Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Roikkuva tuttu

Vierailija
27.09.2017 |

Tapasin yhden harrastuksen/kurssin kautta erään naisen, jonka kanssa oli ihan mukava jutella harrastuspaikassa. Hän kaivoin numeroni kurssin listalta ja laittoi WhatsAppia. Sekin oli ihan ok. Välillä hän rasitti, koska hänen perusasenteensa on negatiivinen. Hän kehuu esimerkiksi haukkumalla itseään tai kertomalla olevansa negatiivisella kauilla kateellinen. Huomasin myös nopeasti, että hän rakastaa liioittelua ja mietin jopa onko puolet jutuistaan suoraa valehtelua. Hän halusi olla samaa mieltä kanssani kaikesta ja vaihtoi mielipidettään joskus kesken lauseen. Hän puhuu muista paljon pahaa ja hänellä on työpaikoillaan aina jonkun kanssa riitaa ja häntä aina loukataan. Osaan laskea 1+1 ja tajuan, ettei kaikissa muissa voi aina olla vikaa. Suoraan sanottuna hän ei ole minun kuppini teetä ja olin hänelle vain kohteliaan ystävällinen kurssin ajan.
No, kurssi loppui ja nyt tuosta naisesta on tullut riesa.
Hän jostain syystä luulee, että olemme oikein kunnon ystäviä. Hän laittelee sellaisia liian läheisiä viestejä, olen hyvin kiusaantunut niistä viesteistä. Hän pyytelee minua kahville ja drinksuille ja sanoo syyksi ettemme ole nähneet pitkään aikaan. Saatoin käydä hänen kanssaan kahvilla ja neljän päivän päästä hän jo pyyteli taas, kun "emme ole nähneet ainakaan x päivään!" En näe edes oikeita ystäviäni niin usein. Huomaan, ettei tällä naisella ole läheisiä ystäviä enkä anteeksi vain yhtään ihmettele miksi. Kemiamme eivät kohtaa yhtään ja hän kertoo kaikille miten olemme sydänystäviä. Ei se minua niinkään haittaa, siinähän muut luulevat, mutta minua ahdistaa hänen käytöksensä.

Mitä voin tehdä loukkaamatta häntä?

Kommentit (208)

Vierailija
161/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, ihan kun minun kynästä nämä jotkut kirjoitukset. Minulla ihan sama tilanne. Olin enemmän tärkeä tälle työkaverilleni kuin hän minulle. Hän kertoi kaikki asiat minulle, mutta harvoin kysyi minulta mitään enkä oikein halunnut kertoa mitään, koska hänellä oli tapana puhua yhteisistä tutuista paskaa minulle. Olin sellainen paskalaari mihin vuodatettiin. Suostuin jopa kaasoksi hänen häihinsä. Nyt on ensimmäinen lapsi tulossa ja kauhulla odotan kutsua kumniksi... yritän pitää etäisyyttä ja olla oikeiden ystävieni kanssa. No vikaa kyllä minussakin kun annoin mennä näin pitkälle. Huoh

Hänelle sinä olet oikea ystävä. Ja joku noista, joita sinä pidät oikeina ystävinäsi, voikin pitää sinua tuollaisena kuin sinä pidät tätä, jonka kaasoksi olet menossa.

Vierailija
162/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feidaaminen on aivan ok, se sopii joillekin paremmin kuin suoraan puhuminen. Kaikkia ei voi pakottaa toimimaan tietyissä tilanteissa vain tietyllä tavalla.

Kaikki eivät halua puhua suoraan. Itse olen monesta treffimiehestä hankkiutunut eroon tuolla tavalla sen sijaan, että olisin sanonut suoraan, että en ole kiinnostunut. Tämä kertoo vain minun puutteellisista sosiaalisista kyvyistäni. Minulle on helpompi feidata, en kykene olemaan suora. Ihailen ihmisiä, jotka kykenevät, sillä tietysti on tärkeää kuulla totuus, miksi ei haluta ystäväksi/jatkaa tapailua. Mutta suoraan puhuminen vaatii taitoa, sillä se pitää osata tehdä tarpeettomasti loukkaamatta. Jämäkästi mutta ystävällisesti - ja ajoissa.

Meillä suomalaisilla nämä taidot eivät ole kovin hyviä. Mutta kehitymme koko ajan. Jonain päivänä minäkin vielä opin olemaan suora ja jämäkkä, sillä haluaisin olla sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä unohtuu nyt teiltä "täydellisiltä" ihmisiltä ettei kaikki takertujat ole jotain hulluja mielipuolia vaan voivat olla ihan fiksuja eivätkä jää sitä murehtimaan tai jotenkin psykolla tavalla kostamaan jos päätätte suhteen. Joillakin voi olla vaan tyyliin aspergerpiirteitä joiden vuoksi eivät osaa aina lukea muita ihmisiä mutta ei se tee heistä mitään verenhimoisia kostajia. Vai olisko toi kosto lähinnä teidän oma tapanne toimia jos joku teidät feidaisi ja siksi kuvittelette että kaikki tekisi niin?

No, minun kohdalleni sattunut takertuja teki niin, siitä epäilys. Huusi ja haukkui minut päivittäin puhelimessa koska esim. somessa en ollut onlinessa kun kirjoitti minulle, vastauksieni merkkimäärä oli liian lyhyt jne. En jaksanut ja katkaisin välit. Haukkui minut terapeutilleen ja yhteisille tutuille. He kertoivat minulle siitä samalla kun kertoivat saaneensa samaa kohtelua. Takertuja haukkui vielä väleissä ollessamme heitä säännöllisesti minulle ja suuttuu, kun puolustin heitä.

Ajauduin nuorena tuohon ihmissuhteeseen, alle 20v. Luulin että minulla ei ollut oikeutta pahoittaa tämän ihmisen mieltä, pitäisi vain itse muuttaa asennetta ja yrittää nauttia seurasta. Kotoa kannustettiin olemaan seurana niille, joilla ei ollut kavereita. Aikuisena opin käsitteen "omat rajat", täysin vieras konsepti siihen asti.

Vierailija
164/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä unohtuu nyt teiltä "täydellisiltä" ihmisiltä ettei kaikki takertujat ole jotain hulluja mielipuolia vaan voivat olla ihan fiksuja eivätkä jää sitä murehtimaan tai jotenkin psykolla tavalla kostamaan jos päätätte suhteen. Joillakin voi olla vaan tyyliin aspergerpiirteitä joiden vuoksi eivät osaa aina lukea muita ihmisiä mutta ei se tee heistä mitään verenhimoisia kostajia. Vai olisko toi kosto lähinnä teidän oma tapanne toimia jos joku teidät feidaisi ja siksi kuvittelette että kaikki tekisi niin?

En minä ainakaan noin uskokaan. Takertujat vain usein ovat raskasta seuraa ja näiden joukkoon mahtuu noita psykoja. Helpointa vain pikku hiljaa vähentää yhteydenotot minimistä nollaan kuin alkaa vänkäämään tai keskustelemaan jonkun puolitutun kanssa siitä, miksi kemiat eivät kohtaa.

Ja ei, kosto ei olisi minun tapani toimia, mikäli joku puolituttu minut feidaisi, tuskin edes huomaisin asiaa.

Siitähän tässä periaattessa kyse onkin. Oikean ystävyyden ja takertumisen erosta. Ja siitä, että toiset eivät noiden eroa näe. 

Vierailija
165/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä takertujalla on ihan varmasti epävakaapersoonallisuus.

Vierailija
166/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minun kohdalleni sattunut takertuja teki niin, siitä epäilys. Huusi ja haukkui minut päivittäin puhelimessa koska esim. somessa en ollut onlinessa kun kirjoitti minulle, vastauksieni merkkimäärä oli liian lyhyt jne. En jaksanut ja katkaisin välit. Haukkui minut terapeutilleen ja yhteisille tutuille. He kertoivat minulle siitä samalla kun kertoivat saaneensa samaa kohtelua. Takertuja haukkui vielä väleissä ollessamme heitä säännöllisesti minulle ja suuttuu, kun puolustin heitä.

Ajauduin nuorena tuohon ihmissuhteeseen, alle 20v. Luulin että minulla ei ollut oikeutta pahoittaa tämän ihmisen mieltä, pitäisi vain itse muuttaa asennetta ja yrittää nauttia seurasta. Kotoa kannustettiin olemaan seurana niille, joilla ei ollut kavereita. Aikuisena opin käsitteen "omat rajat", täysin vieras konsepti siihen asti.

Sama jatkaa: lisäksi pelkäsin kostoa tämän tyypin tapauksessa, kun uhkaili minua aina väkivallalla. Jos en ollut samaa mieltä tai päässyt hänen menoihinsa mukaan, alkoi toisinaan puhua että tekisi mieli hakata minut.

Jälkikäteen aina väitti että ei tarkoittanut. Tiesin kuitenkin että oli lyönyt ihmisiä oikeastikin.

Vierailija
167/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tunne rajojaan. Itse jos olisin saanut puolituntemattomalta epämukavalta harrastuskaverilta sen ekan whatsapp viestin, en ois vaan vastannut. Olkoon tylyä.

Vierailija
168/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama jatkaa: lisäksi pelkäsin kostoa tämän tyypin tapauksessa, kun uhkaili minua aina väkivallalla. Jos en ollut samaa mieltä tai päässyt hänen menoihinsa mukaan, alkoi toisinaan puhua että tekisi mieli hakata minut.

Jälkikäteen aina väitti että ei tarkoittanut. Tiesin kuitenkin että oli lyönyt ihmisiä oikeastikin.

Ja tälle ihmiselle siis oli suuri ja aito järkytys kun sai tietää, ettei ole elämäni tärkein ihminen. (En siis olisi itse sanonut näin, itse tiukkasi että onko, hänen kuuluisi olla.) Näissä ihmisissä on pelottavaa tuo "ylistämällä alistaminen" - kehuu ja kiintyy ylitsepursuavasti vaikka itsekin tiedän etten ole niin ihana ja ihmeellinen, ja sitten alkavat vaatimukset: "koska olemme läheisiä, lainaatko, tuletko, sinun pitää, et saa, minulla on oikeus jne." Käyttää siis ystävyyttään ja kiintymystään kiristämisen välineenä, kuten joku täällä kuvailikin. Jos kieltäytyy, tulee puhelinterroria ja väkivallalla uhkailua. Ei ole minun määritelmäni ystävyydestä.

Vierailija
169/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteydenpidon vähentäminen on kaikista paras keino. Ei lopettaa kuin seinään vaan vähitellen. Paras keino tämä on siksi, että ihmissuhteiden hiipuminen on normaalia. Sitä tapahtuu meille kaikille koko elämämme ajan. Viimeisenä päivänä työpaikalla sovitaan, että pidetään yhteyttä. Ehkä saatetaan vielä pari kertaa kysellä kuulumisia tai jopa tavatakin, mutta siihen se jää. Tulee uudet työkaverit ja entiselle työpaikalle uusi työntekijä. Valmistumisen jälkeen opiskeluporukka hajoaa. Hoitovapaan jälkeen äitikaverit jäävät. Ystävätkin muuttavat toiselle puolelle maata tai maapalloa ja näin ensin tapaamiset ja sen jälkeen muukin yhteydenpito vähenee. 

Vierailija
170/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tunne rajojaan. Itse jos olisin saanut puolituntemattomalta epämukavalta harrastuskaverilta sen ekan whatsapp viestin, en ois vaan vastannut. Olkoon tylyä.

Kyllä ihmisten kanssa tulee harrastuspaikoissa, töissä tai sukujuhlissa saada jutella/viestailla normaalisti ilman pelkoa tulevasta takertumisesta.

Vierailija
171/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa tietysti kauhealta. Itse en tulkinnut tuota ap:n tyyppiä tuollaiseksi vaan jotenkin ajattelin automaattisesti että se on ihan viaton joskin vähän kömpelö ja ei niin sosiaalisesti taitava. Tälläisiä kun on monet eivätkä he sinänsä ole pahoja ihmisiä. Mutta ehkä en sitten vaan ole tavannut niitä pahimpia.

Vierailija
172/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provoooo

Alkaa olemaan nämä viestit niin nähtyjä. Provot ja porvoot täytyy aina, siis ihan aina jonkun mainita. Tuli selväksi. Osaat lähdekriittisyyttä, mutta meitä ei kiinnosta.

Vierailija
173/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteydenpidon vähentäminen on kaikista paras keino. Ei lopettaa kuin seinään vaan vähitellen. Paras keino tämä on siksi, että ihmissuhteiden hiipuminen on normaalia. Sitä tapahtuu meille kaikille koko elämämme ajan. Viimeisenä päivänä työpaikalla sovitaan, että pidetään yhteyttä. Ehkä saatetaan vielä pari kertaa kysellä kuulumisia tai jopa tavatakin, mutta siihen se jää. Tulee uudet työkaverit ja entiselle työpaikalle uusi työntekijä. Valmistumisen jälkeen opiskeluporukka hajoaa. Hoitovapaan jälkeen äitikaverit jäävät. Ystävätkin muuttavat toiselle puolelle maata tai maapalloa ja näin ensin tapaamiset ja sen jälkeen muukin yhteydenpito vähenee. 

Kyllä juuri näin, normaalien ihmisten kanssa. Mutta ongelma on juuri se, että takertujat eivät ymmärrä tätä. He eivät anna ystävyyssuhteen hiipua.

En muista numeroani, mutta ole se joka yritti häivyttää kaukaisen sukulaisen. Ei onnistunut. Piti sanoa suoraan, ja vaikka kuinka pehmensin viestiä, käytin hampurilaismallia yms. henkilö suuttui.

Vierailija
174/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä juuri näin, normaalien ihmisten kanssa. Mutta ongelma on juuri se, että takertujat eivät ymmärrä tätä. He eivät anna ystävyyssuhteen hiipua.

En muista numeroani, mutta ole se joka yritti häivyttää kaukaisen sukulaisen. Ei onnistunut. Piti sanoa suoraan, ja vaikka kuinka pehmensin viestiä, käytin hampurilaismallia yms. henkilö suuttui.

Sun ja monien muiden ongeöma näyttää olevan se että te itsekkäästi ajattelette, että siitä ei saisi suuttua että te feidaatte. Tietenkin siitä suuttuu, se on väistämätöntä. Ja se on ihan sallittua suuttua siitä. Arvatkaa kuinka paljon enemmän ne suuttuu jos olette jopa useita vuosia valheellisesti olleet niille ystävällisiä ja lopulta saavat tietää? Että kannattaa kyllä ihan alussa tehdä asiat selväsksi ei se siitä paremmaksi muutu.

Vierailija
175/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa ihmeessä miten päästä tuollaisesta ap:n kuvailemasta ihmisestä eroon?

Miten se sitten pitäisi tehdä?

(Mitä ihmettä tässä ketjussa tapahtuu? Henna oletko se sinä?)

Anyways, itse toimisin kuten ap, ja jos/kun ei toimisi, niin laittaisin viestin, että "elän tällä hetkellä kiireistä vaihetta, enkä ehdi tavata ketään uusia ihmisiä. Kiitos yhteydenpidosta ja hyvää jatkoa!"

Tälle jankkaajalle: olen pahoillani kokemuksistasi, mutta et sinäkään voi määrätä muiden ihmisten tunteita ja toimintatapoja. Ap:n toiminnasta ja viimeistään tuosta minun ehdottamastani viestistä NORMAALI ihminen tajuaa, että ap ei halua tavata häntä. Ymmärrän, että kaikki eivät tajua, mutta koita sinä ymmärtää, että muut elävät sellaisessa sosiaalisessa todellisuudessa, jossa suoraan sanominen ("en halua olla yhteydessä sinuun, ole hyvä ja lopeta viestit") on valtava loukkaus ja se on tosi vaikea asia useimmille. Monesti tuntuu että ihmiset joilla on jotain häikkää olettavat, että "normaalit" ovat yli-ihmisiä, joiden täytyy pystyä mihin tahansa sosiaalisesti ja emotionaalisesti. Ei se niin ole, kaikki ovat omalla tavallaan epätäydellisiä etkä voi vaatia ketään lukemaan ajatuksiasi ja toimimaan omia opittuja käyttäytymismallejaan vastaan.

Vierailija
176/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ongelma on roikkuva vittu.

Vierailija
177/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anyways, itse toimisin kuten ap, ja jos/kun ei toimisi, niin laittaisin viestin, että "elän tällä hetkellä kiireistä vaihetta, enkä ehdi tavata ketään uusia ihmisiä. Kiitos yhteydenpidosta ja hyvää jatkoa!"

Tälle jankkaajalle: olen pahoillani kokemuksistasi, mutta et sinäkään voi määrätä muiden ihmisten tunteita ja toimintatapoja. Ap:n toiminnasta ja viimeistään tuosta minun ehdottamastani viestistä NORMAALI ihminen tajuaa, että ap ei halua tavata häntä. Ymmärrän, että kaikki eivät tajua, mutta koita sinä ymmärtää, että muut elävät sellaisessa sosiaalisessa todellisuudessa, jossa suoraan sanominen ("en halua olla yhteydessä sinuun, ole hyvä ja lopeta viestit") on valtava loukkaus ja se on tosi vaikea asia useimmille. Monesti tuntuu että ihmiset joilla on jotain häikkää olettavat, että "normaalit" ovat yli-ihmisiä, joiden täytyy pystyä mihin tahansa sosiaalisesti ja emotionaalisesti. Ei se niin ole, kaikki ovat omalla tavallaan epätäydellisiä etkä voi vaatia ketään lukemaan ajatuksiasi ja toimimaan omia opittuja käyttäytymismallejaan vastaan.

Mitähän ihmettä säs selität?? Sä et kyllä kuulu näihin "normaaleihin" että tiedoksi vaan. Tosta sun sössötyksetä saa mitään selvää ja kukakohan se mystinen jankaaja tässäkin on? Onko sulla harhat päällä? olen pahoillani jos on mutta onko pakko sotkea toisten keskustelut tunkemalla niitä niihin?

Vierailija
178/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä säs selität?? Sä et kyllä kuulu näihin "normaaleihin" että tiedoksi vaan. Tosta sun sössötyksetä saa mitään selvää ja kukakohan se mystinen jankaaja tässäkin on? Onko sulla harhat päällä? olen pahoillani jos on mutta onko pakko sotkea toisten keskustelut tunkemalla niitä niihin?

Noh, selkokielisesti:

-normaali ihminen ymmärtäisi ap:n käytöksestä, että ap ei halua olla hänen kanssa tekemisissä, ja lopettaisi viestien lähettämisen

-on ihan normaalia, että ihminen ei halua pahoittaa toisen mieltä sanomalla "en halua enää olla missään tekemisissä kanssasi"

-tämän takia on ymmärrettävää, että ap ei ole varma miten toimia tässä tilanteessa

Vierailija
179/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se toimii myös heille. Pikkuhiljaa lakkaa vastailemasta viesteihin. Sitä ennen voi  hetken aikaa vastailla lyhyesti tyyliin "ok", "ihan kiva", "sori, en ehdi" ja lopulta jättää vastaamatta kokonaan. Ja sitten, JOS ei toimi, niin sanoo suoraan. Aloittajan kohdalla tilanne on, että aloittaja ei haluaisi loukata. On aivan sama, mitä hän tekee, hän loukkaa joka tapauksessa. Tai suututtaa tuon takertujan. Loukkaantuminen ja suuttuminen on kuitenkin vähäisempää, jos toimii kuten normaaleiden ihmisten kanssa toimitaan. Jos siitä huolimatta suuttuu, se on suuttujan ihan oma asia.

Vierailija
180/208 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka imbesilli kirjoittaa näitä että sille tytölle ei voi sanoa mitään koska se kumminkin on joku hullu psyko joka suuttuu ja kostaa? Siis te nyt jotenkin tiedätte tämän kaiken sen puolesta. Anteeks vaan mutta ylipäätään se että olette vakuuttuneita että kaikki yksinäiset on jotain mentaalitapauksia kertoo jo teistä aika paljon.

Ap sanoi että se tyttö oli tosi mukava johonkin pisteeseen asti ja jopa se tungettelevuus (urkkii puhelinnumeron) oli fine. Kunnes varmaan paljastui että se ei olekaan supersuosittu ja ap ei voi hyötyä siitä mitenkään niin kiinnostus lopahti ja siitä tuli riippa. Ja tätä ei nyt uskalleta sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan