Roikkuva tuttu
Tapasin yhden harrastuksen/kurssin kautta erään naisen, jonka kanssa oli ihan mukava jutella harrastuspaikassa. Hän kaivoin numeroni kurssin listalta ja laittoi WhatsAppia. Sekin oli ihan ok. Välillä hän rasitti, koska hänen perusasenteensa on negatiivinen. Hän kehuu esimerkiksi haukkumalla itseään tai kertomalla olevansa negatiivisella kauilla kateellinen. Huomasin myös nopeasti, että hän rakastaa liioittelua ja mietin jopa onko puolet jutuistaan suoraa valehtelua. Hän halusi olla samaa mieltä kanssani kaikesta ja vaihtoi mielipidettään joskus kesken lauseen. Hän puhuu muista paljon pahaa ja hänellä on työpaikoillaan aina jonkun kanssa riitaa ja häntä aina loukataan. Osaan laskea 1+1 ja tajuan, ettei kaikissa muissa voi aina olla vikaa. Suoraan sanottuna hän ei ole minun kuppini teetä ja olin hänelle vain kohteliaan ystävällinen kurssin ajan.
No, kurssi loppui ja nyt tuosta naisesta on tullut riesa.
Hän jostain syystä luulee, että olemme oikein kunnon ystäviä. Hän laittelee sellaisia liian läheisiä viestejä, olen hyvin kiusaantunut niistä viesteistä. Hän pyytelee minua kahville ja drinksuille ja sanoo syyksi ettemme ole nähneet pitkään aikaan. Saatoin käydä hänen kanssaan kahvilla ja neljän päivän päästä hän jo pyyteli taas, kun "emme ole nähneet ainakaan x päivään!" En näe edes oikeita ystäviäni niin usein. Huomaan, ettei tällä naisella ole läheisiä ystäviä enkä anteeksi vain yhtään ihmettele miksi. Kemiamme eivät kohtaa yhtään ja hän kertoo kaikille miten olemme sydänystäviä. Ei se minua niinkään haittaa, siinähän muut luulevat, mutta minua ahdistaa hänen käytöksensä.
Mitä voin tehdä loukkaamatta häntä?
Kommentit (208)
Kylläpä on ketju mennyt jankkaamiseksi! Vastauksista pystyy päättelemään että näin avaustekstissä kerrotun lailla käyttäytyvä ihminen tunnistaa kyllä piirteensä mutta yrittää täällä tuntemattomille selittää toimintatapaansa täysin hyväksytyksi. Itselläkin töissä vähän vastaavasti käyttäytyvä kiviriippa.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on ketju mennyt jankkaamiseksi! Vastauksista pystyy päättelemään että näin avaustekstissä kerrotun lailla käyttäytyvä ihminen tunnistaa kyllä piirteensä mutta yrittää täällä tuntemattomille selittää toimintatapaansa täysin hyväksytyksi. Itselläkin töissä vähän vastaavasti käyttäytyvä kiviriippa.
En ole myllä huomannut että tässä seliteltäisiin mitään muuta kuin joku selittelee miksei voi laittaa välejä poikki.
Sano suoraan, tai olet idiootti.
"Pirkko hei, mulla ei ole nyt aikaa sulle enää. Olet harrastuskaveri ja sellaisena sut pitäisin, ellet ala ahdistamaan liikaa."
Vierailija kirjoitti:
Missä kohden on selitelty muuten kuin käsketty että ei pidä yhteyttä epämieluisiin ihmisiin? Mutta sulle se ei käy kun pitäis vaan yhtyä naureskeluun.
Ihme uhriutumista ja juoruamista. On ne teidän ystävät sitten idiootteja kun eivät ymmärrä, ettette ole heidän ystäviään oikeasti, esitätte vaan. Kyyllä yritätte vihjailla, ettei seura kiinnosta...mutta sitten kuitenkin jollainkin kesti 10 vuottakin "ystävyyttä"...kun ei vaan saanut sanotuksi, kun niin et halunnut loukata? Joopa joo...
Ja ap:kin jo toisessa viestissään ilmoitti, ettei halunnut apuja tilanteeseen, vain "vertaistukea". Eli suomeksi: juoruta. Haukkua tämä toinen henkilö päästä varpaisiin.
Miksi ette vaan lopeta yhteydenpitoa? Ette vastaa, ette ota yhteyttä. Harva täysin yksinään kuulumisiaan kertoo. Tai sitten ajattelette oikeesti sen toisenkin ihmisen tunteita ja myönnätte, että ettette ole halunneet ystävystyä, olette vain esittäneet. Kyllä uskon roikkuvan kaverin tässä vaiheessa viimeistään lopettavan yhteydenpidon.
Mä voin samaistua aloittajaan. Olen itse aika avoin ja ystävällinen ja varmasti sen takia on tullut törmättyä useampaan tuon kaltaiseen ihmiseen. Täällä moni kuuluttaa sitä miksi ei vaan läväytetä päin naamaa ettei ystävyys kiinnosta ja käsketä painua v*ttuun ja jätetä vastaamatta soittoihin. No minun tapauksessani se johtuu ainakin siitä, että yritän olla kohtelias, enkä tahdo loukata ketään.
Mitä sitten jos minä aloittajan kengissä olisin käskenyt tuon seuraan tuppaantujan lopettamaan yhteydenotot ja kertonut tälle ettei hänen seura miellytä eikä koskaan ole miellyttänytkään? Mikä olisi toisin? Tuolla "bestiksellä" olisi vain paskempi olo. Se on oikeasti aika hellävarainen tapa luopua kuormittavista ihmisistä tuo feidaaminen. Itse harrastan kyllä tuota. Haluaisitteko itse todella rehellisesti kuulla miksi olette joutuneet vaihtopenkille? Itse en ainakaan tahtoisi. Riittää oma saumattomasti yhteensulanut kaveri- ja perhepiiri.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin samaistua aloittajaan. Olen itse aika avoin ja ystävällinen ja varmasti sen takia on tullut törmättyä useampaan tuon kaltaiseen ihmiseen. Täällä moni kuuluttaa sitä miksi ei vaan läväytetä päin naamaa ettei ystävyys kiinnosta ja käsketä painua v*ttuun ja jätetä vastaamatta soittoihin. No minun tapauksessani se johtuu ainakin siitä, että yritän olla kohtelias, enkä tahdo loukata ketään.
Mitä sitten jos minä aloittajan kengissä olisin käskenyt tuon seuraan tuppaantujan lopettamaan yhteydenotot ja kertonut tälle ettei hänen seura miellytä eikä koskaan ole miellyttänytkään? Mikä olisi toisin? Tuolla "bestiksellä" olisi vain paskempi olo. Se on oikeasti aika hellävarainen tapa luopua kuormittavista ihmisistä tuo feidaaminen. Itse harrastan kyllä tuota. Haluaisitteko itse todella rehellisesti kuulla miksi olette joutuneet vaihtopenkille? Itse en ainakaan tahtoisi. Riittää oma saumattomasti yhteensulanut kaveri- ja perhepiiri.
Mä haluaisin kuulla jos olisin tuossa asemassa. Tai sitten niin että se toinen lopettaa ilman suurempia selittelyjä. Ei niin että se teeskentee että mitään ei ole vialla, ehkä jopa tavataankon aina kun sille sopii ja sillä on tylsää.
Sä keksit tässä vaan tekosyitä, sä keksit mitä se toinen ajattelee tai haluaa, sä et tiedä, sä et oikeesti ajattele sen parasta. Jos se on noin huono ihminen ettei sillä ole mitään sosiaalisia taitoja ja kukaan ei halua olla sen kaveri niin kyllä se varmaan on kiitollinen saadessaan asiallisesti tietää mitä tekee väärin. Mutta tätähän ei tietenkään voi kertoa missään nimessä vaan pitää patsastella siellä omassa erinomaisuudessa.
Roikkujista pääsee yleensä eroon täydellisellä hiljaisuudella, mikäli vihjeet eivät mene perille. Antaa raivota vaan aikansa. Ei vastaa yhtään mitään tai numero estoon.
Mä haluaisin kuulla jos olisin tuossa asemassa. Tai sitten niin että se toinen lopettaa ilman suurempia selittelyjä. Ei niin että se teeskentee että mitään ei ole vialla, ehkä jopa tavataankon aina kun sille sopii ja sillä on tylsää.
Sä keksit tässä vaan tekosyitä, sä keksit mitä se toinen ajattelee tai haluaa, sä et tiedä, sä et oikeesti ajattele sen parasta. Jos se on noin huono ihminen ettei sillä ole mitään sosiaalisia taitoja ja kukaan ei halua olla sen kaveri niin kyllä se varmaan on kiitollinen saadessaan asiallisesti tietää mitä tekee väärin. Mutta tätähän ei tietenkään voi kertoa missään nimessä vaan pitää patsastella siellä omassa erinomaisuudessa.
Niinhän kaikki sanovat. Haluaisivat tietää. Varmasti näille jäisi paljon parempi mieli kun kertoisin miten koen heidän seuransa epämiellyttävänä koska heillä ei ole alkeellisintakaan käsitystä normaalista sosiaalisesta kanssakäymisestä, heidän toimintansa lähentelee stalkkaamista ja koen oloni ahdistuneeksi.
Mä en koe että patsastelisin omassa erinomaisuudessani tai keksisin tekosyitä. Yritän vaan säästää ihmisiä. Miksi loukata jotain toista jos ei ole pakko? Suurin syy on nimenomaan SÄÄLI. En tahdo satuttaa ketään, mutta joku väkisin yrittää tunkea omaan elämään niin miksi ei saisi pistää stoppia?
Vierailija kirjoitti:
Niinhän kaikki sanovat. Haluaisivat tietää. Varmasti näille jäisi paljon parempi mieli kun kertoisin miten koen heidän seuransa epämiellyttävänä koska heillä ei ole alkeellisintakaan käsitystä normaalista sosiaalisesta kanssakäymisestä, heidän toimintansa lähentelee stalkkaamista ja koen oloni ahdistuneeksi.
Mä en koe että patsastelisin omassa erinomaisuudessani tai keksisin tekosyitä. Yritän vaan säästää ihmisiä. Miksi loukata jotain toista jos ei ole pakko? Suurin syy on nimenomaan SÄÄLI. En tahdo satuttaa ketään, mutta joku väkisin yrittää tunkea omaan elämään niin miksi ei saisi pistää stoppia?
Eikös tossa lukenut että tai sitten lopettaa yhteydenpidon. Sulla on kyllä nyt joku ihme ongelma tän asian kanssa kun ei käy että sanoo suoraan eikä käy että lopettaa yhteydenpidon ja kaikesta täytyy vääntää kauheasti.
Naapuri oli joskus tuollainen. Jälkikäteen tajusin, että kyseessä oli vaan puolisosta huolimatta aika yksinäinen ja kiva ihminen. Hyvä etten ns. lyönyt luuta kurkkuun koskaan, vaikka aina ei jaksanut.
Mutta kun se yhteydenpidon seinään lopettaminenkaan ei käynyt. Julmaa ja sillei.
Kertokaa te valaistuneemmat, miten itse toimisitte jos tapaisitte ihmisen joka väkisin yrittäisi istuttaa itsensä elämäänne vastoin tahtoanne?
Vai miettisittekö sitä omaa ja läheistenne hyvinvointia tuon ihmisen tarpeista huolimatta?
Se on oikeasti tosi mielenkiintoista miten nämä hylkäämisistä loukkaantuvat melkein vaativat sitä hylkäämistä. Eivät kestä hylkäämistä mutta vaativat että asiat sanotaan suoraan. Mutta ei totuuttta, koska siitä tulee paha mieli vaan pitäisi olla joku vaihtoehtoinen totuus joka miellyttäisi.
Voi ei, ihan kun minun kynästä nämä jotkut kirjoitukset. Minulla ihan sama tilanne. Olin enemmän tärkeä tälle työkaverilleni kuin hän minulle. Hän kertoi kaikki asiat minulle, mutta harvoin kysyi minulta mitään enkä oikein halunnut kertoa mitään, koska hänellä oli tapana puhua yhteisistä tutuista paskaa minulle. Olin sellainen paskalaari mihin vuodatettiin. Suostuin jopa kaasoksi hänen häihinsä. Nyt on ensimmäinen lapsi tulossa ja kauhulla odotan kutsua kumniksi... yritän pitää etäisyyttä ja olla oikeiden ystävieni kanssa. No vikaa kyllä minussakin kun annoin mennä näin pitkälle. Huoh
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti tosi mielenkiintoista miten nämä hylkäämisistä loukkaantuvat melkein vaativat sitä hylkäämistä. Eivät kestä hylkäämistä mutta vaativat että asiat sanotaan suoraan. Mutta ei totuuttta, koska siitä tulee paha mieli vaan pitäisi olla joku vaihtoehtoinen totuus joka miellyttäisi.
"Vaativat että asiat sanotaan suoraan mutta ei totuutta". Jaaha?
Jos tilanne harmittaa noin paljon ap:ta ja ilmeisesti monia muitakin tässä ketjussa, niin miksi ihmeessä pitäisi suojella tämän puolitutun tunteita? Siitä vaan suoraa puhetta kehiin, eihän muulloin tuollaisesta riippakivestä pääse eroon. He juuri käyttävät sitä aseenaan, että ihmiset eivät uskalla sanoa heille suoraan. Ja luulevat että voivat roikkua kenessä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se yhteydenpidon seinään lopettaminenkaan ei käynyt. Julmaa ja sillei.
Kertokaa te valaistuneemmat, miten itse toimisitte jos tapaisitte ihmisen joka väkisin yrittäisi istuttaa itsensä elämäänne vastoin tahtoanne?
Vai miettisittekö sitä omaa ja läheistenne hyvinvointia tuon ihmisen tarpeista huolimatta?
Et sitten vaan osannut sanoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Sä laitat tässä sanoja toisten suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ymmärrä hiljaisuutta tai toistuvia kieltäytymisiä niin sitten on Kai pakko sanoa suoraan että ei kiinnosta.
Olen ihan suoraan näin toiminutkin. Eli siis kieltäytynyt toistuvasti ja vastaillut tosi nihkeästi, välillä en ollenkaan. Toivon mukaan ajan myötä hän rauhoittuu ja lopettaa.
Oikeastaan kirjoitin tämän ihan vertaistuen puutteessa :D
AP
Mun on pakko tarttua tähän sen verran, että toistuva kieltäytyminen, nihkeys tai vastaamattomuus eivät todellakaan ole minkään asian "suoraan sanomista". Ne ovat kaikki sitä osastoa, että yritetään saada toista itse ymmärtämään asia vihjeestä, eikä se toimi kaikille, kuten kuvailemallesi ihmiselle.
Suoraan sanominen on sitä, että sanot asian suoraan sellaisena kuin se on. Mieti mitä haluat hänen ymmärtävän, ja sano se kiertelemättä.
Jos ei halua laittaa välejä poikki niin voi myös olla tosiaan vastaamatta kovin usein. Sitten ei ole pakko sanoa että sun suosikkileffa on ihan p vaan voi rohkaista tuomaan omia mielipiteitä enemmän esiin.