on työkavereita jotka käyvät kerran viikossa kaupassa ja tekevät viikkosuunnitelman aamupalasta välipaloihin ja päivällisiin, mitä perhe syö ja tulostavat sen jääkaapin oveen. Ihailen.
Onhan se halpaa kun päivän kasvikset on salaatinlehti ja pari tomaatti- tai kurkkuviipaletta leivän päällä ja kerran viikossa omena.
Vierailija kirjoitti:
Hintaa viikon ruuille neljälle hengelle 96,70. Emme syö kotona arkisin kuin yhden lämpimän aterian, lapset syövät lounaan koulussa ja tarhassa, me vanhemat syömme voileivät ja tähteitä.
Lapsille tulee välillä ostettua paketti jäätelöä tai pullo colaa, yleensä viikonlopuksi jotain muutamalla eurolla.
Terveellistä perusruokaa, jossa kalaa, kasviksia, juureksia, lihaa, viljatuotteita.
Kuukausikulut siis kumminkin neljältä selvästi alle 500. Ei se terveellinen ruoka oikeasti kauheasti maksa.
Olihan tää trolli, olihan?
Itse syön ihan kaiken kotona ja ruokaan menee kuussa 70-80 euroa ja syön ihan terveellisesti ja monipuolisesti.
Meillä menee 500€ viikossa, koska syömme italialaisittain eli alkupalat, alkuruoka, pääruoka ja hedelmät. Viikonloppuisin lisäksi juustot ja jälkiruoka. Ei kelpaa meillä "suomalaiset kotiruuat"