Työnteko ei kiinnosta työttömiä, vaikka töitä olisi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005385105.html
Nyt sitten kuulette sen ihan yrittäjän suusta, jolla on asiasta omakohtaista kokemusta. Töitä on nyt kuulemma kaikille, jotka vaan saapuvat töihin ajoissa ja selvin päin. Mutta kun työtöntä ei kiinnosta. Häntä ei kiinnosta tulla edes työhaastatteluun. Siinä menee kuulemma raja, että kotoa ei lähdetä ketään hakemaan. Kun on kaksivitoseksi saakka maannut kotona ja pelannut pleikkaria, ei ole enää lähtijäksi.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Töitä on nyt kuulemma kaikille, jotka vaan saapuvat töihin ajoissa ja selvin päin.
Tätä työtöntä kyllä kiinnostaisi tietää, minne minun pitäisi huomisaamuna selvin päin saapua, ja mihin aikaan. Jollei työnantaja sen vertaa voi kertoa niin ei ihme että en sattumalta ole osunut paikalle. Hän voi syyttää siitä vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää että työnantajat kutsuvat haastatteluihin vain max 25-vuotiaita (joita ilmeisesti ei kiinnosta).
Olepa 40-60-vuotias ja hae hullun lailla töitä; työnantajia ei kiinnosta.
Höpö höpö. Mä työllistyin kun vaan lähetin hakemuksen, siis heti soitettiin takaisin ja tarjottiin työtä, tyyliin milloin voit aloittaa ja oon just tuota ikäluokkaa ja moni muu 40-60 v on työllistynyt viimeisen vuoden aikana samaan työpaikkaan. Toki myös jokunen nuorikin on saanut paikan, mut enemmistönä 40+ vuotiaat.
Minne pistit hakemuksen? Olen pistänyt useita, ja aina tulee sitä samaa vastausta, "kiitos hakemuksesta, valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun". Jos sitäkään. Ja ihan sellaisellekin alalle olen hakenut jolla kuulemma kamala pula tekijöistä. Ilmeisesti sitten kuitenkin haen vääriä paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää että työnantajat kutsuvat haastatteluihin vain max 25-vuotiaita (joita ilmeisesti ei kiinnosta).
Höpö höpö. Mä työllistyin kun vaan lähetin hakemuksen, siis heti soitettiin takaisin ja tarjottiin työtä, tyyliin milloin voit aloittaa ja oon just tuota ikäluokkaa ja moni muu 40-60 v on työllistynyt viimeisen vuoden aikana samaan työpaikkaan. Toki myös jokunen nuorikin on saanut paikan, mut enemmistönä 40+ vuotiaat.
Täällä mies 44v. Teknisen piirtäjän tutkinto, Mainosvalmistaja ja Sosionomikokemusta viimeiset 17v, ennen 7kk työttömyyttä.
Laita numero mihin soittaa?
Tokihan sen tänne voi laittaa, kun kerran paikalla on noin kova pula tekijöistä.
Mitä pahaa siinä on jos ei kiinnosta? Ei Suomessa ole työntekopakkoa. Ja kuka tyhmä töitä tekee, kun työttömänä saa saman rahan kuitenkin käteen kuin töissä ollessa eikä tarvitse myydä omaa aikaansa kenellekkään vaan saa tehdä mitä lystää.
Niin saa. Jos tienaan 2000e kuussa. Vie verottaja 500, vuokranantaja 500 ja ulosottomies loput. Nyt saa työttömänä saman ja voi repiä kaikki laskut, mitkä ei mee sossuun.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten kuulette sen ihan yrittäjän suusta, jolla on asiasta omakohtaista kokemusta. Töitä on nyt kuulemma kaikille, jotka vaan saapuvat töihin ajoissa ja selvin päin. Mutta kun työtöntä ei kiinnosta. Häntä ei kiinnosta tulla edes työhaastatteluun. Siinä menee kuulemma raja, että kotoa ei lähdetä ketään hakemaan. Kun on kaksivitoseksi saakka maannut kotona ja pelannut pleikkaria, ei ole enää lähtijäksi.
Ihan samaa mieltä. Itse olen 15v saakka tehnyt töitä. Ainoa lapseni on onneksi samanlainen, lukion kesät duunissa, intin ja opiskelun välin myös. Hän olisi voinut hakea jotain tukia jossain välissä, mutta ei hakenut. Nyt opiskelee ja käy töissä viikonloput.
Se on ihan tahdon asia. Oma veljeni "ei saa töitä" kun ei kelpaa mäkkäriduuni tai siivous" merkonomille, makaa lopun ikänsä himassa.
Niin se vaan on että työnantaja katsoo että onko oltu kortistossa vai edes yritetty!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt joista ei saa palkkaa, ei kiinnosta. Työmarkkinatuki+9€ kulukorvaus ei ole palkkaa.
Tämä on hyvä silloin kun ihminen oikeasti tarvitsee ja haluaa kuntouttavaa työtoimintaa eikä esim edes kykenisi päivätöihin, mutta suostuisikohan kukaan työssäkäyvä tekemään kahdeksaa tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa n 600 eurolla, tuskin. (Veroprosentti 20)
Jos kirjoittamasi speksit on oikein, tuo on 2400 kuussa ja suomalaisten keskipalkka on 2500 kuussa. Eli aika moni suostuu.
Tajuaako kaikki ihmiset että pienikin palkka (verokortilla tietenkin) kerryttää eläkettä ja lomarahoja?
Tajuaa. Kuinka pientä palkkaa tarkoitat? Niin pientä ettei sillä elä peruslaskujen kanssa? Eli alle 1800€ brutto pk-seudulla. Ei paljon kerryttämiset kiinnosta, jos täydellä työviikolla elät kädestä suuhun työttömien tapaan.
Tällä sun kerryttäjäpalkalla ei tee silloin hevonhelvettiä. Jos olis ees sen 2000€ paikkoja tarjolla, niin täältä tulen oitis.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä oikeisto propagandaa jolla haetaan ihmisten kannatusta työttömien rankaisemiseen. Yrityksessä on jotain vikaa itsessään jos ei työntekijöitä löydä.
Haetaan kannatusta siihen, että ihmiset on pakotettava töihin ruokapalkalla 12 tuntia päivässä. Omalle työpaikalleni tulee säännöllisesti hakemuksia. Kyseessä on kuitenkin paikallisesti toimiva pieni firma ja on oltava insinöörin tai ainakin teknikon - tosin teknikkoja on työttömänä enää vähän - koulutus, jotta alan hommia voi tehdä. Hakemukset tulevatkin pääasiassa soveliailta henkilöiltä. Emme edes mainosta missään, koska saamme tarjouspyyntöjä ja suoria tilauksia vanhoilta asiakkailta ja puskaradion kautta. Omat nettisivut toki on. Eli kyllä hakijoita asiansa hoitaville normaaleille työnantajille riittää, vaikka ei olisi avoimia paikkoja ollenkaan.
En usko hetkeäkään etteikö koko aikaiseen tes palkkaiseen työhön saisi tekijöitä.
Nämä ruikuttajat ovat varmasti niitä jotka tarjoavat nollasopimuksella töitä jostain hevonjeerasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole työtön, mutta ärsyttää nää lehtien jutut valittavista työnantajista.
Minäkään en ole työtön, mutta ärsyttää nää mediassa ja av:llä valittavat elintapatyöttömät!
Vierailija kirjoitti:
Niin saa. Jos tienaan 2000e kuussa. Vie verottaja 500, vuokranantaja 500 ja ulosottomies loput. Nyt saa työttömänä saman ja voi repiä kaikki laskut, mitkä ei mee sossuun.
2000 euron tuloilla veroprosentti ei tosiaan ole 25, taas näitä verojen liioittelijoita....
Vierailija kirjoitti:
Nää on taas näitä juttuja. Valitettavasti Orvot, Sipilät sun muut pirut ei tajua että nämä on vaan kyvyttömien vinkunaa. Orjia pitäisi saada halvalla. muuten ei firma pysy pystyssä, kun ei ole kunnon liikeideaa ja/tai taitoa jolla saada yritys kannattamaan.
Mnekööt tämäkin nimetön yrittäjä sossun jonoon vaan kun ei tuosta ole yrittäjäksi.
Sossun jonoon mukaan valittavat , nimettöminä mediassa kaikkea ja kaikkia haukkuvat työttömät, Jos ei työt kiinnosta, ei työkkärin asiakkaana ja TYÖNHAKIJANA tarvitse olla!
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä oikeisto propagandaa jolla haetaan ihmisten kannatusta työttömien rankaisemiseen. Yrityksessä on jotain vikaa itsessään jos ei työntekijöitä löydä.
Vai voisiko kerrankin olla vikaa ihan työttömissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työelämässä. Mutta en vielä tähän päivään mennessä ole tavannut täydellistä työntekijää. Saanen muistuttaa, että työttömänä on satojatuhansia. Joka viikko joku, tai siis montakin, heistä työllistyy. Osa palkkatöihin, osa tukitöihin, osa harjoitteluihin...ihminen, jonka mielessä kaikki työttömät ovat työhaluttomia, on yksinkertaiseti vähä-älyinen, jos tätä ei ymmärrä. Kerrropa, muutuinko minä työhalutttomasta luuserista päivässä työhaluiseksi mallikanslaiseksi, kun sain vakinaisen työpäivän kuusi vuotta sitten? Tuleeko minusta taas haluton lusmu, jos jään jostain syystä työttömäksi? Te, jotka leimaatte kaikki työttömät, haluaisin tietä, mitä niin heikon ajattelukyvyn omaavat tekevät työkseen? Toivottavasti eivät kovin vaativaa, sillä mustavalkoinen ajattelumalli ei sovellu vaativaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se yrittäjä ei ole palkannut töihin niitä kaksikymppisiä vastavalmistuneita rakentajia vaan virolaisia? Voisin mainita nimeltä muutaman suomalaisnuoren, jotka eivät ole ammattikoulun talonrakentatutkinnolla kelvanneet edes siivoamaan.
Toinen hyvä syy on luettavissa tässä:
"Kyseinen yrittäjä palkkaisi töihin heti rakennusmiehiä, koneenkuljettajia ja työnjohtajia, joita rakennusliikkeet haalivat nyt jopa eläkkeeltä työmaille."
Eli eläkeläismies mieluummin töihin, ja kaksikymppinen rakentajanainen joutaa kotiin pelaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt joista ei saa palkkaa, ei kiinnosta. Työmarkkinatuki+9€ kulukorvaus ei ole palkkaa.
Tämä on hyvä silloin kun ihminen oikeasti tarvitsee ja haluaa kuntouttavaa työtoimintaa eikä esim edes kykenisi päivätöihin, mutta suostuisikohan kukaan työssäkäyvä tekemään kahdeksaa tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa n 600 eurolla, tuskin. (Veroprosentti 20)
Jos kirjoittamasi speksit on oikein, tuo on 2400 kuussa ja suomalaisten keskipalkka on 2500 kuussa. Eli aika moni suostuu.
Tajuaako kaikki ihmiset että pienikin palkka (verokortilla tietenkin) kerryttää eläkettä ja lomarahoja?
Tarkoitin toki että se 600 e on koko kuulta maksettava summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä mun ois pitänyt tehdä, jatkaa työttömänä oloa vai??
Nuoriakin on siis palkattu, mutta yksi esim päätti eka päivänä ettei tuu enää, toinen tais olla kolme viikkoa ennenku lopetti. Ja on tottakai myös nuoria jotka tekee työnsä hyvin.
Mut mitä vikaa on siinä että palkataan 40-60 vuotiaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen viestiini viitaten kysyn sinulta, miksi nuoruus on niin suuri vika, että vasta 25-vuotiaita aletaan kelpuuttaa töihin ja sitä nuoremmat odottelevat turhaan kotona rakennusliikkeen lupaamaa puhelua haastattelun jälkeen? Entä onko se työttömän vika, jos on sattunut syntymään tytöksi, kun rakennuksille pitäisi olla miehiä?
Entä onko työttömän vika, kun on 40-60v, eli ei ole tarpeeksi nuori eikä vielä eläkeläinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se yrittäjä ei ole palkannut töihin niitä kaksikymppisiä vastavalmistuneita rakentajia vaan virolaisia? Voisin mainita nimeltä muutaman suomalaisnuoren, jotka eivät ole ammattikoulun talonrakentatutkinnolla kelvanneet edes siivoamaan.
Toinen hyvä syy on luettavissa tässä:
"Kyseinen yrittäjä palkkaisi töihin heti rakennusmiehiä, koneenkuljettajia ja työnjohtajia, joita rakennusliikkeet haalivat nyt jopa eläkkeeltä työmaille."
Eli eläkeläismies mieluummin töihin, ja kaksikymppinen rakentajanainen joutaa kotiin pelaamaan.
Eiköhän rakennusmies, sähkömies, talonmies, esimies ja moni muu voi olla aivan hyvin niin mies kun nainenkin.
Vai ymmärtäisitkö jos joku sanoisi palkkaavansa rakennusnaisen tai rakennushenkilön? Tai putkihenkilön? Esihenkilön? Mä en ainakaan heti tajuais mistä on kyse.