Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkoittaako "euro viisikymmentä" 1,50€ vai 50€ ?

Vierailija
28.09.2017 |

1,50 tulisi intuitiolla mieleen, mutta toisaalta olen kuullut tilavuudesta puhuttaessa "litra tuhat viisisataa" joka tarkoitti 1 500 l. Vähän siis vanhahtava puhetyyli, mutta kai edelleen käytössä. Mistä tietää, mitä tarkoitetaan?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euro viisinkymmentä

Vierailija
42/63 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmaan sekoittaa asioita. Ennen sanottiin esim. Viisi kolmatta, joka tarkoitti 25. En tiedä miten tällä tyylillä sanottaisiin 1500. Tietäisikö joku?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat saatetaan vieläkin jokus merkitä niin, että ensin kirjoitetaan rahayksikkö ja sen jälkeen vasta numerot, mutta se rahayksikkö sanotaan viimeiseksi. Eli esim. huoltiskalla voi olla tarjouksessa kahvi ja munkki € 2,-, mutta kyllä se luetaan 'kaksi euroa'

Ei ole tainnut peruskoulun opit langeta kovinkaan hedelmälliseen maahan ap:n kohdalla.

Vierailija
44/63 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnat saatetaan vieläkin jokus merkitä niin, että ensin kirjoitetaan rahayksikkö ja sen jälkeen vasta numerot, mutta se rahayksikkö sanotaan viimeiseksi. Eli esim. huoltiskalla voi olla tarjouksessa kahvi ja munkki € 2,-, mutta kyllä se luetaan 'kaksi euroa'

Ei ole tainnut peruskoulun opit langeta kovinkaan hedelmälliseen maahan ap:n kohdalla.

Ei sitä peruskoulussa opeteta.

Vierailija
45/63 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/63 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/63 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toisaalta olen kuullut tilavuudesta puhuttaessa "litra tuhat viisisataa" joka tarkoitti 1 500 l.

Joopa joo, ihan itse olet vissiin tuon keksinyt.

Kun olin huoltsikalla töissä ja sieltä ihmiset tilasi lämmitysöljyä, niin 1500 litraa oli silloinkin ihan 1500 litraa ihmisten puheissa, ei mitään "litra tuhat viissataa".

Joo, ei kyse missään tapauksessa ollutkaan yleinen tapa, vaan vanhahtava 1900-luvun, tai jopa 1800-luvun tyylinen. Silloin tietysti puhuttiin erilaista kieltä, joten ei ole niin vertailukelpoinen, mutta sama ilmiö silti.

Ja mistä päättelet, että jotkut puhuisivat tuolla 1800-luvun vanhalla tyylillä noita lukuja?

Osaatko lukea? No kun olen kuullut että puhuvat! Siitä on kyllä jonkin verran aikaa, olisiko ollut 2005. Mutta tänään tuli mieleen kun kuulin "euro viisikymmentä" ja mietin olisikohan tämä nyt sitä vanhaa puhetapaa.

Vuonna 2005 puhuttu 1800-luvun tyylillä? Vain Porvoossa mahdollista :D

Vierailija
48/63 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
49/63 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli aika riemastuttava ketju kyllä. Ehdottomasti noston väärti. 

Vierailija
50/63 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ihan oikeasti voi olla noin tyhmä. Tietenkin 1,50 :'D

Vierailija
51/63 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajatella, minä se jopa käytän sellaista ilmaisua kuin "metri kahdeksankymmentä" tai mikä se mitta sitten koskaan onkaan. Metri kaksikymmentä leveä sänky jne. Mutta että en sano "satakahdeksankymmentä", vaan "metri" :OO

Vierailija
52/63 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä mahtaa ap:n intuitioille käydä, jos joku sanoo, että "saavun kolmen vartin päästä"? Onhan siinä toki aikaa tuumia ja vaikka kysäistä av:ltä. 

Vierailija
53/63 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseen: 1, 50 €.

AP:n tarkoittamaa ilmaisutapaa käytettiin mm. 1970-luvulla ostetun Monopolin Sattuma- ja Yhteismaa -korteissa:

"On syntymäpäiväsi. Voit periä kaikilta osanottajilta markkaa kaksisataa [tai 200]."

Mutta se oli markkAA, ei markkA.

Vierailija
54/63 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus kysymykseen: 1, 50 €.

AP:n tarkoittamaa ilmaisutapaa käytettiin mm. 1970-luvulla ostetun Monopolin Sattuma- ja Yhteismaa -korteissa:

"On syntymäpäiväsi. Voit periä kaikilta osanottajilta markkaa kaksisataa [tai 200]."

Mutta se oli markkAA, ei markkA.

Ja tässäkin se on ollut vain huonoa kääntämistä kun jenkkipelissä dollarin merkki on ollut ennen numeroita, ei sitä kuitenkaan jenkkipelissäkään ole lausuttu että dollars 200. 

Vierailija
55/63 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toisaalta olen kuullut tilavuudesta puhuttaessa "litra tuhat viisisataa" joka tarkoitti 1 500 l.

Joopa joo, ihan itse olet vissiin tuon keksinyt.

Kun olin huoltsikalla töissä ja sieltä ihmiset tilasi lämmitysöljyä, niin 1500 litraa oli silloinkin ihan 1500 litraa ihmisten puheissa, ei mitään "litra tuhat viissataa".

Joo, ei kyse missään tapauksessa ollutkaan yleinen tapa, vaan vanhahtava 1900-luvun, tai jopa 1800-luvun tyylinen. Silloin tietysti puhuttiin erilaista kieltä, joten ei ole niin vertailukelpoinen, mutta sama ilmiö silti.

Juu ei ole puhuttu tuolla tavalla koskaan.

T. Folkloristi

Vierailija
56/63 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan sekoittaa asioita. Ennen sanottiin esim. Viisi kolmatta, joka tarkoitti 25. En tiedä miten tällä tyylillä sanottaisiin 1500. Tietäisikö joku?

Puolitoista tuhatta.

Vierailija
57/63 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä kiinnostaisi että 1. Missä ap on kuullu käytettävän ilmaisua litra 1500? Ja 2. Mistä hän on keksinyt että se olisi jotain 1800-1900-luvuilla yleisesti käytössä olevaa kieltä? :D

Vierailija
58/63 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/63 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen yhteydessä sanotaan litra tuhat viisisataa??

Luultavasti kyse on siitä että joku lukee summaa ääneen ja ensin tulkitsee sen ykkösen älläksi ja lausuu että litra, sitten tajuaa että ykkönenhän se olikin ja lausuu 1500.

Vierailija
60/63 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se on sanonut litrahinnaksi 1500?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi