Te-keskuksen "palvelut"
Olen päättänyt laittaa vastuuvirkailijani töihin. Ja näin olen tehnytkin jo. Jätän soittopyyntöjä, lähettelen sähköposteja, kyselen, pyydän ottamaan selvää ym. ym.
Aion ottaa virkailijasta kaiken mahdollisen irti työllistyäkseni. Suosittelen samaa myös teille kaikille muille työttömille.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyötyisit selvästi työnhakukurssista. Toivottavasti sinulle tarjotaan sellaista.
Ei. Virkalilija totesi jo, etten ole sellaisen tarpeessa, koska olen mm. tehnyt CV-esittelyn, portfolion, hakenut työpaikkoja ilmoituksien kautta, laittanut avoimia hakemuksia, ottanut yhteyttä oppilaitoksiin, kehittänyt omaehtoisesti ammattitaitoani ja OLLUT AKTIIVINEN MONIN ERI TAVOIN. He ymmärtävät kyllä, että työnhakutaidoissani ei ole moittimista. Ap
Ai niin ja nyt viimeisimpänä olen hakenut työvoimapoliittiselle kurssille :-)! Olen osoittanut olevani erittäin kiinnostunut KAIKISTA TE-palvelumuodoista. Olen mm. käynyt ammatinvalintapsykologilla ja nyt olen menossa tuolle kurssille jne. Hakemukset on tietysti tärkeimmät. Oikeasti otan ihan joka ikisestä yksityiskohdasta selvää pilkulleen. Viimeksi tänään katsoin tämän videon. Tai siis kuuntelin. Oli todella puuduttavaa ja surffasin samalla AV:lla, muuten en olisi jaksanut:
Oikeasti tämä on mun tapa kestää tätä työttömyyttä. Teen tästä eräänlaista satiiria. Samaan aikaan seuraan silmäkovana julkista keskustelua, hallituspolitiikkaa jne. Jotta osaan asetella joka tilanteessa sanani oikein. Opiskelen lakipykäliä. Voin aina viitata viime kädessä johonkin pykälään "palveluntarpeesta" etenkin. AP
Miksi et käyttäisi energiaasi siihen, että oikeasti työllistyisit? Et kai oleta, että tällä tavalla saat töitä? 2/3 työpaikoista on piilotyöpaikkoja, ne eivät tule koskaan edes TE-toimiston tietoon.
Mutta jos tykkäät elellä työttömyysetuudella niin saahan sitä toki noinkin käyttää aikansa.
Nimenomaan haen myös näitä piilotyöpaikkoja. Et tiedäkään miten iso osa työnhaustani on verkottuminen. Tai avoimien hakemusten tekeminen, oman osaamiseni markkinoiminen. Sen lisäksi haen avoimia paikkoja (paljon).
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te, että virkailija on vain puhelimessa kanssanne? Kuule siinä sivussa ehtii tekemään työtarjouksia ja kirjaamaan koulutuksia, tekemään selvityspyyntöjä jne. Asiakas saa rupatella vaikka tunnin, siinä ehtii samalla naputtelemaan konetta ja vaikka puhumaan toisen puhelun skypessä.
Sen takia kannattaakin asioida mahdollisimman usein henkilökohtaisesti virkailijan luona. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työllistin itse itseni, että virkailijan kallis aika ei ole teidän työltäpakoilulta pois...
Tästä on kuule pakoilu hyvin kaukana, vaan kyseessä on niin sanottu Virkailijapaineistettu hakeminen. Katotaan onko niitä töitä ja ennenkaikkea neuvoja niiden saamiseksi tarjolla!
Ku työttömiä nyt niin kovasti syyllistetään passiivisiksi, niin katotaan mikä on tulos ku työtön heittäytyy kertakaikkiaan aktiiviseksi.
Tästähän vois tehä oikein pienen liikkeen.
Katotaan johtaako työllistymiseen NIMENOMAAN TE-keskuksen kautta? Tehdään todella näkyväksi se työnhaku.
Sinä olet kyllä ihme-epeli, jos työllistyt TE-keskuksen kautta, ne kun lakkautettiin jo 2009.
Työvoimapoliittinen koulutuskin lakkautettiin jo 2002.
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittanut. Tempasin silloin heti keulaan tunnin monologin puhelimessa kysellen eri kanteilta, että miten mun tulis toimia missäkin tilanteessa? Joihinkin väleihin sieltä tuli vaivaantunutta ähkintää ja kehotuksia katsoa te:n sivuilta. Minä, että ehei, nou vei! Nyt on sitä henk.koht.palvelua tarjolla, jota olen 6kk työttömyyden alusta ootellut. Mites muuten puhelu on 3kk myöhässä?
Aika äkkiä virkailija monologin päälle totesi, että työnhakusi on voimassa, olemme yhteydessä joulukuussa.
Ja jos jotain vaateita hommien tekemiseksi tulee yhtäkkiä lisää, niin ai että on epäselvää. Ei onnistu, siis soitto virkailijallesi. Vastaaja täyteen, tekstaria sarjana ja suoria sivulinkkejä e-mailiin, että miten tähän laitan, onko ok ettei tult teidän kanssa probleemia?
Kun tätä aikaa on päivät niin käytetään sitä työnhaun päälle vaikka näin. On ainaki aktiivisuuet kohillaan.
Ku kysymyshän tässä ei ole pohjimmiltaan siitä, että suomessa on n.20000 työpaikkaa kierrossa ja n. 500000 työttömyyskorvausta jollain tapaa nauttivaa.
Vain asennevammasi panee sinut pakoilemaan vain suomalaisia työpaikkoja.
Pakoile EU-alueella, kun et osaa enkkuakaan kunnolla huolimatta maksuttomasta koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te, että virkailija on vain puhelimessa kanssanne? Kuule siinä sivussa ehtii tekemään työtarjouksia ja kirjaamaan koulutuksia, tekemään selvityspyyntöjä jne. Asiakas saa rupatella vaikka tunnin, siinä ehtii samalla naputtelemaan konetta ja vaikka puhumaan toisen puhelun skypessä.
Sen takia kannattaakin asioida mahdollisimman usein henkilökohtaisesti virkailijan luona. Ap
Henkilökohtaisia aikoja ei anneta tuosta vain, vaikka asiakas niitä vaatisi. Pitää olla sellainen asia, joka ei selviä puhelimitse.
Minä laitan näille asiakkaille aina tehtäväksi hakemisen 4-5 työpaikkaan ja pitää kirjoittaa selvitys siitä, miten on toiminut. Vähintään 2 kpl A4-selostuksia ja työantajan kuittaus hakemisesta. Ihmeesti alkaa puhelinkiusaaminen vähentyä, koska ennen kuin kysymystulva alkaa, niin minä kyselen. Ja muistutan, että voin myös soittaa työantajalle, joten yhteystiedot, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyötyisit selvästi työnhakukurssista. Toivottavasti sinulle tarjotaan sellaista.
Ei. Virkalilija totesi jo, etten ole sellaisen tarpeessa, koska olen mm. tehnyt CV-esittelyn, portfolion, hakenut työpaikkoja ilmoituksien kautta, laittanut avoimia hakemuksia, ottanut yhteyttä oppilaitoksiin, kehittänyt omaehtoisesti ammattitaitoani ja OLLUT AKTIIVINEN MONIN ERI TAVOIN. He ymmärtävät kyllä, että työnhakutaidoissani ei ole moittimista. Ap
Jossain kuitenkin pahasti mättää, kun et kerran tunnu työllistyvän.
Niin... no minussa se vika ei ole, ei ainakaan siinä aktiivisuuden puutteessa...
Ei ole minun jobi luoda niitä työpaikkoja Suomeen, siitä vastaa toiset tahot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja nyt viimeisimpänä olen hakenut työvoimapoliittiselle kurssille :-)! Olen osoittanut olevani erittäin kiinnostunut KAIKISTA TE-palvelumuodoista. Olen mm. käynyt ammatinvalintapsykologilla ja nyt olen menossa tuolle kurssille jne. Hakemukset on tietysti tärkeimmät. Oikeasti otan ihan joka ikisestä yksityiskohdasta selvää pilkulleen. Viimeksi tänään katsoin tämän videon. Tai siis kuuntelin. Oli todella puuduttavaa ja surffasin samalla AV:lla, muuten en olisi jaksanut:
Oikeasti tämä on mun tapa kestää tätä työttömyyttä. Teen tästä eräänlaista satiiria. Samaan aikaan seuraan silmäkovana julkista keskustelua, hallituspolitiikkaa jne. Jotta osaan asetella joka tilanteessa sanani oikein. Opiskelen lakipykäliä. Voin aina viitata viime kädessä johonkin pykälään "palveluntarpeesta" etenkin. AP
Miksi et käyttäisi energiaasi siihen, että oikeasti työllistyisit? Et kai oleta, että tällä tavalla saat töitä? 2/3 työpaikoista on piilotyöpaikkoja, ne eivät tule koskaan edes TE-toimiston tietoon.
Mutta jos tykkäät elellä työttömyysetuudella niin saahan sitä toki noinkin käyttää aikansa.
Äsch. Jatkuvasti yrittäjät, nimettömänä tietenkin, huutavat medialle, että heidän MOL.FI sivujen kautta ei edes haeta töitä ja syyllistetään. Ja siellähän on niitä kymmeniätuhansia avoimia. Tehään nyt perkele näkyväksi kuinka tehokas tuo te on. ollaan aktiivisia, laitetaan talo hommiin. Sitä vartenhan se on.
Jos kirjoittaja 27 on tosissaan, niin sanon että häpeä! Jos edellä kirjoitettu on totta, niin eipä ihme miksi ihmiset suorastaan sairastuvat TE-toimiston vuoksi. Virkailijathan suorastaan vihaavat työtöntä työnhakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsch. Jatkuvasti yrittäjät, nimettömänä tietenkin, huutavat medialle, että heidän MOL.FI sivujen kautta ei edes haeta töitä ja syyllistetään. Ja siellähän on niitä kymmeniätuhansia avoimia. Tehään nyt perkele näkyväksi kuinka tehokas tuo te on. ollaan aktiivisia, laitetaan talo hommiin. Sitä vartenhan se on.
Et ilmeisesti edes tiedä, mitä piilotyöpaikka tarkoittaa.
Hyvä hetki palauttaa mieleen myös se, että suurin osa (prosentteja en nyt muista mutta jossain 2/3 paikkeilla tässäkin kai liikutaan) töihin palkattavista on työpaikan vaihtajia. Työnantaja palkkaa mieluummin ihmisen, joka on ennestään töissä kuin ottaa sellaisen, joka on työttömänä. Kun tätäkin ketjua lukee, niin voi vain arvailla miksi... ;-)
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan näille asiakkaille aina tehtäväksi hakemisen 4-5 työpaikkaan ja pitää kirjoittaa selvitys siitä, miten on toiminut. Vähintään 2 kpl A4-selostuksia ja työantajan kuittaus hakemisesta. Ihmeesti alkaa puhelinkiusaaminen vähentyä, koska ennen kuin kysymystulva alkaa, niin minä kyselen. Ja muistutan, että voin myös soittaa työantajalle, joten yhteystiedot, kiitos.
Mä teen näitä oikein mielelläni. Tosin vaan liitän lähetetyt hakemukset ja kopiot esim. sähköposteista liitteinä. Aina jos haen mol.fi sivulla olevaa paikka niin mainitsen, että tehtävä on ollut siellä avoinna ja ilmoituksen numeron. Yksikään työhakemukseni ei ole koskaan identtinen toisen hakemuksen kanssa, vaan jokaiseen on panostettu todella paljon. Lisäksi teen erittäin pitkiä selvityksiä ja annan lausuntoja omaehtoisesti, kaikki liitteinä sinne osioon, jossa kuitataan tehtävät tehdyiksi. Virkailija on jäänyt useamman kerran kiinni siitä, ettei ole lukenut näitä tietoja tai saati sitten katsonut edes. Ja tällöin kuulostan erittäin hämmentyneeltä ja äänestäni kuultaa pettymys.
Oikeutettu, aito pettymys. Ap
Nyt on ap niin yhtä samanhenkinen ja tympiintynyt, että mitenhän saisin kontaktin?
Laitetaan perkele joku liike tai vastaava kehiin ja aletaan nostaa tätä Suomen työtilannetta oikeasti esiin. Syy työttömissä, vai siinä ettei niitä töitä ole? Mua ainaki nyppii syyllistäminen.I han ku kaltaiseni 20v töitä putkeen tehny ihminen muuttuis muutaman kk työttömyyden takia aloitekyvyttömäksi massaksi, joita voidaan polkea ja dissata rajattomasti.. Siis mit vit. Ja meitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen näitä oikein mielelläni. Tosin vaan liitän lähetetyt hakemukset ja kopiot esim. sähköposteista liitteinä. Aina jos haen mol.fi sivulla olevaa paikka niin mainitsen, että tehtävä on ollut siellä avoinna ja ilmoituksen numeron. Yksikään työhakemukseni ei ole koskaan identtinen toisen hakemuksen kanssa, vaan jokaiseen on panostettu todella paljon. Lisäksi teen erittäin pitkiä selvityksiä ja annan lausuntoja omaehtoisesti, kaikki liitteinä sinne osioon, jossa kuitataan tehtävät tehdyiksi. Virkailija on jäänyt useamman kerran kiinni siitä, ettei ole lukenut näitä tietoja tai saati sitten katsonut edes. Ja tällöin kuulostan erittäin hämmentyneeltä ja äänestäni kuultaa pettymys.
Oikeutettu, aito pettymys. Ap
Ne luetaan koneellisesti, ei virkailijat tee robottien hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisia aikoja ei anneta tuosta vain, vaikka asiakas niitä vaatisi. Pitää olla sellainen asia, joka ei selviä puhelimitse.
Tähän mä aina vetoankin tulevaisuudessa ja sanon "tämä asia ei nyt tunnu selviävän puhelimitse". Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeutettu, aito pettymys. ApNe luetaan koneellisesti, ei virkailijat tee robottien hommia.
Sepä se... AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työllistin itse itseni, että virkailijan kallis aika ei ole teidän työltäpakoilulta pois...
Tästä on kuule pakoilu hyvin kaukana, vaan kyseessä on niin sanottu Virkailijapaineistettu hakeminen. Katotaan onko niitä töitä ja ennenkaikkea neuvoja niiden saamiseksi tarjolla!
Ku työttömiä nyt niin kovasti syyllistetään passiivisiksi, niin katotaan mikä on tulos ku työtön heittäytyy kertakaikkiaan aktiiviseksi.
Tästähän vois tehä oikein pienen liikkeen.
Katotaan johtaako työllistymiseen NIMENOMAAN TE-keskuksen kautta? Tehdään todella näkyväksi se työnhaku.Sinä olet kyllä ihme-epeli, jos työllistyt TE-keskuksen kautta, ne kun lakkautettiin jo 2009.
Työvoimapoliittinen koulutuskin lakkautettiin jo 2002.
Aivan sama mikä se tarkka nimi nyt on. Tämä pulju, joka karenssit järjestää. Saas nähä tuleeko nyt muuten oikein yliaktiivisuus karenssi ku ei saakkaan virkailija olla mun suhteen passiivisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä asioitahan löytyy. Nyt selvitellään. Yhdessä. virkailijan kanssa ja juurta jaksain.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoittaja 27 on tosissaan, niin sanon että häpeä! Jos edellä kirjoitettu on totta, niin eipä ihme miksi ihmiset suorastaan sairastuvat TE-toimiston vuoksi. Virkailijathan suorastaan vihaavat työtöntä työnhakijaa.
Toi kommenttihan kelpaa suoraan jatkoksi eiliselle labrahoitajalle.
Minullakin valitettavasti monen vuoden kokemus TE-toimiston tehottomuudesta. Se ei ainakaan auta työnhaussa. Päinvastoin, oletus on, että itse haen kaikki paikat. No, näin teen - olen tehnyt aina. Nyt joudun roikkumaan 600e vuoksi TE-toimistolla, jota salaisesti vihaan. Mutta peitän asenteen. "Hehän tekevät vain työtään" - ja lukevat lakipykälää pilkuntarkasti, etteivät sorru virkavirheisiin. Samaan aikaan TE-toimistoilla on tulosvastuu! Eipä ihme, että virkailijat suorastaan kyttäävät...
Mutta vielä enemmän syyttäisin järjestelmää kuin yksittäisiä kostonhaluisia te-toimiston virkailijoita. Nimittäin hallituksen "aktivointipolitiikkaa". Sillä rangaistaan työtöntä, joka todella monessa tapauksessa on syyttä suotta joutunut työttömäksi! Aktivointipolitiikan merkitys onkin syyllistää työttömiä. Tätä en käsitä.
Mitä hallitus on tehnyt esim. akateemisen työttömyyden kukistamiseksi? Vähentänyt opiskelija-aloja, sisäänottoa? Ehei! Yliopistoihin ei käsittääkseni tehty kululeikkauksia (eipä silti, he tekivät sen itse vähentämällä väkeä). Mutta yhä vain valitaan joka vuosi opiskelijoita sankoin joukoin opiskelemaan biologiaa tai historiaa tai kulttuurintutkimusta.